6 van de 6
« Eerste  < Vorige 4 5 6
   
Mijn (2de) citroen S1 CX 25 GTI Turbo
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2041
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 25 april 2024 02:57 PM
  [ # 76 ]

Wat voel je aan speling als de motor niet loopt, en dus de Diravi niet werkt?

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43050
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 25 april 2024 03:22 PM
  [ # 77 ]

Zonder druk heeft de diravi van de CX een enorme vrije slag in de middenstand. Dan kan je geen speling voelen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2041
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 25 april 2024 03:24 PM
  [ # 78 ]

Aha, wist ik niet.
Dat is dan precies andersom als met de StB in mijn voiture.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27809
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 25 april 2024 06:34 PM
  [ # 79 ]
Dwalf schreef:

Nieuwe veerbollen en voorraadbol. De remaccumulator geeft problemen met het loskomen. Kan dit zijn omdat die altijd onder druk blijft staan? Ook al is het veersysteem drukloos?

Hoe heb je de auto drukloos gemaakt?
Alleen laagste stand dan is niet alles direct drukloos. Je zal ook de ontlastingsschroef los moeten draaien.

 

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9133
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 25 april 2024 10:23 PM
  [ # 80 ]

Om de remaccu drukloos te maken moet je een flink aantal keer het rempedaal indrukken.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Dwalf
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 92
Geregistreerd: 07-03-2020

- BX DIGIT
Gepost: 26 april 2024 03:05 PM
  [ # 81 ]
Citroensmgz schreef:

Dwalf:

Als op een Diravi genoeg druk staat dan stuur je “helemaal hydraulisch” de tandheugel is er dan alleen voor “backup”.
Je moet bij een Diravi altijd een heel direct stuurgevoel hebben, zelfs bij lage snelheid.
Bij hogere snelheid wordt er “tegendruk” gemaakt om je het gevoel te geven dat de besturing zwaarder is, als dat niet werkt dan wordt je besturing bij hogere snelheid veel te gevoelig. Bij een CX is dat de “bol” die met een kabel aan de verdeler op de versnellingsbak zit.
Je met dat niet verwarren met “speling” maar dat lijkt me hier niet het geval. 
Kijk eens of je bij lage snelheid of stilstand ook die 5-10 graden speling hebt? Zo ja, dan is het zeker mechanisch en heb je nogal wat te controleren:
- De binnenste en buitenste stuurkogels.
- De bevestiging van de stuurkolom aan het stuurhuis. DE kruiskoppeling in de stuurkolom. ( zitten voor het schutbord). Bevestiging van het stuurwiel.
- De fuseekogels ( waarom: Als je daar kracht op zet en ze bewegen dan is dat exact wat je doet bij sturen, en dat voel je ook als “niet precies” sturen. Dat valt pas op bij hogere snelheden.
Als je niks mechanisch kunt vinden ( maar dat lijkt me vreemd) dan zou het ook hydraulisch kunnen zijn: Als je te weinig hydraulische druk hebt dan werkt een Diravi bizar. Als je pomp lucht aanzuigt dan krijg je ook compressie effecten. Dat merk je het snelste bij de remmen, die hebben dan “vertraging”. Als je iedere paar weken de remmen met ontluchten dan moet je daar zeker naar kijken.

Succes met de zoektocht.

Met deze nuttige en leerrijke informatie nog eens gaan testen op de wagen. ik heb op hoge en lage snelheid getest en de speling blijft.
Als ik aan het stuur draai reageerd de flexkoppeling onder het reservewiel niet direct, dus moet ik eerder in de stuurstang gaan zoeken. Onder het stuur voel ik door de rubber bescherming dat deze met speling reageerd. Dus het zit tussen de stang rechtstreeks op het stuur en de unit onder het dashboard. De bout op het stuur zit vast. Dus die kruiskoppeling (als dat die grote unit onder het dashbourd is) is al een goede boosdoener. Is deze moeilijk te vervangen (als die al te vervangen is)?

De fuseekogels/stuurkogels zouden goed moeten zijn omdat de wagen recentelijk gekeurd is.
Hydraulisch is het volgens mij niet. De sturing centreerd altijd goed en de pomp werkt zeer goed na de nieuwe bollen en accumulator. Het pompinterval is zeker meer dan een minuut.

Het drukloos zetten van het hydraulisch systeem met de schroef op de hogedrukklep wist ik nog van op mijn bx. Maar het remcircuit is dus een apart geheel dat drukloos moet gemaakt worden door heel wat te remmen. Goed om te weten. Dat zal iets voor in het weekend zijn.

 

 

 

CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9866
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 26 april 2024 03:23 PM
  [ # 82 ]

Bij een goed werkend en op druk zijnd systeem wordt er 100% met de hydraulische druk gestuurd. Dat wordt aangestuurd aan de interieurzijde van het dashboard.
Speling op alles wat daarna zit tot aan het stuurhuis heeft daarop geen invloed.
Ik zou het dus wel degelijk zoeken in de 4 stuurkogels en de fuseekogels als meest verdachte.
Als ik een denkfout maak laat ik me graag corrigeren!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9133
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 26 april 2024 03:40 PM
  [ # 83 ]
Dwalf schreef:

Maar het remcircuit is dus een apart geheel dat drukloos moet gemaakt worden door heel wat te remmen.

Overigens geldt dat alleen voor de voorremmen, aangezien de achterremmen gevoed worden uit het achterveercircuit.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
6 van de 6
« Eerste  < Vorige 4 5 6
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook