Inderdaad in het kader van proberen etc. heb ik de oude bollen van de XM voorzijde die dus nog 60 bar(zonder hoofdletter B). hebben en het niet deden op de XM nu op de CX geschroefd en nu heb ik weer vering. Nog even niet mee gereden want moet eerst nog naar de APK volgende maand.
Maar als ik de reparatie manual goed begrijp, want daar staat bij de bollen aan de voorzijde:
75 bar +2 /-27 dus zou je de bollen pas hoeven te vullen als ze de 48 bar hebben bereikt. Tot die tijd daar is kan ik ze wel zelf bijvullen.
Elke CX heeft roest alleen wist je het nog niet.
XM: https://myalbum.com/album/ca8vyvJH4oNKCE/
CX: https://myalbum.com/album/RAg8zUaoebXgtR/
@ Bibberkip: Met een beetje rekenwerk kun je snel bepalen waar zo’n beetje de grens ligt.
Kijk dan naar de inhoud van de veercilinder in z’n normale en uitgeveerde stand, en je weet dan hoeveel cc LMH er verplaatst wordt.
Dat zou ik altijd doen vóórdat je het in de praktijk gaat “testen”.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
In voorbereiding op mijn te maken bollen vulapparaat zou ik graag de maten willen weten van de onderste 2 op de foto. zodat ze iig. alle passen binnen het te maken frame.
Btw. zijn er nog andere bollen dan deze op de foto?
Elke CX heeft roest alleen wist je het nog niet.
XM: https://myalbum.com/album/ca8vyvJH4oNKCE/
CX: https://myalbum.com/album/RAg8zUaoebXgtR/












































Totaal aantal Berichten: 27954
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
De remaccu van een DS heeft nog een andere vorm, die is vrij plat.
Ja, maar ik heb maten nodig natuurlijk. Heb niets kunnen vinden daarover op Internet.
Elke CX heeft roest alleen wist je het nog niet.
XM: https://myalbum.com/album/ca8vyvJH4oNKCE/
CX: https://myalbum.com/album/RAg8zUaoebXgtR/
Maten:
Soucoupe ( grijze bol) : doorsnede +/- 122, lengte/hoogte: 110 mm
Deelbare bol: doorsnede 135, hoogte +/- 160
Kleine deelbare bol/ remaccu : l =125, doorsnede 115
Dan: Er is ook een gelaste bol met een hoogte van 160 mm.
De gelaste bollen zijn er in 400 cc, 500 cc en 600 cc.
Deelbare bollen vullen: Alleen als je weet dat het membraan goed is kun je die nog vullen.
Scoucoupe vullen: Dat werkt alleen als je de “dop” er uit kunt ,
kijk eens hier: http://xantia007.free.fr/23_sphere_tuto_bouchon_soucoupe.php?
Die soucoupe’s zijn niet gemaakt om te vullen….
en ook voor een bollenvuller: Je kunt het wiel opnieuw uitvonden, of:
http://xantia007.free.fr/23_sphere_gonflage.php?
Geen frans machtig ? Gebruik een translateur in je browser.
De hamvraag: Waarom maak je een apparaat dat alles kan vullen ?
To err is human, not to err is divine.
Precies wat ik nodig heb, dank je wel! Die 160mm had ik niet voor ogen gehad. Dan hou ik rekening met ongeveer max. 160 hoog en max 135 breed. Vwb. die Scoucoupe bollen daar zijn anders legio Youtube filmpjes van dus men vult wel na.
Waarom ik een apparaat wil maken dat alles kan vullen? Ik heb zelf nu bollen met de originele Citroen dop en bollen met de Schildman & Hagen dop. Dus die 2 moeten sowieso gevuld kunnen worden. Ik heb uiteraard diverse modellen gezien, ook Valprex wat die Fransman gebruikt bij zijn Scoucoupe bollen. Maar je ziet dat die Fransman ook enigzins universeel bezig is want hij maakt gebruikt van adapters en dat is precies wat ik nu ook al aan het maken ben. Voor nu alleen voor de originele Citroen dop en voor de Schildman & Hagen dop.
Maar aangezien je niet weet wat de toekomst brengt zou het zonde zijn als later blijkt dat een bepaalde bol niet in het apparaat past. En de benodigde adapter maak ik dan wel als het nodig is.
Ik ga gebruik maken van vulslang ed. zoals in dit filmpje. Het is een Valprex kloon maar veel goedkoper.
https://www.youtube.com/watch?v=IKYXcPeuFDY
Maar de gebruikte nippels hier zijn met M10 draad en als je al M9 draad hebt kan je dit niet meer opboren bij de groene bollen.
Wordt vervolgd.
Elke CX heeft roest alleen wist je het nog niet.
XM: https://myalbum.com/album/ca8vyvJH4oNKCE/
CX: https://myalbum.com/album/RAg8zUaoebXgtR/
Hier dan het vulapparaat. Het heeft me wel wat tijd gekost om het te maken, maar nu is het klaar om bollen te vullen die een “Hagen & Schildman” bout hebben. Voor elk type bout moet je een adapter maken. Dat moet ik dus nog doen voor originele Citroen bollen of soortgelijke bollen. Helaas was ik nu nog niet in staat om een bol volledig te vullen omdat de bollen die ik al had allemaal oud zijn en van binnen beschadigd. Ik wilde de drukbol uit mijn CX bijvullen omdat de pomp om de 5 seconden klikte, maar toen ik de bol in mijn tester plaatste en de druk opvoerde was het bij ongeveer 40 bar over. De druk daalde tot 0. De slijptol erop en ja hoor, het plastic was al langere tijd hard geworden, dus het was al een heel oude bol. Ik heb dan ook een nieuwe gemonteerd en nu klikt de pomp misschien één keer per minuut. Maar ik kon het apparaat wel testen met een andere oude bol en geen lekkage! Nu heb ik eerst de adapter nodig voor de Citroen bollen met ronde bout.
Gereedschap: Je hebt een lasapparaat (het beste is TIG mi. of je moet heel goed kunnen lassen met Mig/Mag om eea. gasdicht te krijgen) en een draaibank nodig om dit apparaat te maken.
Elke CX heeft roest alleen wist je het nog niet.
XM: https://myalbum.com/album/ca8vyvJH4oNKCE/
CX: https://myalbum.com/album/RAg8zUaoebXgtR/





























Totaal aantal Berichten: 10463
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Mooi werk!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.