Vorige maand is de motorkap van mijn DSuper5 uit ‘73 opengewaaid. De kap onherstelbaar geknikt/gedeukt. Ik had echter nog een kap liggen die ik ooit van een sloop DS heb gehaald. Zelfde type DS, ongeveer zelfde jaargang (inliggende deurklinken).
In de veronderstelling dat de sloopkap wel zou passen, heb ik hem (op kosten van de verzekering) laten overspuiten. Nu heb ik hem erop gezet, maar nu blijkt hij aan de achterzijde/raamzijde aan beide zijden heel; iets te breed. Ook nadat ik de steunen zo ver mogelijk naar binnen heb geschoven schampt de kap langs beide portieren. Niet langs de spatboden en ook de lengte en breedte aan de voorzijde kloppen wel aardig.
Zie ik een stelmogelijkheid over het hoofd? Of is er voor de derde neus nog een ander type motorkap in omloop?
Alvast dank voor jullie reactie.
Groet, Marcel Gosselink
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:




Totaal aantal Berichten: 363
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Vaag herinner ik me verhalen dat daarvoor een spanband rond de motorkap werd aangebracht. Op die manier werd de motorkap bij de voorruit iets ronder gebogen. Het naar binnen schuiven van de scharnieren beoogt hetzelfde resultaat: de motorkap iets ronder maken waardoor de breedte afneemt. Maar vaak zijn de scharnieren wat losser geworden in de scharnierpunten.
Ik heb geen ervaring die spanbanden. Her lijkt me spannend, zeker met een vers gelakte motorkap…












































Totaal aantal Berichten: 25752
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat lijkt me ook spannend. Het is mosterd na de maaltijd maar normaliter hang je al het plaatwerk netjes af VOOR dat je gaat spuiten. Ook met maar 1 deel dus. Scharnieren loshalen aan de onderkant dus op de auto. Misschien kan je nog iets verstellen aan de scharnieren aan de kap zijde dus aan de bovenkant..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Op die wijze heb ik de kap wel beter pas gekregen. Misschien kan je op de plek waar de scharnieren aan de kap vast zitten een hulpstukje er aan maken.En daar dan de spanband aan vast zetten zodat je de lak niet kan raken. Ik zou ook niet te snel veel kracht erop zetten. Het kostte mij niet veel moeite om hem wat boller te krijgen. Relatief weinig materiaal wat moet verbuigen.
Succes.
Dsuper ‘73
Eerder DS 23IE Pallas ‘73 18-29-XK
Heren, dank voor jullie reacties. Dat met die spanband ga ik maar eens proberen, met beleid. Ik houd jullie op de hoogte.
Groet, Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-: