Cactus C4 olieverbruik
Hamie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 27-11-2023

Gepost: 28 november 2023 09:05 AM

Dag allen,

Ik ben nieuw op het forum en heb een vraag over het olieverbruik van de C4 Cactus. Bij ons moet er per 1000 km, soms zelfs eerder, een liter olie bij. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
De dealer zegt dat dit normaal is bij een C4 Cactus na 100.000 op de teller. Er staat nu zo’n 135.000 km op de teller.
De enige optie, volgens de dealer, is het hele motorblok reviseren.

Ik hoor graag of mensen tips en/of ervaringen hebben.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 28 november 2023 10:47 AM
  [ # 1 ]

Welke motor ? Hoe gebruik je de auto ? Hoe oud is de Cactus ?
Welke olie word er gebruikt ?
Is het olieverbruik altijd al hoog geweest of is dat “ineens gekomen”  of is het geleidelijk meer geworden?

Het is bekend dat moderne motoren weer olie verbruiken en sommige motoren nogal veel, maar 1 liter op 1000 km is behoorlijk veel.
Dat kan ook duiden op overmatige slijtage.

De “beste” oplossing vanuit technisch gezichtspunt is inderdaad een nieuwe motor, geef eens wat meer informatie en misschien is er iets anders, maar echt weggaan zal het nooit zonder ingrijpende reparaties.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Hamie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 27-11-2023

Gepost: 28 november 2023 02:39 PM
  [ # 2 ]

Het gaat om een C4 Cactus uit 2016, 1.2 met 110 pk. Wij gebruiken de auto voor woon-werkverkeer (niet-snelweg). Gemiddeld zo’n 150 in de week. Eenmaal per maand komen daar nog zo’n 200 snelwegkilometers bij. Het olieverbruik is sinds ongeveer een jaar opeens toegenomen.
Wij hebben de auto nu ongeveer 4,5 jaar. In die tijd is de olie hooguit bijgevuld bij een beurt bij de garage. In die ongeveer 4 jaar is het lampje nooit gaan branden.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 28 november 2023 04:58 PM
  [ # 3 ]
Citroensmgz schreef:

Dat kan ook duiden op overmatige slijtage.

De “beste” oplossing vanuit technisch gezichtspunt is inderdaad een nieuwe motor, geef eens wat meer informatie en misschien is er iets anders, maar echt weggaan zal het nooit zonder ingrijpende reparaties.

Bij deze motoren wordt het olieverbruik veroorzaakt door interne vervuiling waardoor de zuigerveren vast gaan zitten.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 28 november 2023 08:55 PM
  [ # 4 ]
Hamie schreef:

In die ongeveer 4 jaar is het lampje nooit gaan branden.

Welk lampje bedoel je ?

Zoals Waterman zegt: Vastzittende zuigerveren is een bekend verschijnsel bij deze motoren.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9127
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 29 november 2023 07:49 AM
  [ # 5 ]

Je kan nog denken aan Carbon Cleaning en/of de motor (laten) flushen.

Maar welke motorolie zit er nu in?

Dit motortype vraagt namelijk een heel speciale.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Hamie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 27-11-2023

Gepost: 29 november 2023 10:35 AM
  [ # 6 ]

Dank allen voor de berichten.

Ik bedoelde het olielampje/vul motorolie bij.
De Citroëndealer vult de olie bij en levert ook de olie. Ervan uitgaande dat dit de goede is;) Ik kan het op de facturen nakijken eventueel.

Ze hebben een tijdje geleden wel een vloeistof toegevoegd aan de olie die kleine lekjes zou moeten dichten o.i.d. Ik heb er te weinig verstand van of dit hetzelfde is als jullie beschrijven.?

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 29 november 2023 11:47 AM
  [ # 7 ]

Als het oliegebruik opeens is toegenomen zoals je schrijft denk ik aan een verkeerd type olie.
Was die toename na verversen van de olie?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 29 november 2023 02:27 PM
  [ # 8 ]
Hamie schreef:

Ze hebben een tijdje geleden wel een vloeistof toegevoegd aan de olie die kleine lekjes zou moeten dichten o.i.d. Ik heb er te weinig verstand van of dit hetzelfde is als jullie beschrijven.?


Welke vloeistof hebben ze er bij gedaan?
Waarom: Lekte je motor olie, of toen al tegen het verbruik ?
Als je namelijk “kleine lekjes gaat dichten” dan ben ik bang dat eerst de afvoergaatjes bij de olieschraapveren dicht gaan zitten, omdat je olieverbruik “ineens” hoger werd. Tenzij de garage voordien gewoon bijvulde en je niks zei om je niet ongerust te maken.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Hamie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 27-11-2023

Gepost: 30 november 2023 11:16 AM
  [ # 9 ]

De toename was niet na het verversen van de olie. Ik mag er ook van uitgaan dat een Citroën-dealer weet welke olie er in een type Citroën moet?
Ja, de vloeistof hebben ze er pas bijgedaan. Tegen het verbruik. Op het gezicht was er geen lek vindbaar; de vloeistof kon kleine lekjes dichten?

De garage vulde toen niet elke keer bij. We kwamen toen tweemaal per jaar (maximaal) bij de garage en reden zo’n 30.0000 per jaar. Dan zou hij ondertussen ook wel een melding moeten geven als het verbruik toen al hoog was.

Ze geven bij de garage dat dit veel voorkomend is en dat het verbruik bij een ‘oude motor’ zo hoog kan zijn/worden.

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 375
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 30 november 2023 05:54 PM
  [ # 10 ]

Voor zover ik weet mag een additief met de eigenschap lekkages te dichten, niet in de motorolie toegevoegd worden bij motoren met de distributieriem in het oliebad.
Zou toch maar navragen welk additief de garage toegevoegd heeft, van welk merk en of het zeker is dat de tandriem niet aangetast wordt.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 01 december 2023 01:28 PM
  [ # 11 ]

Ik denk dat we er helaas van uit mogen gaan dat de eerste opdracht van een Citroën dealer is om nieuwe Citroëns te verkopen en dat de aandacht aan goede service al jaren achteruit aan het hollen is. De goede niet te na gesproken.

Maar om terug te komen op uw probleem:
U geeft ons stukje bij beetje meer informatie en dat maakt een goede diagnose niet makkelijker als die al bestaat “op afstand”. Misschien dat u de informatie niet heeft of de technisch details niet kunt weergeven, maar “wij” op dit forum hebben behoefte aan zo veel mogelijk informatie om u te kunnen helpen.
U gebruikt de Cactus voor woon-werkverkeer 150km/week en een lang rit per maand: Als ik dat optel kom ik op iets meer dan 10.000 kilometer per jaar, maar u rijdt in 4.5 jaar 135000 kilometer, dus gemiddeld 30.000 per jaar. Ik kan me best voorstellen dat u niet exact weet wat u rijdt maar dat heeft wel invloed en het maakt een groot verschil uit of dat snelweg kilometers of vakantie kilometers zijn of dat u veel meer korte stukjes rijdt dan u denkt of ons meldt. 

Andere punten:
Dat de garage nu niet meldde dat uw verbruik niet nul was bij deze motor is niet ongewoon: 1-2 liter op 15000 kilometer is heel mooi voor deze mooi.
Toen het olieverbruik te hoog werd viel dat u op omdat u regelmatig gewaarschuwd werd om bij te vullen, en dat was plotseling zonder aan u bekende reden. Vreemd, maar kan best zo zijn. Nu is het olieverbruik boven de liter per 1000 km, en dat is inderdaad te hoog om met deze motor nog lang door te rijden, want het wordt niet vanzelf minder, eerder meer.
U heeft geen last van uitwendige olielekkage, geen “vlekken” onder de auto na stilstand etc.
De garage heeft geprobeerd met een toevoeging het olieverbruik te verminderen door aan “afdichtend” middel te gebruiken. ( Dat is duidelijk een ander middel een “oplossend/schoonmaal” middel).
Ik begrijp dat echt niet: Er zijn geen externe lekkages en interne lekkages ( zuigerveren, klepseals) kun je met zo’n middel nauwelijks verminderen tenzij zeer kortstondig. Te meer omdat uw Cactus een motor heeft met een “natte” distributie riem, en de garage moet weten dat die bijzonder gevoelig zijn voor de oliekwaliteit. Ik zou eerder een “cleaner” verwachten om aanslag te verwijderen.

Mijn conclusie over de Cactus en de motor:
Het kan zeer goed zijn dat uw motor zoals Waterman aangeeft vastzittende zuigerveren en dan speciaal de olieschraapveren heeft.
Dan zou je kunnen problemen om dat weer los te krijgen met: Een motor-flush, een interne schoonmaak zeg maar met een toevoegmiddel en eventueel ook nog met carbon-cleaning, hoewel ik niet zeker weet of dat zo ver gaat dat het de zuigerveren bereikt.
Wat u wel moet weten is dat als u dat laat doen u daarna vrijwel zeker de natte distributieriem moet laten vervangen, die middelen zijn niet echt “vriendelijk” voor die riem, maar die riem heeft z’n best tijd zowiezo gehad na 135.000 km, en als hij stukjes loslaat na de schoonmaak dan bent u nog verder van huis.
Ja, de klepseals die verslijten dragen ook bij aan het olieverbruik, maar ik weet zo niet 1,2,3 waarom het olieverbruik dan ineens “plotseling” omhoog gaat, die slijtage gaat relatief geleidelijk. In tegenstelling tot de olieschraapveren: Als die iets vast gaan zitten wordt het snel erger omdat de afvoer dan niet goed werkt maar de olie wel aangevoerd blijft. Vergelijk dat maar met een zeef die “dichtslaat” op het moment dat wat je er door wil laten lopen “net” te dik is.

Als er een andere reden is voor het hoge olieverbruik dat moeten we die eerst kennen voordat je iets meer kunt zeggen, en dat is vrijwel altijd geen “goed nieuws”.

Voor een schoonmaakactie: Wend u tot een specialist.
Als voorbeeld: Dit bedrijf geeft aan dat ze het probleem kennen en een oplossing hebben, en er een prijs aanhangen: https://techservicecenter.nl/puretech-motoren-peugeot-citroen-ds-en-opel/
Ze doen een “deelrevisie”. En maken u meteen duidelijk dat u minstens ruim 4000 euro kwijt gaat zijn.
Er zijn zeker andere bedrijven die dit ook doen, andere forum leden kunnen u mogelijk iemand aanwijzen.

Als laatste: Ik neem aan dat uw Citroen garage die revisie niet meer zelf doet: Ik had eigenlijk verwacht dat men u zou adviseren er een nieuwe motor in te zetten, of een “ruilmotor”.

 

 

 

 

 

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1314
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 01 december 2023 06:44 PM
  [ # 12 ]

Wat ook kan helpen bij vervuiling: nieuwe en de goede olie erin en gas erop in Duitsland (waar het kan en waar het mag) of in Nl even niet opschakelen maar een uurtje hoog in de toeren 100 km/u rijden. Oftewel: de boel even lekker opwarmen in de toeren en het nieuwe rijden even laten voor wat het is. Als dat werkt heb je geluk. Maar wellicht het proberen waard.

 

 

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
RuudR
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 790
Geregistreerd: 13-05-2005

- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Gepost: 19 februari 2024 09:39 AM
  [ # 13 ]

Helaas ben je niet de enige met olie verbruik bij een 1.2. Onze C4 Picasso 1.2 kochten wij met ongeveer 85000 op de klok. Na enige weken viel het op dat we regelmatig olie bij moesten vullen. De garage had al aangegeven, als er olieverbruik zou zijn, het verstandig was om van 0W30 naar 5W30 te gaan. Dus 5 liter olie gehaald, 5W30, en deze gaan gebruiken. Dat veranderde helaas niet. De auto is toen terug gegaan naar de garage en er is een speciale spoelbeurt gedaan. Dat heeft enige dagen tijd gevraagd. De auto weer opgehaald en alles leek nu goed. Tot aan de 96000 geen olie bij hoeven vullen. Helaas, bij 97000 begon het olieverbruik weer op te lopen. Nu is de teller net de 1101000 gepasseerd en er is al weer 4 liter olie bijgevuld. Inmiddels weer contact gehad met de garage. We maken op korte termijn weer een afspraak om dit verder te laten onderzoeken.

Het vierde weekend van 2024 staat weer vast. Ook dan zijn jullie weer welkom in Oldeholtpade voor het, inmiddels, ZESTIENDE Lindetreffen!!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook