3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
C3 Puretech 82pk 2021 hikken
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43047
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 08 april 2024 08:50 PM
  [ # 31 ]

Wij hebben een paar 68 en 82 pk C3’s dienstauto’s die allemaal zonder uitzondering het genoemde “probleem” hebben. Producteigenschap lijkt me dus en geen van de collega’s beklagen zich er over. Het is gewoon een eigenschap waar je ff aan moet wennen. We hebben ook een 110 pk e-thp, in een C4, en die heeft er inderdaad geen last van.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2036
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 08 april 2024 11:06 PM
  [ # 32 ]

Er zijn, op hoofdlijnen, 3 soorten compressoren:
1) een simpele aan/uit compressor, waarbij dat aan/uit geregeld wordt door de klimaatbeheersing vanuit de auto. Dat type compressor had ik destijds in m’n BX
2) een tussenvorm, waarbij de opbrengst van de compressor geregeld wordt door te kijken naar de drukken in de compressor. Dat wordt in de compressor zelf geregeld. Zó eentje had ik in m’n eerste Xantia.
3) een compressor waarbij de opbrengst via een kantelbare tuimelschijf geregeld wordt door info van buitenaf. Zo’n compressor heeft daarvoor een elektrische aansturing nodig. Die had ik in de C5.

Bij alle drie is er een magneetkoppeling, die bij de eerste werkt om de opbrengst te regelen. Bij de tweede en de derde is ‘ie er ter beveiliging.

In jouw geval heb je het eerste of tweede type.
Welke die “Chinees” van jou is kan ik zo niet zeggen, daarvoor moet ik meer weten over dat merk en type.
Tot nu toe heb ik dat niet gevonden….

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 08 april 2024 11:56 PM
  [ # 33 ]

`‘vroeger” dacht men er niet aan om een Airco in te bouwen in een auto met een klein motortje, want dat gaf dit effect.
Toen de variabele opbrengst compressoren er kwamen werd dat een ander verhaal, maar nu zijn we vanwege de kosten weer terug bij aan-uit.
Dat kun je alleen oplossen door het motormanagement de Airco aan te laten sturen, want dan kun je de “hik” voor zijn, maar dat is waarschijnlijk te gecompliceerd of the complex te regelen. 
Dus voel je de airco inkomen…. Waterman noemt dat terecht een product feature.
Je zou kunnen kijken of je iets kunt laten bijregelen waardoor de pomp minder vaak aan/uit gaat, maar dat is het enige. Die aan-uit wordt ergens van geregeld, waarschijnlijk met een drukschakelaar, maar ik beng bang dat daar niets aan af te stellen valt.
Het moet allemaal hyper-zuinig, zonder CO2 uitstoot etc en dan kom je op kleine motoren die geen reserve meer hebben, tel daar het kostenaspect bij en klaar is kees.
Wat zei men vroeger: “Alle waar is naar z’n geld”, dat is nog niet veranderd.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43047
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 09 april 2024 09:15 AM
  [ # 34 ]
Mario tt schreef:

Misschien een rare vraag, als de auto gechipt wordt zal het dan een betere motor worden?

Gezien de toch al vrij beroerde reputatie en levensduur van de non-turbo motortjes (olie zuipen/zuigerveren, gedoe met de distributieriem) zou ik ‘m zeker niet gaan chippen. Ze gaan bij ons zonder chippen ook al kapot Laughing 
Daarbij is de “vermogenswinst” en winst in loopcultuur bij een non-turbo totaal verwaarloosbaar.

Mario tt schreef:

Ik moet eerlijk zeggen dat ik best wel een beetje spijt heb van mijn aankoop. De auto rijdt alsof hij constant overslaat.

Inruilen is dan de beste optie. Blijven doorrijden met een auto waar je niet happy van wordt is zonde van je rijplezier. Dit soort auto’s zijn nou eenmaal budgetmodelletjes (daarom kopen wij ze ook als dienstauto’s) en dan heb je gewoon wel eens een minder prettige producteigenschap die je voor lief moet nemen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 09 april 2024 09:37 AM
  [ # 35 ]

Bovendien helpt een zuinige rijstijl die de ts aanhoudt bepaald niet bij deze kleine motoren …

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
Mario tt
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 241
Geregistreerd: 18-05-2011

- GS/GSA 1220 Club Convertisseur
Gepost: 09 april 2024 02:12 PM
  [ # 36 ]

Waterman, tja wat zal ik zeggen? Helaas reed ik op een zeer koude dag een proefrit en was er geen file op zaterdag ochtend. En dus ook de airco sloeg niet aan omdat het vroor. Inruilen of verkopen… het doet financieel zeer. Ik had niet echt het idee dat een c3 een budget auto was. De C1 okay, maar goed weer wat geleerd.
En ik rij bijna alleen maar snelweg op langzame snelheid. Motortje komt goed op temperatuur en heeft niet veel te lijden. Maar tuning daar ga ik niet aan doen nee. Komt tijd komt raad.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43047
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 09 april 2024 05:35 PM
  [ # 37 ]
Menno schreef:

Bovendien helpt een zuinige rijstijl die de ts aanhoudt bepaald niet bij deze kleine motoren …

Dat klopt, bij goed trappen gaan ze aanzienlijk langer mee omdat de zuigerveren dan niet vast gaan zitten. Overigens, ook bij ons E5 in die auto’s, dat voorkomt vroegtijdig vastkoeken van de zuigerveren volgens de garages.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Mario tt
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 241
Geregistreerd: 18-05-2011

- GS/GSA 1220 Club Convertisseur
Gepost: 09 april 2024 07:37 PM
  [ # 38 ]

Ik rij er eigenlijk altijd rustig mee en zo nu en dan even door de toeren heen, vaak richting het einde van de rit van 40 km. Dan is de motor ook goed heet. Op de snelweg maakt de motor ook best wat toeren, niet te veel eigenlijk precies goed. Als je dat schudden en klapperen weg denkt dan is het echt een hele fijne motor. Je voelt hem amper als je rustig toert.

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook