


Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 30-08-2012
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 24V Exclusive
Ik heb de info over dit middel gelezen maar dit is meer voor tikkende kleppen, toch?
Huidige voertuigen in ons gezin: Citroën C6 3.0 V6 Exclusive, Tesla Model Y (2024), BMW Z4 E89 23i (2010), Citroën C1 (2019), Renault Twingo RS (2009).
Naast diverse andere merken heb ik deze Citroën’s gehad (sinds eind jaren ‘80):
2x Dyane, GSA, CX, 2x 2CV6, 2x BX, ID19, AX, 2x Visa, DS5 HDi, Ë-C4 Shine.
Voor het goede begrip: kleppen van deze motoren gaan tikken omdat ze te snel op hun zittingen terugkomen.
Ze volgen dan niet het profiel van de nokkenas, die ervoor moet zorgen dat dit geleidelijk gebeurt.
En dat komt dan omdat ze teveel klepspeling hebben, door de stoters die tijdelijk te weinig lengte hebben doordat er wat olie uit weggedrukt is omdat er altijd een paar kleppen openstaan als de motor stilstaat.
Na het starten wordt die olie weer aangevuld, en het tikken verdwijnt dan omdat er niet teveel klepspeling meer is.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Het is geen nieuwe auto meer, hoe ver wil je gaan om van een geratel van 2 seconden af te komen?
Wondermiddeltjes helpen niet, maken het eerder erger, enige wat helpt is nieuw setje stoters (laten) monteren.



Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 30-08-2012
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 24V Exclusive
Ja, precies! Duideljke uitleg!
Dat flesje Liqui Moly Hydraulic Lifter Additive gaat dus niet helpen tegen de ratel bij koude start?
Huidige voertuigen in ons gezin: Citroën C6 3.0 V6 Exclusive, Tesla Model Y (2024), BMW Z4 E89 23i (2010), Citroën C1 (2019), Renault Twingo RS (2009).
Naast diverse andere merken heb ik deze Citroën’s gehad (sinds eind jaren ‘80):
2x Dyane, GSA, CX, 2x 2CV6, 2x BX, ID19, AX, 2x Visa, DS5 HDi, Ë-C4 Shine.
ZX1.4i schreef:Het is geen nieuwe auto meer, hoe ver wil je gaan om van een geratel van 2 seconden af te komen?
Wondermiddeltjes helpen niet, maken het eerder erger, enige wat helpt is nieuw setje stoters (laten) monteren.
En dan nog, na het vervangen van de stoters is er ook nog de “ratel” die veroorzaakt wordt door gebrek aan de juiste druk rond de vlinders binnenin de inlaat nokkenas tandwielen.
Ook die hoor je, totdat de olie op druk gekomen is via de groene monsters.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
caro-den schreef:Dat flesje Liqui Moly Hydraulic Lifter Additive gaat dus niet helpen tegen de ratel bij koude start?
Laat ik het zo zeggen, er zijn gevallen bekend dat bij een relatief moderne auto (2000-2010), het juist erger is geworden, tot zelfs permanent tikkende stoters. Mijn ervaring met C5/C6 met dit type V6 is dat ze het allemaal doen, met goede kwaliteit olie (juiste PSA specificaties) is het iets te verzachten, en nou gaan we uiteraard een hele discussie krijgen welke olie er in moet
Dat van de variabele nokkenasversteller is niet het probleem met olie vullen, is op te lossen, maar ook weer zoiets, wil je daar wel aan beginnen?



Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 30-08-2012
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 24V Exclusive
ZX1.4i schreef:Het is geen nieuwe auto meer, hoe ver wil je gaan om van een geratel van 2 seconden af te komen?
Wondermiddeltjes helpen niet, maken het eerder erger, enige wat helpt is nieuw setje stoters (laten) monteren.
Ik ben me er zeker van bewust dat een 19 jaar oude auto hier en daar wat ‘dingetjes’ zal hebben. Zoals de richtingaanwijzer die niet meer helemaal strak aanvoelt. Dat zijn dingen waar ik mee kan leven, zolang ie het wel doet natuurlijk. Maar als ik had geweten dat die ratel bij iedere koude start zó aanwezig zou zijn dan had ik wel anders in de aankoop gezeten. Ik had anders in de onderhandeling gezeten of misschien zelfs wel een andere keuze gemaakt.
Zoals eerder gezegd, het is geen Martkplaats C6 van 2500 euro.
Na de eerste dag gaf ik hier nog aan dat het allemaal wel meeviel en me er niet aan ergerde maar ondertussen is dat beeld toch iets veranderd. De ratel klinkt echt heel hard als je buiten staat. Ik heb er al 2 opmerkingen over gekregen. Het is gewoon jammer want de auto is verder zo fijn en in geweldige staat (ook daar heb ik gelukkig opmerkingen over gekregen haha).
En hoever wil ik gaan? Nou ja, ik heb het bij de dealer neergelegd en we gaan zien wat die er na de vakantie mee gaat doen. Er zit gelukkig garantie op de auto en de dealer is een goed bedrijf dus ik heb alle vertrouwen dat we eruit gaan komen.
Huidige voertuigen in ons gezin: Citroën C6 3.0 V6 Exclusive, Tesla Model Y (2024), BMW Z4 E89 23i (2010), Citroën C1 (2019), Renault Twingo RS (2009).
Naast diverse andere merken heb ik deze Citroën’s gehad (sinds eind jaren ‘80):
2x Dyane, GSA, CX, 2x 2CV6, 2x BX, ID19, AX, 2x Visa, DS5 HDi, Ë-C4 Shine.



Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 30-08-2012
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 24V Exclusive
JW schreef:ZX1.4i schreef:Het is geen nieuwe auto meer, hoe ver wil je gaan om van een geratel van 2 seconden af te komen?
Wondermiddeltjes helpen niet, maken het eerder erger, enige wat helpt is nieuw setje stoters (laten) monteren.En dan nog, na het vervangen van de stoters is er ook nog de “ratel” die veroorzaakt wordt door gebrek aan de juiste druk rond de vlinders binnenin de inlaat nokkenas tandwielen.
Ook die hoor je, totdat de olie op druk gekomen is via de groene monsters.Groet,
JW
Je noemt de groene monsters. Zou de ratel ook niet van slechtwerkende groene monsters kunnen komen?
(je eerdere uitleg over de ratel is overduidelijk, hoor, maar ik vraag me gewoon van alles af, als technisch leek hahaha)
Huidige voertuigen in ons gezin: Citroën C6 3.0 V6 Exclusive, Tesla Model Y (2024), BMW Z4 E89 23i (2010), Citroën C1 (2019), Renault Twingo RS (2009).
Naast diverse andere merken heb ik deze Citroën’s gehad (sinds eind jaren ‘80):
2x Dyane, GSA, CX, 2x 2CV6, 2x BX, ID19, AX, 2x Visa, DS5 HDi, Ë-C4 Shine.



Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 30-08-2012
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 24V Exclusive
ZX1.4i schreef:caro-den schreef:Dat flesje Liqui Moly Hydraulic Lifter Additive gaat dus niet helpen tegen de ratel bij koude start?
Laat ik het zo zeggen, er zijn gevallen bekend dat bij een relatief moderne auto (2000-2010), het juist erger is geworden, tot zelfs permanent tikkende stoters. Mijn ervaring met C5/C6 met dit type V6 is dat ze het allemaal doen, met goede kwaliteit olie (juiste PSA specificaties) is het iets te verzachten, en nou gaan we uiteraard een hele discussie krijgen welke olie er in moet
Dat van de variabele nokkenasversteller is niet het probleem met olie vullen, is op te lossen, maar ook weer zoiets, wil je daar wel aan beginnen?
Ikzelf zou dat spul er zeker nooit zomaar bijgooien. Maar ik ben gewoon benieuwd of dit zou kunnen helpen, voor het geval de dealer zoiets gaat voorstellen
Huidige voertuigen in ons gezin: Citroën C6 3.0 V6 Exclusive, Tesla Model Y (2024), BMW Z4 E89 23i (2010), Citroën C1 (2019), Renault Twingo RS (2009).
Naast diverse andere merken heb ik deze Citroën’s gehad (sinds eind jaren ‘80):
2x Dyane, GSA, CX, 2x 2CV6, 2x BX, ID19, AX, 2x Visa, DS5 HDi, Ë-C4 Shine.
Dan is het risico dealer als het erger wordt, ga er van uit dat een dealer daar wel ervaring mee heeft.
Persoonlijk denk ik dat het in de nokkenas versteller zit, mijn 407C heeft vergelijkbaar probleem en daar zit bijna identieke versteller in, na verloop van tijd heeft de plunjer intern meer tijd/druk nodig, wat voor ratelen zorgt bij een koude start. Bij een XM of Xantia met V6 heb ik nog nooit gehoord van ratelen bij koudstart, mechanisch zijn het bijna identieke blokken, alleen zonder nokkenas verstellers.



Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 30-08-2012
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 24V Exclusive
Precies, ik ga ervan uit dat de dealer het inderdaad wel weet. En anders kan altijd het idee van @Bibberkip nog, een oliepompje
Huidige voertuigen in ons gezin: Citroën C6 3.0 V6 Exclusive, Tesla Model Y (2024), BMW Z4 E89 23i (2010), Citroën C1 (2019), Renault Twingo RS (2009).
Naast diverse andere merken heb ik deze Citroën’s gehad (sinds eind jaren ‘80):
2x Dyane, GSA, CX, 2x 2CV6, 2x BX, ID19, AX, 2x Visa, DS5 HDi, Ë-C4 Shine.
Dat ‘‘oliepompje’’ idee is gedeeld in commissie hé, dat is niet mijn bedenksel.
meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.
Dat is een beunoplossing, zou ik niet toepassen bij een moderne auto, zowel elektrisch (can-Bus) als mechanisch lijkt het mij niet verantwoord, afgezien van de kosten. Elektrische oliepomp ergens inbouwen, aftakkingen maken, elektrisch aansluiten zodat het geen storingen veroorzaakt, etc. Het is goed bedoeld advies, en in theorie prima, maar niet over nagedacht is hoe het uitgevoerd moet worden, dus is het makkelijk om iets te roepen.



Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 30-08-2012
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 24V Exclusive
bibberkip schreef:Dat ‘‘oliepompje’’ idee is gedeeld in commissie hé, dat is niet mijn bedenksel.
OK
Huidige voertuigen in ons gezin: Citroën C6 3.0 V6 Exclusive, Tesla Model Y (2024), BMW Z4 E89 23i (2010), Citroën C1 (2019), Renault Twingo RS (2009).
Naast diverse andere merken heb ik deze Citroën’s gehad (sinds eind jaren ‘80):
2x Dyane, GSA, CX, 2x 2CV6, 2x BX, ID19, AX, 2x Visa, DS5 HDi, Ë-C4 Shine.














Totaal aantal Berichten: 1363
Geregistreerd: 30-11-2009
- Overig KIA Ceed Break 1,6-GDi PHEV
ZX1.4i schreef:Bij een XM of Xantia met V6 heb ik nog nooit gehoord van ratelen bij koudstart, mechanisch zijn het bijna identieke blokken, alleen zonder nokkenas verstellers.
Psies. Heb bijna 200 000 km gereden met mijn Xantia V6 met ES9J4, dus zonder groene monsters. Nooit ook maar één koudratel gehoord. Je zou haast zeggen dat die monsters het verschil (het probleem) maken. Maar ik kan me moeilijke een oorzakelijk verband voorstellen tussen nokkenasverstelling en koud geratel. (of toch?)
Adri