2 van de 7
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
De Yellow Mini Cooper van Lucas: olie ververst
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6255
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 31 augustus 2023 06:14 PM
  [ # 16 ]

Ik heb de Bentley Manual en die is zeer compleet.

Het gereedschap voor de multiriem, daar heb ik wel belangstelling voor als je er vanaf wil, want dat heb ik nog niet gekocht en komt zeker een keer van pas.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6066
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 01 september 2023 09:09 AM
  [ # 17 ]
René Jongejan schreef:

Hier ook een Cooper, maar dan de Chili-uitvoering.

INPA heb ik helaas nog steeds niet werkend op de laptop.

Bimmergeeks heeft een complete one-touch installer. Die deed het bij mij in één keer.
Misschien mostert na de maaltijd, als jouw mini weggaat, maar toch.

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6255
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 06 september 2023 08:33 PM
  [ # 18 ]

Ik heb vandaag om te beginnen maar eens een afspraak gemaakt voor de APK, dat moet gebeuren voor 18-12, de afspraak staat op 20-10. Zo heb ik nog wat tijd om het een en ander aan te pakken als er wat lijken uit de kast komen.

De afgelopen dagen heb ik weer wat dingen van de to-do lijst af kunnen vinken. Zo heb ik de zitting en leuning van de achterbank grond afgespoten met de hogedruikspuit in de wasbox. Zo krijg je beter een vieze geur uit het schuim dan dat je de extractor gebruikt. Ondanks dat het dan helemaal volgezogen is met water droogt het met de huidige temperaturen snel genoeg om niet muf te gaan ruiken.

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6255
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 06 september 2023 08:48 PM
  [ # 19 ]

En dan komen we bij het volgende punt, een gescheurde binnenste ashoes van de lange aandrijfas aan de rechterkant. Om te beginnen heb ik de hele as er maar uit gehaald. Als je de onderste motorsteun er even tussen uit haalt is dat zo gebeurd.

Als het ding dan op de werkbank ligt ziet dat er zo uit:

De gescheurde binnenste hoes:

En de nog intacte buitenste hoes:

Het vet van de binnenste hoes was zo dun geworden, het leek wel motorolie, heel vreemd! Daarom heb ik maar besloten om alles helemaal uit elkaar te halen, te ontvetten en opnieuw te vullen met nieuw vet. Dat zat in de juiste hoeveelheid net als een paar nieuwe klemmen en borgclip voor de homokineet keurig meegeleverd bij de nieuwe Spidan hoezen die zelf ook een prima pasvorm hadden.


En als je die as er dan uit hebt, dan kun je ook eens goed achter de motor kijken:

Je ziet dan meteen weer van alles, een aandrijfaskeerring die lekt en bij de wissel van de bak een paar maanden geleden niet vervangen lijkt. Gelukkig had ik dat al voorzien en een nieuwe keerring op voorraad:

En iets heel bijzonders, een pakking die NIET lekt! En dat op een semi-BMW product! Aan de oliefilterbeker hangen GEEN, ik herhaal, GEEN druppels, het zweet niet eens!

Ook vallen er weer andere dingen op waar je nu niet direct iets aan moet of kunt doen. Zo lijken er wat brokken uit het bakhuis gebroken. Constructief niet direct een probleem, wel treurig om te zien:

Daarnaast zijn deze aircoleidingen linksvoor verbogen, zal ook wel bij het wisselen van de bak zijn gebeurd.

En het een staat weer met het ander in verbinding. Doordat de leiding is verbogen kan deze niet meer met de daarvoor bedoelde clips aan de onderste waterslang hangen:

Als ik daar een paar rechte slangen voor opsnor kan ik die mooi vervangen bij het wisselen van de condensor die in tamelijk erbarmelijke staat verkeert.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 06 september 2023 09:33 PM
  [ # 20 ]

Verkeerd Wink

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6255
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 06 september 2023 10:10 PM
  [ # 21 ]
Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6255
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 06 september 2023 10:14 PM
  [ # 22 ]

Joan’s 110 graden lijmspray voor het hemeltje is inmiddels ook binnen, nu de stof nog.

Bij het demonteren van de as zag ik ook dat het hoesje van de fuseekogel was gescheurd. Daar heb ik dus maar een nieuwe complete kogel voor besteld van Lemförder.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11627
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 07 september 2023 07:14 PM
  [ # 23 ]

Ook nogal wat schraapsporen onder die bak. Zó laag ligt een Mini toch niet? Je zou bijna denken dat ze de donorauto waar die bak uit komt van voren met de heftruck hebben opgetild en dat er op die manier wat gewichtsreductie is ontstaan… Nou ja. Daar rijdt het vast niet minder om.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6255
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 07 september 2023 07:26 PM
  [ # 24 ]

Hij ligt wel vrij laag, maar ik heb er zelf nog niets mee geschraapt ondanks dat ik wel vrij pittig over obstakels heen rij. Ik denk ook dat de brokken er al uit waren voor de bak er onder ging.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 07 september 2023 10:20 PM
  [ # 25 ]

Wat gaat er eigenlijk mis met die bakken?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6255
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 07 september 2023 11:03 PM
  [ # 26 ]

Vooral lagers heb ik begrepen. Als het einde nabij is gaan ze eerst zoemen, dan janken en dan loopt hij in elkaar.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 08 september 2023 09:13 AM
  [ # 27 ]

Dat zal de gehate ‘Midlands’ versnellingsbak zijn. Ombouwen naar een Getrag zesbak dan maar nonsense

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6255
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 08 september 2023 09:56 AM
  [ # 28 ]

Het schijnt vooral belangrijk te zijn dat er genoeg olie in zit en uiteraard ook met de juiste specificatie.

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6255
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 19 september 2023 05:32 PM
  [ # 29 ]

Afgelopen weekend weer wat opgeschoten:

Om te beginnen de onderste motorsteun, die was zowel aan de grote als kleine kant echt wel gaar:

De nieuwe van Delphi hier gebroederlijk naast de oude. De Delphi steun was erg goedkoop, maar ziet er wel OK uit, we gaan zien hoe lang hij heel blijft.

Het thema motorsteun zet zich dan aan de bovenkant aan de distributiekant voort. Zo zag het er uit:

Het kleine rubbertje in het alu deel dat aan het blok zit was ook wat ingescheurd en slap. Met een waterpomptang duwde ik het er makkelijk uit:

Een Powerflex rubber kwam er voor in de plaats:

De steun aan de veertoren heb ik als experiment niet vervangen, maar volgegoten met PU-rubber. Eerst de onderkant even afgeplakt zodat niet alles er meteen weer uit loopt:

Volgegoten met 70 shore PU:

En als het dan is uitgehard ziet her er zo uit. Achteraf had er nog wat meer zwarte kleurstof bij gemoeten, maar goed, het is niet voor niets een experiment, al doende leert men:

En als het dan allemaal weer is ingebouwd is dit het eindresultaat:

Interessant is dan om te weten, wat is het effect hiervan? De motor kantelt niet meer zo idioot bij lastwissels dus dat is een stap vooruit. Wel klinkt de ietwat sportieve brom bij stationair nu ook wat door in de koets. Ik vind het niet storend, maar kan mij voorstellen dat een ander het dat wel vind. Ik denk dat dit het effect is van het volgieten van de bovenste steun. NVH is een interessant vakgebied.

Dan de fuseekogel, een nieuwe Lemförder, geen goedkope meuk. Keurig met nieuwe boutjes en moeren. Oude er uit, beetje rammen, gat in de fusee schoonmaken met een borstel op de boormachine, nieuwe er in, op moment vastzetten en klaar is kees.

Dan is er nog iets interessant aan de remmen. Rechtsvoor remt het buitenste blok niet op het volledige oppervlak van de schijf. Ik heb de veerclips nog maar even vervangen, wellicht dat dit verbetering oplevert. De geleidepennen zijn goed schoon, de klauw loopt soepel. Als dit niet helpt wijt ik het aan de abominabele kwaliteit van de gemonteerde schijven en blokken. Echt niet normaal zo snel als die schijven ook roesten. De wielnaaf heb ik nota bene vorige week nog roestvrij gemaakt.

Voor de APK moet in ieder geval de remleiding linksvoor nog worden vervangen. Helaas is die als je ‘m bij de dealer bestelt wel op de goede lengte, maar niet in vorm voorgebogen. Ik moet nog even bedenken hoe ik dat aan ga pakken. Vervangen van die leiding is in ieder geval ook een mooi moment om de remvloeistof te verversen.

Een APK-afspraak is alvast gepland op 20 oktober.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9132
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 27 september 2023 01:23 PM
  [ # 30 ]

Lucas, is jouw Mini ook uitgevoerd met Xenon-koplampen?

De onze is voor een APK geweest, maar als afkeurpunt de koplampstand.
De voorgaande jaren door dezelfde garage ook gekeurd, toen geen opmerkingen daarover.
In het afgelopen jaar niets aan de koplampen of afstelling ervan gedaan.
Weet wel dat er zowel op de voor- als achteras een hoogtesensor zit die zorgt voor een automatische bijstelling bij belading, mogelijk hapert er daar één van.

Kan helaas hierover niets vinden in mijn wphb van Bucheli, ook niet over een eventuele handmatige correctie.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
2 van de 7
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook