Achtergrond:
In februari ging de motor plotseling in noodloop.
Toen het optrad heb ik eerst een parkeerplaats gezocht, de motor uitgezet en opnieuw gestart. Dit gaf geen oplossing, dus de pechhulp gebeld. Die hadden geen uitleesapparatuur bij zich, maar gaven wel aan dat het afslepen/transporteren van de auto naar de garage in mijn woonplaats ongeveer 5 dagen zou duren. Toen heb ik besloten om op noodloop (zonder turbo) naar huis te rijden. Lekker rustig aan ‘s avonds.
Maar: toen ik weer ging rijden had ik nog wel het storingslampje, maar de turbodruk was weer terug.
Thuis kreeg ik bij uitlezen van de storingen een hele serie te zien:
P2563 00
P11AA 00
P1496 00
P1497 00
Allemaal storingen die te maken hebben met de turbo, met name met de stand van de turboklep en met de vuldruk.
Kortweg: de motorcomputer vraagt om een bepaalde opening en/of druk en na meting wijkt de opening en/of druk zoveel af dat de auto in noodloop gaat.
Dus de volgende ochtend naar de garage (dealer), maar toen was alles al opgelost. Lampjes uit, en auto reed zoals normaal. De dealer kon me niet verder helpen.
Actualiteit:
Vandaag had ik plotseling hetzelfde probleem. Bij flink gasgeven (optrekken) op de snelweg opeens geen vermogen meer. In noodloop nog 10 minuten doorgereden naar kantoor, auto geparkeerd en aan het werk. 4 uur later (na alle afspraken) besloten om thuis verder te werken, dus auto starten en rijden maar! En net zoals de vorige keer: wel het storingslampje, maar verder geen problemen.
Dus naar huis gereden (ongeveer 60 km), uitgelezen en nu weer 2 actuele storingen:
P11AA 00
P1496 00
En een 2.000 km oude storing: P2563 00. Waar ik toen trouwens niets van gemerkt heb. Deze storing was dus wel opgeslagen, maar heeft niet tot noodloop/storingslampje geleid.
Via google vind ik diverse aanwijzingen, allemaal gericht op de actuator van de turbo (de klep als ik het goed heb).
1. Vaccuum niet op orde (actuator werkt op vacuum en als een slangetje gescheurd is kan het fout gaan).
2. Klep vervuild (verstelbare schoepen bewegen niet goed door vervuiling).
3. Sensor/solenoïd kapot (dus verkeerde meetwaarden).
4. Bedrading slecht
Dus ik wil dit gaan afpellen. Waar vind ik de slangetjes die hier bedoeld zijn onder 1?
En welke sensor is de solenoïd bij de DV6FC-motor?
Kan iemand mij wat verder helpen? ![]()