Geslaagde activatie MyCitroën op een Connect-NAV-E4 systeem
peterhuppertz
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29

Gepost: 07 december 2025 09:37 PM

Wij hebben sinds kort een C5 Aircross PHEV uit 2020.

Na het aanhoren/lezen van spookverhalen over het aan de praat krijgen van de app op een Stellantis-auto dacht ik “het zal me toch niet overkomen dat me dat niet gaat lukken?”

In mijn blog zal ik het hele proces ook nog eens bondig samenvatten, met alle stappen in de juiste volgorde en met plaatjes.
Omdat ik een hekel heb aan hetzelfde verhaal twee keer typen, maar ook omdat ik het verhaal an kan verduidelijken met plaatjes, verwijs ik daarnaar voor het stappenplan in dat artikel.

Hieronder wat mij overkwam, en hoe het uiteindelijk leidde tot een werkende MyCitroën-app.
In eerste instantie installeerde ik de MyCitroën app op mijn Samsung A56. Via de stappen die de app me vertelde te nemen, kon ik de app succesvol vertellen dat ik ‘m wilde gebruiken met onze auto, maar dat was het dan ook. De auto vertelde me dat ik “eerst een aantal ritten van minimaal 20 minuten moest maken”, en dat dan de banner zou verdwijnen, maar dat leidde niet tot het gewenste resultaat.
Van Vliet in Woerden vertelde me dat hij er vrij zeker van was dat met een update van de software van het multimedia-systeem het probleem opgelost zou zijn. Hij vertelde me er gelijk bij dat ik daarvoor het best een werkplaats-afspraak kon maken, want dat was heel moeilijk en heel riskant.
Enne, die werkplaatsafspraak, dat kon nog weleens een maandje aanduren… dus ik dacht, we zullen eerst maar eens kijken hoe moeilijk dat nou eigenlijk is.
Dus ik downloadde de software-update en ook maar gelijk de kaart-updates. Dat komt in de vorn van (in mijn geval) een Windows-installer, die je keurig door de juiste stappen heen leidt. Dus vond ik betrouwbare USB-stick die leeg mocht, en liet het programma zijn ding doen. Aan het eind van het prepareren van de SSD-stick toonde het programma de handleiding voor het bijwerken van zowel de multimedia-software en de kaarten.
Die handleiding bevatte geen doodshoofden of andere drama’s, dus ik dacht, ik ga het gewoon doen. Eerst maar de multimedia-software, want ik had intussen al gelezen dat je de kaarten ook rijdend kan installeren.

En zoals ik al dacht, dat ging precies zoals het in de handleiding stond! De multimedia-software update was in een half uurtje klaar.
Let op: aangezien ik een plug-in hybride heb en de tractiebatterij bijna leeg was, heb ik de rijmodus op “Sport” gezet om er zeker van te zijn dat de motor draaide en de 12V-accu werd opgeladen. Je wilt NIET dat de update halverwege stopt.
Dus ik rijden (en intussen de kaarten installeren). Dat leidde echter nog steeds niet tot het verdwijnen van de banner.

Dus ik zocht contact met de helplijn van Citroën (het 0-800-nummer uit de app). Na enig heen-en-weer gepraat (om vast te stellen wat ik allemaal al gedaan had), werd mij verteld dat ze dit probleem moesten escaleren (une intervention), en dat de software-jongens de volgende week contact zouden opnemen. Dat was op vrijdag 28 november.

Op 2 december (twee werkdagen later) werd ik gebeld door een Vlaming, die me vertelde dat mijn probleem werd veroorzaakt dat de vorige eigenaar de auto niet had “vrijgegeven” in zijn Citroën-app, maar dat hij, na vastgesteld te hebben dat de auto op legale wijze in mijn bezit was gekomen, die vrijgave geforceerd had. Dat was iets dat ‘s nachts zzou gebeuren, en als ik de volgende dag een stukje zou gaan rijden, zou het goed komen.
Hij gaf me wel één belangrijke tip:
Zorg ervoor dat de auto verbonden is met de hotspot op je telefoon!

Daar heb ik eens over na zitten denken. JW had me uitgelegd dat die Citroën-box zijn eigen over-the-air-verbinding heeft met Citroën, en dat je, als je de auto via de app een opdracht geeft, die opdracht via een Citroën-service naar de auto wordt gestuurd (laten we maar hopen dat dat geen GPRS-verbinding is). Ik had al gemerkt dat dat soms met wat haken en ogen gaat, dus misschien is die verbinding met mijn 5G-hotspot zo gek nog niet.

Zo gezegd, zo gedaan (de volgende ochtend), en nadat ik een half uurtje gereden had, kreeg ik ineens een mailtje dat zei dat de registratie was geslaagd.
Toen, volgens de instructie, vijf minuten gewacht, en nog een rit gemaakt van een kwartier, en toen leek alles in de MyCitroën-app het te doen.
Behalve de voorverwarming. Bij het woord KLIMAAT in de Citroën-app stond nog steeds “Niet beschikbaar”.

Lang verhaal kort:
Ik kon de auto weliswaar niet “ad-hoc” voorverwarmen, maar ik kon wel een schema maken (zaterdag, acht uur ‘s ochtends) en dat schema activeren. Na dat gedaan te hebben zei JW iets dat me op een idee bracht… dus terwijl de auto stond te wachten tot het acht uur ‘s ochtends was, keek ik nog eens op het hoofdscherm. Het woord “niet beschikbaar” was verdwenen!
En toen ik vervolgens opnieuw het klimaat-menu in ging, kon ik de voorverwarming ook gewoon on the fly activeren!

Zoals ik elders al toezegde, heb ik dit hele proces ook gedocumenteerd in een blog post (in het Engels, sorry), omdat ik daar ook op de juiste punten de juiste plaatjes bij kan plaatsen.

Profiel  

JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2747

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 08 december 2025 11:27 AM
  [ # 1 ]

Mooi verhaal, ik heb ook je blog gelezen smile

Wat kanttekeningen daarbij.
- De Telematica-eenheid in onze C5AC-Hy’s maakt verbinding met de Stellantis-server via het 3G netwerk. In een ander draadje heb ik daar uitvoerig over geschreven. Als dat even niet beschikbaar is, valt het terug op 2G.
- Omdat er vaak geen verbinding was met het netwerk, mijn Telematica-unit werkte niet goed, verbond ik soms mijn mobiel via de USB aansluiting met het systeem in de auto. Door USB tethering te activeren, kon ik dan toch gebruik maken van TTTraffic, dat werkte dan gewoon.
- Na vervanging van de Telematica-unit door een nieuwere uitvoering, werkt TTTraffic in de auto wel goed, ik hoef geen USB tethering meer te gebruiken via m’n mobiel. Er wordt dus wél verbinding gemaakt met de Stellantis-server.
- Maar er is geen verbinding meer te maken tussen de server en m’n mobiel. Dat zou te maken hebben met niet matchende SIM kaart nummeringen in de systemen..

Jouw verhaal over WiFi tethering gelezen hebbend waarmee je de communicatie tussen de Stellantis-server en je mobiel weer kon herstellen, vraag ik me af of dat principieel anders werkt dan USB tethering.
In beide gevallen is de mobiel de hotspot, het enige verschil is de manier waarop tussen het mobieltje en het systeem in de auto gecommuniceerd wordt.
Heb jij daar een idee over?

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  

peterhuppertz
< 100 berichten
Rank

Gepost: 08 december 2025 02:31 PM
  [ # 2 ]
JW schreef:

Jouw verhaal over WiFi tethering gelezen hebbend waarmee je de communicatie tussen de Stellantis-server en je mobiel weer kon herstellen, vraag ik me af of dat principieel anders werkt dan USB tethering.
In beide gevallen is de mobiel de hotspot, het enige verschil is de manier waarop tussen het mobieltje en het systeem in de auto gecommuniceerd wordt.
Heb jij daar een idee over?

Via tethering (om het even welke vorm) wordt een IP-verbinding tot stand gebracht. Het zal IP werkelijk een worst zijn wat de onderliggende laag is—IP is IP.

Maar MyCitroën verbindt met je auto via bluetooth. Dat zal dus wel geen IP zijn, maar wat daaronder gebeurt is voor mij niet transparant (oftewel, ik heb geen idee).
USB tethering heb ik nooit geprobeerd, omdat ik USB alleen maar gebruik voor laden (mijn telefoon ondersteunt geen draadloos laden) en Android Auto.

Heb je met USB tethering ook een hotspot? Ik denk het niet.
Het is in elk geval de moeite waard om het te proberen. Ik hoor graag hoe dat uitpakt!

Profiel  

peterhuppertz
< 100 berichten
Rank

Gepost: 08 december 2025 02:33 PM
  [ # 3 ]

Overigens zaten er vanmorgen nog wat edit-fouten in het blog-artikel. Die heb ik hersteld, en ik heb er ook een mooier header-plaatje voor gemaakt.

Profiel  

peterhuppertz
< 100 berichten
Rank

Gepost: 08 december 2025 02:38 PM
  [ # 4 ]

Owja, vergeten te vragen:

JW schreef:

- Omdat er vaak geen verbinding was met het netwerk, mijn Telematica-unit werkte niet goed,

Uitte zich dat in met enige regelmaat voorkomende fouten als in “De actie kan niet worden uitgevoerd; probeer het opnieuw”, of was er meerr aan de hand?

Profiel  

JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 08 december 2025 02:43 PM
  [ # 5 ]

Inderdaad, een mooiere header zo lovecitro

Ik zal kijken wat er gaat gebeuren als ik langere tijd het systeem via USB tethering met mijn Android phone ga verbinden.

Groet,
JW

Profiel  

JW
> 2000 berichten

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 08 december 2025 02:49 PM
  [ # 6 ]
peterhuppertz schreef:

Owja, vergeten te vragen:

JW schreef:

- Omdat er vaak geen verbinding was met het netwerk, mijn Telematica-unit werkte niet goed,

Uitte zich dat in met enige regelmaat voorkomende fouten als in “De actie kan niet worden uitgevoerd; probeer het opnieuw”, of was er meer aan de hand?

Dat uitte zich met name in het niet beschikbaar komen van TTTraffic.

En zeker ook vaak die melding die jij beschrijft “De actie kan niet worden uitgevoerd; probeer het opnieuw”

Groet,
JW

Profiel  

JW
> 2000 berichten

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 08 december 2025 05:34 PM
  [ # 7 ]
peterhuppertz schreef:

......

Via tethering (om het even welke vorm) wordt een IP-verbinding tot stand gebracht. Het zal IP werkelijk een worst zijn wat de onderliggende laag is—IP is IP.

Maar MyCitroën verbindt met je auto via bluetooth. Dat zal dus wel geen IP zijn, maar wat daaronder gebeurt is voor mij niet transparant (oftewel, ik heb geen idee).
USB tethering heb ik nooit geprobeerd, omdat ik USB alleen maar gebruik voor laden (mijn telefoon ondersteunt geen draadloos laden) en Android Auto.

Heb je met USB tethering ook een hotspot? Ik denk het niet.
Het is in elk geval de moeite waard om het te proberen. Ik hoor graag hoe dat uitpakt!

My Citroen verbindt je mobiel via BT met de auto om de ritgegevens op te halen en zichtbaar te maken op je phone.
Maar de verbinding voor de overige zaken, zoals laden en voorverwarmen, gebeurt niet via BT maar via de Stellantis-server.

En met USB tethering maak je je phone tot “hotspot”. Die ontvangt dan het signaal uit het 2G/3G/4G/5G telefoonnet, en geeft dat door aan een andere gebruiker, in dit geval het systeem in de auto die je daaraan koppelt.
Dat heet dan toch een “hotspot”? Of mag je dat alleen zo noemen geven als je dat via WiFi doet?

Groet,
JW

Profiel  

peterhuppertz
< 100 berichten
Rank

Gepost: 08 december 2025 07:11 PM
  [ # 8 ]
JW schreef:

En met USB tethering maak je je phone tot “hotspot”. Die ontvangt dan het signaal uit het 2G/3G/4G/5G telefoonnet, en geeft dat door aan een andere gebruiker, in dit geval het systeem in de auto die je daaraan koppelt.
Dat heet dan toch een “hotspot”? Of mag je dat alleen zo noemen geven als je dat via WiFi doet?

Dat heet tethering, maar het is geen hotspot. Er is bij tethering maar één client. Een hotspot is een Wifi-netwerk, met een SSID en (hopelijk) een wachtwoord, waarmee meerdere clients kunnen verbinden.

(Ik geef het op om te proberen hier bijlagen te plaatsen…)

Profiel  

JW
> 2000 berichten

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 08 december 2025 10:59 PM
  [ # 9 ]

Helder, ik zal m’n “hotspot” niet meer zó betitelen.
Dat wordt dan een “singlespot”, of zoiets Wink

Groet,
JW

Profiel  

peterhuppertz
< 100 berichten
Rank

Gepost: 09 december 2025 01:06 PM
  [ # 10 ]

Nee hoor, gewoon “tethering”. Mr. Green
Maar da’s allemaal terminologie-geneuzel; intussen weet ik wat je bedoelt.

Ga je ook nog verbinden met je Wifi-hotspot proberen?

Profiel  

JW
> 2000 berichten

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 09 december 2025 01:10 PM
  [ # 11 ]

Dat ga ik zeker een keer proberen.
Maar eerst via de “singlespot”, de tethering dus. Dat ga ik straks doen, op twee wat langere ritten.

Groet,
JW

Profiel  

peterhuppertz
< 100 berichten
Rank

Gepost: 12 december 2025 09:54 AM
  [ # 12 ]

... en? en?

Andere vraag: kan je dan ook nog Android Auto gebruiken?

Profiel  

JW
> 2000 berichten

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 12 december 2025 06:29 PM
  [ # 13 ]

Niet gelukt, tot dusver.
Ik heb het met USB tethering geprobeerd, en ook op een wat langere rit via WiFi.
Volgende week probeer ik nog een keer.

Android Auto gebruik ik niet.
Navigatie doe ik via het systeem, ondersteund door TTTraffic.
Het voordeel daarvan is dat de auto het verbruik in de Hybride-modus optimaliseert als je met Navi-begeleiding rijdt.
En ik wil nog wel eens gebruik maken van de mogelijkheid om 10km of iets meer E over te houden op m’n bestemming.
Dat rijdt prettiger dan met koude motor een terugreis te beginnen in de Hybride-modus, waarbij de koude motor dan ook elke keer stopt en weer moet starten.

Groet,
JW

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook