1 van de 16
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Pablo’s CX:  Wordt ie ooit betrouwbaar?
Pablo Fanque
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 15-03-2018

- CX 25 GTi Turbo
Gepost: 31 oktober 2022 05:09 PM

Ik ga binnenkort eindelijk mijn droom waarmaken en een CX aanschaffen! De meeste die ik tegenkom en aan mijn criteria voldoen zijn voorzien van TRX-velgen en dat heeft niet mijn voorkeur, maar ‘verkeerde’ velgen is geen reden om een verder mooie auto te laten staan. Mijn vraag is dan ook, wie heeft ervaring met imitatie-velgen zoals deze: https://www.classictire.nl/product/citroen-cx-1974-91-6x14/ . Lijkt op het oog een goed en betaalbaar alternatief

EX: Xantia 1.8 16v plus 2001 ORGA:8934

Profiel  
 
Gepost: 31 oktober 2022 07:29 PM
  [ # 1 ]

Ik had er geen idee van dat de velgen werden nagemaakt maar ik denk dat je het 1 met het ander door elkaar haalt.
Origineel zijn er 3 type’s lichtmetalen velgen geleverd op de CX:
Het eerste type zijn de lichtmetalen velgen op de eerste GTi (ergen rond ‘78) dit zijn de 14duim “blokjesvelgen” zoals afgebeeld op jou link.
Het 2 de type is dan de TRX variant op deze velgen (ergens rond ‘83 gelanceerd voor de TD en de GTI) TRX is een band van Michelin en is +/-15.3duim waardoor deze band dus een specifieke velg nodig heeft (ivm de excotische diameter maar ook met de specifieke bandhiel)
Het 3de type zijn de T-velgen (vanaf’84 uitsluitend voor de GTi Turbo) welke er enkel in TRX uitvoering zijn (de namaak in 16duim buiten beschouwing gelaten)

Je kan al raden welke dus de populairste velgen zijn…
Enig probleem is ondertussen wel de verkrijgbaarheid van deftige 14duim banden, Michelin maakt ze al tijden niet meer in de H-uitvoering die een GTi altijd nodig heeft(tenzij je de MXV neemt maar dan kan je net zo goed TRX banden kopen).
Al zijn er nog andere goed banden merken die wel deftige 195/70H14 banden leveren zoals oa Falken.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
Pablo Fanque
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 15-03-2018

- CX 25 GTi Turbo
Gepost: 31 oktober 2022 07:51 PM
  [ # 2 ]

Dank voor de reactie,maar zijn de rijeigenschappen van de 14"mxv niet veel beter dan de trx? Ik hecht veel waarde aan goed rubber.

EX: Xantia 1.8 16v plus 2001 ORGA:8934

Profiel  
 
Gepost: 31 oktober 2022 08:05 PM
  [ # 3 ]

Ik heb destijds als de MXV nog leverbaar was nieuwe gehad en en ook TRX maar die TRX dat was toch nog een trapje hoger, hoewel de MXV al een buitengewone band was ivm de concurentie.
De TRX had wel de nadelige eigenschap om relatief snel hard te worden waardoor er op nat wegdek soms erg weinig grip was, hier moet wel bij verteld worden dat dit naar mijn eigen ervaring enkel zo bij de GTi Turbo was (die heeft vrij veel koppel en als je dat aansprak werd het erg gevaarlijk bij nat weer met harde TRX’n).
Ik heb enkele jaren gereden met T-velgen met de 210/55VR390 banden onder mij dagelijkse CX een 22TRS en ondanks dat die banden zeker niet fris meer waren heb ik hier nooit iets gemerkt van gripverlies.

Persoonlijk zou ik de MXV niet nemen maar zou ik voor de Falken 195/70H14 gaan, ik heb deze zelf op 2 CX’n staan en wil absoluut niets anders meer in 14duim.
Op mijn GTi Turbo heb ik TRX, en ik moet eerlijk zeggen dat het gripverlies bij verouderen verwaarloosbaar is tov vroeger.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4702
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 31 oktober 2022 09:08 PM
  [ # 4 ]
trxke schreef:

Origineel zijn er 3 type’s lichtmetalen velgen geleverd op de CX:
Het eerste type zijn de lichtmetalen velgen op de eerste GTi (ergen rond ‘78) dit zijn de 14duim “blokjesvelgen” zoals afgebeeld op jou link.
Het 2 de type is dan de TRX variant op deze velgen (ergens rond ‘83 gelanceerd voor de TD en de GTI) TRX is een band van Michelin en is +/-15.3duim waardoor deze band dus een specifieke velg nodig heeft (ivm de excotische diameter maar ook met de specifieke bandhiel)
Het 3de type zijn de T-velgen (vanaf’84 uitsluitend voor de GTi Turbo) welke er enkel in TRX uitvoering zijn (de namaak in 16duim buiten beschouwing gelaten)

Een kleine correctie / toevoeging: De 14” lichtmetalen blokjesvelgen zijn er in twee varianten.
Ik vind het lastig om even snel goede foto’s te vinden, maar goed kijken is geboden:

1: opliggend vlak.

2: aflopend vlak.

Volgens de website van drtheo zijn er vier fabrikanten van het 14” lichtmetaal geweest, dat verklaart mogelijk de verschillen?

Wat ik niet helemaal begrijp: waarom zou je voor reproductie 14” lichtmetaal gaan? Het origineel is prima te vinden.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Pablo Fanque
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 15-03-2018

- CX 25 GTi Turbo
Gepost: 31 oktober 2022 09:33 PM
  [ # 5 ]

Allemaal waardevolle informatie,dank daarvoor heren. Ik denk dat ik eerst op zoek ga naar een mooie cx,velgen veranderen kan altijd nog.

EX: Xantia 1.8 16v plus 2001 ORGA:8934

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27791
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 31 oktober 2022 09:49 PM
  [ # 6 ]
Nielsje schreef:

Wat ik niet helemaal begrijp: waarom zou je voor reproductie 14” lichtmetaal gaan? Het origineel is prima te vinden.

Ja precies, en echt goede replica is het niet zo volledig in 1 kleur.
De prijs doet ook me ook twijfels geven over de kwaliteit.

Pablo Fanque schreef:

Allemaal waardevolle informatie,dank daarvoor heren. Ik denk dat ik eerst op zoek ga naar een mooie cx,velgen veranderen kan altijd nog.

Lijkt me prima plan, weet je al wat je precies zoekt?

Profiel  
 
Pablo Fanque
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 15-03-2018

- CX 25 GTi Turbo
Gepost: 31 oktober 2022 10:42 PM
  [ # 7 ]

Serie2 met vip-interieur, handbak,airco zo ook fijn zijn. Dan kom je uit bij Gti, turbo hoeft niet perse. Maar een late serie1 in een aansprekende kleur is ook niet te versmaden! (Fantaseert ondertussen van een vert Cali Pallas IE:-) )

EX: Xantia 1.8 16v plus 2001 ORGA:8934

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7512
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 02 november 2022 11:05 AM
  [ # 8 ]
Nielsje schreef:
trxke schreef:

Origineel zijn er 3 type’s lichtmetalen velgen geleverd op de CX:
Het eerste type zijn de lichtmetalen velgen op de eerste GTi (ergen rond ‘78) dit zijn de 14duim “blokjesvelgen” zoals afgebeeld op jou link.
Het 2 de type is dan de TRX variant op deze velgen (ergens rond ‘83 gelanceerd voor de TD en de GTI) TRX is een band van Michelin en is +/-15.3duim waardoor deze band dus een specifieke velg nodig heeft (ivm de excotische diameter maar ook met de specifieke bandhiel)
Het 3de type zijn de T-velgen (vanaf’84 uitsluitend voor de GTi Turbo) welke er enkel in TRX uitvoering zijn (de namaak in 16duim buiten beschouwing gelaten)

Een kleine correctie / toevoeging: De 14” lichtmetalen blokjesvelgen zijn er in twee varianten.
Ik vind het lastig om even snel goede foto’s te vinden, maar goed kijken is geboden:

1: opliggend vlak.

2: aflopend vlak.

Volgens de website van drtheo zijn er vier fabrikanten van het 14” lichtmetaal geweest, dat verklaart mogelijk de verschillen?

Wat ik niet helemaal begrijp: waarom zou je voor reproductie 14” lichtmetaal gaan? Het origineel is prima te vinden.

De ‘schuine’ vlakken zijn ouder. Als je heel erg op details let, horen die dus niet op een late CX. Maar goed, je moet er echt met je neus bovenop hangen om het te zien.

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
Gepost: 04 november 2022 08:38 AM
  [ # 9 ]

De replicavelgen uit de link zijn van het oude type, op de foto’s op die site is het schuin aflopen van de vlakjes goed te zien.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
Pablo Fanque
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 15-03-2018

- CX 25 GTi Turbo
Gepost: 07 november 2022 04:43 PM
  [ # 10 ]

‘86 cx 25 gti Turbo aangeschaft! Gris Perlé (mooi grijs is niet lelijk), zwart leer, airco. Kan ‘m over twee weken ophalen, zal dan foto’s plaatsen.

EX: Xantia 1.8 16v plus 2001 ORGA:8934

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 07 november 2022 05:56 PM
  [ # 11 ]

Proficiat en veel zoevende kilometers toegewenst. Ik ben benieuwd naar de plaatjes.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Walon
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 03-11-2007

Gepost: 07 november 2022 07:00 PM
  [ # 12 ]

Succes en veel plezier met de turbo!
en eeeehhh… velgen… Ik heb de 16 inch imitatie. Kost wat maar dan heb je wat. Het is dan een heel andere (lees: betere auto) qua rijplezier. En als je een beetje kilometers maakt: Als je de volgende set banden er op moet leggen heb je de meer kosten er uit, de prijs van de moderne band vergeleken met echte TRX’en.

Profiel  
 
Pablo Fanque
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 15-03-2018

- CX 25 GTi Turbo
Gepost: 07 november 2022 07:40 PM
  [ # 13 ]

Walon, 16” turbovelgen is zeker iets dat ik overweeg. De velgen die er nu onder zitten zijn in absolute nieuwstaat (recentelijk opgeknapt) dus dat maakt de keus iets moeilijker. En hoewel rijgedrag erg belangrijk is ga ik eerst dit setje verse TRX-en oproken.

EX: Xantia 1.8 16v plus 2001 ORGA:8934

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7512
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 08 november 2022 08:49 AM
  [ # 14 ]

Gefeliciteerd met de aanwinst. Benieuwd naar een fotootje. Mijn Prestige staat op TRX, rijdt echt heel prima. Ik vind het wel leuk om het wat dit betref origineel te houden. Bij de beperkte kilometers die ik rij vind ik de prijs van TRX minder bezwaarlijk, ik doe er lang mee. Het lijkt erop dat problemen bij veroudering intussen door Michelin wel zijn opgelost.

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4702
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 08 november 2022 11:26 AM
  [ # 15 ]

Nou ja, laten wel wezen: autobanden dragen gewoon altijd uit en na zo’n 7 jaar moet je ze eigenlijk wel vervangen. Het rubber wordt gewoon hard en de band zal droogtescheuren gaan vertonen. Gevolg is dat je band simpelweg minder grip zal hebben en is mogelijkerwijs nog gevaarlijker dan wat minder profiel, omdat er simpelweg niet op gecontroleerd wordt.

Afgelopen lustrum van de CX club heb ik een rondje gelopen langs alle auto’s: ik vind het verontrustend hoeveel CX-en ik gezien heb met stokoude banden! Ik heb onder een auto banden gezien die al 22 jaar oud waren, die kneiterhard waren..

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
1 van de 16
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook