Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Beste allen,
Ik heb zojuist een ontzettend lelijke en rotte Dyane uit 1970 gekocht. Ik woon in Zuid-Afrika en heb met hulp van dit forum al een 2cv uit 1955, een Traction uit 1955 en 4 DSsen gerestaureerd. Nu ben ik dus gevallen voor een hele lelijke lichtbeige Dyane, maar wel een met automatische trafficlutch. Ik heb er 2 maanden geleden een proefrit in gemaakt, maar hij had nog maar een peekaatje of 10 over. De 3e versnelling was al teveel gevraagd. Het arme kreng is jarenlang verwaarloosd. Een paar vragen;
- Waar kan ik werkplaatshandboeken, onderdelenboeken etc downloaden? Ik zie dat Citroen Publication List niet meer toegankelijk is?
- Waar zijn rechtsgestuurde dyanes gebouwd? Gewoon in Frankrijk? of in Slough Engeland?
- Welke onderdelenleverancier in NL is goed en goedkoop? (ik heb echt heel veel onderdelen nodig en ben in Januari weer even in Nederland en mag met 60 kg terug naar ZA vliegen)
Groeten,
Stef
Totaal aantal Berichten: 10240
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
“maar hij had nog maar een peekaatje of 10 over”
Och, ik ging ruim 50 jaar geleden met m’n 12 pk’tje over een pas van ruim 2300 meter in de Hoge Atlas.
Door het gebied waar het nu helaas een rampzalige toestand is.
Ik wil alleen maar zeggen: al is het in de 1; ze komen er wel!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 14-05-2016
- 2CV AZU
- Xantia 2.0 16v millesième break
http://www.ckc.dk/modeles/2CV/?eng
wellicht heb je hier iets aan.
Gaaf man!
Toevallig heb ik m’n Dyane na 29 jaar stilstand weer eens opgewekt…
Volop plezier!
ik neem aan dat het een D6 is? die hoort toch wel 100 kunnen halen.
Kan natuurlijk van alles zijn waarom die van jou geen fut heeft. benzinetraject verstopt of juist aanzuigleiding lek, maar ik neem aan dat je dat al bekeken hebt.
Ontsteking verkeerd afgesteld /versleten.
Zuigerveren/zuigers versleten etc.
Je komt er vast wel uit jou kennende.
Voor het geval je het bent vergeten: ventilatorbout moet linksom los
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Dank! Ja documentatie gevonden; Super! via jouw link ook de specifieke Dyane gevonden; http://www.ckc.dk/modeles/Dyane/?eng
en H@ns; Ja! Dat was ik vergeten! Dankje. Hij staat 600 km verderop. Over 3 weken ga ik m ophalen. Dan check ik even alle afstellingen, spuit m schoon, rij een paar rondjes door de straat en kijk ik of er dan meer leven in zit, waar alles lekt etc. Daarna gaat ze uitelkaar. Deadline is precies over een jaar; dan heeft mijn dochter haar eindexamengala hier op highschool.
Ben wel een beetje bang van de totale kosten aan onderdelen.
- spruitstuk (die zie ik in geen enkele webshop; zijn die er nog?)
- uitlaat
- luchtfilterhuis
- 5 banden (welke maat? 125 of 135 onder een Dynane?)
- stuur (plastic; deze is helemaal afgebrokkeld)
- achterlichten
- electronische ontsteking (123-ignition)
- contactslot
- alles wat ik tegenkom wanneer ik t blok loshaal.
- en nog heeeel veel ander spul
Ik neem aan dat het een zesje is. Hij heeft een 3e zijruitje.
3 maanden geleden had ik een bejaard belgisch echtpaar bij mij thuis met hun Dyane. Daarmee zijn ze 5 jaar geleden vertrokken uit Brussel. Inmiddels dwars door Afrika gereden met het apparaat. 50 km van mijn huis (Richards Bay, Zuid-Afrika) kregen ze problemen met de remmen. Ze hebben een paar dagen hier geslapen terwijl ik samen met de de Dyane weer aan de gang (aan de stop) heb gekregen. Dat was mijn eerdte keer sleutelen aan de Dyane en ik vond het een leuk ding! Die was stevig aangepakt voor offroad; verstevigde draagarmen, blok vastgezet, beschermplaat onder t blok en een reeks aan metertjes om voltage, drukken en temperaturen in de gaten te houden.
Totaal aantal Berichten: 1339
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gaaf project. Er is in Nederland een Dyane vereniging met een onderdelenmagazijn.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 1339
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
@Stef. Ik heb in Spanje op de wereldmeeting een metalen AMI 8 luchtfliterhuis gekocht. De carburateur aansluiting was voor een enkeltraps carburateur, (kennelijk Spaans) bleek bij thuiskomst. Kortom, kon hem technisch monteren (moertjes en met de boutjes, linkerzijde van de auto zoals bij de AMI8, maar niet origineel op de tweetraps carburateur aan te sluiten omdat de rubber tussen filter en carburateur onder een andere hoek zit. Ik heb hem nog omdat het huis gaaf en is natuurlijk is het euvel wel op te lossen als de nood hoog is (met een niet originele dikke rubber slang en verloop van filter naar dubbele solex)
Nu komt het. Als je vastloopt en mijn luchtfilterhuis je helpt krijg je het van me voor je Dyane. Verzendkosten zijn dan natuurlijk wel voor jou.
Ik woon in NL.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Dankje! Ik ben met mijn domme hoofd vergeten fotos te maken van onder de kap toen ik er 2 maanden geleden was. Over iets minder dan 3 weken heb ik m hier, Dan zal ik t checken!
Ik kan niet wachten!
Hier een paar fotootjes
H@ns schreef:Gaaf man!
Toevallig heb ik m’n Dyane na 29 jaar stilstand weer eens opgewekt…
Volop plezier!
ik neem aan dat het een D6 is? die hoort toch wel 100 kunnen halen.
Kan natuurlijk van alles zijn waarom die van jou geen fut heeft. benzinetraject verstopt of juist aanzuigleiding lek, maar ik neem aan dat je dat al bekeken hebt.
Ontsteking verkeerd afgesteld /versleten.
Zuigerveren/zuigers versleten etc.
Je komt er vast wel uit jou kennende.
Voor het geval je het bent vergeten: ventilatorbout moet linksom los
Excuus,rechtsom los!
Met pijpsleutel 14, ik heb nog nooit een passende dop gevonden.
Ik heb wel een dop “afgedraaid” met een slijpsteen, tot nu toe heeft ie dat overleefd…
Banden zijn origineel 125-15,Michelin X, misschien nog tube type?
Maar er zijn zeker tubeless velgen voor A-type
Zo te zien zitten er nu op de voorwielen 135-ers, was geloof ik wel een optie destijds. maar dan wel Michelins…
Op de foto’s ziet hij er niet eens zo gek uit…
Burton heeft trouwens ook best veel spul, vaak wel reproductie.
https://www.burton2cvparts.com/nl/
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 14-05-2016
- 2CV AZU
- Xantia 2.0 16v millesième break
Je kan contact opnemen voor tweede hands onderdelen met de sleutelvereniging Het Eendeëi in Rotterdam.
Daar is veel tweedehands spul op voorraad. Spruitstuk zal geen probleem zijn.
Kijk eens op de Website voor meer informatie.
Verder liggen de prijzen voor onderdelen bij de diverse shops over het algemeen niet ver uit elkaar.
Banden normaal gesproken 125/15. Er is een apart banden topic over alle soorten en maten banden.
Een vriend van mij woonde jaren in Kenia en had Mabors onder zijn eend met binnenbanden, die waren toen simpelweg het goedkoopste. Wel altijd eentje mee terug in de bagage als hij in Nederland was. Hij reed geregeld lek door alle potholes en op onverharde wegen met scherpe stenen en doorns.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Dankje! Ja; Potholes, glas, bouten en andere troep op de weg hebben wij ook
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Inmiddels ben ik de Dyane langzaam uit elkaar aan het halen.
Ik denk dat ik een Dyane rekord te pakken heb met de banden; De banden die er op zaten; 125, 135, 145, en 155 en het reservewiel was 125. Allemaal hardstikke oud en slecht. Dat worden dus 5 x 15 x 125 meesmokkelen uit Nederland.
Het oliefilter was een diesel brandstoffilter(!) het paste wel, maar diesel is natuurlijk een stukje dunner.
De voorste beschuitbus-dempers gisteren gedemonteerd en leeg laten lopen; die waren beiden bijna leeg kwam ongeveer 20cc uit. Daar moet volgens het ene boek 70cc LHM in en volgens het andere boek 75cc. Hoeveel is het nu? Ik ga vanmiddag de achterste 2 loshalen en leeg laten lopen.
Kleuren;
Welke kleur hoort het chassis te zijn van een ‘72? gewoon zwart? De mijne is gebroken wit.
Zelfde voor de voorste draagarmen; ook zwart? (de mijne ook gebroken wit)
Aandrijfassen (bij mij ook gebroken wit, maar hoort denk ik ook gewoon zwart?)
Motor loopt, er zaten wel wat gaten in het uitlaatspruitstuk, maar die heb ik dicht kunnen lassen.
Is er ergens een lijst met chassisnummers en bouwjaren? Ik wil graag wat meer weten van de mijne. Papieren zeggen 1 jan 1972. Chassisnr dat erbij zat is 09CB9895
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Kwa chassis nummers; Ik heb de lijst al gevonden; http://www.citroenet.org.uk/passenger-cars/michelin/2cv/chassis-numbers.html
Het is een Dyane 6 AY-CB uit ‘72
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 14-05-2016
- 2CV AZU
- Xantia 2.0 16v millesième break
In een batteur doe ik 80cc naaimachineolie. Gewoon motorolie kan ook.
Chassis, draagarmen en assen zijn zwart. Soms was de bovenplaat in de passagiersruimte de kleur van de carrosserie. hing af van waar en wanneer de auto is gebouwd.
Aandrijfassen zijn kaal. Insmeren met olie kan. Of je spuit ze ook zwart.
Totaal aantal Berichten: 25561
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Batteur checken: stuiter m op de grond. als ie opspringt is ie goed. zo niet: Zuiger zit vast. Weggooien.
En er hoort Caster olie in.
Ik had een 75er als 1ste auto en heb er 5 ton in gereden!
chassis en alles hoort zwart te zijn m.i.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>