Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Beste mede citronisten,
Help! Mijn CX weigert te starten, tijdens verplichte 3 maanden stilstand wilde ik de auto verplaatsen maar hij start niet meer, de motor draait wel rond maar verder geen enkele activiteit.
Waar moet ik beginnen?
Er zit meer dan genoeg brandstof in, maar kan ik de brandstof pomp makkelijk testen? Mijn andere klassiekers dan weet ik het wel test brandstof en/of ontsteking en dan heb je de fout snel gevonden 9 meestal toch:).
Maar deze voiture herbergt wat meer elektronische onderdelen en dat is niet mijn allersterkste punt.
Via de zoekfunctie vind ik niet wat ik zoek, dus ik hoop dat jullie me kunnen en willen helpen.
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.
Totaal aantal Berichten: 27910
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Onder de rechter koplamp zit een blauw Bosch relais. Deze stuurt de brandstofpomp aan. Door de plek waar die zit ontstaat er vaak corrosie op de contactpunten. Dus relais uit het voetje halen en alles goed schoonmaken, terugplaatsen met klein beetje vaseline. Soms is het relais ook stuk, dan is het handig om een test exemplaar te hebben.
Dat zou ik als eerste stap doen.
Anders zal je moeten uitsluiten of de motor niet aanslaat doordat je geen vonk of benzine heb en daarna verder zoeken in de ontsteking of brandstoftoevoer.
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Arjan bedankt, ik ga binnenkort even naar dat relais kijken.
Weet je of het een vier of vijfpolig relais is? Dan kan ik de werking namelijk testen met de relaistestester.
Is het zo dat als je het contact aan zet dat je de benzinepomp kort hoort zoemen?
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.
Totaal aantal Berichten: 27910
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Het is een speciaal relais, dat kan je niet wisselen met een standaard relais.
Ik denk dat de pomp pas draait tijdens het starten, maar ik ben er niet 100% zeker van.
De CX zal wel plat op de grond liggen, anders kon je de spanning bij de pomp meten tijdens het starten.
Je kan ook even proberen met quickstart in de inlaat.
Als ie dan begint te pruttelen dan weet je dat het aan de brandstoftoevoer ligt:
zoiets:
https://www.nonpaints.com/nl/motip-snelstart-400ml-spuitbus?msclkid=7e5eb9cd334c1dd5d6c5dc72c6aa46a5
Is je accu propvol opgeladen?
Soms is een injectiecomputer wat gevoelig voor net even lagere spanning.
Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Arjan Verkade schreef:Het is een speciaal relais, dat kan je niet wisselen met een standaard relais.
Ik denk dat de pomp pas draait tijdens het starten, maar ik ben er niet 100% zeker van.
De CX zal wel plat op de grond liggen, anders kon je de spanning bij de pomp meten tijdens het starten.
De benzinepomp begint inderdaad pas te draaien tijdens het starten, je kan dit heel eenvoudig controleren als je met 2 bent.
Iemand zit in de wagen en start en de andere gaat luisteren bij het rechter achterwiel, daar moet je de benzinepomp horen zoemen onder de auto (best op je knieën gaan zitten dus om te luisteren)
De pomp draait dus enkel als de start motor draait (eens de motor aanslaat blijft ze uiteraard draaien)
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Gaat ‘ie echt pas druk opbouwen bij het starten?
Dan is het anders dan bij mijn DS23 IE. Daar ging de pomp even lopen als je het contact aanzette.
Na een seconde, of twee, stopte dat weer, dan zat er druk in het systeem.
Ik gebruikte dat vaak met opzet, een of twee keer even het contact aanzetten en dan doorstarten.
Dan liep ‘ie eigenlijk altijd meteen, zonder die procedure ging dat veel moeizamer.
De vraag dus: gaat dat bij de CX niet (meer) zo?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
@JW
Ik baseerde de kennis inderdaad op het opstarten van de benzinepomp van mijn DS, die hoorde je echt duidelijk.
Morgen even naar dat relais kijken en wat meetwerk doen.
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.
Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Nee bij de CX draait de pomp niet met contact aan, dit is gewijzigd met de LEjetronic.
Het staat ook in het werkplaatshandboek bij de beschrijving van het systeem.
Het gebeurd dat de pomp bij een CX wel draait met het contact aan maar dan zit er een fout in het injectie relais, dit heb ik al enkele malen tegen gekomen.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Het probleem ligt gecompliceerder dan gedacht,
Volgens de informatie van de verkoper ( Ton van Soest) zou het gaan om een achteraf ingebouwd motormanagement systeem.
De vorige eigenaar is overleden, dus er weinig tot niets over bekend. Het enige wat zeker is dat is dat er geen relais onder de motorkap zit wat ook maar lijkt op het originele relais.
Wat ik wel heb gevonden is een kastje wat kennelijk iets doet met het Lambda signaal, dit is ook de enige verbinding samen met de hoofddraadboom die achter het schutbord verdwijnt naar waarschijnlijk de locatie van de computer.
Is er makkelijk bij die computer te komen? Ik heb in een ver verleden wel eens een computer gewisseld maar dat weet ik niet meer zo helder.
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Vergeten te melden het merk van dat kastje is Spartan2 maar verder heb ik geen informatie, behalve dat het systeem is Duitsland zou zijn geïnstalleerd.
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.
Maar nou ga je er vanuit dat het aan de inspuiting ligt.
Als je dat wilt uitsluiten (of juist bevestigen) dan kan je een spuitbus quickstart proberen toch?
Dat is namelijk brandstof…
Nog een andere optie: kan het zijn dat de distriebutieriem is geknapt?
Ik neem aan dat een turbo2 geen ketting meer heeft? of toch wel?
Meestal hoor je dat wel aan het startgeluid trouwens
Totaal aantal Berichten: 43275
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
H@ns schreef:
Ik neem aan dat een turbo2 geen ketting meer heeft? of toch wel?
Wel, want in de basis is het gewoon een DS motortje uit 1965.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Mr DS schreef:Vergeten te melden het merk van dat kastje is Spartan2 maar verder heb ik geen informatie, behalve dat het systeem is Duitsland zou zijn geïnstalleerd.
Vertel eens wat meer, dan kunnen we je misschien helpen.
Een Spartan 2 is een Wideband controller van 14point7, komt uit Toronto Canada, dat spul ken ik wel een beetje. Voor een wideband lambda sonde heb je een controller nodig, of ingebouwd, of apart, zoals hier.
Dan is de hamvraag : wel motormanagement? Dat kunnen ze in de doos van de L-jetronic computer ( rechts onder het dashboard)ingebouwd hebben, of deze gewoon vangen hebben. Aan zo’n ecu kun je gewoon een computer hangen om er in te kijken en te programmeren. Maar dan moet je wel weten welke.
Mogelijkheden te over: VEMS, MegaSquirt, MicroSquirt, KDFI en anderen.
Kijk eens wat je hebt ?
En als plus: Die dingen hebben vrijwel allemaal 2 extra “gewone” relais: Een om de voeding aan te schakelen ( en de injectoren) en een apart voor de benzinepomp. Kijk eens of je die vindt?
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 10277
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
waterman schreef:H@ns schreef:
Ik neem aan dat een turbo2 geen ketting meer heeft? of toch wel?
Wel, want in de basis is het gewoon een DS motortje uit 1965.
Dat was het blok van m’n CX turbo (1) diesel ook. En daar zat echt een riem op.
Ik heb nog een keer wat stoterstangetjes moeten recht tikken….
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25581
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja want ze moesten iets met de brandstofpomp die op tijd moet lopen en dus niet op een riem kon.. De benzine dingen hebben allemaal een ketting.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>