Het demonteren en daarna monteren van het dak is een klus waar menigeen terecht erg tegen op ziet. Zeker als het dak lekt is de kans groot dat na demontage je veel roest tegenkomt in de dakgoot en dat er mogelijk zelfs laswerk nodig is.
Deze film gaat over de montage. Wij rekenen op flink wat discussie over deze film. Deze film toont een manier waarop je het kan doen. Zeker de keuze op welke manier het dak af te kitten na montage zal de nodige discussie geven. Zoals bij veel klussen is er niet één methode de juiste methode.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Behalve afkitten kan het ook afwerkt worden met een sierrubber welke o.a. geleverd wordt door dirk sassen link . Voor de prijs hoef je het niet te laten (gelijk aan een goed ! rolletje afplakband). Nog enkele voordelen : vingers blijven schoon, schilt je een koker kit en je autospuiter zal er blij mee zijn daar hij een marge heeft : ongeveer een 0.5 cm valt onder het sierrubber. Uiteraard sierrubber pas aanbrengen na het spuiten van het dak. Net even een paar foto’s geschoten van hoe het eruit ziet op mijn Ds
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Af fabriek zat het met dat rubber vast. Er is wel verschil tussen plastic en alu dakken maar dat wordt misschien wel in de film belicht?
Zoals je op foto 3 ziet staat er toch weer een randje open. hierdoor kan het weer gaan lekken.
Bij DS advies deden we een combi. Het rubber op het dak kitten en na montage de rand dun afstrijken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Het ziet er wel netjes uit, maar vanwege inwateren hebben we altijd gekozen voor kitten. Ook al om de simpele reden dat meestal na het spuiten de afplakrand schijnbaar steeds hoger komt?? ( of een spuiter die niet netjes werkte ) en dan is een rubber niet toereikend. Soms lukt dat kitten erg mooi, en soms moest je zó hoog dat dit het scenario werd: Als het niet kan zoals het móét , dan moet het maar zoals het kan.
meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.
bogaard77 schreef:Zoals je op foto 3 ziet staat er toch weer een randje open. hierdoor kan het weer gaan lekken.
Dat viel mij ook op. Dat rubber ligt er los strak getrokken op. Ik zal er één dezer dagen even subtiel met een kitspuit achterlangs gaan Lekken doet hij niet daar het dak erin ligt met het rubber zoals in het eerste gedeelte van de TT film.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Weer een interessant onderwerp voor een video!
Jammer dat het eindresultaat net niet helemaal lekker in beeld komt.
Zit de trompet nu mee vast gekit? Ik heb het idee dat dat bij mij DS niet zo is, daar zie ik ook geen kitlaag bovenuit komen.
Wat is eigenlijk de reden dat het dak niet eerst gespoten wordt?
Dat lijkt me voor de spuiter ook makkelijker en kan je in 1 keer alles naar het gewenste resultaat afkitten.