7 van de 7
« Eerste  < Vorige 5 6 7

De Astro Black Mini Cooper Seven van gezin 2d
2D
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 8112

Gepost: 29 augustus 2026 05:27 PM
  [ # 91 ]

Nog even over die druktest:

Bentley Publishers schreef:

Pressure should not drop more than 0.1bar (1.45 psi) for at least two minutes

Nou, vanmorgen stond die meter in een veel koelere garage nog steeds op 13 PSI. Dat zit dus wel snor. De verleiding niet kunnen weerstaan, dus de motor met een vultrechter op het thermostaathuis warm laten lopen. Met de OBD-lezer aangesloten was te zien dat de temperatuur netjes opliep, en ook het openen van de thermostaat is terug te zien in het temperatuurverloop.

Ook geen onheilspellende luchtbellen uit het koelsysteem! Maar tegen de tijd dat de temperatuur de 95 bereikte begon de KVS te schuimen. En bij de 98 graden was het alsof er een pan pasta overkookt! Dat hoeft geen probleem te zijn natuurlijk, want met een gesloten systeem dat onder druk werkt (niet een trechter maar de dop erop) is de kooktemperatuur van het koelmedium een stuk hoger.

Maar toch hè, last time I checked hoort koelvloeistof niet te koken bij 100 graden. Dus mijn huiswerk gaan doen. BMW hanteert voor de MINI een aantal verschillende specificaties koelvloeistof. De Febi 01089, om maar een zijstraat te noemen, is compatibel met de BMW/MINI nummers, en geeft een kooktemperatuur van >165 graden op. BMW zal dat niet zonder reden zo specificeren. De temperatuur van het koelsysteem mag immers tot 105 graden oplopen voordat de lage stand van de ventilator inschakelt.

Twee anderhalveliterflessen Febi concentraat besteld, maandag in huis.

Toch zat dat koken van de huidige KVS me niet lekker. Ik kan me niet meer herinneren welke KVS ik eind 2023 in de MINI gekieperd heb. Ik dácht een premium goedje, maar bij gebrek aan (aankoop)bewijs daarvan kan het ook zomaar de Action readymix zijn geweest. Dus vanmiddag de boel leeg laten lopen en bijgevuld met zo’n vier liter ‘verse’ G11 van de Action, want een keer spoelen kan nooit kwaad, en kost nog geen tientje. Hetgeen eruit kwam was groenblauw en troebelig. Weer ontlucht en warm laten worden. Ook schuimend overkoken bij temperaturen richting de 100 graden!

Google aangeslingerd. De fabrikant van het Action-spul is Kemetyl. En de MSDS-module op hun website werkt niet hmz. Toch gelukt om een MSDS voor de ‘universele readymix -26’ te vinden. En jawel, deze heeft een kooktemperatuur van 100 graden!

Maandag arriveert het Febi concentraat, die ik 1 op 1 met kraanwater vermengd zal gebruiken. Ontluchten moet ook wel lukken, en het zou mij niets verbazen als het koelvloeistofverlies dan tot nul gereduceerd is.

Famous last words nonsense

Eén ding weet ik wel zeker, de Action KVS is voor tijdelijk gebruik misschien best bruikbaar, maar voor een klein bedrag meer koop je een aantoonbaar beter gespecificeerd product.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

2D
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 8112

Gepost: 29 augustus 2026 05:34 PM
  [ # 92 ]
2D schreef:

Water eruit, Action G11 erin. Die gaat ook nog een keer gewisseld worden voor iets dat in onverdunde toestand lagere temperaturen dan 26 graden aan kan. Want ik schat dat de Action G11 zo’n beetje 1/3-2/3 verdund is nu

Aha Mr. Green

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

7 van de 7
« Eerste  < Vorige 5 6 7

© Citroën-Forum 2003 - 2026 | adverteren
Facebook