Als er geen olie(druk) aanwezig is rond de vlinders in de nokkenasverstelling die in de inlaat nokkenastandwielen zitten, worden de nokkenassen niet “gefixeerd” in positie binnen de nokkenastandwielen.
De nokkenassen gaan dan min of meer een eigen leven leiden, door de druk die er op de nokken uitgeoefend wordt door de klepveren van de kleppen die dan open en dicht gaan.
Dat geeft dan die rammel.
Hoe dat op te lossen is weet ik niet.
Een jaar of 10 geleden had ik het daar een keer over met Nard van der Meer, (mede)eigenaar van Renard. Ik kwam hem tegen op Citromobile en het gesprek kwam daarop.
Hij vertelde me toen dat hij er een oplossing voor had, maar wilde me niet vertellen waar die uit bestond…....
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Ter aanvulling: zó ziet dat er uit binnenin de inlaat nokkenas tandwielen van de ES9A.
Te zien zijn de “vlinders” in de uiterste standen, de nokkenas is bevestigd via het centrale gat in de vlinder.
De hoekverdraaiing van de vlinders is ca 20 graden.
Groet,
JW

Totaal aantal Berichten: 149
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 24V Exclusive
JW schreef:Ter aanvulling: zó ziet dat er uit binnenin de inlaat nokkenas tandwielen van de ES9A.
Te zien zijn de “vlinders” in de uiterste standen, de nokkenas is bevestigd via het centrale gat in de vlinder.
De hoekverdraaiing van de vlinders is ca 20 graden.Groet,
JW
Mooi om te zien, JW!
Huidige voertuigen in ons gezin: Citroën C6 3.0 V6 Exclusive, Tesla Model Y (2024), BMW Z4 E89 23i (2010), Citroën C1 (2019), Renault Twingo RS (2009).
Naast diverse andere merken heb ik deze Citroën’s gehad (sinds eind jaren ‘80):
2x Dyane, GSA, CX, 2x 2CV6, 2x BX, ID19, AX, 2x Visa, DS5 HDi, Ë-C4 Shine.

JW schreef:Als er geen olie(druk) aanwezig is rond de vlinders in de nokkenasverstelling die in de inlaat nokkenastandwielen zitten, worden de nokkenassen niet “gefixeerd” in positie binnen de nokkenastandwielen.
De nokkenassen gaan dan min of meer een eigen leven leiden, door de druk die er op de nokken uitgeoefend wordt door de klepveren van de kleppen die dan open en dicht gaan.
Dat geeft dan die rammel.Hoe dat op te lossen is weet ik niet.
Een jaar of 10 geleden had ik het daar een keer over met Nard van der Meer, (mede)eigenaar van Renard. Ik kwam hem tegen op Citromobile en het gesprek kwam daarop.
Hij vertelde me toen dat hij er een oplossing voor had, maar wilde me niet vertellen waar die uit bestond…....Groet,
JW
Ah, interessant, goede tip! Als mijn eigen dealer er niet uitkomt dan ga ik Nard eens benaderen. Ik ‘ken’ hem van een Autoweek topic waarin hij laat zien dat hij een C6 V6 in een SM geplaatst heeft. Vrij recent nog bekeken
Huidige voertuigen in ons gezin: Citroën C6 3.0 V6 Exclusive, Tesla Model Y (2024), BMW Z4 E89 23i (2010), Citroën C1 (2019), Renault Twingo RS (2009).
Wat ik er van begrepen heb:
Zonder oliedruk vallen de nokkenasverstellers in een vast stand, geblokkeerd door een mechanisme. Als er oliedruk komt dan wordt dat mechanisme gedeblokkeerd en werken ze met verstelling, afhankelijk van de druk geregeld door de “groene monsters”.
Als de blokkering versleten is dan ratelen ze totdat er druk is. De lobes in de versteller kunnen dan bewegen tussen de uiterste standen. ( Dat komt simpel gezegd omdat de kleppen die openen weerstand geven, maar de sluitende kleppen de nokkenassen aanduwen).
Klopt ook met JW’s bewering dat je er meer dan 100.000 mee kunt blijven rijden, want de slijtage in de versneller hierdoor is vrijwel nul.
Oplossen: 4 nieuwe nokkenasverstellers, en die dingen zijn prijzig ( 500+ euro/stuk ) en dan nog montage.
Zoals gezegd: De mijne heeft er ook last van dus ik ga verder op onderzoek.
To err is human, not to err is divine.
JW schreef:Hoe dat op te lossen is weet ik niet.
Hij vertelde me toen dat hij er een oplossing voor had, maar wilde me niet vertellen waar die uit bestond…....
De oplossing is simpel en goedkoop, tenminste als alles open ligt voor een riemwissel, over 5 jaar is de riem van mijn 407C aan de beurt, dan ga ik het toepassen, onderdeeltjes ervoor liggen al in de doos met riem, zodat ik het niet vergeet
Hoe werkt dat dan?
Groet,
JW
Citroensmgz schreef:Wat ik er van begrepen heb:
Zonder oliedruk vallen de nokkenasverstellers in een vast stand, geblokkeerd door een mechanisme. Als er oliedruk komt dan wordt dat mechanisme gedeblokkeerd en werken ze met verstelling, afhankelijk van de druk geregeld door de “groene monsters”.Als de blokkering versleten is dan ratelen ze totdat er druk is. De lobes in de versteller kunnen dan bewegen tussen de uiterste standen. ( Dat komt simpel gezegd omdat de kleppen die openen weerstand geven, maar de sluitende kleppen de nokkenassen aanduwen).
Klopt ook met JW’s bewering dat je er meer dan 100.000 mee kunt blijven rijden, want de slijtage in de versneller hierdoor is vrijwel nul.
Oplossen: 4 nieuwe nokkenasverstellers, en die dingen zijn prijzig ( 500+ euro/stuk ) en dan nog montage.
Zoals gezegd: De mijne heeft er ook last van dus ik ga verder op onderzoek.
Een plaatje van de situatie bij deze nokkenasverstellers.
Ik heb de “vlinder” uit z’n positie gehaald, en er omgekeerd bovenop gelegd.
Daar zie je de blokkeerpen, die in de uitsparing valt in het huis eronder. Die pen wordt met een lichte veer naar buiten gedrukt en valt dan in de ronde uitsparing daaronder. Als er oliedruk komt op die uitsparing, wordt de vergrendelpen omhoog gedrukt, en kan de vlinder verdraaien.
Het nokkenastandwiel dat ik hier laat zien komt uit een C5 V6, met veel kilometers. Het is vervangen omdat er olielekkage was op de pakking die je ook ziet op de foto.
Maar waarom de blokkeerpen z’n werk niet meer zou doen, wordt in dit geval niet duidelijk. Alles werkt hier soepel, de pen valt keurig in de uitsparing en de vlinder wordt in die positie gewoon vergrendeld.
Groet,
JW
PS Er zijn “maar” 2 van deze nokkenasverstellers nodig, ze zitten alleen op de inlaat nokkenassen

Mooi om te zien hoe dat eruit ziet, JW!
Dus als ik het goed begrijp zou het geratel met het vervangen van 2 van deze verstellers opgelost moeten zijn? 1000 euro materiaal en hoeveel uur werk kost zoiets?

Totaal aantal Berichten: 10599
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Zoals ZW1.4 al zei: als je het samen met een riemwissel doet kost het vrijwel niets aan arbeid.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

De distributieriem is net gedaan
Maar goed, dat is verder aan de dealer. Er zit garantie op de auto.

Ik keek even alle documentatie terug en de verstellers zijn 2 jaar geleden al vervangen.
Welke verstellers zijn toen vervangen?
Zijn dat de nokkenasverstelventielen, oftewel de groene monsters?
Die worden met enige regelmaat vervangen, omdat ze lekken.
Of zijn dat deze nokkenastandwielen, waar die verstellers inzitten die ik hierboven liet zien?
Die worden alleen vervangen als ze na lang gebruik gaan lekken. En dat gebeurt dan meestal tijdens een D-riem wissel omdat men dan ziet dat er langs die weg olie op de D-riem gekomen is.
Groet,
JW
caro-den schreef:
Mooi om te zien hoe dat eruit ziet, JW!
Dus als ik het goed begrijp zou het geratel met het vervangen van 2 van deze verstellers opgelost moeten zijn? 1000 euro materiaal en hoeveel uur werk kost zoiets?
De nokkenastandwielen # 0805F9 kosten nu € 611.62/stuk, incl. BTW.
Voor het vervangen staat 4.9 uur.
Groet,
JW
caro-den schreef:Dus als ik het goed begrijp zou het geratel met het vervangen van 2 van deze verstellers opgelost moeten zijn? 1000 euro materiaal en hoeveel uur werk kost zoiets?
Nee, want het komt absoluut weer terug na c.a. 30K, en 30K geen geratel bereik je ook door open te halen en goed schoonmaken. Permanente oplossing is een modificatie van de versteller, maar ik wacht graag de bevindingen van de garage af, voordat ik mij hierover uitlaat, wellicht weet de garage het zelf ook