1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 

De Suzuki SX4 van Percheron: Off to a great start! Nope…
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 11878

- Xantia TD SX
Gepost: 19 juni 2025 07:39 PM

Ja. Dus. En toen gebeurde er dit. En dus kwam er vervanging voor het Bertje: een Suzuki SX4 1.6i 16V 5MT 2WD uit 2009 met 203K op de klok. Een fijne, betrouwbare Japanner met alle boekjes (en extra boekjes, zelfs), nieuwe APK, alle sleutels en een mooi stapeltje facturen van de werkplaats waar het ding in onderhoud geweest is: keurig netjes elk half jaar de seizoensgebonden bandenwissel met telkens afwisselend kleine of grote beurt en netjes allerhande reparaties die nodig zijn geweest afgehandeld. Een mazzeltreffer! En een mooie oplossing voor een gare koppeling in een Berlingo die langzaamaan steeds meer terrein verliest op de staalworm. En er hoeft dus voorlopig ook gewoon even helemaal niks aan gedaan te worden!

Denk je dan.

Maar dat is natuurlijk helemaal niet zo.

Want met de auto net 4 dagen op naam, de inkt van het kentekenbewijs is eigenlijk nog niet eens droog, begint de muiterij uiteraard gewoon reeds. Met na een dagje van, tot dat moment, opgeteld 350 kilometer een keurig oplichtend motormanagement-lampje. Gelukkig geen verdere symptomen, dus eerst de laatste 20 kilometer naar huis en dan maar eens aan het uitlezen…

Goed. Dat kon dan gelukkig vanochtend meteen al bij de plaatselijke Suzuki-verdeler. Resultaat: 1 storingscode, P0420, onder Citroën-rijders bekend als de melding ‘storing uitlaatgas’. Oftewel, dan weet je nóg niks. Er komt dus morgen of overmorgen ook meteen een uitleestoestel binnen om fatsoenlijk met die betrouwbare Japanner in overleg te kunnen wat er dan aan scheelt.

Maar je kunt dan wel alvast wat visuele inspecties doen. Is er dan iets wat misschien bij nadere studie gewoon zichtbaar mankeert? Nou. Dat was er. Met betrekking op een P0420 vond ik 1 losgelopen/nooit vast gedraaide spruitstuk-bout ter hoogte van de voorverwarming richting thermostaathuis (misschien een oorzaak van foute meetwaardes) en een totaal verrabbezakte stekker aan de voorste lambda-sensor (ook een heel goeie kandidaat). O ja, en een onwijs goor luchtfilter, inclusief sigarettenfilter in het luchtfilterhuis. Op zich humor, maar het staat wel slordig.

Verder vond ik een ontbrekende kleppendekselbout die de vetvlek tegen de rijrichting-rechtsvoorste hoek van het blok verklaart, een ontbrekende bout van de primaire koelfan, de andere (van twee) van die koelfan bleek nooit meer dan handvast te hebben gezeten en was nu dus gewoon los, datzelfde gold voor de drie boutjes van het expansietankje, ter hoogte van het lagedruk ventiel hing de aircoleiding los tegen z’n steuntje aan, drie van de vier boutjes van het afdekkapje over de bobines waren nooit voorbij handvast geweest (en dus nu los), de vierde zat alleen vast in wegens roest (draad gelukkig OK), koelvloeistof in ieder geval in het expansietankje inmiddels mooi bruin en voorzien van fijne roestgruis (oftewel: sinds 2009 nooit vervangen), stokje onder de motorkap weg (inmiddels opgelost door een andere - de verkeerde - bruikbaar te maken en er weer in te drukken) en bij het verwijderen van de voorste lambdasensor (want er moest dan toch maar wel meteen even een nieuwe in) bleek dat ding nog precies 1 draadgang over te hebben. De schroefdraad in de katalysator ziet er gelukkig gezond uit.

Maar dan: die katalysator, daar is een keurige nota van dat die vervangen is in 2022. Inclusief de reeds eerder ook al vervangen lambda-sensor. Tel dat bij elkaar op en je weet dat deze muiterij met een P0420 al langer aan de hand is. Daar is vervolgens het onderdelenkanon op afgevuurd door iemand die mijns inziens nog niet eens aan z’n eigen puddingbuks zou moeten komen. Ik betwijfel ook sterk of die lambdasensor de tweede keer wel vervangen is: het heeft er, te oordelen naar de staat van die sensor, alle schijn van dat-ie alleen op de bon staat en dat in werkelijkheid de kort daarvoor vervangen sonde er met vernielde schroefdraad en stekker gewoon weer in gehannest is.

Dan dus die beurten: grote beurt was in 2021 voor het laatst met luchtfilter gedaan. Jammer is dat. Gelukkig staat-ie dan ook daarna nergens meer op de facturen. Maar zoiets als koelvloeistof controleren en dan niet merken dat die handel goor aan het worden is, da’s dan weer jammer. Er staat er her en der wel wat van op de bonnetjes, hoewel ik nog moet zien of dat aanvullen is (waarom) of verversen (had dat dan ook gedaan).

En zo zijn er dus alweer allerhande dingetjes waar ik dan maar eens opnieuw naar moet kijken. Zoals: ondanks de servicenota’s tot en met een grote beurt afgelopen mei dus gewoon alle vloeistoffen verversen met inbegrip van filters (OK, luchtfilter heb ik al gedaan). De remmerij maar eens grondig opnieuw nalopen, want daar is recent aan gewerkt. Dus nieuwe lambdasensoren erin (twee, want ik had vanmiddag de voorste besteld, de achterste gekregen en bij gebrek aan originele stekker pas bij het aansluiten gemerkt dat ‘t de andere sensor was en nou kan-ie niet meer terug dus hij moest er dan maar gewoon in). Ik bereid me er geestelijk al op voor dat in ieder geval de spruitstukpakking vernieuwd moet worden omdat die los = lek geweest is. Schakelkabels zijn al eens vernieuwd, ook maar eens nakijken dan. Ja en eigenlijk de koppeling dus ook, maar daar kun je slecht van buitenaf iets aan zien. Voelt goed, moeten we dan maar geloven. Gaat vanzelf een keer lawaaie en dan weten we dat ook weer.

Afijn: dat pak onderhoudsnota’s is dus nu van ‘onderhoudshistorie’ afgewaardeerd naar ‘de lijst met werk wat door de vakman alvast voor me verknoeid is’ en op zich is het handig om dat vooraf op papier al te weten. Het is weer ouderwetsch een totaal-opknappertje en de betrouwbaarheid zal ook wel weer niveautje C5 worden (wie niet weet wat ik daarmee bedoel zoekt mijn draadje maar op in het C5 gedeelte). Misschien ook wel niet… Maar dat geloof ik pas als we over een jaartje of 5, 6, 7 weer een ander lijk gaan organiseren en dit ding z’n dienst tegen die tijd toch nog op een goeie manier bewezen heeft.

En dat terwijl een maatje van me alle dagen in een écht opgereden ouwe Civic ED anno 19-pannekoek rondkachelt en er eigenlijk nooit wat bijzonders mee heeft, of het moet zijn dat je op een gegeven moment van buitenaf via het linker achterspatbord rechtsboven door de voorruit weer naar buiten keek. Letterlijk dus. En gewoon gezeikvrij elke dag de sleutel ruiken en het marcheert. Maar die vorm van Japanse betrouwbaarheid, da’s onderhand ook echt niet meer dan een legende uit lang vervlogen tijden.

Kunnen we dus weer lekker een potje sleutelen, dure foute onderdelen geleverd krijgen (2009 is een overgangsjaar, niet alles van een Japans gebouwde SX4 en een Hongaarse is uitwisselbaar etc.), daar weer crisismanagement op plegen, her en der ballistische proeven met allerhande gereedschap uithalen omdat het weer zo’n heerlijk stukje Zwitserleven-gevoel is onder zo’n auto en eindeloos katten op het schijnbaar steeds zwaarder haperende autovak. De goeien niet te na gesproken.

Afijn. Dat dus. En o ja: bier & nootjes zelf meenemen, uitdelen wordt me onderhand te kostbaar met al dat gelazer elke keer.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- Xantia TD SX
Gepost: 19 juni 2025 09:24 PM
  [ # 1 ]

Nou, vooruit. Het werkplaatshandboek van die SX4 is ook binnen. 1.663 pagina’s maar liefst… Die we dus geheid allemaal nodig gaan hebben de komende tijd.

Derk

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

Percheron
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 50

- Berlingo MultiSpace 1.6 16v
Gepost: 19 juni 2025 10:41 PM
  [ # 2 ]

Overdrijven is ook een vak… er is echt ook wel wat goeds aan dat ding hoor. Werkende airco bijvoorbeeld haha

Profiel  

Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6203

- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Gepost: 19 juni 2025 11:07 PM
  [ # 3 ]

Sorry Derk, maar ik heb het met een grote glimlach gelezen… (Ik kan me nog een mooie blauwe BMW herinneren, die ik nij jouw achterbuurman kocht. Dat was krek hetzelfde).

Ik vermoed maar zo dat jij er nu Hoogst Persoonlijk een Zeer Grote Beurt op los gaat laten en dat de Soes daarná precies zo goed zal blijken als je nu al dacht dat ie was.

Oh ja, een kleine tip npg aangaande die storing: áls ie een MAF-sensor heeft, dan zou ik daar ook even kritisch naar kijken.

Profiel  

Penny Lane
> 11000 berichten

- Xantia TD SX
Gepost: 19 juni 2025 11:55 PM
  [ # 4 ]

Ja, kan. Maar het blokdiagram diagnose P0420 volgens WPHB van Suzuki meldt alleen uitlaatlekkages, gare kat en gammele O2-sensoren als optie. Blijkbaar hoort er, als de verbranding verstoord is in plaats van de emissieregeling, meer aan storingscodes voorhanden te zijn.

Hoe dan ook, dat gaat dus weer even punt voor punt. De O2-sensoren wissel ik omdat de voorste vanwege schade toch wel moet en de achterste omdat ik die nu toch nieuw in huis heb (beide Denso), daarna ga ik kijken of er nog iets niet jofel is. Te beginnen met een andere spruitstukpakking. Allerhande andere sensoren komen pas later en/of bij het optreden van daartoe relevante DTC’s.

Overigens: die kat, die was dus in 2024 vervangen en niet in 2022. Tikfoutje. Zit er dus in wezen nog maar pas in. Maar dat hoeft niet uit te maken. We weten bijvoorbeeld ook nog niets over eventueel olieverbruik, waar een katalysator vlot van kan gaan hemelen. Of het is gewoon een k*tding (peren optioneel). Dat komt immers tegenwoordig ook veel voor, nieuwe onderdelen van waardeloze kwaliteit.

Derk

Profiel  

Penny Lane
> 11000 berichten

- Xantia TD SX
Gepost: 20 juni 2025 12:21 PM
  [ # 5 ]

Nou, vooruit. De voorste lambdasonde was vanochtend voorhanden. Ook weer netjes een van Denso. Deze keer paste de sensor zonder gedoe. Erin gedraaid, aangesloten, plug weer op z’n houder vastgeklikt en dan maar eerst eens wat inspecties met draaiende motor.

Zoals: lekt die spruitstukpakking nou wel of niet? Ik kan er zo gauw niks aan voelen, dus als dat lekt is het erg weinig met kans op vanzelf dichtkolen. Dat ga ik eerst even lekker laten zitten, want de risico’s zitten in spruitstuk-tapeinden die gaan liggen muiten dus dat doe je echt alleen maar als je zeker weet dat ‘t nodig is.

Verder nog even een ommetje gemaakt en ‘m daarbij even op wat hogere toeren laten werken. Dat geeft niet meteen allerhande resultaat, maar zoals BMW in het instructieboekje vermeldt dat het raadzaam is om de machine met enige regelmaat een poosje boven de 3000 toeren (= VVT ‘open’) te laten draaien om dichtkolen te voorkomen geldt dat geheid ook voor zo’n Suzuki. Je kunt er dus net zo goed een keer mee beginnen.

De leiding aan het spruitstuk die lekt is dus voor z’n EGR. Dat gaat dermate lang binnen door de cilinderkop dat ‘t me wat studie gekost heeft om dat uit te vogelen. Komt bij, ik weet niet wanneer EGR op benzinemotoren normaal geworden is. Het Bertje van een jaar ouder had ‘t niet. Is dus even wennen.

Vanmiddag verwacht ik een uitleesunit in huis, kunnen we daarmee eventueel nog eens verder stoeien met live-waardes etc. etc. Maar als het ding verder nu even geen storingen creëert wordt het vooral eerst tijd om het koelsysteem uit te hozen, want dat is inmiddels duidelijk zichtbaar te ranzig om aan te gluren.

Derk

Profiel  

Penny Lane
> 11000 berichten

- Xantia TD SX
Gepost: 20 juni 2025 05:48 PM
  [ # 6 ]

Toch maar begonnen met het verschonen van het koelsysteem. En eigenlijk ook meteen weer opgehouden. Het aftapkraantje zit Goed Vast en ik ben bang dat ik dat plastic fetuut zonder meer afbreek of anderszins sloop als ik daar aan ga wurgen. Dat is allemaal prima, de onderste koelwaterslang eraf pakken kan ook, maar die aansluiting zit onhandig in een hoekje zodat dan eerst het front eraf moet om gereedschap op de klem te kunnen krijgen. En dan heb ik de indruk dat ik dat beter sowieso kan doen, want de kans bestaat dat die radiateur toch wel vervangen moet worden vanwege de gigantische hoeveelheid troep die ik tot zover tegenkom.

Dus heb ik eerst alleen het expansietankje weer redelijk bruikbaar gemaakt. Daarvan zat de onderste centimeter of drie, vier compleet vol met roest-bezinksel. Dat is dan ongeveer tot de merkstreep ‘LOW’. Pas daarna begon de vreselijk vuile koelvloeistof. Ik ben meer dan 2 uur bezig geweest om met azijn, schroevendraaiers, een draadstalen emmerhengsel en een ouwe tandenborstel de drek en goed vast aangekoekte drek uit dat tankje te peuteren. Dat je dan denkt “Tankje is wat viezig, maar soit, die is ook 16 jaar oud’... Ja, nou, nee dus. Dat kon ook tegenvallen, dús dat valt tegen. De radiateur is, volgens een inspectie onder de dop, ongeveer hetzelfde en als je in de koelslangen knijpt hoor je ‘t ook knersen. Dat is ook allemaal dus gewoon Echt Heel Vies. Ik durf eigenlijk wel te garanderen dat er in 16 jaar tijd gewoon helemaal nooit naar het koelsysteem omgekeken is: niente controles, niente verversen (hoort elke 45K of 3 jaar volgens WPHB), gewoon allemaal niks.

Goed. Dus zodra ik er wat meer tijd aan kan besteden dan nu ga ik het front eraf trekken, gooi ik het koelsysteem leeg, spoel ik de boel uitgebreid en kijk ik wat er dan allemaal aan bagger uitgekomen is. Als dat meevalt, vul ik ‘m dan weer af en laat ik het erbij. Valt dat tegen, dan gaat elk verdacht onderdeel (if not alles) van het koelsysteem eraf en wordt vervangen. Dan heb je natuurlijk wel nog bagger in het blok rondzweven, maar er is nou eenmaal maar zoveel wat je eraan kunt doen en het kán immers dus in theorie nog meevallen.

Derk

Profiel  

Penny Lane
> 11000 berichten

- Xantia TD SX
Gepost: 21 juni 2025 01:37 PM
  [ # 7 ]

Inmiddels, na verdere inspectie, heb ik wel in beeld wat er hier nou eigenlijk gebeurd is.

In 2024 is de katalysator vervangen. Die zit, zoals dat bij redelijk moderne motoren gebeurt en zoals op dit forum bekend van bijvoorbeeld een 1.6 16V NFU/TU5JP4 blok, direct aan het spruitstuk. Om dat ding te vervangen zal waarschijnlijk het front voor de auto vandaan gehaald zijn geweest geworden. Want: ook de voorbumper hing los voor de auto. De bovenste boutjes niet aangedraaid, de onderste twee boutjes kwijt. De grote undertray die onder het motorruim blijkt te horen is, op twee kleine stukjes na die elk onder een boutje waren blijven hangen, weg (vind ik op zich niet zo erg, dat maakt het onderhoud wel zo makkelijk). Tel dat op bij een loszittende expansietank en koelfan en je komt er al gauw op uit dat het front er compleet voor vandaan geweest is en omdat de koets zelf geen enkel spoor van schade vertoont is dat dus zeker niet het gevolg van een whiskeydeuk of ergere ellende.

Edit: er staat ook vervanging van spruitstuk-tapeinden op de nota. De kat/spruitstuk combinatie kan er normaal uit zonder het front eraf te pakken, maar als je een tapeind molt mag alles er voor vandaan om er goed bij te kunnen om dat te herstellen, dus dat telt allemaal heel mooi bij elkaar op. Daar is de dag aan opgegaan natuurlijk en daarna is-ie op het laatst snelsnel weer in elkaar gezet om ‘m weer af te kunnen leveren. Dat is waar dit het meest op lijkt.

De bumper heb ik langs boven gewoon aangedraaid, klaar. Langs onder heb ik er de overtollig geworden boutjes van de undertray in gedraaid. Dat lost in ieder geval een loszittend front op. Maar als het hele front eruit geweest is, inclusief de radiateur, waarom is dan de koelvloeistof zo goor? En *is* dat dan ook zo? Er staat geen verse koelvloeistof op de bon van het vervangen van de kat, dus misschien is de ouwe meuk er weer in gemikt. Maar als ‘t er zo slordig en gehaast aan toe gaat kan het ook zijn dat het alleen maar niet op de bon staat. Maar daar kom ik zodadelijk achter. Omdat ik er namelijk chagrijnig van word dat daar iets niet in orde is heb ik besloten gewoon toch maar wél vandaag de koelvloeistof eraf te gooien. Het blijkt alsnog te doen te zijn om de onderste slang los te gooien met de kleine undertray ook onder de auto vandaan en dan kan ik allerhande geknoei met een geheid niet meer werkende aftapkraan lekker overslaan. Gewoon ouderwetsch de slang d’r af en de boel leeg laten lopen, dan de tuinslang erop en de hele ranzige meuk uitspoelen voor zover aanwezig, dan opnieuw afvullen en maar eerst weer door. Ik ben heel benieuwd of ik daar dan ook mee weg kom…

Verder heb ik gezien dat er een nieuwe (13 mei jl. ter gelegenheid van de APK gemonteerde) aandrijfashoes Heel Erg Vet was. Dat heb ik schoongemaakt zodat ‘t te zien is of dat gemorste verse homokineetvet was, of dat die hoes op de een of andere manier lekt. Scheuren of gaten heb ik niet kunnen vinden en dat zou ik niet moeten mogen met een nagelnieuwe hoes, maar ik weet uit ervaring dat ‘t ook met een keurig intacte hoes gewoon wel kan dat er vet uit lekt. Wel maakt die homokineet wat geluid onder heel specifieke omstandigheden, dus die as zal er te zijner tijd wel uit moeten omdat-ie waarschijnlijk al voor de vervanging van die hoes eigenlijk niks te fris meer was door gebrek aan vet. Dat hoef je niet bij een proefrit te merken overigens, want om dat geluid te horen moet je onder voldoende vermogen in een serieus krappe bocht zitten. En dus kan dat door de vorige monteur ook prima gemist zijn. Maar dat merken we wel, want als die hoes in no-time weer vet wordt is er gewoon iets mee aan de hand en moet dat dus opnieuw cq. dan moet er maar een complete nieuwe as in.

En de loszittende items waren nog niet helemaal op natuurlijk: de pluspool van de accu was ook niet vastgedraaid. Dat is inmiddels ook opgelost. Zal mij benieuwen wat er allemaal dan in de komende tijd wegens loszitten spontaan van die kar af pleurt, maar dat gaan we dan wel meemaken!

Het meeste slordige werk aan die auto kan ik dus inmiddels in principe tot één klus herleiden, wat enige hoop geeft dat de rest van het werk dan in ieder geval wél op een redelijke manier is uitgevoerd. Er wordt beweerd dat je met zoiets als dit positief moet blijven, dus daar ga ik dan maar gewoon eerst even vanuit. Met pijn en moeite, maar toch.

Derk

Profiel  

GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5511

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 21 juni 2025 04:46 PM
  [ # 8 ]

Pffffff goeie aankoop..Confused

Derk, ik zou bijna denken, is zo’n radiateur nog nieuw te krijgen? Dan zou ik als het niet te duur is, gewoon een nieuwe erop doen. Scheelt doorspoelen en gezeik in de toekomsr.

Profiel  

Penny Lane
> 11000 berichten

- Xantia TD SX
Gepost: 21 juni 2025 06:48 PM
  [ # 9 ]

Ja, nou, die radiateur is er wel gewoon nieuw. Maar ik moet er wel rekening mee houden dat bij het uitbouwen van de radiateur de condensor ook best wel eens lawaaie kon gaan. Die is nu nog gewoon dicht, hoewel in het pekelvretende deel de lamellen er min of meer vanzelf uit vallen. Dat mag van mij best na de zomer pas een probleem worden, dus ik blijf er net zo lief af. Ik verwacht niet dat dat goed blijft, bij aanschaf al niet, maar hoe langer het duurt voordat daar wat aan gebeuren moet, hoe liever ik ‘t heb.

Ik heb dus de hele handel zo goed mogelijk leeg laten lopen, waarbij er voornamelijk fijn gruis uit de radiateur kwam. Uit het blok, via de onderste koelslang, kwam er ‘gewoon’ vervuilde koelvloeistof. Betrekkelijk helder, maar meer roestkleurig dan roze. Oftewel gewoon oud.

De bovenste slang heb ik eruit gehad en zo veel mogelijk ontdaan van aangekoekte meuk. In het thermostaathuis was daar al niets meer van te vinden, dus al die niet-vloeibare troep zat bovenin het systeem waarbij de expansietank een heel fijne bezinkbak is bij het normale gebrek aan flow, dus dat zal er wel mee een oorzaak van zijn dat er juist daar zoveel ranzige bagger verzameld was.

Inmiddels is het koelsysteem weer verregaand dicht en afgevuld. Ben je alleen nog tijden bezig met ontluchten… De beol warmdraaien tot de fan aanslaat en dan weer afkoelen, bijvullen en herhalen. Ik heb voor de gelegenheid het overlooppijpje van de radiateur even niet met het expansietankje verbonden, maar er een eind doorzichtige benzineslang op geprikt en dat met een tie-wrap aan de van van de motorkap gehangen zodat luchtbellen daarlangs zo hoog mogelijk uit kunnen wijken. Kun je ook meteen mooi zien dat er daadwerkelijk lucht uit het systeem komt.

Wat je ook mooi kunt zien met een laserthermometer is dat de thermostaat keurig op de voorgeschreven temperatuur open gaat en dat de koelfan op de juiste temperatuur aanslaat. De kans dat er dan nog veel meuk in het systeem zit is dan klein, want dat zou vrij gemakkelijk een thermostaat vast moeten kunnen laten lopen. De koelvloeistof is niet helemaal kraakhelder gebleven, maar ik verwacht sowieso dat er in het komende halfjaar ergens nog wel een keer een verversing aan gespendeerd mag worden om dat voor elkaar te krijgen. Maar het wordt ook niet meteen weer één bak roestwater: het blijft redelijk helder en roze nu.

Vanavond ga ik ‘m nog een keer wamrdraaien om meer lucht uit te laten wijken en dan na afkoelen zo nodig weer bijvullen. Dat zou dan volgens het werkplaatsboek in principe ook voldoende moeten zijn, maar dat zie ik dan vanzelf. Moest er meer voor nodig zijn om ‘m goed ontlucht te krijgen, dan doen we dat ook wel gewoon.

In ieder geval is het vreemd dat een jaar nadat de radiateur er dus uit moet zijn geweest er alweer zulke smerige koelvloeistof in zit. Zou me niet verbazen dat de oude koelvloeistof er destijds gewoon weer in gemieterd is. Hoe dan ook houd ik dat na deze hele toestand verscherpt in de gaten. Maar als er geen echte inwendige ellende is gaan optreden denk ik dat ‘t met deze actie en eventueel later nog een keer een verversing de situatie gewoon onder controle is.

Wat betreft ‘goeie aankoop’: laten we dan ook maar wel even vaststellen dat, in tegenstelling tot die Berlingo, deze auto in elk geval niet roest op een continu aandacht vragende manier. Dus de kans dat er een subframe onderuit dondert is in ieder geval al aanzienlijk kleiner. Da’s op zich wel gewoon vooruitgang. Evenals een in die Suzuki wél ijskoude airco, die in het Bertje al lang geleden de geest gegeven heeft. Dat er dan op een gegeven moment iemand een klus aan die auto gedaan heeft op een manier waar-ie eerder slechter dan beter van geworden is kun je niet altijd vooraf weten, zou je niet moeten hoeven verwachten en dat kun je ook niet per sé die auto in de schoenen schuiven. Wél een monteur. Er had bij het betreffende garagebedrijf (overigens niet de toko waar we ‘m gekocht hebben) iemand beter op moeten letten wat de stagiair allemaal uit liep te vreten. Of zoiets…

Derk

Profiel  

GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 21 juni 2025 06:58 PM
  [ # 10 ]

Derk, dan snap ik wel dat je de radiator erop laat. Condensor vervangen is nog wel een werkje. Je moet het gas leeg laten lopen met een aircomachine.. 

Effe een tip..

Als je de kans krijgt spuit de condensor met draaiende motor schoon.  Denk daarbij aan de hogedrukspuit die men in de wasboxen gebruikt.

De airco werkt dan wat beter. En altijd de airco gebruiken. De airco gaat juist kapot door niet te gebruiken.

Profiel  

GWHENDRIKS2
> 5000 berichten

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 21 juni 2025 07:03 PM
  [ # 11 ]

Ach weet je,  iedereen moet bij nul beginnen.

Merk wel, als je zelf sleutelt aan je auto. Dat het moeilijk is als iemand anders zit te sleutelen, waarvan je denkt die begint net leren te sleutelen…

Maar nogmaals iedereen begint bij nul..

Profiel  

Penny Lane
> 11000 berichten

- Xantia TD SX
Gepost: 21 juni 2025 07:34 PM
  [ # 12 ]

Klopt ook hoor, een airco moet in ieder geval met enige regelmaat even gebruikt worden. Maar die condensors zijn van dunwandig aluminium en dat heeft ook gewoon een eindige levensduur. Ik vind ‘t al mooi dat-ie nog goed genoeg is om een lekker ijskoude airco te hebben en dat-ie een keer vervangen moet worden is een gegeven, ze gaan er op een gegeven moment toch gewoon een kaar aan.

Dat er vanalles los aan de auto hangt, met de boutjes net mooi handvast, dat vind ik eigenlijk veel storender. Dan ga je je meteen afvragen bij welke klussen dat al meer zo gegaan is aan die auto. En nou ja, dat gedoe met die koelvloeistof is vreemd en staat heel slordig als dat hele verhaal er nog maar kort geleden uit geweest is. Je moet dan maar denken dat je niet weet waar er allemaal wel en niet toestemming voor gegeven is, maar ik zou ‘t zelf niet graag zo afgeleverd hebben en als je ziet dat die auto verder gewoon alles gehad heeft wat nodig was én netjes twee keer per jaar een beurt, altijd heel ruim binnen de kilometers voor een verversing, dan verbaast het me op allerhande manieren dat daar nu zoveel ranzigheid in rondzwemt. Maar dat jagen we wel weg, desnoods in fases.

Ik kan me wel voorstellen dat ik de radiateur op een gegeven moment alsnog ‘preventief’ vervang als die condensor het opgeeft. Al was het maar zodat je bij latere verversingen gewoon weer op het aftapkraantje kunt vertrouwen, want dat is veel minder geklieder dan aftappen door de onderste slang eraf te trekken. Maar op dit moment heeft die auto eerst even alleen nodig wat-ie nodig heeft, verwennerij moet-ie daarna eerst maar eens verdienen. Het werk ging zo ook al wel van 0 tot alles in vier dagen… Dat er aan een auto van 16 jaar en met 2 ton d’r op her en der wat moet gebeuren is normaal en daar reken ik doorgaans ook op, maar uitgerekend dit soort mankementen op de punten die dus recent door de vakman zijn aangepakt, dat stelt dan toch alsnog even teleur.

Ik moet wel zeggen: het ding rijdt wel echt prima. Je kunt er lekker vlot mee uit de voeten, het voelt allemaal (ondanks dat de halve voorkant los zat) wel lekker degelijk aan ook en het torretje is erg gewillig. Met een goeie SX4 heb je echt wel een handige én prettig sturende auto onder je kont, daar ben ik wel van overtuigd.

Derk

Profiel  

Penny Lane
> 11000 berichten

- Xantia TD SX
Gepost: 21 juni 2025 09:42 PM
  [ # 13 ]

Zo, dat is eerst even klaar. De koelvloeistof heeft nog wel een beetje een kleurtje, maar het blijft nu allemaal binnen grenzen die ik vooraf gewoon zou hebben geaccepteerd. De komende tijd houd ik ‘m wel extra in de gaten en doe ik er naar bevind van zaken misschien nog wel eens wat aan en zoals gezegd, ik houd er maar rekening mee dat we deze actie over een half jaartje ongeveer gewoon sowieso nog een keer overdoen.

Nu dus maar eerst weer rijden met ‘t geval. Kijken wat er dan gebeurt.

Derk

Profiel  

Penny Lane
> 11000 berichten

- Xantia TD SX
Gepost: 21 juni 2025 10:16 PM
  [ # 14 ]
GWHENDRIKS2 schreef:

Merk wel, als je zelf sleutelt aan je auto. Dat het moeilijk is als iemand anders zit te sleutelen, waarvan je denkt die begint net leren te sleutelen…

En daar kom ik toch nog even in het bijzonder op terug: het is juist heel goed dat er stagiars in een werkplaats rondlopen, want het tekort aan goeie techneuten is allang niet meer gezellig. Dat die gasten vanalles moeten leren is natuurlijk helemaal duidelijk, maar het is dan dus juist heel erg nuttig om het werk van een stagiair na te lopen en ze op eventuele fouten te wijzen, want daar leert zo iemand immers van. Stel dus dat die klus werkelijk door een stagiair gedaan is (en dat mag, sterker, dat zou ik in principe alleen maar juist goed vinden), controleer het werk dan gewoon wel even. Natuurlijk kost dat tijd die je niet op een factuur kunt zetten of die je gewoon niet hebt omdat er teveel afspraken lopen, maar een auto na een klus afleveren met bijna alles voor de vooras niet meer dan handvast cq. gewoon los, dat moet je gewoon niet willen. Daar scoor je als bedrijf niet mee en daar wordt een eventuele stagiair die aan die klus gewerkt heeft ook geen klap wijzer van.

Maar goed. Het ligt achter ons. Nu is het alleen nog maar jammer dat ik er geen filmpjes van gemaakt heb voor een youtubekanaal als ‘JustRolledIn’, want daar had ‘t prima tussen gepast. Ik heb daar in alle drukte en ergernis niet aan gedacht. Jammer dan.

Derk

Profiel  

Penny Lane
> 11000 berichten

- Xantia TD SX
Gepost: 23 juni 2025 01:55 PM
  [ # 15 ]

P0420 is terug. Straks maar eens aan de kast. Ik kan de achterste lambdasensor dus nog vernieuwen en ik zou de kat nog maar eens van nieuwe pakkingen kunnen voorzien om lekkages uit te sluiten, maar ik ga er voor het gemak maar vanuit dat de katalysator naar de vaantjes is, al dan niet doordat er met die klus destijds Heel Erg Slecht is omgegaan.

Voor de rest, gegeven dat er verder geen storingen gemeld worden (dat ga ik zodadelijk verder controleren), moet ik er vanuit gaan dat ‘t allemaal correct werkt. Als we dus eerder in het verbrandingstraject op zoek moeten naar problemen komen we geheel en al vanzelf uit op een rondje onderdelenkanon tot het opgelost is.

En dan had ik beter een koppeling in die Berlingo kunnen wurgen dan een andere auto ophalen, want dit wordt gegarandeerd nog véél duurder én gaat veel langer duren om op te lossen dan een koppelingetje (laten) doen en dan was het de investering niet waard. Minder roest of niet. Eigenijk moet-ie dus gewoon meteen weer weg, zo veel mogelijk geld er weer uithalen en het avontuur als mislukt beschouwen, voordat er op een debiele manier geld in moet worden gestoken om met dit orgel überhaupt verder te kunnen. Anders kom je eigenlijk in een gevalletje ‘sunk cost fallacy’ terecht. Of je met een emissiestoring erin ‘t ding weer goed genoeg kunt lozen om de schade een beetje in het redelijke te trekken is vers twee.

Dus ik pak in eerste instantie nog wel aan waar de kosten al voor gemaakt zijn en dan hopen we daar maar het beste van. Misschien is ‘t dan wel klaar, je kan ook een keer mazzel hebben…

Derk

Profiel  

1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook