1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
C3 Puretech 82pk 2021 hikken
Mario tt
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 241
Geregistreerd: 18-05-2011

- GS/GSA 1220 Club Convertisseur
Gepost: 21 maart 2024 01:10 PM

Beste mensen,

Ik ben sinds kort in het bezit van een C3 uit 2021 met een 82pk puretech blok.

Ik heb er twee problemen mee waarmee men zegt dat het een producteigenschap is.

Nu ben ik benieuwd naar jullie ervaringen!

Eerste probleem:

Als ik in de file rij rond de 1700 toeren dan begint de motor te jojo-en. Iets wat ook gebeurd als je in zn vrij een beetje gas geeft naar dit toerental. Is dit normaal? Het is best onconfortabe file rijden. De dealer zegt dat dit een product eigenschap is.

Ten tweede:

Gister reed ik met het zonnige weer en airco aan. En je voelt continue de airo aan en uitgaan. Dit geeft een soort van gevoe alsof de motor overslaat. Dit schijnt ook een producteigenschap te zijn.

Auto heeft net geen 50.000km op de klok en recent bij aankoop een nieuwe distributieriem gehad op mijn verzoek.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 21 maart 2024 01:40 PM
  [ # 1 ]
Mario tt schreef:

......

Gister reed ik met het zonnige weer en airco aan. En je voelt continue de airo aan en uitgaan. Dit geeft een soort van gevoel alsof de motor overslaat. Dit schijnt ook een producteigenschap te zijn…...

In jouw C3 zit bij mijn weten geen “aan-uit” type aircocompressor, maar een opbrengst geregelde, met een verstelbare tuimelschijf. Die voel je niet schakelen.
Als hij nu continu aan en weer uitschakelt, doet ‘ie dat omdat er iets mis is met het systeem. Oftewel, uit (laten) lezen met een Diagbox, dan kun je zien waar het mis gaat.

Het zou ook kunnen zijn dat er te weinig koudemiddel in het systeem zit, dan kan dit ook gebeuren, ter bescherming van het systeem.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Mario tt
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 241
Geregistreerd: 18-05-2011

- GS/GSA 1220 Club Convertisseur
Gepost: 21 maart 2024 06:38 PM
  [ # 2 ]

Beste JW, ik heb zelf ook even wat youtube video`s bekeken. En ik denk inderdaad dat er te weinig koudemiddel in het systeem zit, dan doet de airco hetzelfde als op de filmpjes online. De airco sloeg vanmiddag in 1 minuut drie keer aan en uit.

De andere vraag, het hobbelen van de motor in de file. Herkent iemand dit? Het is als je 30 rijdt bijvoorbeeld en je geeft een klein beetje gas zodat je iets langzamer gaat, dan gaat de hele auto schudden en de toerenteller op en neer.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 21 maart 2024 10:17 PM
  [ # 3 ]

Als je me de VIN van deze auto geeft, wil ik wel kijken of er een TSB, of ander CitDoc over dit probleem te vinden is op Service.Citroën.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Mario tt
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 241
Geregistreerd: 18-05-2011

- GS/GSA 1220 Club Convertisseur
Gepost: 22 maart 2024 08:10 AM
  [ # 4 ]

Via PB gestuurd

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 22 maart 2024 01:06 PM
  [ # 5 ]

Er blijkt een TSB te zijn die op dit probleem duidt:

KLANTENKLACHT >> INFORMATIE : INHOUDEN BIJ EEN CONSTANT TOERENTAL TUSSEN 1300 EN 1700 T/MIN, ZONDER BRANDEN VAN EEN VERKLIKKERLAMPJE
HERKOMST >> OVERGANGSFASE OP EEN WIJZIGING IN DE RICHTWAARDE VOOR DE STAND VAN DE NOKKENASVERSTELLERS

OMSTANDIGHEDEN VOOR HET OPTREDEN
Tijdens het op temperatuur komen van de motor, als de koelvloeistoftemperatuur tussen de 40 en 80°C ligt

2. REPARATIE WERKPLAATS
Uitlezen van storingscodes.
Controle.

2.1. Uitlezen van storingscodes
VERPLICHT : Houd u aan de procedure voor het gebruik van het diagnosegereedschap . De uitgevoerde diagnose wordt uitsluitend doorgegeven aan de centrale servers als de diagnose wordt uitgevoerd in de online modus, de technicus is bevoegd om de geleide methodes toe te passen en de technicus de diagnose uitvoert via het menu “STORINGZOEKEN” en het tabblad “Diagnose” of “Expert” . Wacht aan het einde van de globale test op het tabblad Diagnose (beginscherm met selectie methoden per onderdeel) . Verlaat de diagnosesessie en ga terug naar het begintabblad . Bevestig het bericht “Wilt u de huidige sessie beëindigen?”
Lees de storingscodes uit :
Als er geen storingscodes zijn : Voer de controle uit
Als er een storingscode aanwezig is : Dit document niet toepassen ; Uitgebreid storingzoeken

2.2. Controle
VERPLICHT : Houd u altijd aan de snelheidslimiet
Voer een proefrit uit onder de beschreven omstandigheden: :
In de tweede of derde versnelling
Bij een gestabiliseerd motortoerental tussen 1300 en 1700 t/min
Bij een koelvloeistoftemperatuur tussen 40 en 80°C
Als het inhouden waarover de klant klaagt zich voordoet : Koppel één van de 2 elektrokleppen voor de aansturing van de nokkenasverstellers los . Herhaal de proefrit onder dezelfde omstandigheden.
Als het inhouden waarover de klant klaagt zich niet meer voordoet bij de tweede proefrit : De auto voldoet aan de productspecificaties ; Geen onderdelen vervangen.

En dus twee vragen:
—Treedt het verschijnsel alleen op tijdens de opwarmfase?
—Zijn er storingscodes tevoorschijn gekomen bij het uitlezen? Of heeft de dealer dat niet gedaan?

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Mario tt
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 241
Geregistreerd: 18-05-2011

- GS/GSA 1220 Club Convertisseur
Gepost: 22 maart 2024 04:19 PM
  [ # 6 ]

Nee het was juist met een koude motor erger dan met een warme motor. De olie temperatuur was zeker weten nog geen 40 graden.

Profiel  
 
Mario tt
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 241
Geregistreerd: 18-05-2011

- GS/GSA 1220 Club Convertisseur
Gepost: 22 maart 2024 04:29 PM
  [ # 7 ]

https://youtu.be/vIYTJSZfkcI

Dit is de video die ik heb gemaakt. Na een rit van 44km.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 22 maart 2024 04:34 PM
  [ # 8 ]
Mario tt schreef:

Nee het was juist met een koude motor erger dan met een warme motor. De olie temperatuur was zeker weten nog geen 40 graden.

Ik zou dan zeggen, ja als het tijdens de opwarmfase gebeurt.
Het gaat daarbij niet om de olietemperatuur, maar over die van de koelvloeistof.

En je reactie op m’n tweede vraag?

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Mario tt
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 241
Geregistreerd: 18-05-2011

- GS/GSA 1220 Club Convertisseur
Gepost: 22 maart 2024 04:48 PM
  [ # 9 ]

Nee geen storingscodes eruit gekomen, tenminste dat is verteld. Ik zie ook niets op het dashboard of op het menu.

Profiel  
 
Mario tt
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 241
Geregistreerd: 18-05-2011

- GS/GSA 1220 Club Convertisseur
Gepost: 22 maart 2024 04:49 PM
  [ # 10 ]

Dus wat is de conclusie?

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 22 maart 2024 05:54 PM
  [ # 11 ]

Heeft die garage die hele procedure doorlopen die in de TSB genoemd is?
Oftewel, dat het verschijnsel weg was na losnemen van een van de elektrokleppen, bij een opwarmende motor?

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 23 maart 2024 12:10 AM
  [ # 12 ]

Er even verder op ingaand: Is die garage er eentje die de beschikking heeft over Diagbox, oftewel is het een Citroën dealer?

Ik heb het document “HULP BIJ DIAGNOSE : INHOUDEN VAN DE MOTOR - MOTOREN EB2FA - EB2FAD(CONTINENTAL V56)” gevonden waarin een groot aantal codes vermeld worden.
Dat zijn specifieke codes, die niet zichtbaar worden met een standaard OBD uitleesapparaat.

Een dealer heeft toegang tot die CitDoc’s, via de VIN zijn ze oproepbaar. En vervolgens kan hij dan doorklikken om te zien wat er bij die code(s) vermeld wordt als mogelijke oorzaak en oplossing.
Daarbij onder andere de twee die ik vermeld heb.
Desgewenst kan ik je die sturen als PDF, als je even je mailadres geeft via een PB gaan ze naar je onderweg.

Vraag nog: welke benzine tank je?

Groet,
JW

 

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
RuudR
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 790
Geregistreerd: 13-05-2005

- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Gepost: 23 maart 2024 08:19 AM
  [ # 13 ]

De 1.2 Pure Tech moet, in principe, gewoon uit de voeten kunnen met Euro 95, oftewel de E10. Echter, onze garage gaf aan dat deze motoren vele malen beter lopen op de Euro 98, dus E5. Wij tanken met onze 2015 C4 Picasso dus de dure benzine en ervaren deze problemen niet. Wij hebben dan weer wel het hoge olieverbruik…

Het vierde weekend van 2024 staat weer vast. Ook dan zijn jullie weer welkom in Oldeholtpade voor het, inmiddels, ZESTIENDE Lindetreffen!!

Profiel  
 
Mario tt
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 241
Geregistreerd: 18-05-2011

- GS/GSA 1220 Club Convertisseur
Gepost: 23 maart 2024 04:32 PM
  [ # 14 ]

Ik ben bij de dealer geweest in Gorinchem, Mulders. Dus die moet alle documentatie hebben. Ik heb geen idee of ze de test hebben gedaan die hier voorgeschreven is. Kan ik die stekker zelf ook lostrekken zonder gevolgen en dit testen? Zo ja, welke stekker is dit?

Ik heb bijna geen olie verbruik en ik tank inderdaad 95 E10. Ik probeer het wel een keer op E98 om te zien of het beter gaat.

Misschien een rare vraag, als de auto gechipt wordt zal het dan een betere motor worden?

Het enige dat de dealer hier in Gorinchem zei was dat de Puretech 110 met turbo dit probleem niet heeft, wat op zich gek is omdat het dezelfde motor is met turbo. Dan zou het wellicht eruit te chippen zijn?

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 23 maart 2024 06:56 PM
  [ # 15 ]

De enige overeenkomst tussen deze motor en die van de 110 PK turbo, is dat ze dezelfde cilinderinhoud hebben.
Verder is alles anders, kop, klepregeling, inlaatsysteem, uitlaat, injectiesysteem. Onvergelijkbaar dus.

In jouw geval zou ik teruggaan naar de dealer, en met het document in de hand vragen aan te geven wat ze gedaan hebben, punt voor punt, in de daarin genoemde volgorde.

En wat langere tijd Euro 98 rijden, bij voorkeur van Shell of BP omdat daar met zekerheid 0% alcohol in zit, kan je informatie geven of het probleem dan minder wordt.

Toen ik mijn C5 V6 ES9A nog had, ben ik op een goed moment overgestapt op die brandstof. Dat was een wereld van verschil, en de meerkosten per liter werden goeddeels gecompenseerd door een lager verbruik.
Ook in ons C-Eendje en in de C5AC-Hy gooi ik alleen deze Euro 98.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook