Hallo iedereen kan me iemand helpen met volgend probleem.
De wagen waar het om gaat is een Berlingo II (B9) 16 Bleu HDI 73KW 12-2014 - 04-2021
Laatst bij het openen van het raam aan de bestuurders zijde bleef dit onder staan.
Alle zekeringen gekontroleerd maar allemaal waren ze nog ok.
Ook het ledje lichte nog op van de bedieningstoets.
Dacht zeker dat de raammotor het had opgegeven.
Deze nieuw aangekocht van het merk Seim.
Na montage en aansluiten ging het raam naar onder en bleef daar staan er was geen beweging meer in te krijgen.
Raammotor los gemaakt van het mechanise en dan kan je de motor sturen maar telkens naar onder.
Ben op zoek gegaan naar het elektisch schema maar kan het nergens vinden.
De motor heeft 6 aansluitingen waarvan er 5 worden gebruikt de twee middeste met de dikkere pennen de + en - 12 volt zijn, de rest zou het niet weten waarvoor ze moeten dienen. Expermenteren lijkt me niet de beste optie omdat ik weet van bij de oude motor dat
er in de motor zelf nog een klein printplaatje zit met nog een hele boel elektronica.
Heel iemand hier al zelfde meegemaakt of is er iemand die het elektisch schema heeft hiervan? Het zou me enorm helpen. Of is er ergens een webshop waar je dat schema kan aankopen ?
Groetjes W
Schakelaar kapot ? Wissel die maar een links-rechts.
Raam klemt onderin ? Dan heeft de motor niet genoeg kracht om hem omhoog te krijgen en schakelt bij af.
Je hebt goed gezien dat die motor zelf een soort stappenmotor is die plus en min heeft en dan aangestuurd wordt via een paar draden om naar boven of beneden te gaan.
To err is human, not to err is divine.

Totaal aantal Berichten: 864
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- 2CV Special
- (Grand) C4 Picasso 1.6 thp Intensive
Wellicht een kabelbreuk tussen de deur en de rest van de auto???
Zet maar weer in de agenda!!! Vierde weekend juni 2026 organiseren wij voor de 17de en LAATSTE keer het Lindetreffen in Oldeholtpade!! Van 26t.m. 28 juni 2026 zijn jullie nog één keer welkom!!
Effe reactie op mijn vraag van hieboven. Heb ondertussen de fout gevonden en zoals RuudR hier al vertelde het was een draadbreuk tussen deur en chasis in het zwart flex buisje bij mij was het de groene draad die het begeven had.Deze draden komende van de raammotor zijn echt heel dun en tellen maar paar stukjes kopen geen wonder dat het vroeg of laat met deur open deur dicht over gaat! Toch effe dank je wel voor de mensen die me al een reactie hadden geschreven.
Groetjes W

Totaal aantal Berichten: 864
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- 2CV Special
- (Grand) C4 Picasso 1.6 thp Intensive
Voor het beetje vermogen wat er door dat draadje gaat, is het dik genoeg, dus waarom zouden ze dikkere draad gebruiken. Op mijn werk gebruiken we ook niet dikker dan nodig.
Zet maar weer in de agenda!!! Vierde weekend juni 2026 organiseren wij voor de 17de en LAATSTE keer het Lindetreffen in Oldeholtpade!! Van 26t.m. 28 juni 2026 zijn jullie nog één keer welkom!!
Het probleem daarbij is niet zozeer de totale draaddikte.
Maar veel meer de dikte en hardheid van de afzonderlijke koperdraadjes in die nogal stugge draad.
Ik heb dat diverse keren meegemaakt bij de achterklep van de Xantia Break. Die koper draden breken dan omdat ze te dik en niet soepel genoeg zijn.
Probeer maar eens een massieve koperdraad een paar keer te knikken, da’s gauw bekeken.
Bij de Xantia heb ik er toen stukjes tussenin gesoldeerd die veel soepeler waren, probleem opgelost.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor

Totaal aantal Berichten: 10569
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Hoe dikker=hoe stugger=hoe eerder breken.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.