Lekkende slang waterpomp
JD79
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15

Gepost: 26 augustus 2026 10:16 PM

Hoi Allen,

Ik zou heel graag gebruik willen maken van jullie kennis.

Sinds enige tijd lekte mijn Dsuper5 koelvloeistof (enkele druppels per dag) en bleek de lek te komen van de slang die aan de waterpomp zit. Deze is inmiddels vervangen door een nieuwe waarbij de radiator gedemonteerd moest worden en uiteindelijk ook de dynamo om er goed bij te komen.

Na alles weer in elkaar gezet te hebben heb ik de motor stationair laten draaien met de kachelkraan open en werd de slang van de kop naar de radiator warm. Vanavond heb ik een stukje gereden om te tanken (circa 20 km) en toen ik terugkwam viel mij op dat er bij de motor geborrel te horen was. Het klonk alsof er koelvloeistof terug liep of bubbels. Flink geschrokken natuurlijk en heb mijn infrarood thermometer van de pizzaoven gebruikt om de temperatuur te meten van de bovenste slang en de radiator. De meter gaf een temperatuur van 78 voor de slang en 80 graden voor het de koelvloeistof.

De slang tussen de waterpomp en de radiator was lauw…. Ik krijg het nu een beetje benauwd omdat deze toch ook een aardige temperatuur zou moeten hebben na zo’n rit?

* Heb ik iets niet goed ontlucht?
* Niveau is op peil.
* Wat zou ik nog kunnen doen op dit moment?
* Slang naar de kachel wordt ook warm.
* Slang naar verdamper ook.

Ze staat nu lekker af te koelen en voordat ik weer iets probeer is beetje hulp heel fijn!

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2026 | adverteren
Facebook