3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Een Bx GTI als eerste auto… top idee!
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1314
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 14 mei 2023 06:04 PM
  [ # 31 ]

Tip: Laat in de garage ook de hoogteverstelling achter en naar achter controleren op o.a gangbaarheid. Misschien blijft die wat hangen of is er iets ontregeld/verbogen.
Stug veren kan aan de bollen liggen (weinig gasdruk) maar de hoogte eigenlijk niet (wordt gecompenseerd door de olie). Als de auto achter wat te hoog staat kan deze achter wel stugger veren.
Succes!

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Mennø
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 13-01-2023

Gepost: 14 mei 2023 06:09 PM
  [ # 32 ]

Bedankt voor de tip! Ik zal het aan de garage vragen:)
Als een bol ‘slecht’ wordt en hij heeft minder druk, zou deze dan niet juist zachter moeten gaan veren? Of komt er LHM aan de gaskant doordat het membraan slecht is.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 14 mei 2023 08:25 PM
  [ # 33 ]

Als er LHMaan de gaskant komt dan gaat het gas allemaal naar de LHM kant, dus dan heb je een lekke bol.

Moe minder initieeldruk, hoe harder de vering: Stukje uitleg:
Stel je boldruk is 50 bar en je systeemdruk 100 bar. En je bol heeft 500 cc inhoud.
Dan wordt onder “normale” omstandigheden de helft van de bol gevuld met gas en de helft met LHM, tot de gasdruk 100 bar is.
Dan heb je nog 250 cc gas over.
Stel de boldruk is 33 bar, dan wordt het volume bij 100 bar gereduceerd tot 1/3 van 500 cc, ongeveer 166 cc.
Stel je veerdruk gaat omhoog met 10% , dan beweegt de 50 bar bol nog ongeveer 25 cc, maar bij de 33bar bol nog maar 17 cc met dezelfde veerdruk. De bol met de hogere initieeldruk laat dus meer beweging toe, en dat vinden we een soepeler vering.

 

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Mennø
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 13-01-2023

Gepost: 14 mei 2023 09:55 PM
  [ # 34 ]

Dat heldert veel op! Bedankt voor de uitleg:)

Profiel  
 
Mennø
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 13-01-2023

Gepost: 14 juli 2023 05:52 PM
  [ # 35 ]

Precies 2 maanden geleden laatste update over mijn auto geplaatst, tijd voor een nieuwe update:)

De nieuwe achterbollen rijden een stuk beter! Hoogte bleek gewoon goed te zijn, dus het lag gewoon aan de bollen:)
De auto reed (ja inderdaad, verleden tijd) goed en heb heerlijke kilometers gemaakt.

Echter ging de octopus toch weer wat lekken. Eén slang die van achteren komt lekt bij de aansluiting op het vat. Ik heb deze slang al vervangen maar hij lijkt toch wat LHM te verliezen bij de aansluiting.
Eén van de octopussen lekt ook, maar ik kan hier heel moeilijk bij. Het zit net boven de onderste motorsteun bij het stuurhuis. Ik moet nog eens goed nadenken hoe ik dat wil vervangen, een nieuwe octopus vind ik eigenlijk te duur maar het is lastig om dit met losse slangen te fixen….
Foto’s heb ik helaas nog niet.

En dan vandaag, de auto had een poos (weekje of 2) stil gestaan ivm tijdtekort, maar ik kon weer eens lekker op pad. Na ongeveer een kwartiertje hikt de auto een paar keer en ging mijn motorstoringslampje weer kort aan.

Nou goed 2 weken stilgestaan, misschien moet ie even op gang komen dacht ik. Nadat ik de motor eens een paar keer de toeren in gejaagd had werd deze ook weer rustiger. Probleem opgelost dacht ik zo.

Helaas was de storing als vanouds terug toen ik de auto startte na een half uur/uurtje stilstaan. Enorm hikken, inhouden, uitvallen enzovoort…

Na een paar kilometer leek dit weer minder te worden, maar het kwam vaak weer terug. Ook kon ik niet boven de 4000 toeren komen, dan begon de auto enorm te hikken, eerder stuiteren(slechte motorsteunen zullen vast niet helpen) en kwam de storing telkens terug.

Toen ik weer naar huis ging werd de auto na een intens stukje door de stad en op de snelweg eindelijk rustig. Op de snelweg ging de storing weg en bleef weg, op 1 of 2 hikjes na.

Nu verdenk ik het brandstoffilter, dus wil deze vervangen. Dit heeft het probleem eerder opgelost, toen zat deze vol met smurrie door E10 te tanken(dom).

Kan iemand me wat tips geven voor het vervangen hiervan? Ik geloof dat ik weet waar hij zit, vlak bij het wiel rechtsachter. Misschien moet ik ook mijn tank controleren, weet niet of dat veel moeite is?
Op de foto heb ik omcirkeld waar ik denk dat het filter ongeveer zit. Geen zorgen om de lekkende bol,de foto heb ik gemaakt tijdens het vervangen van de rechterachterbol, welke ik de eerste poging niet strak genoeg had vast gedraaid;)
achterbol-en-benzinefilter-2

Als iemand tips heeft om het brandstoffilter te vervangen en eventueel de tank te controleren/reinigen dan hoor ik het graag!

Alvast bedankt:)

-Menno

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1314
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 15 juli 2023 07:42 PM
  [ # 36 ]

Check ook even of er geen water in je benzinetank zit. Dat kwam vroeger soms voor door het lekken via het tank klepje. Regenwater kwam zo in de benzinetank terecht. Als je dan rijdt schudden de beide vloeistoffen door elkaar en komt water zo in het brandstofsysteem terecht.
Je kunt dat controleren door je tank leeg te zuigen (let op: met een geschikte pomp die geen vonken veroorzaakt) en de inhoud in een doorzichtig vat te pompen. Zie je twee smaken vloeistof (benzine drijft en water zit eronder) dan de tank vullen met nieuwe peut, 98.
Je kunt ook op hoop van zegen een reinigingsmiddel (tank cleaner) toepassen maar dan weet je niet zeker of het juiste probleem opgelost is.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 15 juli 2023 09:18 PM
  [ # 37 ]

Die hikjes kunnen echt van alles zijn, dat hoeft niet direct de benzine te zijn.

Denk ook aan zaken zoals, matige bougies/kabels, slechte of gescheurde verdeelkap.
Het kan ook een rotte LMM zijn, die willen ook nog wel eens vervelend doen.

Dan zijn er natuurlijk nog talloze stekkerverbindingen en sensoren.

Profiel  
 
Mennø
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 13-01-2023

Gepost: 16 juli 2023 05:59 PM
  [ # 38 ]

Bedankt voor de adviezen:)

De bougies, bougiekabels en lmm zijn recent vervangen, ik denk dat dezen dan ook nog wel goed zijn. Slechte stekkers/verdelerkap ga ik nalopen. Ik weet dat de motor wat lekt in de buurt van de verdelerkap, misschien zijn de contactpuntjes wat vies geworden…

Water in de tank zou zomaar kunnen, het heeft een paar keer hard geregend… Ik ga het controleren.

Kan het kwaad om reiniger in de tank te gooien? Dan kan ik het bij twijfel gewoon doen:)

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 16 juli 2023 09:25 PM
  [ # 39 ]

Ik denk dat ie geen contactpunten heeft…
Of bedoel je de contacten waar de bougiekabels insteken?

Profiel  
 
mvdp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 25-03-2011

Gepost: 25 juli 2023 04:51 PM
  [ # 40 ]

<Hoe verwijder ik een vergissing? Juiste reactie hieronder>.

Profiel  
 
mvdp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 25-03-2011

Gepost: 25 juli 2023 04:59 PM
  [ # 41 ]
Mennø schreef:

Bedankt voor de adviezen:)

De bougies, bougiekabels en lmm zijn recent vervangen, ik denk dat dezen dan ook nog wel goed zijn. Slechte stekkers/verdelerkap ga ik nalopen. Ik weet dat de motor wat lekt in de buurt van de verdelerkap, misschien zijn de contactpuntjes wat vies geworden…

Water in de tank zou zomaar kunnen, het heeft een paar keer hard geregend… Ik ga het controleren.

Kan het kwaad om reiniger in de tank te gooien? Dan kan ik het bij twijfel gewoon doen:)


In aanvulling op Jeroen: wat ik deed (bij verdenking water-in-tank) was aftappen door de slang van het benzinefilter los te maken en boven een bak/teil te hangen, en dan de brandstofpomp in te schakelen via het brandstofrelais (handmatig, met een draadje vanaf de accu).

Werkt makkelijk & veilig (zoals Jeroen al zegt: pas op met wat je kiest qua pompen!) en je wilde hem vanwege vervangen benzinefilter (je cirkel op de foto) toch al loshalen ook.


Je ziet het meteen, de eventuele water’bellen’, ook in een brede platte bak. En als het nog veel benzine is kun je het met wat beleid ook redelijk makkelijk scheiden & weer gebruiken.

(Aanvulling twee: een voordeel van ethanol is dat het water oplost. Bij vermoeden van ‘weinig’ water in je tank helpt het juist E10 te tanken, voor een keertje. Of wat spiritus te ‘tanken’, dat werkt ook. E.e.a. slechts ter gedachtevorming - ik zou hem leegpompen en je vulhals waar nodig weer goed waterdicht maken.)

Profiel  
 
Mennø
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 13-01-2023

Gepost: 11 augustus 2023 04:39 PM
  [ # 42 ]

Bedankt allen voor jullie reacties:)


Afgelopen weken ben ik met de Bx op vakantie gegaan. 26 juli ben ik vertrokken, 25 juli deed de auto het eindelijk goed, net op tijd dus!

Hieronder een update over de storingen van afgelopen tijd en de huidige staat van de auto na 4000km…
Allereerst de storing sinds de laatste berichten. Omdat ik de 26ste op vakantie ging besloot ik om samen met een vriend die wat meer Citroën ervaring heeft nog eens goed naar de motor te kijken. Ik gooide een flesje injectorreiniger in de tank en reed zijn kant op, zon 80km. Dit ging zonder storingen maar wel af en toe een merkbare hik, alsof de motor oversloeg.

Eenmaal aangekomen stond de auto een kwartiertje uit, om na het starten direct in storing te schieten en er ook langere tijden in te blijven. Eerst maar eens het brandstoffilter vervangen was het idee. De brandstof die eruit kwam en het filter leken schoon, ook de leidingen zagen er schoon uit. Maar na het vervangen werd de storing haast erger… De motor kon soms alleen stationair lopen, bij gas geven ging deze direct uit. Het filter dat ik gekocht had was groter dan het filter dat er onder zat, dus voor de zekerheid nóg een ander filter geprobeerd. Dit leek te werken, tot de auto opeens weer uit ging en ook niet meer aan wou. Nou goed, als je dan toch stil staat langs de weg kun je gelijk maar even wat onderdelen nalopen;)
Alle stekkertjes leken goed te zitten(later bleek van niet maar daar kom ik straks op terug) en verder zagen we ook niks vreemds in de motorruimte, lekkages of dergelijke. Echter toen we de verdelerkap los haalden zat er een rare aanslag op de rotor, alsof deze geoxideerd was. Nadat we deze wat geschuurd hebben heeft de auto geen storing meer gegeven; probleem opgelost!
(H@ns de contactpuntjes die ik bedoelde zijn de 4 puntjes in de verdelerkap waar de rotor contact mee maakt. Hebben deze een andere naam?)

Nu de auto het weer prima deed besloten we toch nog naar een ander probleem te kijken waar ik al sinds de aanschaf mee rondreed; hij is niet vooruit te branden. Boven de 3500 toeren kakt de motor compleet in, terwijl veel rijders zeggen dat een gti juist los moet komen in de hogere toeren. Een topspeed testje bracht me op ongeveer 135km/u. Dat zou toch harder moeten kunnen…

Tja, wat kon daar nog de oorzaak van zijn, ondertussen had ik voor mijn gevoel elk onderdeel al eens nagelopen. Voor de zekerheid zijn we eerst maar eens gaan controleren of de distributie goed op tijd stond en niet ooit met vervangen per ongeluk verkeerd was gezet. Dit bleek niet het geval. Tijdens wat testritjes kwamen we er wel achter dat de auto erg gevoelig was voor het aanraken van kabels. Als je voorzichtig aan de Luchtmassameter kwam gaf de auto soms een storing. Daarom hebben we de aansluitingen nog eens goed schoongemaakt en opnieuw ingeplugd. De auto wou alleen nog steeds niet harder.
Toen zag ik opeens dit in de uitlaat zitten:

Even porren met een schroevendraaier en al snel kwam er een hele hoop troep uit. Het leek wel alsof er een nest cavia’s in de uitlaat zat.


De auto begon hoorbaar anders te lopen. Mijn inlaat werd stiller en de uitlaat stopte met sissen(deze was lek, maar met die hoge druk in de uitlaat is dat wel begrijpelijk). Een testritje verder en het probleem was weg! De auto ging weer als een speer.

Ik kon met een gerust hart op vakantie: Duitsland—> Polen—> Italië, de auto heeft het zonder klagen gedaan.

De vakantie zelf verliep eigenlijk vlekkeloos, maar de auto heeft het wel zwaar gehad.
Hieronder wat puntjes die ik niet helemaal vertrouw of onderhoud aan moet gaan doen:
- Koppakking lekt olie naar buiten lijkt het, kvs is nog schoon en auto blijft op temperatuur

- De onderste motorsteun is helemaal op, geloof dat dit de kantelsteun wordt genoemd. De motor geeft met snel schakelen of lastwissels soms een redelijke schok
- Achteruit rijden en dan remmen geeft een ‘kloenk’ in de voorophanging, ik denk dat te maken heeft met de slechte motorsteun
- Ik hoor af en toe wat raars bij een van de wielen, misschien een wiellager wat slecht wordt?
- Remmen zijn erg heet geworden bij een daling, als ik deze vervang misschien eens kijken naar geventileerde schijven. Die van een xantia passen gewoon geloof ik. (266mm?)

Verder heb ik niks te klagen en heb ik 4000 heerlijke kilometers mogen maken! Nu weer snel aan de bak om de auto op te knappen en hopen dat er nog vele kilometers bij mogen komen!
Hieronder nog een foto’tje van mijzelf met de Bx in Italië voor de liefhebbers;)

Tot de volgende update:)

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 11 augustus 2023 04:50 PM
  [ # 43 ]

Dat wordt een nieuwe uitlaat, die slierten die uit je uitlaat kwamen is van de demper zelf. Soms zie je ze ook wel dat er een staart achter hangt uit de uitlaat Wink

Goed demper is dus stuk, als die nog steeds deels verstopt zit is het niet goed voor de rest.

Wel fijn dat je wat problemen heb kunnen oplossen en zonder veel problemen mee op vakantie ben geweest Smile

Profiel  
 
Mennø
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 13-01-2023

Gepost: 11 augustus 2023 04:55 PM
  [ # 44 ]

Die staarten heb ik zeker gehad, vooral bij de auto de toeren in jagen schoot er nog wel eens wat uit.

De nieuwe uitlaat was ik al bang voor, middendemper was recent vervangen maar door de verstopte einddemper gaan lekken, einddemper zelf moet natuurlijk ook vervangen dus dat zal wel weer een duur grapje worden…

Als de demper luchtdicht is maar niet meer goed dempt is dit dan ook APK afkeur? 19 augustus loopt deze namelijk af…

Ja ik ben ook blij dat ik wat van de ‘engste’ problemen heb kunnen verhelpen vóór de vakantie, dat was toch een geruststelling.

Profiel  
 
mvdp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 25-03-2011

Gepost: 11 augustus 2023 05:04 PM
  [ # 45 ]
Mennø schreef:

...

Als de demper luchtdicht is maar niet meer goed dempt is dit dan ook APK afkeur? 19 augustus loopt deze namelijk af…

...


Zie punt 3 e.v., o.a. wijze van keuren, op https://apk-handboek.rdw.nl/personenautos/motor/geluid-en-milieu.


Hou er rekening mee dat als het ‘erg’ is qua geluid je (ook) vrij makkelijk een prent kunt krijgen van de politie. ‘Vrij makkelijk’ i.v.m. andere defecten-die-niet-mogen, bedoel ik. Agenten kijken zelden verder, maar bij geluid…

 

Profiel  
 
 
3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook