


Totaal aantal Berichten: 160
Geregistreerd: 30-08-2012
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 24V Exclusive
JW schreef:Ben benieuwd hoe Johan daar dan tegenaan kijkt en over denkt.
Eerder schreef ik over mijn ervaringen daarmee:
JW schreef:Ik ben heel benieuwd hoe dit “opgelost” gaat worden.
Mijn C5 V6 Break, bouwjaar 2007, heeft die koude-start-ratel gehad vanaf het moment dat ik ‘m in 2010 kocht, bij een km-stand van iets meer dan 100.00 km.
Vrij kort na de aankoop kwam ik terecht bij GJO, daar is hij vervolgens altijd in onderhoud geweest en gebleven.
En dat onderhoud werd zorgvuldig gedaan, er werd ook niet op een paar €€ extra gekeken![]()
In al die jaren heeft Johan nooit een opmerking gemaakt over die ratel, anders dan dat dit een bekend fenomeen was.In 2021 heb ik de auto verkocht aan Johan, die er snel een nieuwe liefhebber voor vond. Het enige wat toen vervangen is waren twee banden.
Vorig jaar vertelde Johan me dat de auto kort daarvoor weer z’n jaarlijkse beurt bij hem gehad had.Groet,
JW
Ik ook
Maar wat ik van Renard ook al begreep is het eigenlijk niet eenvoudig op te lossen en kan het niet veel kwaad.
De C6 rijdt gelukkig heerlijk maar ik vind die ratel wel vreselijk. Het past gewoon niet bij deze prachtige auto.
Ik weet niet op ik deze gekocht had als ik het had geweten. Hoe goed deze C6 verder ook is.
Maar ja, misschien wen ik er wel aan….
Huidige voertuigen in ons gezin: Citroën C6 3.0 V6 Exclusive, Tesla Model Y (2024), BMW Z4 E89 23i (2010), Citroën C1 (2019), Renault Twingo RS (2009).
Naast diverse andere merken heb ik deze Citroën’s gehad (sinds eind jaren ‘80):
2x Dyane, GSA, CX, 2x 2CV6, 2x BX, ID19, AX, 2x Visa, DS5 HDi, Ë-C4 Shine.
ZX1.4i schreef:Stuur gerust een PB/email als je meer weet, of de garage het niet kan oplossen, de modificatie voor een 2.2-16V benzine werkt en daar zit een bijna identieke versteller in. Toen ik de 407C kocht, 2x het onderdeel voor modificatie laten maken, heb er 1 nodig, als ik het wist dat de V6 ook hetzelfde euvel heeft, dan had ik er veel meer laten maken. Maar dat is geen probleem, zal wellicht even duren, maar kan er zo 100 bij laten maken
Heb de riem overigens 5 jaar geleden gedaan bij aanschaf van de 407C, alleen het onderdeel toen niet bij de hand, thuis vergeten, toen maar alles dichtgebouwd en het voor de volgende riemwissel gelaten.
Na alles wat er inmiddels gebeurd, en erover geschreven is: zou je (ons) er gewoon híer wat meer over willen vertellen?
We zijn hier om elkaar te helpen, dat hoeft toch niet per PB/Mail?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Die vraag kan TS ook aan mij stellen, aangezien hij er totaal niet op in gaat, maak ik op uit dat er geen interesse is, dan ga ik er ook geen moeite aan verspillen. Als mijn auto over 5 jaar aan de beurt is voor een riemwissel, zal ik een verslag met foto’s posten van de modificatie, met nadruk op “modificatie”, dus geen onderdelen vervangen zoals Renard deed.



Totaal aantal Berichten: 160
Geregistreerd: 30-08-2012
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 24V Exclusive
@ZX1.4i, er is zeker wel interesse. Ik was ervan overtuigd dt ik hier op het forum een reactie had gegeven maar ik kan dat niet terugvinden, sorry!
Huidige voertuigen in ons gezin: Citroën C6 3.0 V6 Exclusive, Tesla Model Y (2024), BMW Z4 E89 23i (2010), Citroën C1 (2019), Renault Twingo RS (2009).
Naast diverse andere merken heb ik deze Citroën’s gehad (sinds eind jaren ‘80):
2x Dyane, GSA, CX, 2x 2CV6, 2x BX, ID19, AX, 2x Visa, DS5 HDi, Ë-C4 Shine.
Ach, met een beetje geduld kom je een heel eind ....over 5 jaren ben je aan de beurt bij de geplande riemwissel ! Dat duurt nog slechts 1825 dagen
( rekening gehouden met 1 schrikkeljaar…..
meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.



Totaal aantal Berichten: 160
Geregistreerd: 30-08-2012
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 24V Exclusive
Haha! Ik wil liever zelf niet nog 5 jaar wachten. 5 weken misschien
Huidige voertuigen in ons gezin: Citroën C6 3.0 V6 Exclusive, Tesla Model Y (2024), BMW Z4 E89 23i (2010), Citroën C1 (2019), Renault Twingo RS (2009).
Naast diverse andere merken heb ik deze Citroën’s gehad (sinds eind jaren ‘80):
2x Dyane, GSA, CX, 2x 2CV6, 2x BX, ID19, AX, 2x Visa, DS5 HDi, Ë-C4 Shine.
caro-den schreef:@ZX1.4i, er is zeker wel interesse. Ik was ervan overtuigd dt ik hier op het forum een reactie had gegeven maar ik kan dat niet terugvinden, sorry!
Geen probleem, het zal je ontschoten zijn, kan gebeuren
Wat de 5 jaar betreft van de 407C, kan een stuk korter zijn als ik een jaartje mee ga rijden, was de bedoeling om de auto voor de zomervakantie uit de stalling te halen, maar door gebrek aan tijd niet van gekomen. Overmorgen maar met de 508 op werk/vakantie, netzoveel PK’s, maar een stuk zuiniger, 1:14 a 15 (benzine) met 135km/u op de CC.
Ik denk dat veel mensen op dit forum het zouden waarderen als je ons alvast kunt vertellen wat je oplossing is.
We proberen hier kennis en ervaring te delen, jij ook zie ik vaak, dus waarom wachten ?
To err is human, not to err is divine.



Totaal aantal Berichten: 160
Geregistreerd: 30-08-2012
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 24V Exclusive
Ik heb Johan Oldenhage gesproken over de ratel. Hij heeft er ook niet echt een oplossing voor.
Hij gaf wel aan dat hij er niet gerust op is dat de delaer de olie vervangen heeft voor een dunnere versie (nu 0W30). Hij raadde aan om hier niet mee door te blijven rijden. Hij dacht eerder aan een iets dikkere olie (5W40) tvv de originele 5W30.
Ik heb voor nu mijn dealer gevraagd om de 0W30 weer te vervangen.
Huidige voertuigen in ons gezin: Citroën C6 3.0 V6 Exclusive, Tesla Model Y (2024), BMW Z4 E89 23i (2010), Citroën C1 (2019), Renault Twingo RS (2009).
Naast diverse andere merken heb ik deze Citroën’s gehad (sinds eind jaren ‘80):
2x Dyane, GSA, CX, 2x 2CV6, 2x BX, ID19, AX, 2x Visa, DS5 HDi, Ë-C4 Shine.
In de fabrieks documentatie staat 5W40 of 10W40 voorgeschreven voor deze motor, geldig voor landen met gematigde of koude temperaturen - Brandstoffen Europese specificaties (zonder zwavel)
Motortype ES9A XFU / XFV / XFW Olie 5W40 spec.B71 2296 Olie 10W40 spec.B71 2300
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Olie met A3/B4 specificatie dus, 0W30 en 5W30 hebben vaak een C specificatie.
Vooor 5W30 ben ik niet zo bang, dat heb ik wel vaker in een ES9A gegooid, dat gaat goed, maar 0W30 zou ik echt niet doen, daar is de motor helemaal niet voor geconstrueerd.



Totaal aantal Berichten: 160
Geregistreerd: 30-08-2012
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 24V Exclusive
Bedankt! Ik ga zsm die 0W30 laten vervangen door origineel 5W40.
Kan het heel veel kwaad om er even mee te rijden? De C6 staat al even stil omdat ik er liever niet mee rijdt met deze olie.
Huidige voertuigen in ons gezin: Citroën C6 3.0 V6 Exclusive, Tesla Model Y (2024), BMW Z4 E89 23i (2010), Citroën C1 (2019), Renault Twingo RS (2009).
Naast diverse andere merken heb ik deze Citroën’s gehad (sinds eind jaren ‘80):
2x Dyane, GSA, CX, 2x 2CV6, 2x BX, ID19, AX, 2x Visa, DS5 HDi, Ë-C4 Shine.














Totaal aantal Berichten: 1429
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
https://www.castrol.com/nl_nl/netherlands/home/products/our-brands/viscosity-grades.html
Of het dus ‘kwaad’ kan om er even mee door te rijden? Zonder garantie te geven zou ik dat wel aandurven.
Ik kan de redenatie van de garage volgen. Dunnere olie is snellere oliedruk&smering; bij een koude start. Als Johan Oldenhage bedenkingen heeft zou ik die wel serieus nemen.
VrGrJ
Altijd in voor een conseil Citroën.