2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
storing 2.0 hdi bij koude start.
bibberkip
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 396
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 17 november 2023 08:21 PM
  [ # 16 ]

Nou, volgens mij is het dan een (volgende) leeftijd gerelateerde storing. Het onderste relais is inderdaad aardig aangedaan vwb de pootjes, ik zal straks even achter de connector kijken. we zoeken verder, merci.

Profiel  
 
bibberkip
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 396
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 18 november 2023 09:43 AM
  [ # 17 ]

In eenvoudige woorden samen gevat; het uitlezen levert op; de bekende storingen die inhouden dat de drukregelaar op de brandstofpomp , volgens de sensor op de rail, te weinig levert die noemt dat dan toevoerspanning te laag. Dus de regelaar gaat compenseren, en geeft een stootje méér, de spanning zal dan digitaal omhoog moeten, maar dat gaat met een voelbaar schokje in de motorloop. Omdat de regelaar dan weer een signaal krijgt van de sensor; voedingsspanning te hoog, regelt de regelaar weer neer onderen bij, dit versterkt het schokje, en dat gaat met een voelbaar tempo, gezegd zij; een ander zal ms zeggen; deze wagen rijdt prima.

Gisteren is de druksensor vervangen, en dat resulteerde in een vééél betere koudstart, en meteen mooi rond lopen. We willen hiermee uitsluiten dat de sensor mogelijk een vals signaal geeft, deze is nu zeker goed, de regelaar is ook bijna nieuw, dus die moeten goed zijn.

Maar het gekke is, dat de storingen niet wisbaar zijn, dus wissen en hopla meteen terug, de motor heeft dan niet gelopen.

Als je dan gaat redeneren, blijft er een kabel-breuk-slijtplek-spanningsverlies over ; ergens. De verbinding ecu-regelaar is vervangen, die van de sensor op de rail deelt de + 12v met de mapsensor, dus die zou ?? in een uniek geval ook nog kunnen dwarsliggen door een te groot deel vd voeding weg te snoepen. Dan zou ik die af moeten koppelen en kijken of de sensor dan méér (voldoende) overhoudt om goed te werken. Maar eerst even kijken of zonder map starten weer geen hele vreemde andere zaken veroorzaakt.

Maar goed, om 0100 uur gisteren was het wel even genoeg, en had ik voldoende draad spaghetti gezien, en nu wordt de sensor bedrading geheel vervangen, de map blijft ook op dat lijntje, maar die van de sensor wordt een fractie dikker, sja je probeert iets hé.

Wat de koelfan storing betreft; dat ligt nu open, ( ze zijn bij citroen wel errug zuinig met draad…..) daar was het onderste relais inderdaad brak, als we die hebben liggen wordt dat meteen gemaakt, en anders maandag even langs het magazijn ( iemand biedt een sloop xantia aan) dan kan ik daar wat ‘‘spare parts”” scoren, evt wat stekkertjes enz.

Met dit weer heeft de hdi echt geen koelfan nodig, die wordt van nature al amper warm. ( en de tweede stand werkt gewoon) Getest met delphi. Dan laat ik maar meteen voor 50 euro’s zo’n testkitje komen, een 32 bits laptopje heb ik nog wel ergens.

Profiel  
 
bibberkip
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 396
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 18 november 2023 03:52 PM
  [ # 18 ]

Zo…..dus de hele zwik spaghetti weer samengebouwd-geplakt-vastgelegd met nitto tape en de originele geribbelde in de lengte doorgesneden beschermhoesjes gedaan ( wat een vervelende klus) en gelukkig loopt het weer / nog.

De hdi loopt voorbeeldig (99%) maar de storing is wisbaar, maar is direct weer present. Op de lijn van de druksensor zit ook de map sensor, dus zonder enige zekerheid, zou die iets van de 12volt af kunnen tappen, waardoor de druksensor tekortkomt?  Even een wet-finger gedachte.  Maar goed de koelfan loopt in de 2e stand prima, maar 1 fan, dus mogelijk 1 defect.  omdat ze in stand 2 12 v krijgen loopt er 1 . Dan is de ander verdacht, in serie stand 1 loopt er niks, dus we gaan zoeken, er ligt nog ergens een stapeltje fans, daar zit wel wat tussen. 

Overigens werkt de airco wel, die wordt rijden met deze temp’s voldoende gekoeld, en is natuurlijk via de pressostaat beveiligd, dus die zal niet ploffen.

Ontdekt heden ; een muffe connector op de nok pos sensor - ntc op de gallerij , de mapsensor check ik straks even, just to be sure.

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 375
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 19 november 2023 07:41 PM
  [ # 19 ]

De MAP sensor wordt met 5 Volt verzorgd en zit op één pin met meerdere 5 Volt sensoren. Doorgaans pin 44 van het motor stuur apparaat.



Profiel  
 
bibberkip
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 396
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 19 november 2023 11:30 PM
  [ # 20 ]

Ja, die pin 44+  die voedt de map, ws een gaspedaal potmeter en de druksensor op de rail. En omdat de storing steeds verwijst naar een ‘’ lage voedingsspanning ‘’ op de regelaar op de br.pomp, is de regelaar reeds voorzien van een nieuwe lijn. dit helpt niet, dus de andere verbruikrs op 44+ zijn nu enigszins verdacht. Zal morgen even een map sensor lenen, en kijken of die om whatever reason suf is.

als dat nog niks doet, dan krijgt de druk sensor een gehele eigen voeding, en de map ook, dan is de gehele 12v voor de regelaar.

Wat tussendoor ook even kan is een andere regelaar ertussen hangen, en dan uitlezen. Die ligt hier nog wel een dus dat kan. de storing is er direct, dus de motor hoeft niet te lopen.

vandaag de kabelboom van de 3 relais eruit gehaald, ik zal wat fotootjes erbij zetten van de zieke connectors, het onderste relais was zo aangedaan, dat de oxyde tot binnenin zat. Dan morgen even de juiste relais ritselen en kijken of de lage stand van de fans weer wilt draaien. Wederom alles uitgebeld, geen verdachte kabels gevonden, maar wel diverse muffe stekkers.

De drie relais voetjes , twee groen en 1 zwart zijn overigens te refurbishen; ik heb eerst een proefje gemaakt van een stuk oude kabelboom van een hdi, de voet demonteren, de rode achterkant eraf peuteren, dat laat je op de kabels hangen, die achterkant kan er maar op 1 manier op, dus dan zitten de draadjes meteen goed. Alleen de oude stekkertjes kunnen niet goed terug, maar ik had en doosje oude schuifjes, die passen perfect in de voet, het lijkt eerst dat ze niet goed vast zitten, maar zodra je de rode achterkant weer terugzet zit alles prima vast, de ‘‘zit het lekkerstrak test’’ werd ruimschoots gehaald , just to make sure zit er her en der een druppeltje sec-lijm tussen.

Voor wat het waard is, alle vervangen stekkers zijn doorgesoldeerd, dat voorkomt verdere heisa.

Afbeelding Bijlagen
P1080568.JPGP1080560.JPGP1080552.JPG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
bibberkip
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 396
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 19 november 2023 11:35 PM
  [ # 21 ]

Nog wat fotootjes voor de lol. De laatste foto laat de fixatie pen zien, waar de schuifjes mee vast komen te zitten die is even zwart gekleurd ter duiding.

Afbeelding Bijlagen
P1080565.JPGP1080556.JPGP1080566.JPG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 20 november 2023 09:29 AM
  [ # 22 ]

Wat wel eens vergeten wordt: Er zijn 2 typen van die platte 6.3 mm vrouwtjes stekkertjes:
- Met een weerhaakje: Die worden gebruikt in “huizen” waar je de stekker in vast zet.
- Met een “bobbeltje”, goed zichtbaar op de foto met de bruine draad, die zijn er voor het verbinden met een andere steker. Het bobbeltje klikt in een gaatje in de “male” pen-stekker. 
Je hebt ook nog de typen met een soort “clip” dat is een variant van het “bobbeltje”: Met de clip licht je het bobbeltje op.

Als je zo’n stekker met een “bobbeltje” in een huis wilt zetten blijft hij niet vast zitten, maar als je hem er in drukt als decontrol steker er in zit klemt het “bobbeltje” toch vast. Maar iedere keer als je hem er uit haalt komt hij weer los.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
bibberkip
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 396
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 20 november 2023 09:44 AM
  [ # 23 ]

Bedankt, er is ongetwijfeld van alles op de markt, maar deze die op de foto staan met en zonder isolatie jasje, die pasten er toevallig mooi in, en worden van achteren geblokkeerd door de genoemde rode achterkant en van voren kunnen ze ook niet weg.

Dit komt toevallig zo uit, maar het zal soms best anders zijn, en net niet passen, maar nu gelukkig wel. Op zondag avond is alles wat je hebt liggen én past mooi toch?

Overigens kan je bij montage v/d relais de voet vasthouden en kijken of alles naar wens zit, dit kan hier, maar soms kun je er niet bij, en dan moet je een andere oplossing zoeken.

Profiel  
 
bibberkip
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 396
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 20 november 2023 03:57 PM
  [ # 24 ]

Tis wel een hardnekkige storing zeg…..  kabelboom v/d 3 relais prima, heb ik geen voeding op de spoel van het rechter relais,(in rijrichting) de draden opnieuw uitgebeld, lopen tot de stekker naast de accu prima.  Maar nu zou een schema handig zijn, om te weten wáár de draden hun voeding vandaan halen.  De fans zijn rechtstreeks getest en draaien goed. in bedrijf loopt alleen de linker fan op hoog. Dus wie weet waar de relais mee gestuurd worden? waar komt die spanning vanaf?

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 375
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 20 november 2023 04:46 PM
  [ # 25 ]

Ik heb wel een origineel schema voor motorkoeling met twee ventilatoren en auto heeft airco. Daar staan 3 relais in. 
Is van een X1 . Ik weet niet of X2 het zelfde is.
Als je denkt er wat mee te kunnen, laat het weten. Dan scan ik de 3 pagina´s in en stuur ik per email.

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 375
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 20 november 2023 05:42 PM
  [ # 26 ]

Schema is vanaf ORGA 7114.

Profiel  
 
bibberkip
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 396
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 20 november 2023 06:09 PM
  [ # 27 ]

Bedankt !  die wil ik wel van je hebben.  Als t1 en t2 verschilt, dan zie ik dat vanzelf, t2 wordt door de ecu gestuurd, we gaan het zien.  Op een franse site vond ik een tip; maak een relais open, en druk met je vinger op het contact, dan weet je of het puur een voedings probleem is. dat gaan we zo even testen.

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 375
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 20 november 2023 06:24 PM
  [ # 28 ]

Ik heb een PN gestuurd.

Profiel  
 
bibberkip
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 396
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 22 november 2023 11:51 PM
  [ # 29 ]

2 mensen wil ik gaarne bedanken; klever33 en JW.

Van hen kreeg ik diverse schema’s en daarmee is e.e.a. opgelost.  uiteindelijk stagneerde de zoektocht op het punt dat er geen + 12v op de spoel van een relais kwam, een open relais zonder plastic huisje wat met de hand bediend wordt, maakte duidelijk dat de fan’s in orde zijn, en volle 40 amp. tot hun beschikking hebben. Als de fans handmatig draaiden ging ook de stop melding uit?? sja, dat was wel opvallend. ik moest dus zoeken naar de 12v+ en heb getwijfeld om in nood een 12v van de airco af te nemen, die gaat aan en kan best 200mAh missen voor 1 relais. Maar omdat het me niet lekker zat heb ik het originele citroen schema ernaast gelegd, die JW op chassisnr heeft gezocht , toen zag ik dat alléén dat schema het laatste antwoord kon geven;  de 12v zou volgens de gangbare schema’s van de kleine zekeringkast naast de accu moeten komen, en wel van nr 5 die levert 5 amp. Maar die had helemaal geen aansluiting ! ! daar zit geen stekker aan en die heeft er nooit gezeten, dus zitten de 30 en 5 amp die op die plek die stekker moeten voeden zitten er voor spek en bonen denk ik.

Enfin, dan blijf je dus eindeloos zoeken , maar op het originele schema staat dat de 12 v van het grote bruine bitron relais komt, van pin 9.

Toen brak mijn klomp; op pin 9 zit volgens het schema alléén de 12v voor de railsensor ! ! dus ik heb die sensor een eigen nieuwe 12v gegeven omdat die 12v pin 9 verdacht was ivm een spanningsval die als storing aangegeven werd ; voedingsspanning op de drukregelaar te laag.

Omdat die storing blijft terugkomen zoeken we daar nog naar, maar de pin 9 is afgekoppeld, dus so far so good denk je dan…echt niet dus , nu blijkt op het originele schema dus te staan dat pin 9 dus óók dat bewuste relais voedt ! !

Daar kom je dus met de gangbare schema’s nooit achter hé !  De 12 v loopt via 3 of 4 stekkers naar de 3 relais in de driehoek, en wordt dan ook 3 x anders van nummer ! ! dus zoeken en niets vinden, en binnen een half uur alles opgelost door het laatste stukje wat het schema aanvulde.

Dat er inderdaad op die lijn nog een storing zit, blijkt uit de 12v die op de accu 13,5 is en op het relais slechts 10.5 volt.  dat is dus ws de te lage spanning op de regelaar enz, maar dat gaan we verder nazien, het relais doet het goed op de 10.5v.  Voor heden is dit genoeg, en de rest wordt gedeeld.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 23 november 2023 12:44 AM
  [ # 30 ]

Mooi dat je het gevonden hebt very good

Via S.C kun je voertuig specifieke schema’s opzoeken.
Die zijn gekoppeld aan het type, uitvoering en ORGA nummer, en ik kan ze alleen via een VIN opzoeken.

Zo is een schema voor een HDi anders dan voor een benzine uitvoering, en bij die laatste is er ook een verschil tussen een gewone 2 liter, een TCT en een V6. Daarbij kunnen ze ook verschillen per bouwjaar/ORGA.

Ik veronderstel dat die niet allemaal in Haynes staan, die zijn meer generiek verwacht ik.
Of ze in andere handboeken wél allemaal vermeld worden weet ik niet.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
 
2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook