3 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
Geluid bij koude start
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2581
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 24 juli 2025 11:37 AM
  [ # 31 ]

Ik ben heel benieuwd hoe dit “opgelost” gaat worden.

Mijn C5 V6 Break, bouwjaar 2007, heeft die koude-start-ratel gehad vanaf het moment dat ik ‘m in 2010 kocht, bij een km-stand van iets meer dan 100.00 km.
Vrij kort na de aankoop kwam ik terecht bij GJO, daar is hij vervolgens altijd in onderhoud geweest en gebleven.
En dat onderhoud werd zorgvuldig gedaan, er werd ook niet op een paar €€ extra gekeken Wink
In al die jaren heeft Johan nooit een opmerking gemaakt over die ratel, anders dan dat dit een bekend fenomeen was.

In 2021 heb ik de auto verkocht aan Johan, die er snel een nieuwe liefhebber voor vond. Het enige wat toen vervangen is waren twee banden.
Vorig jaar vertelde Johan me dat de auto kort daarvoor weer z’n jaarlijkse beurt bij hem gehad had.

Ik ben dus heel benieuwd naar het vervolg…....

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10599
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 24 juli 2025 11:51 AM
  [ # 32 ]

Maar het punt is: heb jij die ratel gehoord voordat de koop beklonken was?
Als de garage de motor ietwat warm heeft laten draaien voordat jij luistert proberen ze wel iets te verhullen.
Toen ik een CX TRD kocht was het een koude winter en was de motor warm. De volgende dagen uiterst mooeizaam starten. 3 gloeibougies kapot. Dat zijn dus de kosten niet. Maar dat is hier wel iets prijziger om op te lossen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2581
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 24 juli 2025 12:01 PM
  [ # 33 ]

Ja, die koude-start-ratel had ik ook waargenomen vóórdat ik ‘m kocht.

Ik had de auto een paar dagen meegenomen voor een lange proefrit, en ‘s morgens bij het starten kon ik dat iets horen.
Daarbij de kanttekening dat deze C5 voorzien was van geluidwerend glas, en dat daardoor van buiten komend geluid gedempt werd.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
bibberkip
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 24 juli 2025 03:23 PM
  [ # 34 ]

Heb me even goed later voorlichten door een monteur die heel erg thuis is in deze materie aangaande het rammelen v/d v6 benzine.

Wat daar uit komt is dus niet alléén de klepstoters, maar hij had het over tandwielen op de nokkenassen, die van nature al rumoerig (kunnen) zijn. Dan helpt het niet als je klepstoters vervangt en 2 weken later staat ie weer te reutelen.

Dan neigt het alweer vlot naar toch een product eigenschap…. Al met al een hardnekkig probleem wat al velen heeft doen teleurstellen.

Overigens had hij wel een deftige oplossing , de cilinderkop ‘‘voorsmeren’’ met een electr. oliepomp die een paar sec voorpompt en dan starten zodat de kop olie heeft .

meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43431
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 24 juli 2025 03:43 PM
  [ # 35 ]

En over welke “tandwielen” heeft deze kenner het dan? De vier nokkenassen hebben namelijk alleen tandwielen waar de distributieriem op loopt. Die heb ik nog niet kapot zien gaan….

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2581
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 24 juli 2025 05:08 PM
  [ # 36 ]

Binnen de inlaat nokkenastandwielen zitten “vlinders”. Door de druk aan de beide zijden van de vlinders te variëren wordt de verstelling van de nokkenas geregeld.
Die druk komt via de nokkenasverstelventielen, inmiddels beter bekend als de groene monsters. En die groene monsters worden PWM aangestuurd.
Als de druk nog niet volledig op peil is, kunnen de nokkenastandwielen niet direct in hun juiste positie komen, en hoor je ook daar wat geluid vandaan komen.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43431
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 24 juli 2025 05:14 PM
  [ # 37 ]

Ja maar dat zijn dus de verstellers, niet de tandwielen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2581
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 24 juli 2025 05:51 PM
  [ # 38 ]

Klopt.
Het is het gebrek aan (de juiste) druk binnen de inlaat nokkenastandwielen die het veroorzaakt.
En het geluid komt dan bij/via de tandwielen vandaan, dat is wat je waarneemt Wink

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
bibberkip
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 24 juli 2025 06:13 PM
  [ # 39 ]

Dat dus !  Zelfs wanneer die vervangen werden, dus alles wat rammelt in de kop..Smile dan nog kwamen de klachten soms vrij snel terug of bleven de kop op steken. Dan noemen we dat dus een product eigenschap, maar is het ook niet een ‘‘poor design ‘’ dan?

Je kunt het dus allemaal vervangen, en ms heb je geluk, maar absolute zekerheid is er dus eigenlijk niet dat het dan weg-blijft.

meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1422
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 24 juli 2025 06:20 PM
  [ # 40 ]

Ik had ook tijdje een rammelend kleppen geluid kort na de start van mijn C5 2.0 16v. Een busje Liqui Moly toegevoegd aan de olie. Daarna was het weg en de rammel is tot op heden nooit meer teruggekomen, ook niet na de (met Total olie) reguliere olieverversingen zonder additief.
https://www.liqui-moly.com/en/hydraulic-lifter-additive-p000004.html?srsltid=AfmBOoq-iu7vPhdIdBgt2Qbh4QjIZLpeuXEO4uxrrPYOJOQ0ciQOKORJ#1009

VrGrJ
Altijd in voor een conseil Citroën.

Profiel  
 
caro-den
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 30-08-2012

- C6 (2005-2012) 3.0 V6 24V Exclusive
Gepost: 24 juli 2025 08:08 PM
  [ # 41 ]
jantje1948 schreef:

Maar het punt is: heb jij die ratel gehoord voordat de koop beklonken was?
Als de garage de motor ietwat warm heeft laten draaien voordat jij luistert proberen ze wel iets te verhullen.
Toen ik een CX TRD kocht was het een koude winter en was de motor warm. De volgende dagen uiterst mooeizaam starten. 3 gloeibougies kapot. Dat zijn dus de kosten niet. Maar dat is hier wel iets prijziger om op te lossen.

Bij ons heeft de garage het zeker niet geprobeerd te verhullen. Bij de proefrit stond de auto met koude motor klaar. We hadden de deuren en ramen dicht, zaten met elkaar te praten over het interieur en toen ik het contact aandeed ging de radio aan. Toen ik startte hoorde ik in de verte wel een vreemd geluid. Kon het zo snel niet thuisbrengen omdat het maar heel kort was. Vervolgens hebben we een heel stuk gereden en de auto 2x geparkeerd om dingen te bekijken. En dus 2x opnieuw gestart. Dat ging verder zonder vreemd geluid dus ik heb er geen aandacht aan besteed. Met het ophalen van de auto was de auto waarschijnlijk net vanuit de showroom naar buiten gereden want toen heb ik niets gehoord.

Huidige voertuigen in ons gezin: Citroën C6 3.0 V6 Exclusive, Tesla Model Y (2024), BMW Z4 E89 23i (2010), Citroën C1 (2019), Renault Twingo RS (2009).


Naast diverse andere merken heb ik deze Citroën’s gehad (sinds eind jaren ‘80):
2x Dyane, GSA, CX, 2x 2CV6, 2x BX, ID19, AX, 2x Visa, DS5 HDi, Ë-C4 Shine.

Profiel  
 
caro-den
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 30-08-2012

- C6 (2005-2012) 3.0 V6 24V Exclusive
Gepost: 24 juli 2025 08:11 PM
  [ # 42 ]
JW schreef:

Ik ben heel benieuwd hoe dit “opgelost” gaat worden.


Ik ben dus heel benieuwd naar het vervolg…....

Groet,
JW

Ik ben ook heel benieuwd. Maar het komt goed. En het is ook niet het einde van de wereld hoor. Ik weet nu dat het geen kwaad kan.

Vandaag de eerste ‘grote’ rit gemaakt. Fantastisch! En op de snelweg een gemiddeld verbruik van 1 op 13 gehaald. Beter dan verwacht!

Huidige voertuigen in ons gezin: Citroën C6 3.0 V6 Exclusive, Tesla Model Y (2024), BMW Z4 E89 23i (2010), Citroën C1 (2019), Renault Twingo RS (2009).


Naast diverse andere merken heb ik deze Citroën’s gehad (sinds eind jaren ‘80):
2x Dyane, GSA, CX, 2x 2CV6, 2x BX, ID19, AX, 2x Visa, DS5 HDi, Ë-C4 Shine.

Profiel  
 
caro-den
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 30-08-2012

- C6 (2005-2012) 3.0 V6 24V Exclusive
Gepost: 24 juli 2025 08:15 PM
  [ # 43 ]
bibberkip schreef:

Heb me even goed later voorlichten door een monteur die heel erg thuis is in deze materie aangaande het rammelen v/d v6 benzine.

Wat daar uit komt is dus niet alléén de klepstoters, maar hij had het over tandwielen op de nokkenassen, die van nature al rumoerig (kunnen) zijn. Dan helpt het niet als je klepstoters vervangt en 2 weken later staat ie weer te reutelen.

Dan neigt het alweer vlot naar toch een product eigenschap…. Al met al een hardnekkig probleem wat al velen heeft doen teleurstellen.

Overigens had hij wel een deftige oplossing , de cilinderkop ‘‘voorsmeren’’ met een electr. oliepomp die een paar sec voorpompt en dan starten zodat de kop olie heeft .


Als het niet definitief op te lossen is dan zou ik ook zeker kunnen leven met zo’n oliepompje.

Huidige voertuigen in ons gezin: Citroën C6 3.0 V6 Exclusive, Tesla Model Y (2024), BMW Z4 E89 23i (2010), Citroën C1 (2019), Renault Twingo RS (2009).


Naast diverse andere merken heb ik deze Citroën’s gehad (sinds eind jaren ‘80):
2x Dyane, GSA, CX, 2x 2CV6, 2x BX, ID19, AX, 2x Visa, DS5 HDi, Ë-C4 Shine.

Profiel  
 
bibberkip
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 24 juli 2025 09:57 PM
  [ # 44 ]

Hij had het erover dat in de racerij vaak een el. pompje aangelegd wordt en die loopt dan een paar sec. en dan starten zodat er volop olie in de kop is. Dan zul je wel iets moeten knutselen denk ik.  Maar het idee vond ik wel boeiend. Hij heeft bij meerdere v6-en alles vernieuwd, en dat is geen garantie gebleken voor een stille koude start.  Overigens heb ik dit vandaag met hem besproken, dus tot gisteren was ik in de veronderstelling dat vervangen een oplossing was, maar helaas is dat niet altijd zo.

meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.

Profiel  
 
caro-den
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 30-08-2012

- C6 (2005-2012) 3.0 V6 24V Exclusive
Gepost: 24 juli 2025 10:39 PM
  [ # 45 ]
Jeroen Simons schreef:

Ik had ook tijdje een rammelend kleppen geluid kort na de start van mijn C5 2.0 16v. Een busje Liqui Moly toegevoegd aan de olie. Daarna was het weg en de rammel is tot op heden nooit meer teruggekomen, ook niet na de (met Total olie) reguliere olieverversingen zonder additief.
https://www.liqui-moly.com/en/hydraulic-lifter-additive-p000004.html?srsltid=AfmBOoq-iu7vPhdIdBgt2Qbh4QjIZLpeuXEO4uxrrPYOJOQ0ciQOKORJ#1009

Interessant! Ik ben erg benieuwd of dit bij mij ook helpt. Kun je dit zonder risico toevoegen aan de motorolie? Voor 10 euro per jaar is het de moeite waard om te proberen.

Huidige voertuigen in ons gezin: Citroën C6 3.0 V6 Exclusive, Tesla Model Y (2024), BMW Z4 E89 23i (2010), Citroën C1 (2019), Renault Twingo RS (2009).


Naast diverse andere merken heb ik deze Citroën’s gehad (sinds eind jaren ‘80):
2x Dyane, GSA, CX, 2x 2CV6, 2x BX, ID19, AX, 2x Visa, DS5 HDi, Ë-C4 Shine.

Profiel  
 
 
3 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook