Mijn Grand C4 Picasso is voorzien van de 1.6 turbodiesel (motortype DV6FC). Ongeveer 167.000 km gereden, eerst 5 jaar als leaseauto, daarna privé overgenomen en doorgereden.
Rond de 155.000 km is een grote beurt uitgevoerd, waarbij het niveau van het roetfilteradditief (dus niet AdBlue) is gecontroleerd. Op de bon staat: “216 ml aanwezig van de 1080 ml totaal. Kan nog een rondje mee.”
Ik heb dat geïnterpreteerd als: 216 ml is ruim voldoende voor de komende 30.000 km, aangezien de volgende beurt na 30.000 km of 1 jaar moet worden uitgevoerd. Zelf rij ik ongeveer 25.000 km/jaar, dus het jaarinterval komt eerder dan de km’s. Geen probleem, rijden maar!
Helaas…
Gisteren kreeg ik plotseling een storing: “Motorstoring: Laat de auto repareren”. Dat was direct na een tankbeurt. Dus ik ben direct naar de dichtstbijzijnde Citroëndealer gereden. Daar hadden ze absoluut geen tijd (uitgelopen werkzaamheden, einde van de dag, eten bestellen voor overwerkers…). Ondanks mijn aandringen konden/wilden ze geen ruimte maken om de auto uit te lezen. Nu snapte ik dat best, maar het was niet fijn.
Opmerking: gewoon naar huis rijden en daar laten uitlezen door je eigen dealer. Ja prima, dan doen we dat.
De auto reed zoals het hoort, geen noodloop of inhouden of wat dan ook.
Vanochtend bij de ‘eigen’ dealer gemeld en die heeft de auto uitgelezen. Niveau van het roetfilteradditief is 152 ml, en rond de 150 ml blijkt de auto vanzelf een storing te geven (zo is dat geprogrammeerd). Want dan kun je het laten bijvullen.
Ik vind dit bizar. Want:
a. Waarom dan niet een leesbare melding? Dit is geen motorstoring maar een onderhoudsactie.
b. Waarom bij 152 ml zo’n fout, ipv gewoon een infomelding via de app (My Citroën)?
c. Waarom heeft de dealer mij niet gewaarschuwd dat 216 ml niet tot 0 ml kan teruglopen, maar dat het bij 150 ml al klaar is?
Nu ben ik grof geld kwijt (dat spul is duur), plus onverwachte tijd bij de dealer, plus diagnosekosten (75 euro!).
En de dealer zegt: wij kunnen dit wel uitlezen, maar of het aangegeven getal juist is weet je nooit. Het is een zak die onder de auto hangt (in een bakje) en na iedere tankbeurt wat inspuit. De meting daarvan is onnauwkeurig. Als de meting klopt heb je er geen last van, maar nu valt het een keer tegen. Pech…
Ergens snap ik dat, want ze kunnen het niet anders controleren dan via het uitlezen van een meetwaarde.
Maar dit is toch een kansloze actie van Citroën? Hoezo bouw je dit op deze manier en maak je de uitlezing zo onnauwkeurig? En hoezo geef je het dan aan in ml (alsof het exact is) en niet in een grof vulpercentage?
2 vragen:
1. De dealer zegt dat ik met 216 ml nog de volgende beurt had kunnen halen. Dus (216-152 =) 64 ml moet ruim voldoende zijn voor 30.000 km? Wat is een normaal verbruik van dit additief per 1.000 km?
(Vanuit mijn huidige km-stand en 1080 minus 152 kom ik op 5,55 ml / 1.000 km, dus 167 ml / 30.000 km. Dat is veel meer dan die 64 ml en betekent dat ze bij de vorige beurt zeker konden weten dat ik binnen 30.000 km zou moeten laten bijvullen… Ik ben het dus niet eens met het excuus van de dealer.)
2. Hoeveel mag het vullen van dit reservoir kosten? De vloeistof schijnt heel duur te zijn, het reservoir zit onder de auto en moet met een slangetje langzaam gevuld worden. Daarna moet men ontluchten en het systeem resetten, het is dus wel even werk. Ik noem hier even niet wat ik nu moet betalen, maar ben vooral nieuwsgierig wat jullie inschatten/weten. En ook wel waarom.
Wat ik wil bereiken: in gesprek met de dealer over hun eigen advies 12.000 km geleden. Ze hebben onvoldoende doorzien dat ik nooit de volgende beurt zou halen met deze hoeveelheid.
En daarbij wil ik coulance op de diagnosekosten en arbeidskosten, want bij de grote beurt stond de auto een hele dag op de brug voor allerlei werk. Toen hadden ze relatief eenvoudig het bijvullen kunnen doen. Nu kost het onnodig veel tijd en ook mijn werkgever wordt hier niet zo blij van…
Alvast dank voor het meedenken!
Update:
Zojuist de auto weer opgehaald en het verhaal wordt toch net wat anders.
De gemeten waarden zijn niet zo exact als ze lijken. Er is meer dan 1000 ml bijgevuld bij een restwaarde van 152 en een totale inhoud van 1080 ml… Dus dat sluit niet helemaal op elkaar aan.
Het verklaart wel beter waarom de dealer niet op voorhand gaat bijvullen, ook al blijf ik het jammer vinden van de 75 euro diagnosekosten die ik er nu bij kreeg. Als het tijdens de beurt was gedaan had ik dat bespaard. En daarbij schrik (gisteren) en tijd (vandaag). En wat frustratie…
Kosten van het bijvullen (met Eolys) zijn trouwens 264 euro all-in.
Bij deze dus mijn ervaringen vastgelegd voor de toekomst. Wie weet heeft iemand er nog wat aan. Ik ben als het goed is pas weer aan de beurt rond 315.000 km. Dat is over 5-6 jaar. Als het zover komt

Totaal aantal Berichten: 1307
- 2CV 2cv6 special
Vorig jaar de Eolys van onze P 308 bijgevuld.orogineel setje bij Myparto gekocht en daarna de teller gereset. Totale kosten nog geen €80,-. Over marges gesproken…..
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Ja, de bedragen bij de dealer zijn lomp.
Nu hangt het tankje bij de C4 Picasso wel heel vervelend, je kunt het niet volgieten maar moet het met een slangetje langzaam laten vollopen. Volgens de monteur dus.
Ik heb wel gezien dat je er niet lekker bij komt. Dus uurloon zit er ook in…
In ieder geval weet ik weer waarom ik zelf een Diagbox wil hebben. Daar ga ik weer eens naar kijken (ooit gedaan, niets gekocht, nu spijt).