1 van de 7
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Haperen en moeilijk lopende bx deauville 1993 - alle input wordt gewardeerd!
Duresoep
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 07-10-2022

Gepost: 18 oktober 2022 12:13 AM

Goedendag allemaal.

Na het grote succes van mijn eerste post met behulpzame reacties dacht ik, laat ik het nog eens wagen! Dus bij deze een wat gecompliceerder probleem. Mijn 1993 bx 14 deauville heeft wat kuren. Deze kuren zijn alleen niet altijd even constant en daarom lastig te beschrijven aangezien ze soms er wel zijn en soms niet.
Ik merk tijdens het starten dat de bx niet een constant toerental aan kan houden en ik moet helpen met een beetje gas bij geven, na een tijdje kan ik uiteindelijk van het gas los en functioneert hij zoals vanouds. Bij het optrekken vanaf een stoplicht in de eerste versnelling slaat hij soms bijna af, ik moet of enorm langzaam optrekken of enorm veel gas bij geven om te zorgen dat hij niet hapert of zelfs afslaat. Ook merk ik dat ik soms gewoon simpelweg vermogen mis, dat ik gas geef en er gebeurt gewoon niks. Dan ineens schiet de bx naar voren, maar soms ook niet. Het is allemaal een beetje verwarrend wat ie doet in ieder geval. Deze problemen zijn trouwens net zo goed bij een warme als bij een koude motor. Het is erg verwarrend.
De gasklepsensor is al vervangen, het zou kunnen dat die nog niet helemaal correct is afgesteld dus dat ga ik sowieso proberen om te kijken of dat het verhelpt maar ik begin te vermoeden dat het misschien iets anders kan zijn, ik hoor graag uw input. Ook vroeg ik mij af of het missen van de ‘‘uitlaat aluminium buis naar de lucht intake voor warme lucht wanneer het koud is’’ effect kan hebben en ook eigenlijk hoe dit systeem werkt, want is het niet zo dat koude lucht juist meer zuurstof bevat en dus beter is voor je motor? Dus kan het ook nadelig zijn om deze er weer op te zetten als het niet koud is bijvoorbeeld.
Dit is het verhaal, ik heb vast iets gemist maar ik hoor graag uw input als u een idee hebt wat het kan zijn. Samengevat: De auto is erg inconsistent wanneer je gas bij geeft, de gasklepsensor is al vervangen. Zijn er ideeën over wat ik kan testen of uitproberen om dit te verhelpen? Alvast dank.

Kick.

ik doe maar wat, maar ik kom er wel huh

citroën bx deauville 1993
citroën ds super 1974

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 18 oktober 2022 08:40 AM
  [ # 1 ]

Het betreft een TU3 1400-motor met een Bosch monopoint-injectie toch?

Al eens uitgelezen?

Overigens heeft dit systeem geen gasklepsensor, maar een gaskleppotentiometer en die kan je niet lukraak vervangen.
Die moet inderdaad heel nauwkeurig afgesteld worden.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Duresoep
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 07-10-2022

Gepost: 18 oktober 2022 01:52 PM
  [ # 2 ]

Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels. police


aha heb je misschien nog advies met het nauwkeurig afstellen van de gaskleppotentiometer? En nee ik heb hem niet uitgelezen, ik kon ook niet vinden hoe dat precies moest. Heb ik daar speciale uitrusting voor nodig? Dankjewel voor je reactie.

Kick.

ik doe maar wat, maar ik kom er wel huh

citroën bx deauville 1993
citroën ds super 1974

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 18 oktober 2022 07:28 PM
  [ # 3 ]

Het kan ook valse lucht zijn. Er kunnen op een monopointhuis 1 of meerdere afdekdopjes zitten, als daar eentje van stuk/weg is gaat zo’n TU motor ook heel raar lopen.

Gasklepsensor zit er idd niet op. wel een gaskleppotentiometer en vervangen daarvan is niet moeilijk, maar helaas het afstellen is wel moeilijk omdat het zo precies komt. Dat is eigenlijk voor de hobbyist met de hand niet te doen (Been there, done that).

Er kunnen eigenlijk niet zo heel veel dingen foutgaan bij deze motoren, wanneer het onderhoud bij is (kleppen gesteld, schoon luchtfilter, goede bobine en bougies) dan blijft eigenlijk alleen een mankement aan de monopoint injectie over. Dus valse lucht, stukke potentiometer of zoiets simpels als een vervuild contact van de injector zelf.

Een monteur met een beetje basiskennis zou deze storing moeten kunnen vinden.

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991

Nu
Acadiane

 

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 18 oktober 2022 07:49 PM
  [ # 4 ]

Uitlezen doe je zo, even geleend bij de buren van het AX-forum.

http://www.axclub.net/phpbb3/viewtopic.php?t=5560

Hiervoor heb je niet meer nodig dan een stuk tweelingsnoer of iets dergelijks en een drukknopje of schakelaartje.

Toevallig vanavond nog gedaan met een 1ste generatie P106 waar ook een TUtje in hangt.

Wat het afstellen van de gaskleppotentiometer betreft, ik had ooit een uit het Pools vertaald verhaal hoe je dat moet doen, zou moeten zoeken of ik dat nog steeds ergens digitaal heb staan.

Maar het komt inderdaad heel nauwkeurig.

Als het valse lucht is dan zou je storingscode 31 moet in het geheugen van de ECU moeten zien.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Duresoep
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 07-10-2022

Gepost: 18 oktober 2022 11:54 PM
  [ # 5 ]

Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels. police


Wat de gaskleppotentiometer betreft, een vriend van mij was het wel gelukt hem perfect af te stellen dus het zou mogelijk moeten zijn, we gaan er samen in ieder geval nog even naar kijken. Of het was geluk! Als u de uitleg daarover nog ergens tegenkomt dan zou ik die graag is inzien.
Over de ecu uitlezen, enige wat ik niet helemaal volg is dat wanneer ik de ecu stekker eraf haal ik een heleboel pinnetjes zie waar natuurlijk een grote stekker op zit, welke is dan de ‘‘aansluitpin van de uitleesstekker’‘. Werkt voor de rest het proces hetzelfde voor de bx als daar vermeld staat voor de ax? Hartelijk dank voor uw reactie.

Kick.

ik doe maar wat, maar ik kom er wel huh

citroën bx deauville 1993
citroën ds super 1974

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 19 oktober 2022 07:24 AM
  [ # 6 ]

Je moet niet de veelpolige steker op de ECU hebben, maar de tweepolige diagnosesteker die er los bij hangt.
En dan in die steker de aansluiting waar de groene draad op zit.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 19 oktober 2022 02:15 PM
  [ # 7 ]

Dat van die foutcode, ik heb het al eens gehad dat die niet kwam ook al was er duidelijk valse lucht in het spel. Zou idd ook uitlezen, alleen dan ook aangevuld met het spuiten van wat pufjes remmmenreiniger op het monopointhuis terwijl de motor stationair loopt. Rondom, richting het monopointhuis. Pufjes, want er is niet veel nodig om een verschil in stationairloop te merken en het spul is en blijft ontvlambaar, dikke wolken spuiten is niet gezond.

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991

Nu
Acadiane

 

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5358
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 19 oktober 2022 10:39 PM
  [ # 8 ]

Misschien nog een minder voor de hand liggende mogelijkheid:
Ontstekingsprobleem, ik denk dat jouwes een bobine met bougiekabels heeft?
Als die doorslaan dan kan dat ook zo’n storing geven.
Kijk even of alle kabels vrij liggen, en niet tegen een deel van de massa aanschuren.
In het donker kijken of er vonken overspringen in het hoogspanningsgedeelte.
Ook even kijken of het grafietstaafje nog in de verdeelkap zit.
Bobine zelf kan ook nog een probleem opleveren.

Profiel  
 
Duresoep
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 07-10-2022

Gepost: 19 oktober 2022 11:18 PM
  [ # 9 ]

Dank voor de reacties, het plan is nu eerst maar is de ecu uit te lezen en kijken wat dat oplevert, nog een vraag over de locatie van de stekker / pin hiervoor, ik zie nu een groene stekker bij de rechterveerbol met een groene en bruine kabel, is dit hem? Bij mijn ecu zelf hangt namelijk geen losse stekker. Of is het misschien de bruine stekker die in de buurt van de bobine zit met 1 rode, 1 zwarte en 1 witte kabel? Ik neem aan een van die twee. Ik hoop dat het uitlezen lukt en dan laat ik weten als ik wat vind, heb vandaag nog wat gereden met de bx en mis wel echt wat vermogen. Het gas ingedrukt houden levert niks op, hij blijft gewoon hangen lijkt het. Dit gecombineerd met het inconsistente lopen. Is kleppen stellen nog een moeilijke klus om te doen?
Verder nog over een eventueel ontstekingsprobleem, ik zie nergens vonken maar ik zal nog even nakijken of alles vrij en goed zit. Over het grafietstaafje in de verdeelkap moet je me wat meer vertellen want dit zegt mij niks.
Hartelijk dank voor het meedenken!

Kick.

ik doe maar wat, maar ik kom er wel huh

citroën bx deauville 1993
citroën ds super 1974

Profiel  
 
Duresoep
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 07-10-2022

Gepost: 20 oktober 2022 12:07 AM
  [ # 10 ]

*Even een snelle update/correctie, ik ben erachter gekomen dat het motorstoringslampje om de code van de ecu af te lezen, niet af te lezen valt. Dit lampje is namelijk doorgestreept en zwartgemaakt door een vorige eigenaar. Ik zie ook dat ik de ecu kan testen met een multimeter en dan de weerstand of voltage bekijken of alles klopt. En nog een snelle vraag, kan iemand het concept van ‘‘valse lucht’’ uitleggen?

ik doe maar wat, maar ik kom er wel huh

citroën bx deauville 1993
citroën ds super 1974

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 20 oktober 2022 08:20 AM
  [ # 11 ]

Uitlezen kan ook met het zogenoemde “knipperkastje”, daar zit een LEDje op dat het MIL-lampje vervangt.

Dit kastje werd vaak gebruikt om de ECU’s van de vroege XM’s uit te lezen.

Mogelijk heeft een medeforumer er nog 1 liggen.

Het feit dat het MIL-lampje afgelakt is zegt trouwens al heel veel, er is dus sprake van een permanente storing, die men niet heeft weten te verhelpen.

Prutswerk!

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Duresoep
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 07-10-2022

Gepost: 20 oktober 2022 09:09 AM
  [ # 12 ]

Tja de vorige eigenaar heeft wel een knopje ingebouwd om de ontsteking aan te kunnen zetten aangezien die dat via het contactslot niet meer deed. Heb wel gelezen dat die contactsloten niet altijd waterdicht zijn dus die had misschien toen gewoon vervangen moeten worden. Misschien heeft het daar mee te maken dat er een storing is, ook is de stoplamp ook doorgestreept, maar ik zie wel vaag dat die wel netjes uitgaat voor het rijden… Gaat het MIL lampje ook altijd standaard aan tijdens het omdraaien van het contact?
En ja als iemand een knipperkastje heeft te leen, dan hoor ik dat graag.
Anders dacht ik met voltmeter de pinnen van de ecu af te lezen zoals in de vraagbaak staat omschreven.

Kick.

ik doe maar wat, maar ik kom er wel huh

citroën bx deauville 1993
citroën ds super 1974

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 20 oktober 2022 09:46 AM
  [ # 13 ]
Duresoep schreef:

Gaat het MIL lampje ook altijd standaard aan tijdens het omdraaien van het contact?

Ja, en uit zodra de motor loopt èn er geen storing in het inspuitsysteem is.

Ik krijg sterk de indruk dat er te veel ondeskundig gebeund is aan jouw BX.

Signaallampjes aflakken doet je gewoon nooit en te nimmer.

Hoe lang heb je ‘m nu in bezit?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 20 oktober 2022 11:33 AM
  [ # 14 ]

Valse lucht, het bijt niet maar gooit de mengselverhouding (lucht/brandstof) wel in de war Wink

Een benzinemotor wordt door injectie of een carburateur gevoed met een aan lucht/benzine mengsel dat precies in de juiste verhouding is om een zo goed mogelijke verbranding te realiseren.

Bij injectie is het een luchtweger of luchtmassameter die (o.a.) meet hoeveel lucht de motor ingaat en daarop berekent een computer hoeveel benzine erbij moet. De luchtweger of luchtmassameter zit aan het begin van het inlaattraject. Stel nu dat er na de luchtweger/luchtmassameter een gat in het inlaattraject zit… Dan gaat er een andere hoeveelheid lucht de motor in dan waar de computer rekening mee houd. Waardoor de verbranding in de motor niet optimaal is, er zit minder benzine in het mengsel dan zou moeten (er komt immers meer lucht binnen dan verwacht. Met valse lucht ontstaat dus een te arm mengsel aan lucht/brandstof.

Een carburateur zorgt ook voor een goed brandbaar lucht/benzine mengsel, niet door meten en berekenen, maar door de bouwwijze, sproeiers, afstellingen en gaskleppen. Stel nou dat er na de carburateur een gaatje zit, dan komt daar ook meer lucht de motor binnen dan waar de carburateur op afgesteld is en ontstaat er een te arm mengsel. Waardoor de verbranding in de motor niet optimaal is.

Jouw BX met een monopointinjectie zit tussen een carburateur en door luchtweger/luchtmassameter gestuurde injectie in. Het is een injectie, maar dan zonder het meten van de hoeveelheid ingaande lucht. Jouw BX heeft dus geen luchtweger of luchtmassameter. De hoeveelheid in te spuiten brandstof is vooraf vastgelegd in de ecu en wordt beïnvloed door
- de stand van het gaspedaal (door de potentiemeter op het monopointhuis, die geeft de stand van de gasklep door aan de ecu). 
- de temperatuur van de ingaande lucht (er zit een temperatuursensortje in het monopointhuis (zie je zitten als je er van bovenaf inkijkt, een bolletje)
- de temperatuur van de motor
- Misschien kan iemand dit aanvullen, word bij een monopoint ook de brandstofdruk gemeten? Meen van niet…

Wanneer er dus ergens aan het monopointhuis of aan de voet ervan een lekje zit, dan is dat valse lucht, oftwel, er komt meer lucht de motor binnen dan dat de ecu in zijn programma heeft zitten. Andere zaken die van invloed kunnen zijn, zijn brandstofdruk die afwijkt door een slechte drukregelaar of brandstofpomp of een temperatuursensor (hetzij op het monopointhuis of die van de motor zelf) die niet meer fris is.

Storingzoeken bestaat uit het uitsluiten van dingen door te meten. Zorg dat je eerst weet of de ontsteking goed is, zo ja, dan verder zoeken in het brandstofgedeelte. Hopelijk kun je met de tekst hierboven zelf beredeneren hoe eea te controleren.

Wanneer je Engels kunt lezen is dit nog een aardige tekst om te lezen: https://citroen.tramontana.co.hu/en/fuel-exhaust/fuel-injection-basics

(Aan andere forumlezers, ik ben een goedbedoelende amateur. Wanneer ik iets verkeerd uitgelegd heb, post dan ff hieronder)

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991

Nu
Acadiane

 

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 20 oktober 2022 11:39 AM
  [ # 15 ]
ChrisB schreef:

Wordt bij een monopoint ook de brandstofdruk gemeten?

Nope, de brandstofdruk op de injector wordt wel geregeld, door een veerbelast membraan in het monopointhuis.

Een BX met de TU3 heeft nog de Bosch A2.2 versie, dus met verdeler.

Latere versies van Bosch en die van Magneto Marelli hebben een MAP-sensor.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
1 van de 7
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook