2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Le nuancier DS
Openbekkie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 192
Geregistreerd: 29-07-2006

- ID/DS ID 19
Gepost: 26 augustus 2006 06:52 PM
  [ # 16 ]
Kees-Jan Smit schreef:

Ik kan me voorstellen dat drie snoeken teveel is, dat hebben wij nu ook met drie eenden Rolling Eyes  Wat een vreemd luxeprobleem eigenlijk, teveel auto’s hebben Laughing

Jan, stuur me een mailtje als je weer terug bent goede vriend! Dan spreken we snel wat af!

Goede reis

van

kees

jan

Hey Kees-Jan,

Gisteren is er een Fordje op onze dagelijks Peugeotje geknald Crying or Very sad
dus dat wordt wschl wel met de DS naar Frankrijk.
Een geluk bij een ongeluk he Confused
Tot gauw en bedankt Wink
Jan

I believe i can fly

Profiel  
 
Kees-Jan Smit
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005

- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Gepost: 26 augustus 2006 10:03 PM
  [ # 17 ]
blooper1963 schreef:

zijn die originele verfkleuren en die originele veloursstoffen dan nog te verkrijgen??

Alle AC-kleuren zijn door een goede spuiter te mengen. En bekledingsstoffen zijn ook leverbaar, maar alles heeft zijn prijs natuurlijk.

Profiel  
 
Kees-Jan Smit
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005

- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Gepost: 26 augustus 2006 10:05 PM
  [ # 18 ]
Openbekkie schreef:
Kees-Jan Smit schreef:

Ik kan me voorstellen dat drie snoeken teveel is, dat hebben wij nu ook met drie eenden Rolling Eyes  Wat een vreemd luxeprobleem eigenlijk, teveel auto’s hebben Laughing

Jan, stuur me een mailtje als je weer terug bent goede vriend! Dan spreken we snel wat af!

Goede reis

van

kees

jan

Hey Kees-Jan,

Gisteren is er een Fordje op onze dagelijks Peugeotje geknald Crying or Very sad
dus dat wordt wschl wel met de DS naar Frankrijk.
Een geluk bij een ongeluk he Confused
Tot gauw en bedankt Wink
Jan

Ja natuurlijk ga jij met je DS naar Frankrijk! Wat dacht je?! Maarreehh… jullie zijn wel goed uit de pzjoooo gekomen?

Profiel  
 
Openbekkie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 192
Geregistreerd: 29-07-2006

- ID/DS ID 19
Gepost: 26 augustus 2006 10:22 PM
  [ # 19 ]

Ja gelukkig wel Smile
Beetje last van de nekken(moeders en ik) waren net even bij mn vader
geweest.
Met de DS naar France Surprised toch wel weer een uitdaging Wink
Groetjes en salut
Le Jean

I believe i can fly

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 24 februari 2017 05:41 PM
  [ # 20 ]

van de voorpagina

Wie is Dr Danche van nuancierds.fr?

De site nuancierds.fr is al 12 jaar dé referentie voor de kleuren en veel andere details van de ID/DS. Je kunt je er beperken tot plaatjes kijken, maar als je het Frans beheerst, kun je er ook genieten van de heerlijk droge commentaren van zijn maker, Dr Danche. Wie is die Dr Danche eigenlijk?

Citroën-Forum.nl: Wie is Dr Danche?
Dr Danche: “Tja, ben ik een dokter of een doctor die een proefschrift over de DS samengesteld heeft? Toen ik eind 2004 de site maakte, dacht ik vooral aan de tweede mogelijkheid, maar de kwestie blijft onduidelijk, want de bezoekers van mijn site zijn onmiskenbaar ziek. Zoals vaak het geval is bij psychologen, is de dokter zelf nog het zwaarst getroffen.”

Op nuancierds.fr/qui beschrijft u hoe u als vijfjarig kind eens in een DS mocht meerijden. Is dat de enige oorzaak van uw DS-ziekte of bent u vaker aan ernstige infecties blootgesteld?
“Deze anekdote is echt de enige verklaring voor mijn DS-passie. Van de fascinatie die ik toen als kind in de sneeuw voelde, klinkt de echo nog altijd door. In 1999, kort voor mijn eerste kind geboren werd, heb ik mijn eerste DS gekocht om niet o zo verstandig in een MPV te hoeven kniezen en de realisatie van mijn droom tot mijn pensioen te moeten uitstellen. Vijf jaar later, in 2004, ben ik in actie gekomen en heb ik de website gemaakt. Ik had toen veel tijd, want mijn zwangere vrouw sliep iedere avond al om zeven uur. Ik begin nu wat afstand te nemen van deze kinderdroom, maar gelukkig zijn er nog genoeg andere kinderdromen die ik wil laten uitkomen. Om eens een kreeft met mijn handen te kunnen vangen, ben ik nu bezig met mijn vaarbewijs en om met mijn zoon en dochter te kunnen tennissen zonder een onmogelijk figuur te slaan, heb ik tennisles genomen.”

Heeft u lang met het idee van de nuancier DS rondgelopen? Was het een zware bevalling?
“Helemaal niet! Mijn vrouw en ik wilden onze DS overspuiten en in 2004 was het nog niet mogelijk om je een overzicht van de DS-kleuren te verschaffen. Ik heb her en der op fora wat verzoekjes geplaatst, de informatie in een Excel-bestandje opgenomen en daar wat plaatjes bij geplakt. Toen heb ik aan een vriend gevraagd hoe ik het wat mooier zou kunnen maken, voor mezelf. Hij vond dat ik dat niet alleen voor mezelf moest doen, maar voor iedereen. Hij heeft mij de programma’s gegeven en mij het hoogstnodige uitgelegd, zodat ik daarmee aan de slag kon gaan. Die vriend heeft me ook een keer met Kerst de configurator Danchotron gegeven en nu werkt hij aan een Danchotron voor tablets. De site was direct een succes, niet alleen vanwege het toen nieuwe onderwerp, maar ook vanwege de luchtige toon en de Franse woordgrappen. De site is dus tegelijkertijd serieus en grappig. Ik vrees dat veel buitenlandse bezoekers de finesses missen van wat ik gemaakt heb, maar daar kan ik niets aan doen: de humor is onvertaalbaar.”

Weledelzeergeleerde doctor in de D-typologie, wat is volgens u de meest begane fout op het gebied van de ID/DS-kleuren?
“De meest begane fouten betreffen de daken: vroege ID’s met gelakte daken, tweekleurige DS’en uit de jaren ’70, DSpécials met andere dan witte daken…”

Ook DS’en in hun eerste lak hebben aan glans ingeboet en zijn misschien zelfs wel verkleurd. Is het eigenlijk nog wel mogelijk om de echte kleuren van de DS te kennen?
“Jazeker! Op goed beschermde plaatsen kun je nog de echte kleur zien zoals die in de fabriek aangebracht is. Ook de kleurenwaaiers die Citroën tussen 1962 en 1967 uitgaf, zijn zeer betrouwbaar gebleken.”

Weet u welke van de autolakfabrikanten de originele DS-kleuren het best benadert? Kunt u bij de merken die voor één enkele Citroën-referentie naast een basiskleur ook een lichtere en een donkerdere variant aanbieden, aangeven welke van die drie de beste is?
“Ik ben doctor in de D-typologie, zoals u dat zegt, maar niet in de moderne verfmengerij, dus dat weet ik niet en dat interesseert mij ook niet. Mijn vriend Chris Bronkhorst is het gelukt om AC306 Ecaille Blonde perfect te laten namaken, uitgaand van een stuk plaatwerk in originele Citroën-lak. Het heeft hem veel tijd en geld gekost, maar uiteindelijk is hij bij de Nissan-kleur A02-M2 Light Red Brown uitgekomen. Als forumgebruikers andere kleuren perfect hebben nagemaakt, mogen ze mij dat zeker laten weten. Die informatie zet ik graag op de site!”

Beschouwt u de site nuancierds.fr nu als compleet of zijn er nog onderwerpen die u wilt documenteren?
“Er verschijnen nog iedere maand aanvullingen op de site, want ik krijg voortdurend vragen en spontane bijdragen die me aanzetten tot het uitdiepen van onderwerpen. Wat ik zelf wilde weten en wat ik gedocumenteerd heb om te leren en om te onthouden, is echter gereed. Ik zou nog wel heel graag de persoon ontmoeten en interviewen die in de jaren ’70 bij Citroën verantwoordelijk was voor de naamgeving van de kleuren. Het Conservatoire Citroën heeft haar contactgegevens achterhaald, maar die niet aan mij willen geven. Ik weet slechts dat het een vrouw is, wat mij macho verbaasd heeft. Ik zou haar graag vragen of ze met vakantie naar de Camargue geweest is, of ze de Mont Meije beklommen heeft en wat ze in Le Tholonet gedaan heeft.”

Zou u een dergelijke site ook voor een ander Citroën-model of voor een auto van een ander merk willen maken?
“Nee, om zo’n tijdsoffer te brengen, zijn een diepe fascinatie en veel psychische veerkracht nodig. Dit heb ik alleen voor de DS kunnen doen.”

Heeft u nog vragen of opmerkingen voor de gebruikers van Citroën-Forum.nl?
“Ik ben jaloers op Nederland, omdat er één DS-club is en één Citroën-forum, waar alle energie samenkomt. In Frankrijk zijn er minstens twintig kleine DS-clubs en zijn er ik-weet-niet-hoeveel fora. De hardnekkigste informatiezoekers en -delers hebben bij ons gebruikersprofielen op wel tien fora nodig. O, nogmaals, voor gouden tips over de reproductie van DS-kleuren houd ik me aanbevolen.”

interview: RensKorevaar, foto’s: nuancierds.fr

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 24 februari 2017 05:43 PM
  [ # 21 ]

Dr Danche over de eerste drie foto’s bij het interview

“Op foto 2 zie je het Creature from the Black Lagoon dat ook te vinden is op nuancierds.fr/qui, in plaats van mijn hoofd en mijn echte naam, want hoe pagina’s zoals Dr Danche et les femmes bij mijn collega’s op kantoor zouden vallen, weet ik niet. Het is beter om die zaken gescheiden te houden. Ik heb dit pseudoniem en dit beeld gekozen om te intrigeren, opdat mensen zich zouden afvragen: “Waarom Dr Danche? Waarom deze afbeelding?”

Tja, waarom? Voor de naam is er geen bijzondere reden. Ik kwam er toevallig op, omdat ik de alliteratie met de d’s wel leuk vond. De uitspraak is een beetje lastig, dus eigenlijk hoor je meer tanche, wat een karperachtige vis is (Nederlands: zeelt), die in Frankrijk niet als bijzonder pienter geldt. Zeker Duitsers spreken mijn naam als “Toctor Tanche” uit: het gewenste effect wordt bereikt!

Nu, de afbeelding is dus van het Creature from the Black Lagoon uit het spel Monster Bash van Gametronik. Op de dag dat ik de site gemaakt had, behaalde ik de hoogste score bij het flipperspel van Monster Bash in de bar onder mijn woning in het Quartier Latin van Parijs. Toen de boodschap “Enter Initials” verscheen, zette ik daar uit meligheid “DrD” neer. Zo is het gekomen en zo is het gebleven.

Enkele jaren later heb ik overwogen om de afbeelding te vervangen door de Modulor van Le Corbusier, die ook intrigeert. Dat heb ik toch liever gelaten om niet al te wijsneuzerig over te komen.

Op de titelfoto zie je mijn DS uit 1961, die ik in Nederland gekocht heb, van Marcel van Gils. Hij heeft hem met liefde gerestaureerd. De zijramen dragen nog trots de tatoeage DL-04-83 NL. En ja, ik sta ook op die foto. Nu ga ik er echt vandoor: er moet getennist worden!”

tekst en foto’s: Dr Danche, nuancierds.fr; vertaling: RensKorevaar

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 24 februari 2017 06:14 PM
  [ # 22 ]

Dr Danche naast zijn ID 19 Familiale in AC605 Bleu Monte-Carlo voor een decor in AC604 Bleu Ciel Hollandais en AC120 Gris Nuage Batave.


foto: ikonoto.com

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
SalsaChris
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 910
Geregistreerd: 22-07-2011

- ID/DS Dsuper
Gepost: 24 februari 2017 06:55 PM
  [ # 23 ]

points

CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand

http://www.SalsaChris.mijnalbums.nl

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9319
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 24 februari 2017 09:21 PM
  [ # 24 ]

Wederom een mooi artikel.

very good

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Palas
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 26-01-2016

Gepost: 24 februari 2017 09:35 PM
  [ # 25 ]

Leuk initiatief om de creator van die fantastische site ‘Le nuancier DS’ eens aan de tand te voelen!

En om op de oude discussie uit dit draadje terug te komen: Blue Platiné is, zeker onder bepaalde lichtomstandigheden, net een metallic-uitvoering van Blue Camargue. Althans, dat is mijn ervaring met een DS met, momenteel, beide kleuren. Beoordeel in alle rust zelf hoe dicht ze nij elkaar liggen:

Bleu Camargue - AC 635 (1972-73)

Bleu Platiné (= metallic) - AC 632 (1970-71)

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1522
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 08 maart 2017 11:49 AM
  [ # 26 ]

Jazeker een mooie site van een bijzondere DS-liefhebber!
Had eens met hem een discussie over de kleur van mijn DS; AC 427 Brun Scarabee, wat hij de lelijkste(!) kleur voor een DS vindt. Hij noemt het een “mestkleur” gulp
tssss….

zie:
http://www.nuancierds.fr/AC 427 Brun Scarabee.htm
tekst mist 3x “20%” op de spaties…

of vanaf de homepage via “1968-1975”, “1974”, “Brun Scarabee”
(tekst naast de Saab, “Bert, de Hollande….”)

Ik noem het overigens soms “roestbruin metallic” haha

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
HYvonne
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 29-05-2014

Gepost: 08 maart 2017 08:09 PM
  [ # 27 ]
camemBert schreef:

Hij noemt het een “mestkleur” gulptssss….

Eigenlijk logisch als je bedenkt dat een “scarabee” een mestkever is.
Mijn eigen DS heeft ook deze kleur en ik zeg zelf weleens als ernaar gevraagd wordt dat het een “strontkleur” is wat niet ver van de waarheid is. Ik vind het trouwens zelf een schitterende kleur.

Afbeelding Bijlagen
IMG_20170308_201329.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

DSuper5 1973 (org. Ned)
HY     1974 (org. Ned)
2CV   1959 (org. Ned)

Profiel  
 
BEsuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 554
Geregistreerd: 04-04-2007

- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Gepost: 08 maart 2017 08:54 PM
  [ # 28 ]

Hij heeft inmiddels zijn mening herzien,  hij is immers in het bezit gekomen van een DS23 i.e. Confort in deze kleur.

http://www.nuancierds.fr/INTZ brun scarabee or clair Confort.htm
Jammer dat links plaatsen zo moeilijk gaat.

Inderdaad, een van de mooiste kleuren uit de latere jaren. En de kleur van mijn eerdere DSuper.

Trouwens een kleur waarvan er kennelijk verschillende formuleringen bestaan. Zie maar op een bijeenkomst als Citromobile. Ik vermoed dat de iets koelere, grijzere variant de juiste is, vaak zie je een meer goudbruine kleur.

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 08 maart 2017 09:24 PM
  [ # 29 ]

Links plaatsen gaat toch juist heel gemakkelijk? Smile Als je ze vervolgens aanklikt, blijken die naar nuancierds.fr helaas incompleet te zijn. Dat komt doordat Dr Danche zich met URL’s waarin spaties zitten niet aan de conventie houdt.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27792
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 08 maart 2017 09:32 PM
  [ # 30 ]
Gauthier schreef:

Trouwens een kleur waarvan er kennelijk verschillende formuleringen bestaan. Zie maar op een bijeenkomst als Citromobile. Ik vermoed dat de iets koelere, grijzere variant de juiste is, vaak zie je een meer goudbruine kleur.

Dat vind ik eigenlijk van zo’n beetje alle metallic kleuren die de laatste jaren geleverd zijn.
Met name bij Bleu Delta, Vert Arganté, Beige Tholonet en dus Brun Scarabee. Op grote evenementen met veel DSen zijn ze allemaal anders.

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook