3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Leeglopende accu C4 (2006)
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9261
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 11 juni 2024 12:26 PM
  [ # 31 ]
Citroelle schreef:

De kabels naar de achterklep zijn doorgemeten.

Ook op sluiting naar massa?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2178
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 11 juni 2024 12:29 PM
  [ # 32 ]

Met doormeten kun je die kabels niet goed checken. Dan staan ze veelal ook in een andere stand dan normaal.
Je moet ze fysiek controleren. De rubbers eromheen lostrekken en opschuiven en dan goed kijken of je ergens iets verkeerds ziet.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Citroelle
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 21-04-2024

Gepost: 11 juni 2024 02:15 PM
  [ # 33 ]
René Jongejan schreef:

Ook op sluiting naar massa?

Dat zal ik navragen.

JW schreef:

Met doormeten kun je die kabels niet goed checken. Dan staan ze veelal ook in een andere stand dan normaal. Je moet ze fysiek controleren. De rubbers eromheen lostrekken en opschuiven en dan goed kijken of je ergens iets verkeerds ziet.

Dat zal ik ook checken.

Blijft mijn vraag hoe de portieren per stuk moeten worden afgeschakeld om die te kunnen uitsluiten.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10044
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 11 juni 2024 02:25 PM
  [ # 34 ]

Ik denk dat je de deurpanelen er af moet halen en de stekkers van de connectoren van de cv af moet halen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Citroelle
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 21-04-2024

Gepost: 12 juni 2024 07:05 PM
  [ # 35 ]

Vandaag het volgende gedaan: gemeten op lekstroom bij
A - alle portieren onafgesloten
B - alle portieren op slot
C - als B, portier rechtsvoor afgekoppeld
D - als C, portier rechtsachter afgekoppeld
E - als D, portier linksachter afgekoppeld
F - als E, portier linksvoor afgekoppeld
G - als F, achterklep afgekoppeld

Bij A geen lekstroom, bij B t/m G wel lekstroom. Conclusie is dat het niet in de portieren zit.

Toen opnieuw alle groepen gemeten door een voor een de zekeringen eruit te halen, wat de garage al gedaan zou hebben. Bij alle groepen bleef de lekstroom bestaan (met alle portieren op slot), behalve toen we zekering F8 onder het dashboard verwijderden: toen ging de lekstroom omlaag (niet naar nul). F8 is de groep van autoradio, NaviDrive, bedieningen op het stuur, (display), anti-inbraakalarm, 12-volts stekker, modulator aanhanger. Een NaviDrive en alarm zitten er niet in, de modulator aanhanger hadden we eerder af afgekoppeld.

We hebben de 12-volts stekker afgekoppeld en toen was de lekstroom weg (wel nul). De auto staat nu geparkeerd met de portieren op slot (de situatie waarin hij steeds leegloopt). We gaan kijken hoe het over een aantal dagen is: wel of niet starten.

Profiel  
 
Citroelle
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 21-04-2024

Gepost: 12 juni 2024 07:07 PM
  [ # 36 ]
jantje1948 schreef:

Ik denk dat je de deurpanelen er af moet halen en de stekkers van de connectoren van de cv af moet halen.

De deurpanelen hoeven er niet af. Als het portier open is, kun je aan de carrosseriekant de stekker losmaken. De eerste is even gepriegel, maar bij het vierde portier is het een kwestie van seconden. Terug gaat sowieso in seconden.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10044
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 12 juni 2024 07:42 PM
  [ # 37 ]

Dat viel dan weer mee. Nu herinner ik me dat het bij mijn C4 ook zo zat.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Citroelle
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 21-04-2024

Gepost: 17 juni 2024 10:14 AM
  [ # 38 ]

Gisteren geconstateerd dat de accu weer te ver is leeggelopen om te kunnen starten of zelfs maar de centrale portiervergrendeling goed te bedienen. De 12V-aansluiting was het dus ook niet. De accu wordt weer opgeladen en losgekoppeld tot a.s. donderdag. Dan staat er een afspraak voor een proefrit met een auto van een Japans merk.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2178
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 17 juni 2024 03:09 PM
  [ # 39 ]

Is er op de juiste wijze stroom gemeten, dus ZONDER onderbreking van de stroom, zie ook mijn postings op pagina 1 van dit draadje?
Bij het trekken van zekeringen wordt de stroom ook onderbroken, dat kan verkeerde info/conclusies opleveren.

Het draadje ook nog eens doorgelezen.
Daarbij de vraag of die “Citroën/Peugeot-specialist” ook de beschikking heeft over Diagbox/Lexia. Daarmee zou je dan foutcodes kunnen opsporen, met name in de BSI.

Daaraan denk ik, het heeft er de schijn van dat de BSI niet afschakelt naar de “rustmodus”. En dan blijft er stroom lopen, net zoals in de “wekmodus”.
Due “rustmodus” wordt wél ingeschakeld als de accu even losgekoppeld wordt en weer wordt aangesloten. Vandaar m’n vraag aan het begin van m’n posting.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Citroelle
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 21-04-2024

Gepost: 17 juni 2024 06:56 PM
  [ # 40 ]

Bovenstaande update was eigenlijk vooral geplaatst om het draadje niet onafgehecht te laten.

JW schreef:

Is er op de juiste wijze stroom gemeten, dus ZONDER onderbreking van de stroom, zie ook mijn postings op pagina 1 van dit draadje? Bij het trekken van zekeringen wordt de stroom ook onderbroken, dat kan verkeerde info/conclusies opleveren.

Zonder onderbreking meten was wel de bedoeling, maar de eenvoudige ampèretang (15 euro van Lidl) die we daarvoor wilden gebruiken, constateerde geen lekstroom. Een Hazet multimeter (geen tang, 105 euro) deed dat wel, dus we hebben de andere metingen daarmee gedaan.

JW schreef:

Daarbij de vraag of die “Citroën/Peugeot-specialist” ook de beschikking heeft over Diagbox/Lexia.

Of ze die hebben, weten we niet (mag aannemen van wel), maar ze hebben geen codes uitgelezen, waarschijnlijk in de veronderstelling dat het een ‘simpele lekstroom’ is die ze makkelijk zouden vinden.

JW schreef:

Daaraan denk ik, het heeft er de schijn van dat de BSI niet afschakelt naar de “rustmodus”. En dan blijft er stroom lopen, net zoals in de “wekmodus”. Die “rustmodus” wordt wél ingeschakeld als de accu even losgekoppeld wordt en weer wordt aangesloten.

Dus als ik het goed begrijp zou, bij parkeren met volle accu, de stroom er even af moeten en dan er weer op, en dan zou de accu niet leeglopen?

Is het dan zo dat die BSI gekoppeld is aan het afsluiten van de CV (ik zou denken dat die gekoppeld is aan het uitzetten van het contact)? Want bij niet afsluiten van de CV is er geen lekstroom, en bij wel afsluiten wel.

Probleem is ook dat we tegen de APK-deadline aanlopen (a.s. vrijdag vervalt die), en omdat we niet willen investeren in evt. APK-reparaties zolang dit probleem niet boven water is, zijn de opties inmiddels beperkt. Het is niet gezegd dat er reparaties nodig zijn t.b.v. een nieuwe APK, maar je weet nooit natuurlijk. De timing is wat dat betreft wat onhandig.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2178
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 18 juni 2024 12:35 AM
  [ # 41 ]

Ik snap je overwegingen en twijfels of je met deze auto door wilt gaan.
Zeker gezien de APK die over een paar dagen plaats moet vinden.
Dat maakt het extra moeilijk om tot een weloverwogen besluit te komen.

Toch nog een paar vragen/gedachten….

Je schreef:

Zonder onderbreking meten was wel de bedoeling, maar de eenvoudige ampèretang (15 euro van Lidl) die we daarvoor wilden gebruiken, constateerde geen lekstroom. Een Hazet multimeter (geen tang, 105 euro) deed dat wel, dus we hebben de andere metingen daarmee gedaan.

Is die laatste meting ook gedaan zonder onderbreking van de stroom?

Voorts over de vraag of ze een Diagbox/Lexia hebben:

Of ze die hebben, weten we niet (mag aannemen van wel), maar ze hebben geen codes uitgelezen, waarschijnlijk in de veronderstelling dat het een ‘simpele lekstroom’ is die ze makkelijk zouden vinden.

Aks de fout in de BSI zit, komen er wel codes tevoorschijn. En die geven dan een richting aan waarin verder gezocht moet/kan worden.

Je gedachte:

Dus als ik het goed begrijp zou, bij parkeren met volle accu, de stroom er even af moeten en dan er weer op, en dan zou de accu niet leeglopen?

Dat is het proberen waard.
Als dat inderdaad werkt, geeft dat de richting aan waarin je verder kunt zoeken.

En over de werking van de BSI:

Is het dan zo dat die BSI gekoppeld is aan het afsluiten van de CV (ik zou denken dat die gekoppeld is aan het uitzetten van het contact)? Want bij niet afsluiten van de CV is er geen lekstroom, en bij wel afsluiten wel.

De BSI is betrokken bij al die processen, het is het centrale brein waarlangs alle CAN signalen en aansturingen lopen.

Hopelijk kun je er wat mee…..

Groet,
JW

 

 

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Citroelle
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 21-04-2024

Gepost: 18 juni 2024 11:28 AM
  [ # 42 ]
JW schreef:

Ik snap je overwegingen en twijfels of je met deze auto door wilt gaan.

Omdat het niet mijn auto is, heb ik er ook geen eindbeslissing over. Ik kan alleen maar aanraden. De auto staat ook niet bij me in de buurt, ik kan daardoor helaas niet bij elke ingeving even iets proberen.

JW schreef:

Is die laatste meting ook gedaan zonder onderbreking van de stroom?

Helaas was die multimeter niet van het type tang, dan is het moeilijk om metingen te doen zonder onderbreking van de stroom.

Overigens bleek de accu niet helemaal leeg na 5 dagen, maar met deze spanning zat er niet genoeg kracht meer in om zelfs de portieren te ontgrendelen.

JW schreef:

Als de fout in de BSI zit, komen er wel codes tevoorschijn. En die geven dan een richting aan waarin verder gezocht moet/kan worden.

Ik begrijp wat je zegt, maar ik moet ervan uitgaan dat ze geen codes hebben uitgelezen, omdat ze niets hebben gezegd in de zin van ‘geen foutcodes gevonden’. Wat dat betreft, ben ik een beetje teleurgesteld in ze.

JW schreef:

Over “parkeren met volle accu, de stroom er even af en dan er weer op, en dan zou de accu niet leeglopen?” Dat is het proberen waard. Als dat inderdaad werkt, geeft dat de richting aan waarin je verder kunt zoeken.

Inmiddels hebben we daar geen tijd meer voor. De accu is nu bijgeladen, maar tussen vandaag en donderdag loopt de accu onder foute omstandigheden waarschijnlijk niet genoeg leeg om die theorie te testen, en donderdag moeten we ermee naar de ‘Japanse dealer’...

JW schreef:

De BSI is betrokken bij al die processen, het is het centrale brein waarlangs alle CAN signalen en aansturingen lopen.

Ook dat snap ik, en dan zou het een kronkel in dat brein zijn als er een onlogische combinatie van oorzaak en gevolg is. Maar het is niet onmogelijk.

Als het mijn auto was, zou ik geen probleem hebben nog even door te zoeken en het probleem voorlopig te omzeilen door de accupool los te halen bij parkeren (en te gokken dat een nieuwe APK zonder gekke kosten haalbaar is). Maar dat kunnen we van de eigenares niet verlangen en ik vrees dat dit daarom het eind van het verhaal (lees: eind van de C4) wordt en dat we moeten hopen dat ze bij de Japanners nog iets voor de auto willen geven.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10044
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 18 juni 2024 02:30 PM
  [ # 43 ]

Meting doen zonder onderbreking: verbind de ene draad van de meter met de pluspool en de andere met de klem die om de pool zit. Daarna klem van de pool losmaken.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2178
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 18 juni 2024 02:44 PM
  [ # 44 ]

Precies.

Dat heb ik ook al een paar keer geschreven, zie ook m’n posting(s) hierboven.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Citroelle
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 21-04-2024

Gepost: 22 juni 2024 02:33 PM
  [ # 45 ]

Vandaag is een Japanse occasion afgeleverd, met inruil van de C4 voor zegge en schrijve € 119,- (het enige bod van een aan de dealer gelieerde opkoper). Ik mocht zelfs niet meer proberen er zelf meer voor te krijgen bij andere opkopers…

Ik had het graag anders gezien. In ieder geval aan iedereen dank voor hun meedenken.

Daarmee eindigt dit draadje.

Profiel  
 
 
3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook