Citroën C3 Picasso issues
Eddie de Vries
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 01-07-2024

Gepost: 06 juli 2024 03:35 PM

Beste forumleden, heb mij zojuist voorgesteld op (gastenboek) het forum.
Daarin heb ik aangegeven dat wij een C3 Picasso exlusive hebben van bj. 2010 met 1350000 km op de teller.
Het betreft een uitvoering met een VTi 1.6 motor.
We hebben de de auto destijds (in 2010) bijna nieuw gekocht met 16000 km op de teller, dus we hebben hem al 14 jaar.
In het verleden al wat kleine dingen vervangen, zoals vacuum rempomp en de normale slijtdelen, verder niet veel bijzonders.
We hebben altijd met veel plezier gereden in deze auto, echter beginnen er nu wat issues op te spelen zoals zoemende wiellagers voor, en wat hokkerig sturen (bij lage snelheden bebouwde kom) soms.
Voor de wiellagers is al een afspraak gemaakt bij onze dorpsgarage, kosten, 650 euro voor beide kanten.
Nu is mijn vraag, zijn er nog meer (hoge) kosten te verwachten met deze kilometerstand?
Is er bekend of de distributieketting van deze motor ook een keer vervangen moet worden?
Kan ik de Auto mischien beter inruilen als de voorwiellagers gemaakt zijn?
Bij een proefrit hoort men dat toch, moet vervangen.
Graag hoor ik jullie mening…....
Mvg, Eddie

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10026
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 07 juli 2024 11:29 AM
  [ # 1 ]

Welke km stand? Ik lees meer dan een miljoen kilometers. Of staat er een nul teveel?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
RuudR
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 813
Geregistreerd: 13-05-2005

- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Gepost: 07 juli 2024 12:03 PM
  [ # 2 ]

Als hij al 1,3 miljoen kilometer op de teller heeft, moet hij in het museum!!!

Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar gaan wij een nieuwe poging doen.

Profiel  
 
Eddie de Vries
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 01-07-2024

Gepost: 07 juli 2024 01:33 PM
  [ # 3 ]

oeps,nul teveel

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9243
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 07 juli 2024 05:58 PM
  [ # 4 ]

Zoemende voorwiellagers bij 135 K km?
Vind ik wel erg vroeg.
De onze is de 2 ton al voorbij en nog geen enkel wiellager vervangen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10026
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 07 juli 2024 06:21 PM
  [ # 5 ]

En heeft de 1.6 VTI een ketting?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
AaronKers
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 07-05-2017

- BX Sport 1.9 159B
- C5 Tourer 2.0-16v Exclusive
- C5 Break 2.0-16v Exclusive
- Berlingo 1.5 BlueHDi 75 S&S
Gepost: 07 juli 2024 06:25 PM
  [ # 6 ]

Ja deze motor heeft een ketting

C5 Meet en Drive (Bestuur)
Autobedrijf Kees van Nieuwamerongen (Veenendaal)

Profiel  
 
Eddie de Vries
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 01-07-2024

Gepost: 08 juli 2024 08:51 PM
  [ # 7 ]

Moet de ketting ook een keer vervangen worden dan?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3586
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 08 juli 2024 10:35 PM
  [ # 8 ]

Zolang die ketting niet ratelt bij een koude motor kan hij nog mee, maar je zou hem bij 160.000 wel uit voorzorg kunnen vervangen.
Die ketting zit in een soort “cassette” en wordt meestal vervangen als een “pakket” samen met de tandwielen en spanner.  Dat vervangen is werk voor iemand die het speciaal gereedschap gebruikt, maar ook weer niet zo gecompliceerd en tijdrovend, want het is voor gemaakt om vervangen te worden: De motor blijft in de auto, de cilinderkop blijft op de motor: Klepdeksel eraf, zijkant vrijmaken en dan kun je de krukaspoelie verwijderen en de nokkenastandwielen en het krukastandwiel en dan de ketting wisselen.

Als je dorpsgarage 650 euro vraagt voor de wiellagers voor dan denk ik dat er wel iets meer wordt aangepakt dan alleen de wiellagers?
Daar zal dan vast een goede reden voor zijn. ( Soms wordt er een nieuw fusieblok met lagers en een asstomp gebruikt om arbeidskosten te besparen).

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9243
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 09 juli 2024 08:38 AM
  [ # 9 ]
Citroensmgz schreef:

Zolang die ketting niet ratelt bij een koude motor kan hij nog mee, maar je zou hem bij 160.000 wel uit voorzorg kunnen vervangen.

Onze C3P is intussen de 200 K km gepasseerd en draait nog met de originele ketting en spanner.
Nog altijd geen geratel bij een koude start.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook