Onbetrouwbare verlichting - wie heeft de oplossing
wim
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 317

Gepost: 01 september 2025 07:36 PM

onze berlingo uit 2005 (1.6-16v) heeft sinds enige tijd een probleem met de verlichting voorzijde, zowel dimlicht als grootlicht. In eerste instantie was het probleem alleen links en plots was het alleen rechts. Links geeft geen problemen meer. Als ik een aantal ferme tikken op de koplamp geef, doet de verlichting het meestal weer. Soms hoor ik ergens dan “geratel” van vermoedelijk een relais . Waar dat is kan ik niet achterhalen. In het motorruim is het goed hoorbaar en soms gaat het gepaard met een hoge piep. maar waar de bron zich bevindt, dat heb ik nog steeds niet kunnen achterhalen. Als in technische documentatie mag geloven zouden er relais bij de zekeringkast in het interieur(links) zitten. Ik kan ze daar niet vinden. Zit het wellicht bij de middenconsole bij de ventilatieregeling?
Via diverse fora en de probleemgevallen die daar werden beschreven zijn, hinten op problemen met de BSM. Deze is inmiddels vervangen, maar het probleem blijft. Zou het kunnen zijn dat de hoogteverstelling van de koplamp het probleem kan veroorzaken. Krijgt de verlichting de voeding via de hoogteverstelling?  Wie o wie heeft raad. of het tips.

teveel citroenen

Profiel  

Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3961

Gepost: 02 september 2025 08:28 AM
  [ # 1 ]

Als je een klap geeft op de koplamp en het werkt weer dan zou ik eerst in die buurt een verder zoeken. De hoogteverstelling zit in de koplamp, en dat wil ook zeggen dat bijvoorbeeld de bedrading naar de lamp beweegt. Na 20 jaar kan dat best eens problematisch zijn.
Een BSM vervangen is voor mij dan ook de typische oplossing ” we gooien er wat onderdelen tegenaan”, en zien wel wat er gebeurt.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  

wim
> 300 berichten
RankRankRank

Gepost: 02 september 2025 11:33 AM
  [ # 2 ]

Ik ga de koplamp maar eens demonteren, dan valt de binnenkant in ieder geval te beter te bekijken. En wat de BSM betreft. gelukkig kon ik voor een zeer schappelijke bedrag een vinden. Sommige bedrijven vragen inmsommige gevallen bijna de nieuwprijs en dan is zuur geld als het niet de oplossing blijkt.,

teveel citroenen

Profiel  

RuudR
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 868

- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- 2CV Special
- (Grand) C4 Picasso 1.6 thp Intensive
Gepost: 02 september 2025 05:13 PM
  [ # 3 ]

Zit er niet toevallig ruimte op de schuifstekkertjes die in de houders achterop de koplampen zitten. Waarschijnlijk zijn de lampjes de afgelopen jaren al meermaals vervangen, waardoor deze stekkertjes wat open gebogen zijn.

Zet maar weer in de agenda!!! Vierde weekend juni 2026 organiseren wij voor de 17de en LAATSTE keer het Lindetreffen in Oldeholtpade!! Van 26t.m. 28 juni 2026 zijn jullie nog één keer welkom!!

Profiel  

wim
> 300 berichten
RankRankRank

Gepost: 02 september 2025 06:58 PM
  [ # 4 ]

Helaas is dat niet het probleem. Als de koplamp het niet doet, staat er geen spanning op de lampaansluitingen.  Een mn deze diagnose bracht mij er mede toe de BSM te vervangen. Die dus blijkbaar niet de veroorzaker was. Wat nog zou kunnen Is een relais, maar zoals aangegeven in de openingsmail ik weet niet waar ik die moet zoeken. In ieder geval niet bij de zekeringenkast in het interieur.

teveel citroenen

Profiel  

JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2595

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 02 september 2025 07:21 PM
  [ # 5 ]

Heb je geen schema van dit gedeelte van de elektriek?

Zo nee, als je me de VIN geeft van deze Berlingo zal ik even kijken of ik het kan vinden op Service.Citroen.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  

JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2595

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 02 september 2025 11:58 PM
  [ # 6 ]

Via je VIN heb ik dat schema gevonden.

Als je me je mailadres geeft via een PB, gaat het naar je onderweg.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook