3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
storing 2.0 hdi bij koude start.
Jaaps
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 476
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 23 november 2023 08:23 AM
  [ # 31 ]

Maar begrijp ik nou goed dat er nooit 12V op dat relais heeft gestaan? Waarom krijg je dan nu pas die storing?

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1967
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 23 november 2023 09:14 AM
  [ # 32 ]

Vind het ook wel bijzonder. Is dit dan een productiefout geweest in de fabriek of heeft 1 van de vorige eigenaren aan stekkers gezeten waar ie met z’n tengels vanaf had moeten blijven?

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
bibberkip
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 396
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 23 november 2023 09:25 AM
  [ # 33 ]

JW; nou het is blijkbaar dus heel moeilijk om zonder het originele schema eruit te komen, natuurlijk , vroeger pelden we hele kabelbomen open, en vonden we ook wat we zochten, maar met de huidige vele meters die er nodig zijn om alle electronica te voorzien is dat geen optie meer.

Dan is jouw schema onontbeerlijk. de andere schema’s hadden dus een valkuil waardoor je struikelt. Maar nu is dit opgelost en gaan we verder zoeken naar de spannigsval die nu ook meetbaar is op de schakelklep van de turbo, die heeft ook 10.5v. Overigens heb ik die nooit eerder gemeten maar die staat nu te sissen dus heb ik die even met de egr gewisseld, die is al jaaren b.d.  Opvallend is dat de oude klep anders is , er is onlangs een nieuwe klep opgekomen die heeft een dempertje onderaan ( nodig) werkte prima, maar nu ineens maakt ie een hoge sis toon, dat zal ook weer een vacuum verlies veroorzaken, en dat wil je niet, dan komt de turbo niet voldoende mee. Vandaar de wissel.

jaaps; nee ik heb de aansluiting 1514 afgekoppeld om dat ie verdacht was, en een andere ernaast gelegd, maar nu blijkt er een aftakking aan te zitten die op andere schema’s niet zichtbaar is. (valkuil) Op géén vd schema’s staat dat er meerdere aansluitingen op dat punt zaten, maar op het schema op chass.nr wel !

Fastfred; nee, een fabrieks auto, maar met een afwijkende bedrading, ik heb m jong gekocht en toen was ie zo ver als zichtbaar org.

Nu de fan’s weer draaien is de knipperende STOP melding weg. dus het systeem ziet dat de koeling weer ok is.

Het gewraakte schema staat er nu bij, bovenin staat de bitron. Pen 9 geeft alléén de 12v naar de regelaar aan.

Het is gekoppeld aan 1 en 29 op de ecu, dit is de voeding naar de ecu, die haalt daar zijn 12v vanaf. maar dat ie de fan relais ook aan stuurt, dát staat hier dus niet.

Afbeelding Bijlagen
kleiner_edc15.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 23 november 2023 11:10 AM
  [ # 34 ]

Eerder schreef je:

Daar kom je dus met de gangbare schema’s nooit achter hé !  De 12 v loopt via 3 of 4 stekkers naar de 3 relais in de driehoek, en wordt dan ook 3 x anders van nummer ! ! dus zoeken en niets vinden, en binnen een half uur alles opgelost door het laatste stukje wat het schema aanvulde.

Dat er inderdaad op die lijn nog een storing zit, blijkt uit de 12v die op de accu 13,5 is en op het relais slechts 10.5 volt.  dat is dus ws de te lage spanning op de regelaar enz, maar dat gaan we verder nazien, het relais doet het goed op de 10.5v.  Voor heden is dit genoeg, en de rest wordt gedeeld.

In het “echte schema” is er maar één koppelstekker in die bedrading.
Dat is de groene stekker IC62, waar op pin 5 de verbinding gemaakt wordt tussen draad 1514 in de kabelboom 20 MOT en de draad B14D die in de kabelboom 16 GMV zit en die naar pin 1 op relais 1502 gaat.
Ergens in die verbindingen zou dan dat spanningsverlies moeten optreden.
Of het zou al moeten zitten in de stekkers op de Bitron of het fan-relais.

Ben benieuwd wat je daar vindt.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 23 november 2023 11:41 AM
  [ # 35 ]

In je posting hierboven lees ik nu ook:

......en gaan we verder zoeken naar de spanningsval die nu ook meetbaar is op de schakelklep van de turbo, die heeft ook 10.5v.

Ik zal straks het schema dáárvan opzoeken.
Wellicht wordt dán duidelijker hoe dit zit.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
bibberkip
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 396
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 23 november 2023 01:02 PM
  [ # 36 ]

Gisteren heb ik dus de relaisdraad 1514 weer aangesloten, en de hik in de brandstofregeling is nu iets meer aanwezig, dus dat heb ik dan wel weer ontdekt en geconstateerd. Je zou kunnen zeggen dat de valkuil dus wel iets heeft opgeleverd…..

In elk geval ga ik daar nu dus zoeken want de verdachtmaking in die lijn blijft. Opvallend is dat de ecu de spanningsval wel ziet maar er geen noodloop van maakt.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 23 november 2023 04:36 PM
  [ # 37 ]

Inmiddels het schema gevonden.

Daarin zie ik dat die “tweede draad” op 9 van het Bitron niet naar de schakelklep van de turbo gaat, maar naar de Hoge Druk Regelaar Brandstof 1322.
Als daar iets mis gaat kan ik je waarnemingen mbt het niet lekker lopen zeer wel voorstellen.

De schakelklep vacuum turbo 1203 zit op pin 7 van de Bitron aangesloten.

Ik zal je het betreffende schema zo sturen.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
bibberkip
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 396
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 23 november 2023 06:40 PM
  [ # 38 ]

Bedankt !  ik heb ze geprint, morgen kan ik er pas aan verder dus straks even inlezen denk ik. Ben ook wat verloop stekkers aan het maken om in 1 klik aan de connectors te kunnen meten, en andersom aan de verbruiker, dus er tussenin. Ms kan ik zo ergens een spanningsval meten. gewoon ouderwets voltage meten en kijken wanner de ecu een signaal afgeeft zodat ik in elk geval iets weet. En als met het schema duidelijk is wáár de interconnectoren zitten dan kan ik die losmaken en daar meten dan moet het verstoorde traject toch ééns eruit komen.

Maar of het nu een oude of nieuwerwetse wagen is, de basis is niet veranderd en met een volt en ohm metertje kom je best een heel eind. vooral omdat dit toevallig een 12v aangelegenheid is. Als ik een bloksignaal moet gaan meten, dan wordt het voor mij te complex dus tot op heden gaat het nog prima. ( met wat hulp…;-)

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 23 november 2023 07:01 PM
  [ # 39 ]

Inlezen, inderdaad Wink

Op het schema is te zien dat op pin 9 van de Bitron de volle spanning moet komen, als dat relais inschakelt. Dat komt dan van F4 in BF01.

Maar hoe dat nou precies zit met die functie op pin 7 daarvan, dat naar het contact in het hogedruk relais gaat, is me nog niet goed duidelijk.
Daar hangt een heleboel ander spul aan, ik zal die afzonderlijke item-nummers 11xx-12xx-13xx nog even opzoeken en ze je mailen.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
bibberkip
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 396
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 23 november 2023 10:14 PM
  [ # 40 ]

Ik zal straks even t schema bezien, en tja, er moest toch eens een handigheidje komen om de diverse componenten te meten; er staat vaak wel ergens een bepaalde waarde van de spoel of zo bij een bepaalde temp. bijv. Dan is dit voor mij de meest eenvoudige oplossing, ms bestaat het al hoor maar ik ben er blij mee.

de foto’s spreken voor zich, een keer het testdingetje , dit noemen we een stukske gecompliceerde eenvoud, en dan voor de lol in de praktijk.

De meeste componenten hebben die aansluiting, en voor de enkele andere bedenk ik tzt iets.

De testdraadjes zitten gesoldeerd vast en de connector, dus geen verlies dus een directe meting.

Dat lijstje met code’s en benamingen ! !  dat is super !  bedankt. Als het zo doorgaat wordt het nog ooit een hobby….

Afbeelding Bijlagen
P1080635.JPGP1080630.JPGP1080632.JPG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
bibberkip
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 396
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 24 november 2023 04:37 PM
  [ # 41 ]

Graag en met plezier maak ik u deelgenoot van een ander meet-tooltje wat ik eigenlijk al véél eerder had willen maken ( mocht het een open deur zijn, en het allang bestaat, dan prima..)

Mocht het niet direct duidelijk zijn; de ene stekker ( oranje) gaat in het te meten component, de andere ( zwarte) gaat dan op de connector die van de ecu komt dan kan de motor lopen en kan er gemeten worden op de rode/zwarte meet bussen.

Dat kostte slecht een paar uurtjes knutselen, maar nu kan ik meten waar er iets aan spannigsval/verlies optreedt.

Afbeelding Bijlagen
P1080639.JPGP1080642.JPGP1080641.JPG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 24 november 2023 07:20 PM
  [ # 42 ]

Handig, op zich.

Op welke stekker kun je dat gebruiken? En heb je die “aftakkingen” op specifieke pins gemaakt?

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
bibberkip
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 396
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 24 november 2023 11:55 PM
  [ # 43 ]

De tool is een verlengsnoertje, dat komt bijv. tussen de regelaar te hangen, en de rode / zwarte stekker daar past een bananen stekker in, en heeft ook een schroef verbinding, dus als je de dop losdraait ( hij kan er niet afvallen) dan zit er een klein gaatje dwars in, daar kan een dunne meetpen in, of een draadje. als je de dop omhoog hebt, werkt ie als een verende bus dus optillen en dan kan je er een draadje snel tussenklemmen. de connector/verlengsnoer heeft pin nr 1 en 2 die zijn rechtstreeks doorverbonden, en daar hangen de meetpunten tussen. Rood is 1 en zwart is 2 . 

Heb er vanavond al mee gewerkt, dus tussen de regelaar gezet. Deze meet ca 1.8v maar dat is niet leidend omdat het een bloksignaal is, en dat kan ik niet meten.

Maar !  als je pin 1 naar massa meet heb ik 14.4 v. en pin 2 ook 14.4 v. dus je zou dan zeggen een volle accu spanning, maar de waarde van de blok kan ik niks mee. 14.4v zou voldoende moeten zijn en als de foutcode is; voedingsspanning te laag dan kan ik daar nu niks meer aan doen, de ecu zal zelf iets moeten bedenken, ik kan nu even niets meer opnoemen wat nog te behappen is met mijn beperkte instrumenten. 

Heb wel alle massa-aansluitingen van de ecu vernieuwd, dus die heeft voldoende negativiteit om goed te kunnen werken.

We zullen even kijken of we morgen de code’s kunnen laten wissen. De koeling werkt weer super, dus die is gefikst, en heeft nu ook de volle 14.4 op de spoel, sja het kan soms gek lopen hé.

Alle verbindingen die op bitron 9 zitten zijn doorgemeten , van connector tot connector en nergens zit een afwijking.

de 10.5v op de turbo solenoid blijft, maar daar zit geen storing en die werkt ws goed dus die laat ik even. Voor de zekerheid heb ik wel ook daar de verbinding geheel nagelopen ( werkt zoo lekker een echt schema !) en niks loos alles prima.

De eerste echt koude start en paar honderd meter zijn bij de xantia belangrijk als die goed hikvrij zijn dan weet ik al veel .

Morgen ochtend dus kijken hoe die uit de veren komt. voorlopig is er al veel gechekt en verbeterd. Dus dan weten we meer.

Profiel  
 
bibberkip
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 396
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 27 november 2023 06:12 PM
  [ # 44 ]

De hdi loopt goed, er is nog niet uitgelezen dus dat komt later nog. Voor de lol ben ik eens gaan goegelen op ‘‘problemen bosch edc15c ecu.’’ Dat leverde wel e.e.a. interessants op; bij ac tronics op de site staan enkele euvels van deze ecu ! en laat iets wat op mijn storing lijkt er nu ook bijstaan, Raildruk actuator aansturing. Dan twijfelt een mens toch een beetje; even rijden en later weer opnieuw zoeken ( een delphi is bij ali besteld) of even bellen met ac tronics? Het zou kunnen betekenen dat de ecu een beetje ziekjes is , dat wordt dan de 2e keer, de eerste ecu is in 2010-2011 vervangen.

Profiel  
 
bibberkip
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 396
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 29 november 2023 10:45 PM
  [ # 45 ]

Zeer uitgebreid proefgereden, met de laptop ernaast en life gemeten. Dat is een belevenis, vele parameters kun je life bekijken, maar de aandacht ging logischerwijs naar wat de brandstofdrukregelaar en de druksensor samen doen en hoe de wagen erop reageert.

Dat is te comprimeren als ; de regelaar regelt prima, en de sensor gaat eigenlijk gelijk op, dus de grafiekjes lopen synchroon op en af, en de wagen loopt als een malle. Bij doortrekken loopt de druk spontaan op naar 1300+ bar, en is de weg zo op. Idle is een keurige 300 bar .

Nu beweert ACtronics dat zij de storingscode’s kennen en kunnen elimineren. Dat zou een optie kunnen zijn ware het niet dat de vraag dan rijst; zit er een storing in een auto die nu goed rijdt, en zoals omschreven volgens de life uitlezing naar wens functioneert? Of is de ecu de weg kwijt en meldt een storing die er ms in werkelijkheid niet is?

De ecu inleveren en een kleine 300 uitgeven terwijl de wagen nu prima rijdt….hhmmmmm….

Daar gaan we even over denken, en v/d week nog eens proefrijden met de ‘‘flght recorder ‘’ aan, en dan probeer ik die hier te plaatsen.

Profiel  
 
 
3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook