9 van de 9
« Eerste  < Vorige 7 8 9
   
Pablo’s CX: Wordt vervolgt
René Jongejan
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8732
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 15 januari 2023 01:35 PM
  [ # 121 ]

Laat Lijzenga de voorruit er maar even uit halen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TRD Turbo 1 berline 1986, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993

Profiel  
 
Pablo Fanque
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 15-03-2018

- CX 25 GTi Turbo
Gepost: 20 januari 2023 05:58 PM
  [ # 122 ]

Mijn cx gaat zometeen weggesleept worden, is het ramp om aan het stuur te draaien als deze stilstaat?

EX: Xantia 1.8 16v plus 2001 ORGA:8934

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7352
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
- CX 25 Prestige
Gepost: 20 januari 2023 06:05 PM
  [ # 123 ]

Nee, het gaat alleen best wel zwaar.

Profiel  
 
Pablo Fanque
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 15-03-2018

- CX 25 GTi Turbo
Gepost: 20 januari 2023 06:12 PM
  [ # 124 ]

Bedankt, voor de snelle reactie

EX: Xantia 1.8 16v plus 2001 ORGA:8934

Profiel  
 
jmmj
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 08-11-2007

- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
- CX 25 GTi Automaat
Gepost: 21 januari 2023 11:46 AM
  [ # 125 ]

Hoi Pablo, sorry voor de spuit11 reactie, ik heb kennelijk (te) lang niet op het forum gekeken. Ik had al wel over je zoektocht gelezen maar had nog niet gezien dat je de T2 bij Lijzenga had gekocht, proficiat! Wat een prachtige CX, veel veilige en fijne kilometers gewenst.

Als CX ervaringsdeskundige, een paar tips en opmerkingen:

- Ik proef dat je een perfectionist bent, niks mis mee natuurlijk maar ik ben bang dat de CX je op kleine gebieden teleur zal blijven stellen. Dat zeg ik als enorme fan van de CX: als ze 100% is dan rijdt er niets lekkerder, dat gevoel is gewoon verslavend. Maar zelfs als je - zoals jij - in het hogere segment hebt gewinkeld, en de garage doet wat ervan verwacht mag worden, dan blijft het een ontwerp en constructie met geweldige voordelen, maar ook met onbegrijpelijke missers in design en afwerking. Relativeren helpt (en een back-up manier van transport als ze niet wil starten ook…)

- Gedeelde smart is halve smart, je hebt het forum al gevonden en ik kan ook de CX Club aanraden, die hebben een magazijn met onderdelen, een clubblad met tips, evenementen etc (http://www.cxclub.nl). En ik zie dat je in de buurt woont (foto’s op de dijk bij Termunten), ik woon in Stedum, ik ben zelf niet technisch maar je bent altijd welkom voor een opbeurend gesprek Smile

- Ik heb zelf positieve ervaringen met Lijzenga, heb er zelf vorig jaar nog een C-Zero gekocht. Maar mocht je specifieke CX sleutelkennis in de buurt zoeken dan raad ik Theo Kerger van CXM du Nord aan (http://www.cxmdunord.nl), die zit in Grootegast en Drachten.

Hartelijke groeten en bonne route!
Jaco

Profiel  
 
Pablo Fanque
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 15-03-2018

- CX 25 GTi Turbo
Gepost: 21 januari 2023 05:45 PM
  [ # 126 ]

Ik moet maar leren leven met wat CX-inherente onhebbelijkheden vrees ik. Gelukkig ben ik voor mijn werk niet afhankelijk van een auto. Anders is er de Ibiza (afgetrapt hok maar al wel 350k gereden zonder een slag te missen) van mijn vriendin nog. Ik neem je aanbod om een keer te komen buurten graag aan, ik zal je tzt een pb sturen. Lijkt leuk de mijne eens naast jouw slanke smalspoor te parkeren en paar mooie foto’s te schieten. Ik woon in Groningen dus Stedum is geen wereldreis.

Meer mensen hadden mij op CXM du Nord gewezen, ik had niet door dat een garage was, ik dacht uitsluitend een leverancier van de 16” velgen (die ook op mijn verlanglijstje staan). Ben inmiddels lid van de CX club. De cirkel is rond, mijn wijlen vader was destijds een van de eerste leden, de eerste paar gestencilde clubbladen zwerven hier nog ergens rond.

EX: Xantia 1.8 16v plus 2001 ORGA:8934

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42354
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 CGI T
Gepost: 22 januari 2023 02:21 PM
  [ # 127 ]

Perfectionisme en een (semi)klassieke auto gaan prima samen maar er is een bindmiddel noodzakelijk. Dat bindmiddel is GELD. Geduld kan je ook nog toevoegen aan het recept, maar geduld laat zich ook prima vervangen door nog meer geld.

Jmmj maakt echter wel een goed punt: een cx was nieuw/jong gebruikt al een beetje een lastige auto om helemaal 100% te krijgen en te houden. Kwestie van keuzes die de fabrikant gemaakt heeft. Het concept is goed, maar de afwerking is matig en na 30-40 jaar is het juist die afwerking in combinatie met de constructieve details die er voor kan zorgen dat zo’n auto je wel eens een slechte dag kan bezorgen. Technisch inzicht, een goede pechhulpdienst en een goeie garage zijn dan noodzaak.

Het vinden van een echt goeie garage is/wordt lastig, niet alleen voor de cx, maar in z’n algemeenheid. Kennis van vroeger verdwijnt en arbeid is knetterduur geworden. Een technisch hoogstandje als de Cx goed kunnen fixen vereist werkervaring, kennis en kunde. Mannen die vroeger dagelijks aan dit soort auto’s werkten, zoals ik bv, zijn gestopt of iets anders gaan doen. Jonge gasten hebben minder interesse maar als ze die interesse wel hebben is het weer lastig om de kennis op te doen. Er zijn immers minder leermeesters voorhanden.

Als ex-Citroën monteur, klassiekerliefhebber, ervaringsdeskundige (bijna 30 jaar diverse klassiekers in gebruik) en techneut wil ik je zeggen: geef het perfectionisme niet op maar zet het weloverwogen in op de juiste momenten. En reserveer geld voor je cx. Veel geld. Want dat helpt.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1032
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 24 januari 2023 01:44 PM
  [ # 128 ]

Mijn CX is technisch en qua interieur redelijk ‘perfect’ maar verwacht niet dat je een CX kunt vergelijken met een moderne auto.
Wat mij blijft storen is het motorlawaai (door de ZF-bak met drie versnellingen), het windgeruis en het gerammel bij slecht wegdek.

Je kunt er inderdaad veel geld aan verliezen maar inmiddels heb ik geleerd toch wel het meeste zelf te doen. Bovendien heb ik het idee dat ik zorgvuldiger sleutel dan een garage omdat ik niet onder tijdsdruk sta. Inderdaad ook loopt de kennis van monteurs terug. Tegenwoordige monteurs hangen de auto aan een PC, lezen m uit en vervangen een onderdeel.
Vraag me af of monteurs nog wel ‘nadenken’. Misschien is dat ook niet meer nodig.

Vroeger (jaren 80) had je bij Lubbers Huisman in Nijmegen (Citroen Dealer) een werkplaatschef met een lange staat van dienst die een Citroen door-en-door kende en ook met alternatioeve oplossingen kwam.

(Ik denk dat Yuri ook zo iemand was)


mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
Gepost: 24 januari 2023 10:06 PM
  [ # 129 ]

Je had eerst Lubbers en later Kuijpers. Zj hadden veel ervaring, ik heb er 5 CX-en gekocht tussen 1977 en 1986.

Profiel  
 
Jaaps
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 294
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 25 januari 2023 12:48 AM
  [ # 130 ]

Andre, heb je er 5 versleten in een kleine 10 jaar?

Profiel  
 
Gepost: 25 januari 2023 11:31 AM
  [ # 131 ]

Veel gereden en steeds een nieuwe, verschillende op LPG tot de GTI dat feitelijk onmogelijk maakte.

Profiel  
 
 
9 van de 9
« Eerste  < Vorige 7 8 9
 
© Citroën-Forum 2003 - 2023 | adverteren
Facebook