1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
ontwasemen voorruit
boneracer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 20-11-2004

Gepost: 20 november 2004 04:10 PM

zit met een raar probleem,als ik mijn voorruit wil ontwasemen,bv als het regent e.d.en ik zet de temp.regelaar op warmste stand gaat de voorruit nog erger beslaan,met koude lucht niet.Doe ik het in combinatie met de airco(en de warmte regelaar op hoogste stand)ontwasemd hij wel de voorruit,maar zo snel als ik de airco weer uitzet beslaan de ruiten weer allemaal.zou event. de kachelradiator defect zijn of is er wat anders aan de hand.dit probleem gebeurde ineens.alvast bedankt.

Profiel  
 
NoisemakeR
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 622
Geregistreerd: 10-08-2004

Gepost: 20 november 2004 04:35 PM
  [ # 1 ]

Maak je ramen aan de binnen kant eens goed schoon met een glas ontvetter! Wil mischien wel helpen! baat het niet dan schaad het niet!

Mvg Joost

Profiel  
 
ID66
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 742
Geregistreerd: 26-08-2004

Gepost: 21 november 2004 02:04 AM
  [ # 2 ]

Re: ontwasemen voorruit

boneracer schreef:

warmste stand gaat de voorruit nog erger beslaan

Klinkt allemaal nog niet zo verontrustend. Hoort een beetje bij dit jaargetijde, waarin de luchtvochtigheid erg hoog kan zijn.

De relatieve luchtvochtigheid van buitenlucht wordt door je verwarming verlaagd. De lucht zet uit, maar de hoeveelheid vocht blijft hetzelfde. Die lucht wordt tegen je koude voorruit geblazen en afgekoeld. Daarbij daalt de relatieve luchtvochtigheid zover dat je condensatie op je voorruit krijgt. Dit duurt net zolang tot je voorruit is opgewarmd. Omdat de warmteinhoud van lucht laag is vraagt dat even tijd. Versnellen doe je door de temperatuur zo hoog mogelijk in te stellen en maximaal lucht richting de voorruit te blazen. Dus ventilator in hoogste stand en andere ventilatieopeningen dicht. Lucht niet intern gaan recirculeren! Het is wel de bedoeling dat je met je warme lucht vocht naar buiten afvoert.

Hulpmiddel is de airco. Hiermee maak je droge lucht, omdat je met de condensor van de airco vocht afvoert. Met droge warme lucht kun je je voorruit efficient opwarmen en ontwasemen.

Is de boel eenmaal warm dan is het een kwestie van warm houden en vocht (je ademt heel wat uit) blijven afvoeren door ventilatie.

Als het ‘s nachts gevroren heeft warm ik mijn ID ‘s ochtends op met een elektrische ventilatorkachel. Werkt prima om de ruiten te ontdooien en de auto van binnen alvast op te warmen. Ook hier is het belangrijk vocht af te voeren. Daar zet ik dan de achterramen voor op een kier.

PeTeR

On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!

XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966

Profiel  
 
NoisemakeR
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 622
Geregistreerd: 10-08-2004

Gepost: 21 november 2004 02:41 AM
  [ # 3 ]

Jah daar zat ik ook al aan te denken om een straalkacheltje in me auto te zetten voordat ik naar het werk toe ga!
Lijkt me best handig! Dan heb ik veel minder te krabben, en het is alvast lekker warm. En de ruiten beslaan dan idd niet meer!

Mvg Joost

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 21 november 2004 02:28 PM
  [ # 4 ]
Maktub schreef:

Jah daar zat ik ook al aan te denken om een straalkacheltje in me auto te zetten voordat ik naar het werk toe ga!
Lijkt me best handig! Dan heb ik veel minder te krabben, en het is alvast lekker warm. En de ruiten beslaan dan idd niet meer!

Mvg Joost

Wel mee oppassen: als het kacheltje omvalt in de auto hoeft er niet zo heel veel te gebeuren en je kunt op zoek naar een andere (en je carport laten herstellen): Het zou niet de eerste auto zijn die daardoor in de fik gaat.

Profiel  
 
RitjeC3
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 03-06-2004

Gepost: 21 november 2004 05:54 PM
  [ # 5 ]

Wat ook prime werkt is een (haar)fohn tussen de hoofdsteun klemmen.

Rittensport is een prachtige hobby.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 24 november 2004 04:45 AM
  [ # 6 ]
Maktub schreef:

Jah daar zat ik ook al aan te denken om een straalkacheltje in me auto te zetten voordat ik naar het werk toe ga!
Lijkt me best handig! Dan heb ik veel minder te krabben, en het is alvast lekker warm. En de ruiten beslaan dan idd niet meer!

Hee dit lijkt me een leuk idee/project Idea

Als het goed is zijn er van die kleine 12V kacheltjes met ventilator speciaal voor de auto. Een stukje electronica (tijdschakeling) om dat ding 10 min te laten werken in de ochtend, net voordat je de deur uitgaat. Eventueel zou een GSM/SMS module (te koop bij Conrad) aangekoppeld kunnen worden, zodat je met een telefoontje/SMS het kacheltje alvast kan aanzetten.

Alleen moet er wel iets verzonnen worden om te voorkomen dat de accu niet te ver word ontladen, de auto moet wel kunnen starten. Bestaat hier iets voor? wellicht een 2e (kleine) accu, speciaal voor het kacheltje?
Ik krijg opeens een hoop leuke ideeen, daar ga ik morgen eens over nadenken Razz

Profiel  
 
JustShootMe
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 320
Geregistreerd: 02-10-2004

Gepost: 24 november 2004 10:53 AM
  [ # 7 ]

Accu-booster (€ 80); 12 v verwarming met blowertje (€ 12,50) en die installatie aanzetten als ik met de hond ga wandelen voordat ik naar het werk ga. De booster eens per 2 dagen opladen en ik heb `s morgens een voorverwarmde voiture. (Ik had ook een webasto standverwarming kunnen nemen maar dat had me een goeie € 1000 gekost).
Oh ja en heb ik eens een platte batterij…..ik heb `n booster in de auto, so who cares… Laughing

Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 25 november 2004 12:26 AM
  [ # 8 ]

2 accu’s met regeling er op dat eerst de ene en dan de accu wordt geladen. En ook dat de ene accu is voor de verwarming en de andere voor het starten.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 25 november 2004 03:41 AM
  [ # 9 ]

Heb vandaag met een collega zitten praten hierover, wat nogal makkelijk gaat als je in de file staat Wink

Hij had het inderdaad over een 2e (kleinere) Accu en een regeling. Om de kachel in te schakelen adviseerde hij een Solid-state-Relais te gebruiken, dat zou me een hoop gedoe met condensatoren, diodes en spoelen besparen.

Ik vraag me af of een dergelijke schakeling kant en klaar te koop is, of dat zelf maken de beste en goedkoopste oplossing is. Confused:

Profiel  
 
JustShootMe
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 320
Geregistreerd: 02-10-2004

Gepost: 25 november 2004 06:57 AM
  [ # 10 ]

Het tweede accu idee met een regelaar ertussen is uiteraard het mooiste maar….......
Het plaatsen van de 2e accu; waar zet je die (in elk geval niet in de moterruimte van een 3.0V6; die is vol), je zult tevens moeten zorgen dat die accu ook goed vast zit.
Pak je een los kacheltje en waar zet je dat?
Kabels trekken, ruimte verlies en dat voor maximaal 50 keer plezier per jaar?
Nee, ik houd me bij m`n draagbare standverwarming Laughing

Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 26 november 2004 03:05 AM
  [ # 11 ]

Ruimte zat onder de motorkap bij de 1.4i in een ZX Razz

Kabels trekken mag ook geen probleem zijn, is niet het leukste klusje, maar ja je moet toch wat doen. Ik ben nog op zoek naar een klein/krachtig kacheltje, die moet ik wel kwijt kunnen ergens tussen de voorstoelen, onder het dashbord is ook wel ruimte en mooi uit het zicht. De elektronica die er omheen komt kijken lijkt mij de uitdaging in dit idee en uiteraard alles voor een zo goedkoop mogelijke prijs.

Lijkt me wel luxe, een ZX-Reflexje die je elektrisch kan opwarmen m.b.v. een timer of GSM.

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 26 november 2004 07:42 PM
  [ # 12 ]

Altijd als je airco uit doet beslaan je ramen gelijk weer dit is heel normaal. Hoef je je geen zorgen om te maken. Als ik jou was zou ik de airco wat langer aanhouden net zolang tot je kachel warm is en dan gewoon eens een keer goed lang door drogen. Airco trek namelijk alle vocht uit de auto en slaat dit ergens op. Op het moment dat je de airco uitzet dan laat hij alle vocht weer los en die kiest de weg van de minste weerstand. Het is gewoon een algemeen probleem van airco. Wat je ook veel ziet is dat er een aanslag op je ramen komt die vocht vast houd. Maak de binnenkant van het raam maar eens schoon met glassex dan is het al wat minder.

Peter

Profiel  
 
pete72ds
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 679
Geregistreerd: 25-06-2004

Gepost: 23 november 2005 10:20 PM
  [ # 13 ]

even dit topic actueel maken,

hoe is dit verhaal afgelopen ? Ik ben op zoek naar een oplossing voor mijn beperkte verwarming in mn DS. Nu dacht ik aan 12v haar fohn (2 stuks ofzo) in een klein kistje bouwen, en wat slangen door de auto leggen.
maar nu lees ik ook dat er 12v kacheltjes zijn ? iemand enig idee waar deze te koop zijn ? zelfs 12v fohnen zijn niet te vinden.

Alleen 12v ventilator zijn er wel maar daar heb ik niet zo’n goede ervaring mee.

andere suggesties, iemand bijvoorbeeld een tweede accu ingebouwd ? en hoe werkt dat dan ?

alvast bedankt

Profiel  
 
jeroentje
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004

- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Gepost: 23 november 2005 10:51 PM
  [ # 14 ]

Altijd als je airco uit doet beslaan je ramen gelijk weer dit is heel normaal. Hoef je je geen zorgen om te maken. Als ik jou was zou ik de airco wat langer aanhouden net zolang tot je kachel warm is en dan gewoon eens een keer goed lang door drogen. Airco trek namelijk alle vocht uit de auto en slaat dit ergens op. Op het moment dat je de airco uitzet dan laat hij alle vocht weer los en die kiest de weg van de minste weerstand. Het is gewoon een algemeen probleem van airco. Wat je ook veel ziet is dat er een aanslag op je ramen komt die vocht vast houd. Maak de binnenkant van het raam maar eens schoon met glassex dan is het al wat minder.

Peter

Glassex lijkt me nu niet echt slim. Maak je ramen eens goed schoon met spiritus. Al het vuil en de resten die glassec of de kranten achterlaat zorgt ervoor dat je ramen sneller aanslaan. En idd zoals al eens eerder is gemeld, laat de auto eens een keer goed drogen. Bv met achterraampje een heel klein stukje open rondrijden. Dit om het vocht dat je oa zelf produceert weer uit de auto te laten ontsnappen.

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 23 november 2005 11:00 PM
  [ # 15 ]

Tip om de auto te drogen:
Binnenkort gaat het met een beetje goede wil vriezen: ramen achter op een kiertje en verwarming vol aan. Gaat het heel snel!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook