2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
CX Athena; LPG en versnellingsbakolie
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9451
Geregistreerd: 21-04-2006

- C4 (2004-heden) 1.6 16v
Gepost: 07 december 2022 10:28 AM
  [ # 16 ]

Nee, het ventiel sluit de stationairsproeier af omdat bij een warme carbu de benzine graag nog een beetje wil doorlopen met verzuipen als gevolg.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive.

Profiel  
 
barther
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 18-04-2014

- ZX turbo D break
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
Gepost: 07 december 2022 10:44 AM
  [ # 17 ]

Dank voor de uitleg! Als ik de carburateur ga reinigen en de pakkingen vervangen ga ik nog even controleren of het ventiel ook goed afsluit.

Profiel  
 
barther
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 18-04-2014

- ZX turbo D break
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
Gepost: 15 december 2022 11:39 AM
  [ # 18 ]

Weer wat geklust aan de CX. De motor startte weer moeizaam en sloeg af, gelukkig voor de deur en kon ik zien welke draad of aansluiting het op de bobine het was. Er was een draadschoen gebruikt als verbinding die werd warm, van een heel stuk draad bleek het koper behoorlijk geoxideerd. Slechte deel van de draad vervangen en heb nu een stabiel voltage op de bobine als ik aan alle draden zit. En nog wat draden besteld bij Rick Donkers, dan heb ik wat op voorraad met de juiste kleuren/diktes. Nu start hij ook goed als hij warm is.
Achteraf had ik wellicht ook mijn warmtecamera kunnen gebruiken, de slechte draad was duidelijk warmer dan de rest. Ga ik nog proberen met andere verbindingen of je zo kan zien of die niet optimaal is (door warmte-ontwikkeling). Vanochtend bij -9 ook direct starten en blijven lopen alleen op choke zonder gas bij geven.

Het schakelen ging nog niet zoals ik dat graag heb, bij koude motor/bak erg zwaar en stroef vooral naar de eerste 2 versnellingen. De schakelstangetjes heb ik iets versteld, lijkt iets te schelen maar wel weinig. Er zit niet veel speling op het mechanisme en de stangentjes lijken goed te zitten. Mechanisme wat gesmeerd en het gaat weer wat beter. Maar het is veel meer verschil dan ik gewend ben met andere auto’s tussen koud en warm. Ik kan zien dat de bak-olie in 2019 is vervangen met als enige specificatie GL-4 80W, maar wel bij een specialistische garage. Ik begreep dat de bakolie nog GL4 moet zijn. Heeft iemand ervaring met Castrol Transmax Manual EP 80W90, of 75w90 of een andere tip?

Roestplekken bij deuren aangepakt, was niet de beste periode met de lage temperaturen, steeds plaat deel voorverwarmen tot 30 a 35 graden met bouwlamp en laten drogen met lamp, je kunt dus steeds maar een klein stukje doen. Maar wil de auto een beetje redelijk naar de stalling brengen, dat ik hem zo kan ophalen zonder dat ik eerst nog een waslijst aan dingen moet doen… Helaas blijkt de spuitbus op kleur iets te donker, wist dat het een risico zou zijn, maar het zit wel weer best netjes en er zijn nog meer plekken waar de lak iets afwijkt. Binnenkant van de deuren behandeld met ml.

De auto voelt nu alweer veel betrouwbaarder en prettiger om te rijden. Hij hoeft niet perfect te worden, maar wil wel een fijn rijdende auto die ik zo kan pakken voor een leuke trip. Na de stalling en als het weer wat warmer is ga ik weer verder met mijn lijstje.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25078
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 15 december 2022 03:13 PM
  [ # 19 ]

ik gebruik castrol syntrans. De transmax ken ik niet. neem 75 w 90. dat is ok.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
barther
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 18-04-2014

- ZX turbo D break
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
Gepost: 15 december 2022 04:58 PM
  [ # 20 ]

Volgens mij is er een naamsverandering, maar weet niet of dat de enige verandering is. Het wordt bij aanbieders door elkaar gebruikt; foto syntrans bij transmax beschrijving en andersom. Dan weet ik niet wat ik krijg, maar misschien maakt het niet uit. Fijn om te weten dat er 75w90 in mag.

Nog een foto van de bijgewerkte deur (links aan onderzijde zat roest), jammer van het kleurverschil.

Afbeelding Bijlagen
bijgewerkte_voordeur.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
barther
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 18-04-2014

- ZX turbo D break
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
Gepost: 13 januari 2023 03:58 PM
  [ # 21 ]

Morgen ga ik de CX weer ophalen uit de stalling en weer verder met wat klussen.

Banden
De huidige banden (Toyo) zijn alweer wat ouder en de voorbanden zijn wat scheef afgesleten. Ik merk dat ik het best lastig vind dat er in deze maat geen goede moderne Michelins zijn. Ik ben erg tevreden over de Pilot sport 4, maar dan moet ik naar 16 velgen en om nu de nieuwe turbo velgen op een Athena te zetten gaat me ook wat ver. Ook vind ik bij de CX het comfort belangrijk en de chromen wieldeksels passen goed bij type 1. Waarschijnlijk ga ik voor de Hankook KINERGY 4S2 H750 in 195/70/14. Scoort bijna als een goede zomerband en mocht er een keer een sneeuwvlokje vallen in Duitsland of de Pyreneeën dan is dat ook oké. Dan koop ik er eerst 2, als het dan niet bevalt is het niet zo erg.

Versnellingsbakolie
Ga ik vervangen voor Transmax 75W90 en kijken of dat verschil maakt.

Koelvloeistof
Het ontgassingsvaatje is wat lek en ga ik vervangen of repareren. Er zit nu G11 in en eerder kom ik op de facturen G12 tegen. Is het verstandig om naar weer naar G12 te gaan omdat dat wat milder is voor aluminium?

LPG
Ik overweeg om LPG in te bouwen. Ik hoor graag een goed adres, liever iets meer betalen voor een nette en goede inbouw met service als dat nodig is dan een slordig niet zo goed werkende inbouw. Liefst een beetje in de buurt voor als ik toch terug moet (woon in Wageningen). Ik zou graag zelf dit systeem geregeld maken met een lambdasonde, maar het systeem (van Stag) dat ik in draadje van Egbert tegen kwam is al langer niet leverbaar.

Nokkenas
Ik las in La CX en route een interessant artikel over een aangepaste nokkenas; zijn er meer mensen die de nokkenas hebben aangepast en wat zijn de ervaringen?

 

Profiel  
 
barther
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 18-04-2014

- ZX turbo D break
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
Gepost: 23 januari 2023 03:38 PM
  [ # 22 ]

De versnellingsbakolie is vervangen met de Castrol transmax en maakt een groot verschil. Ook bij koude bak redelijk licht schakelen, het verschil is groter dan ik had verwacht (minder dan de helft van de kracht nodig).

Afgelopen week nog de verdeler vervangen en ga ook de bougiekabels vervangen. De choke nog iets anders afgesteld en alles nagelopen. Loopt nu erg mooi en ook bij hele lage toerentallen in een hoge versnelling pakt hij mooi op. Ik was van plan om de carburateur ultrasoon te reinigen, maar eigenlijk loopt hij nu al mooi genoeg.

LPG inbouw: Ik merk dat ik wat twijfel, kom toch aardig wat verhalen tegen van een slordige inbouw of niet zo goed lopen en dat lijkt me zonde van de CX. Kent iemand een goed adres?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42354
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 CGI T
Gepost: 23 januari 2023 04:07 PM
  [ # 23 ]

Kijk, LPG is een alternatief. Het is gewoon geen verbetering, je zal het altijd blijven zien en merken: minder prestaties, wat hoger verbruik, ook op benzine. Komt door het type installatie wat je bij dit soort auto’s gebruikt. Je moet er goed over nadenken: wil een klassieke auto echt ombouwen? Rijd je er veel mee of is benzine nog wel te doen?

Tips voor installatie: in welke regio woon je?

Ik heb zelf lang met klassiekers op LPG gereden en ik ben een echte LPG-fan. Ik rij mijn moderne dagelijkse direct-ingespoten turbo benzine Mercedes zelfs op LPG, als eerste in NL. Helemaal top. Toch zou ik het nu niet meer in m’n klassiekers inbouwen. Ik vind het gewoon zonde.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
barther
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 18-04-2014

- ZX turbo D break
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
Gepost: 23 januari 2023 04:34 PM
  [ # 24 ]

Dit zijn ook de overwegingen die in mijn hoofd zitten. Ik verwacht ongeveer 7500 tot 10.000 per jaar te maken, ik vind het rijden in de CX fijn en wil hem ook echt gebruiken.

In de overweging speelt ook mee dat het LPG ook voordelen oplevert met steden in Frankrijk en Spanje (vanaf 50.000 inwoners krijgen de steden daar een milieuzone, mogelijk later vanaf 20.000). Niet dat ik veel in steden rij, maar op vakantie mag het dan wel. Ik ben regelmatig in Spanje omdat ik daar een klushuis heb. En het idee dat LPG enkele milieuvoordelen heeft.

Maar ik wil ook een auto die fijn rijdt en een lpg-installatie zie ik ook wel als een aantasting van de CX. Na inbouw was het idee om het Lambda geregeld te maken met extra luchttoevoer (zoals in het draadje van Egbert), dat lijkt me dan weer een leuke klus.

Het blijft dus een lastige afweging. Ik woon in Wageningen, iets verder rijden voor betere inbouw en service lijkt me de moeite waard als ik besluit voor LPG-inbouw te gaan.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42354
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 CGI T
Gepost: 23 januari 2023 05:15 PM
  [ # 25 ]

Ik ga hier heen:

https://www.agit-lpg.nl/site/auto-allround/

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2023 | adverteren
Facebook