Jumpy rijder met uitdagingen
RonLooij
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 13-11-2022

Gepost: 17 november 2022 08:10 PM

Goedenavond!
Na al enige tijd mee te lezen heb ik mijzelf ook maar aangemeld om af en toe eens wat te posten.
Ik heb begin vorige winter een Jumpy gekocht om de volgende redenen:
Ten eerste was hij lekker goedkoop doordat hij problemen had met de stuurbekrachtiging,
Ten tweede omdat hij dit jaar youngtimer werd en ik hem als ZZP’er financieel technisch aantrekkelijk vond
Ten derde omdat het precies is was ik wou: een zwarte driezitter (bijna) youngtimer met meer dan 100pk en het liefste niet al te veel kilometers.


De bus was enorm stoffig bij de aanschaf zoals op bovenstaande foto een beetje te zien. Ik kocht hem bij een dealer die hem had ingeruild. Tijdens het schoonmaken kwam ik informatie over de vorige eigenaar tegen. Dit bleek een ZZP tegelzetter (vandaar het stof) te zijn die ik vrij eenvoudig via Google kon traceren. De beste man eens gebeld en hij vertelde mij dat hij hem had ingeruild omdat de stuurbekrachtiging dus stuk was, maar hij hem anders nog had gehouden. Hij had immers net een grote beurt uit laten voeren (ergens rond november 2020 dus) Ook vertelde hij me dat hij weleens een foutmelding van de EGR klep had gehad maar dat dat inmiddels verholpen was.
Foto van na het reinigen:

Ik heb de stuurbekrachting gerepareerd en de bus in een stalling geplaatst tot augustus dit jaar, aangezien hij toen binnen de youngtimer regeling viel. Dat er in de tussentijd de brandstofprijzen helemaal craycray zouden gaan had niemand verwacht (gok ik).
Evengoed met de bus gaan rijden en hij bevalt erg goed! Redelijk voorzien van opties ook, dus ik ben er niet op achteruit gegaan ten op zichte van mijn vorige vervoer (2004 Ford Focus Futura).
Totdat ik van mijn werk naar huis reed en het vermogen ineens weg viel! Door een collega naar huis gesleept en gaan zoeken naar het euvel. Er was een vage motorstoring. Uiteindelijk inlaatslang er zelf af en hij trok wel vacuĆ¼m bij het starten. Beetje remmenreiniger erin gespoten en de motor begon te rommelen. Verder demonteren en toen bleek de bout uit de poulie van de distributie te zijn gelopen! Daardoor kreeg het motormanagement geen toerentalsignaal meer van de krukas en spoot hij geen diesel in… Slecht onderhoud dus! Veel onderdelen vervangen maar nog mazzel dat de distributie niet van tijd was gesprongen!
Nu weer lekker rondtuffen maar helaas is die EGR foutcode nu ook bij mij opgedoken. Het ging lang goed, maar nu heb ik soms weinig vermogen en moet ik even opnieuw starten.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 994
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 17 november 2022 09:58 PM
  [ # 1 ]

EGR gaat wel eens kuren vertonen als je te rustig rondtuft. Maar even voor duidelijkheid, als je een vraag hebt: wat is je vraag?

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
RonLooij
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 13-11-2022

Gepost: 19 november 2022 09:21 AM
  [ # 2 ]

Ik heb voor nu geen specifieke vraag. Die had ik wel maar dat onderwerp werd in een ander topic reeds besproken, dus heb hem daar gesteld.
Ik probeer voor nu van foutcode P1462, P0489, P2143, P0490, P1114 en P0409 af te komen. Mocht dat niet lukken kom ik weer in de lucht!

Profiel  
 
RonLooij
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 13-11-2022

Gepost: 27 november 2022 03:00 PM
  [ # 3 ]

Nu ik mijn vriendin eens in de Jumpy heb zien rijden heb ik toch wel een vraag:
Hoe kan ik het H-patroon in de versnellingsbak nauwkeuriger krijgen? Inschakelen van 1 vereist nogal wat gewenning, vaker kom je uit in 3 of in de achteruit! De rest voelt niet ruim, alleen dat gedeelte (achteruit-1-3) van het patroon…

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2022 | adverteren
Facebook