Ontluchtingsnippels 1.9 TD, koelprobleem
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 348
Geregistreerd: 08-06-2006

Gepost: 08 augustus 2025 05:41 PM

Ik heb net bij mijn 1.9 diesel turbo van ‘94 de distributieriem en waterpomp vervangen.
Nu heb ik het koelsysteem ontlucht door 1 ontluchtingsnippel bovenop het blok(boven de distributieriem) open te draaien en te ontluchten.
Bij warm draaien zonder dop op expansievat wordt de motor goed warm maar de interieurverwarming niet. De vraagbaak heeft het over meerdere ontluchtingsnippels; ik zie er maar 1.
Radiateur en bovenste koelwaterslang worden heel warm; onderzijde radiateur en onderste koelwaterslang niet echt warm. En interieurverwarming blijft koud.

Help! Durf er niet mee te rijden!!

DS & Xantia 1.9 TD

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10602
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 08 augustus 2025 05:57 PM
  [ # 1 ]

Kijk of voel eens vlak voor waar de verwarmingsslangen het schutbord ingaan of je daar een ventieldopje vindt.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 348
Geregistreerd: 08-06-2006

Gepost: 08 augustus 2025 06:19 PM
  [ # 2 ]

Gedaan maar daar zit niets!
De cilinderkop is er ook af geweest en bij een revisiebedrijf geweest, daarna heb ik alles weer ingebouwd maar kan me niet voorstellen dat daar iets aan de hand is.

DS & Xantia 1.9 TD

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43431
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 08 augustus 2025 06:35 PM
  [ # 3 ]

Bij de thermostaat zit er ook nog een, en op de aansluiting naar de kachel

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 348
Geregistreerd: 08-06-2006

Gepost: 08 augustus 2025 07:53 PM
  [ # 4 ]

Het thermostaathuis al helemaal gecheckt; bij mijn auto zie ik niets? Heb je zelf een xantia met xud9? Zo ja van welk jaar?
Daar waar de slangen het schutbord in gaan naar de kachel tot zover ik ze achter de motor kan volgen ook geen nippels! Of waar dan bij de aansluiting naar de kachel?

DS & Xantia 1.9 TD

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43431
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 08 augustus 2025 09:30 PM
  [ # 5 ]

Overzicht

Nippel thermostaat

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
bibberkip
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 785
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 08 augustus 2025 10:14 PM
  [ # 6 ]

https://frenchcarforum.co.uk/forum/download/file.php?id=12540&mode=view

Als dit het goeie plaatje is dan staat rechts van cijfer 1 de ontluchting op de kachelkraan.

meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43431
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 08 augustus 2025 10:22 PM
  [ # 7 ]

Ik zie dat de nippel thermostaat die ik je aangaf de aftap filter is. Excuus. De tekening is wel correct, de post van bibberkip is zelfs nog wat duidelijker.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
bibberkip
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 785
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 09 augustus 2025 08:24 AM
  [ # 8 ]

Wat me altijd verteld is : eerst met een waterkolom ontluchten, dat is ruimschoots eerder beschreven, en dan de motor starten. Vaak wordt de motor gestart, en dan kvs vullen en hopen dat de waterpomp de luchtbellen ‘‘wegpompt’‘. Dat is een ongeschikte werkwijze : op enig moment zal de wp half onderwater staan en als een slagroomklopper fungeren en juist méér luchtbellen maken die dan overal rond gaan hangen en die moeilijk te verwijderen zijn. ( zoals uitgelegd door anderen) Dus met koude motor en een flinke waterkolom ontluchten en dan pas starten.

meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10602
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 09 augustus 2025 10:45 AM
  [ # 9 ]

In het plaatje van bibberkip geefthet cijfer 1 2 ontluchtingsnippels aan.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5524
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 09 augustus 2025 02:06 PM
  [ # 10 ]

bij mijn Xantia (1,9D) heb ik alleen de ontuchtingsnippels bij cijfer 1.

Ik vermoed dat men na een bepaalde tijd de koelsysteem veranderd hebben, waardoor er een externe expansievat kwam.

Bij mijn type ik heb nog een radiateur zonder externe expansievat. Hier door heb ik ook geen ontluchtingsnipel op de radiateur (cijfer 2). Wellicht heeft u/jouw Xantia dat ook nog?

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5524
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 09 augustus 2025 02:08 PM
  [ # 11 ]
Juriaan schreef:

Ik heb net bij mijn 1.9 diesel turbo van ‘94 de distributieriem en waterpomp vervangen.
Nu heb ik het koelsysteem ontlucht door 1 ontluchtingsnippel bovenop het blok(boven de distributieriem) open te draaien en te ontluchten.
Bij warm draaien zonder dop op expansievat wordt de motor goed warm maar de interieurverwarming niet. De vraagbaak heeft het over meerdere ontluchtingsnippels; ik zie er maar 1.
Radiateur en bovenste koelwaterslang worden heel warm; onderzijde radiateur en onderste koelwaterslang niet echt warm. En interieurverwarming blijft koud.

Help! Durf er niet mee te rijden!!


Trouwens, ik lees nergens of je de verwarming op warm heb gezet?

 

 

 

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43431
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 09 augustus 2025 02:48 PM
  [ # 12 ]
GWHENDRIKS2 schreef:

Trouwens, ik lees nergens of je de verwarming op warm heb gezet?

 

 

 

Hoeft niet, er zit geen kraan in het circuit.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 348
Geregistreerd: 08-06-2006

Gepost: 10 augustus 2025 02:36 PM
  [ # 13 ]

De ontluchtingsnippel op het schutbord gevonden!! Dank voor de hulp; hij zat zo ver bovenaan en was door de slangen van de turbo vrijwel niet te zien.
Op de radiateur heb ik inderdaad ook geen ontluchtingsnippel; op het brandstoffilterhuis ook niet; twee stuks dus.
Ik had de kachel op warm gezet ja; na ontluchten bij het schutbord werd de interieurverwarming goed warm.
Auto is van 3 januari 1994, geproduceerd dus in 93 maar modeljaar 94.

DS & Xantia 1.9 TD

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook