DS in Chengdu


Citroën-Forum brengt regelmatig nieuwtjes over de DS-lijn, zeker nu deze steeds nadrukkelijker als apart merk wordt gepositioneerd. China gaat daarin het verst. Wie ook ver ging, is forummer JMWxantia, in het echte leven Jan Matthijs Werkman. Hij bezocht de DS Store in Chengdu en doet verslag.

De afgelopen kerstvakantie zijn we met ons gezin een kleine week naar Chengdu in China geweest. Mijn vrouw is stewardess bij de KLM en werkte aan boord van ons vliegtuig waarmee de reis extra aangenaam werd. Eenmaal aangekomen in China zag ik al onderweg vanaf het vliegveld een Citroëndealer en even verderop een DS-Store.

Een paar dagen later ging ik met hulp van de portier van het hotel per taxi onderweg naar de DS-Store. Na een ritje van een klein half uur stond ik voor de deur. Bij binnenkomst werd ik aangesproken door een Chinese vrouw die gelukkig redelijk Engels sprak. Handig, want mijn Chinees gaat helaas niet verder dan Ni-hao. Ze gaf me uitleg over DS in China en toonde een mooi boek waarin sterk het verband wordt gelegd met het Citroën DS-verleden. Daarna mocht ik uitgebreid foto’s maken in de showroom en de werkplaats erachter. Daar sprak ik nog even met de verantwoordelijke voor de werkplaats, die me wees op een DS5 LS en een DS6 die kort ervoor met flinke schade waren binnengekomen.


Zoals op mijn foto’s te zien is, ziet de showroom van de DS-Store er mooi uit en er was zelfs een gedeelte van waaruit men zo naar buiten kan rijden voor een proefrit. Naast de lokaal geproduceerde modellen stond er nog een DS3 cabriolet die dankzij de importheffingen in China ongeveer even duur is als een DS5. Het was erg leuk om te zien dat men tegenwoordig in China een ruimer modellenaanbod heeft dan in Europa. Toen ik in 2000 in Beijing was, was de situatie precies omgekeerd met veel ZX’en, en een enkele Xantia en XM.

Na afloop van het bezoek aan de DS-Store kwam ik na 10 minuten lopen bij de Citroëndealer. Ook daar staan meerdere modellen die we hier niet kunnen kopen en de inrichting is duidelijk simpeler dan bij de DS-Store. De ontvangst was hier eveneens erg vriendelijk en bij mijn vertrek kreeg ik nog een mooie badge mee die was gemaakt ter gelegenheid van de 50-jarige samenwerking tussen Frankrijk en China.

Op http://www.jmwxantia.com/ds-store.html vind je de DS-Store foto’s van Jan Matthijs Werkman. Zijn overige foto’s vind je onder Other Citroën/China 2014.

tekst en foto’s: JMWxantia

DS, een merk met verleden en toekomst


DS is nu een merk, het premium-merk van PSA. Tijdens de DS Week zijn in Parijs de nieuwe DS 5 en de merkstrategie voorgesteld. DS wil technologie en emotie verbinden, evenals comfort en prestatie. Naast de officiële presentatie hebben we ook enkele opmerkelijke uitspraken opgetekend.

De lancering van het merk DS zal niet onopgemerkt aan het publiek voorbijgaan. Voor de DS Week zijn autojournalisten van over de hele wereld en DS-dealers uit heel Europa naar Parijs gehaald. Zij testen de New DS 5 (die zonder chevrons maar met allerlei technische verbeteringen), wonen de merkpresentatie bij en ontdekken Parijs op een bijzondere manier: en DS historique. Alle autobladen zullen er binnenkort over berichten.

Om maar met de testrit van de DS 5 te beginnen: wij hebben de Hybrid 4 gereden. Citroën-Forum.nl heeft immers de nieuwste motorisering BlueHDi 180 met automatische versnellingsbak EAT6 al uitgebreid getest. Het verslag daarvan vind je hier. De Hybrid 4 moet het met de “oude” HDi 160 blijven doen, omdat hij zo ook al de Euro6-norm haalt en omdat de ETG-bak een integraal onderdeel uitmaakt van het hybrideconcept. Toch is ook de Hybrid 4 verder ontwikkeld. De batterij heeft een grotere capaciteit gekregen, waardoor het bereik in de volledig elektrische modus omhooggegaan is. Schokdempers met een hogere reactiesnelheid bieden veel meer comfort en laten de DS 5 Hybrid 4 toch lekker strak over de landweggetjes van Yvelines, de streek ten zuiden van Parijs, sturen. De bak reageert in de “auto”-modus wat traag, maar navraag leert dat deze heel bewust op minimaal verbruik is uitgelegd. In de sportmodus daarentegen schakelt de bak op de juiste momenten zo vlot dat de flippers aan het stuur eigenlijk overbodig zijn.

De presentatie van het merk DS is een wervelende show geworden. In de Jardin des Tuileries, de tuin van het Louvre, is een enorme partytent opgebouwd en luxueus uitgerust. De expositie die zaterdag en zondag voor het publiek en dus ook voor de deelnemers aan le Monde de la DS opengesteld zal zijn, toont het savoir-faire van DS en brengt een hommage aan de zestigjarige Citroën DS, de inspiratiebron voor het nieuwe merk. Er zijn slechtere inspiratiebronnen voor een merk dat “spirit of avant-garde” als slogan kiest, want de DS verbond als geen andere auto technologie en emotie tot een begerenswaardig, avantgardistisch en zelfs mythisch object, een object van een andere planeet. Ook tijdens de show maakt een DS zijn opwachting, in de uitvoering “année modèle 2015”. Natuurlijk is er de DS 5 met zijn nieuwe “DS Wings”-front, maar ook het studiemodel Divine DS dat belangrijke aanwijzingen geeft voor wat we in de toekomst van DS mogen verwachten.

Wat mogen we dan in de toekomst van DS verwachten? Natuurlijk komt dit voorjaar de nieuwe DS 5 naar de dealers, ook naar de Belgische en Nederlandse. Alle DS-modellen verschijnen in een gelimiteerde en genummerde editie “1955” in de kleur bleu encre, met een goudkleurige DS-badge en een fraai lederen interieur. Volgens Yves Bonnefont, Algemeen Directeur van het merk DS, mogen we van ieder DS-model een variant met meer dan 200 pk verwachten. In de komende jaren zal het gamma ook uitgebreid worden van drie naar zes modellen. Er zal zeker een SUV bij zijn en wellicht een comfortabele limousine. In de wandelgangen vindt men dat een uitgesproken sportief model het gamma zou moeten completeren. Of dat er echt komt?

Dat het vlaggenschip DS 5 als eerste model zijn DS Wings gekregen heeft, is volkomen logisch, maar wie volgt? Een van de DS-medewerkers is daarover heel openhartig. Nog dit jaar kunnen we een vernieuwde DS 4 verwachten. Die krijgt niet slechts een nieuw front, maar wordt heel grondig aangepakt, zodat hij qua aantrekkelijkheid en dus qua marktaandeel zijn mannetje moet kunnen staan tussen Mercedes A-Klasse, BMW 1-serie en Audi A3. De nieuwe DS 3 komt wat later; als wij goed tussen de regels gelezen of eigenlijk geluisterd hebben, in 2016.

We sluiten de DS Week af met een rondrit door Parijs per Citroën DS. Hoewel de auto’s variëren van ID tot IE, zit iedereen er met dezelfde brede grijns van te genieten. Hoe zal dat zondag worden? Ook dat lees je op Citroën-Forum.nl.

Je kunt hier reageren op dit artikel.

tekst en foto’s: RensKorevaar

De eerste echte DS: de nieuwe DS 5


Het gonsde al langer van geruchten over groot DS-nieuws op de Salon van Genève in maart. De vraag was ook niet of, maar wanneer de DS-modellen met de kenmerkende chevronloze grille van de DS 6WR en de Divine DS zouden worden uitgerust. De DS 5, het topmodel van de reeks, krijgt de eer om in Genève het spits af te bijten.

De verticaal geplaatste, gebeeldhouwde grille, de ‘Xenon Full-LED’-koplampen, het nieuwste touchscreen, krachtige motoren: allemaal nieuwe ontwikkelingen die bij de nieuwe DS 5 samengaan met alles wat de auto zo bekend heeft gemaakt, zoals het eigenwijze silhouet, het bijzondere design van carrosserie en interieur, het raffinement tot in de kleinste details en de bekende ‘cockpit’-bestuurdersruimte. Van Europa tot China, de DS 5 heeft op alles en iedereen indruk gemaakt. De nieuwe DS 5 legt de lat nog hoger met een nieuw front, een stijl die avant-gardistisch is gebleven, raffinement en oog voor detail. Daarnaast beschikt deze auto nog steeds over een dynamisch en sereen rijgedrag zoals we dat kennen van een DS, en topklasse technologieën ten dienste van het design en de prestaties. Kortom: een auto met een magnetische aantrekkingskracht.

Dit model wordt gepresenteerd op de Geneva Motor Show en zal vanaf juni 2015 in Europa te koop zijn. Yves Bonnefont, CEO DS, zegt erover: “De nieuwe DS 5 is meer dan een nieuwe auto. Het is de DS die onze merkidentiteit lanceert. 60 Jaar na de eerste DS heeft ook de nieuwe DS 5 nog alle DS-DNA in zich en maakt deze auto het mogelijk om ons doel luid en duidelijk te verkondigen: weer aanhaken bij de Franse topklasse!”

Bij een nieuw merk hoort een nieuw front
“Hij is vaak een rijdende concept car genoemd. De DS 5 is inderdaad een unieke creatie, die zowel expressief als hypnotiserend is. Voor de nieuwe DS 5 hebben we alle sterke en herkenbare elementen van de DS 5 willen behouden en de DS-stijl verder willen versterken. Het front is daar het meest sprekende voorbeeld van”, aldus Thierry Metroz, Directeur Design DS. Bij een premium auto is de neus inderdaad n van de belangrijkste kanten. De voorzijde van de nieuwe DS 5 heeft meer status en is karaktervoller met de verticaler geplaatste grille waarop het DS-logo – de DS Wings, knipoog naar de allereerste DS – trots prijkt tussen de nieuwe koplampen. De ‘DS Wings’-grille oogt krachtig door zijn zeshoekige vorm in een uniek, gebeeldhouwd en grafisch design. Hij heeft een chromen lijst - ter onderstreping van zijn elegantie - en hij eindigt via twee verlichte ‘wings’ in de koplampen.

Net als de DS 3 en de DS 3 Cabrio krijgt de DS 5 de nieuwe lichtsignatuur van het merk met nieuwe koplampen met LED- en xenontechnieken en nieuwe, scrollende richtingaanwijzers. De koplampen als edelstenen bieden uitstekende verlichting en zijn voornamelijk een illustratie van het verfijnde karakter van de DS en de aandacht die is besteed aan details! Ze werden afgelopen juli gelanceerd op de DS 3 en zullen overigens alle neuzen van de auto’s van DS gaan sieren.

Avantgardistisch design
Het nieuwe front - grille, koplampen en luchtinlaten aan de zijkanten - past bij de avantgardistische stijl van de auto. Vanuit iedere hoek bekeken heeft de nieuwe DS 5 een heel herkenbaar silhouet. Van de zijkant gezien is er n element dat de stijl van de auto benadrukt: de strakke, chromen strip van de uiterste hoek van de koplamp tot de voorste ruiten. Van achteren gezien ziet de nieuwe DS 5 er nog statiger uit door de royale spoorbreedte en de twee in de achterbumper ingebouwde uitlaatpijpen. De lichtsignatuur die gevormd wordt door zes lichtstroken zorgt er ook voor dat de achterkant fraai oogt.

Technisch hoogstandje
“De DS 5 is van meet af aan een andere interpretatie van premium. Een eigenwijze auto die niet in een hokje geplaatst kan worden! Voor mij is het een perfect samengaan van elegantie en techniek. Twee eigenschappen die tot hun volle recht komen in de nieuwe DS 5! Want zoals wel vaker bij premium merken kenmerkt de evolutie zich door details!” Eric Apode, Directeur Product & Development bij DS. 

Een ergonomisch touchscreen en nieuwe online services
Het ‘high tech’-gevoel wordt versterkt door het touchscreen dat wordt gelanceerd in de nieuwe DS 5. Dit nieuwe systeem biedt eenvoudige toegang tot alle functionaliteiten van de auto, van navigatiesysteem tot audio, en maakt ook het interieur rustiger. Dit nieuwe scherm biedt ook de ‘New Mirror Screen’-functie die de gegevens van je smartphone kopieert zodat je deze applicaties veilig kunt gebruiken. Veiligheid en rust worden in de nieuwe DS 5 aangeboden in de vorm van de ‘DS Connect Box’ met het ‘Pack SOS & Assistance’, een baanbrekend systeem waarmee automatisch melding wordt gemaakt in geval van een ongeluk of bij pech en hulpdiensten wordt gemeld waar de auto zich bevindt. Momenteel rijden er meer dan 230.000 DS’en met dit systeem rond in Europa.

Voor wie nog meer comfort en veiligheid wil, zijn nieuwe pakketten samengesteld:
• Pack Monitoring: virtueel onderhoudsboekje (automatisch volgen van de kilometerstand en waarschuwing voor onderhoud), eco-driving (gepersonaliseerde adviezen op basis van de geconstateerde rijstijl) en verslag van het gebruik (waarin het gebruik van de auto wordt samengevat);
• Pack Mapping: plaatsbepaling van de auto, weergave van de ritten en informatie over het gebruik van de auto indien deze wordt uitgeleend;
• Pack Tracking: lokalisatie van de auto in geval van diefstal.
Tenslotte lanceert de nieuwe DS 5 ‘MyDS’, een mobiele app die iOS/Androïd-compatible is. Een app die de klant begeleidt onderweg en hem voorziet van intuïtieve en innovatieve service. Met MyDS krijgt de klant alle informatie over zijn auto, zijn privileges en speciale aanbiedingen voor DS-klanten.

Een scala aan uitrustingen voor veilig en comfortabel rijden
In de nieuwe DS 5 zijn de hightech uitrustingen ook niet vergeten en het merendeel daarvan is leverbaar vanaf het eerste uitrustingsniveau. Dodehoekdetectie SAM is toegevoegd aan het uitrustingsaanbod dat al bestond uit een Lane Departure Warning System en automatische uit- en inschakeling van grootlicht dat samen met de statische bochtverlichting voor een betere verlichting zorgt, Hill Start Assist, ESP met Intelligent Traction Control, een achteruitrijcamera en een Head-Up Display. Daarmee zijn er maar liefst tien veiligheidsuitrustingen leverbaar voor deze auto. Het comfort is niet achtergebleven met stoelen met een massagefunctie en elektrische geheugenstand, keyless entry (ook voor de achterportieren), verwarmbare buitenspiegels, een zelfdimmende binnenspiegel, ambiance- en instapverlichting, bi-zone automatische airconditioning, DENON HiFi systeem… De nieuwe DS 5 biedt bestuurder en passagiers dankzij deze voorzieningen een hoog niveau van veiligheid en comfort.

Steeds krachtigere motoren
De nieuwe DS 5 wordt geleverd met de nieuwste motoren van PSA. Van benzine tot diesel bieden alle voor de DS 5 leverbare motoren een groot vermogen (van 120 tot 210 pk) en tonen ze zich allemaal milieubewust (tussen 3,8l/100 en 4,3l/100km voor de diesel). En laten we ook de Hybrid4 motor niet vergeten: 90 g/km CO2 en een verbruik van 3,5l/100km bij een gecombineerd gebruik. Met deze prestaties positioneert de nieuwe DS 5 zich bij de beste auto’s uit het premiumaanbod. Bij de introductie kan de klant al kiezen uit vijf krachtige Euro6-conforme motoren die een koppel bieden van 240 tot 400 Nm. Dit aanbod zal eind 2015 worden uitgebreid met een motor met 210 pk: de THP 210 S&S.

Raffinement en oog voor detail, kernwaarden van DS
Zowel op het exterieur als op het interieur zijn de termen raffinement en oog voor detail van toepassing. Voor de DS 5, het vlaggenschip van DS, is dan ook alle knowhow van het merk ingezet. Geen detail is onopgemerkt gebleven! Zo zien we bijvoorbeeld bij de koplampen het DS-stramien die het front uniek maakt. Je ziet het ook in het gebruik van authentieke materialen zoals aluminium voor de portiergrepen, het metaal op de versnellingspookknop en het leder. Mooie materialen die op exclusieve en unieke wijze zijn toegepast zoals de zogenaamde horlogeband geschakelde ‘Bracelet’-bekleding van de met leder beklede stoelen. Overigens is de nieuwe DS 5 een van de weinige auto’s die drie leersoorten aanbiedt, zoals onder meer nappaleder en semi-anilineleer, een van de mooiste leersoorten ter wereld die zelden worden gebruikt in auto’s. Eén van de vijf verkochte DS 5 heeft semi-anilineleer dat op de ‘Bracelet’-wijze is verwerkt. Bij een nieuwe DS 5 horen nieuwe interieurmogelijkheden, zoals een nieuwe mogelijkheid tot het personaliseren van het interieur met stoelen in de twee kleuren zwart en safierblauw in de ‘Bracelet’ stijl en interieurdecors met het DS-monogrampatroon op de portieren en de middenconsole. Tenslotte komt er ook nieuwe carrosseriekleur uit: Bleu Encre, ofwel inktblauw, een subtiele kleur die de identiteit en de elegantie van de auto nog meer tot hun recht doen komen.

Een dynamisch en sereen rijgedrag
Op de weg combineert de nieuwe DS 5 dynamiek en rust. De onderstellen zijn sinds de lancering doorontwikkeld en bieden inmiddels nog meer comfort. Zo werken de schokdempers met de PLV-techniek (Preloaded linear valve) om hellingveranderingen te beperken en te zorgen voor een soepeler krachtovergang in de schokdemper. Tegelijkertijd hebben ze een langere slag. Daarmee vangt de nieuwe DS 5 oneffenheden in het wegdek beter op en is het trillingsniveau beduidend lager.

Je kunt hier op dit artikel reageren.

bron: persbericht DS Nederland

DS In de spotlights bij 34e editie NFF!


Amsterdam, 24 september 2014 – DS is voor het eerst als sponsor verbonden aan het Nederlands Film Festival (NFF). Het Franse luxemerk wil zich daarmee nog nadrukkelijker profileren. Tijdens deze 34e editie worden de sterren letterlijk èn figuurlijk vervoerd in de chique en bijzonder vormgegeven DS 5.

Het Franse automerk Citroën is al jarenlang een veelgevraagd partner bij filmfestivals. Citroën introduceerde in 2010 met de DS 3 een premium lijn van auto’s, waarmee een regelrecht succesverhaal begon. Kort daarna volgden de DS 4 en DS 5. Inmiddels zijn er wereldwijd 500.000 DS-exemplaren verkocht, waarop Citroën besloot van DS een apart merk te maken. De 34e editie van het NFF is de eerste gelegenheid waar DS zich in Nederland als apart merk presenteert aan het grote publiek.

Logisch gevolg is dus dat de sterren tijdens het festival in een DS 5 worden vervoerd. ‘Het merk DS past perfect bij het Nederlands Film Festival’, aldus Gert Huizing, Marketingdirecteur van Citroën. ‘Met name de DS 5 wordt ingezet tijdens dé premières van de nieuwste Nederlandse films, waarbij de sterren het bijzondere design en de akoestiek van deze auto live kunnen ervaren. Het thema van dit jaar is namelijk Film, Muziek, Filmmuziek! Bij de opening op 24 september zal de nieuwe DS 3 met bijzondere lichtsignatuur [full LED technologie] zijn licht laten schijnen op de rode loper’.
Middels de DS Film Quiz op de nieuwe DS Facebookpagina https://www.facebook.com/DSNederland kan het publiek alvast in NFF-sferen komen, waarmee kans wordt gemaakt op 2 exclusieve tickets voor het Gouden Kalveren Gala inclusief diner, overnachting, vervoer naar de rode loper in een DS.

Het 34e Nederlands Film Festival vindt plaats van 24 september tot en met 3 oktober in het nieuwe NFF Festivalhart TivoliVredenburg en de Utrechtse bioscopen. Voor meer informatie kijk op www.filmfestival.nl of op https://www.facebook.com/DSNederland.

Persbericht: Citroën Nederland. Redactie en foto: 2d

DS5 BlueHDi 180: subliem!


Op uitnodiging van Citroën Nederland heeft Citroën-Forum.nl deze week Parijs bezocht om enkele nieuwe motor- en modelvarianten te testen. Het verslag over de C4 e-THP 130 was het eerste resultaat van die dag in en rond Parijs. Nu is dan de beurt aan de DS5 met de sublieme, 180 pk sterke BlueHDi aan boord.

BlueHDi met 180 pk en 400 Nm
De DS5 geniet in Nederland inmiddels de nodige bekendheid. Niet in de laatste plaats omdat de auto leverbaar is met ‘bijtellingsvriendelijke’ hybridetechniek. Toch biedt het modellengamma meer interessante motoren dan alleen die Hybrid4. Zo zijn er de THP-modellen met vermogens tot wel 200 pk en zijn er een aantal dieselmotoren leverbaar. Juist op het dieselfront is er nieuws te melden: de DS5 krijgt de beschikking over de nieuwe BlueHDi in twee varianten. De eerste is een 115 pk 1.6, die met 20% bijtelling een lager gepositioneerd en dus financieel aantrekkelijk alternatief vormt voor de zakelijke rijder. De tweede variant is er in de vorm van een 180 pk en 400 Nm sterke tweeliter, gekoppeld aan een zestrapsautomaat.

Euro6
Laten we eerst de nieuwe motor zelf eens nader bekijken. Het betreft een doorontwikkelde versie van de al eerder door ons geteste 150 pk BlueHDi. De basis van de viercilinder met een inhoud van bijna twee liter is dezelfde als de versie met 150 pk. Door toepassing van een nieuwe turbocompressor met variabele geometrie, in combinatie met het verhogen van de turbodruk én een hogere compressie in de cilinder, levert de motor maar liefst 180 pk en komt er een koppel vrij van 400 Nm bij 2000 toeren. Daarnaast is het nieuwe blok voorzien van balans-assen die er voor moeten zorgen dat de motor nog stiller en trillingsvrijer zal draaien. Als laatste nog een belangrijk pluspunt: de nieuwe motor voldoet aan de strengere Euro6-norm. De CO2-uitstoot is teruggebracht tot 114 gram per km, onder andere door een AdBlue-toevoeging voor het partikelfilter, zodat de efficientie van laatstgenoemde tot 99,9% stijgt.

Lichter, sterker, zuiniger
De versnellingsbak is ook van een nieuwer type. De BlueHDi 180 is standaard gekoppeld aan een automatische versnellingsbak met 6 versnellingen afkomstig van de Japanse fabrikant Aisin. Ten opzichte van de vorige generatie automaten zijn de overbrengingsverhoudingen aangepast aan de nieuwe motor en is er met nieuwe technieken en materialen een vermindering van de interne weerstand in de bak gerealiseerd. Dit alles heeft weer invloed op het verbruik. Toepassing van de nieuwe motor en bak levert niet alleen 20 pk extra op ten opzichte van de oude HDi 160, de combinatie van motor en versnellingsbak weegt 7 kilo minder dan voorheen. Dat komt o.a. door het gebruik van een kunstof carterpan, een motorblok met dunnere cilinderwanden en een cilinderkop met intern uitlaatspruitstuk waar de turbocompressor direct tegenaan gemonteerd is.

DS5, eindelijk comfortabel geveerd
Genoeg nu over de techniek van de nieuwe BlueHDi 180. We krijgen de sleutels van onze prachtige, in donkerpaars metallic uitgevoerde DS5 uitgereikt in PSA’s testcentrum voor aandrijflijnen in Carrières-sous-Poissy. De door de marketingteams uitgestippelde route door de campagne laten we voor wat het is, we draaien direct de autosnelweg op richting Parijs. Op die manier hopen we zoveel mogelijk tijd in de stad te kunnen rondrijden, voor we onze eindbestemming DS World bereiken. Tijdens de eerste kilometers door Poissy wordt meteen duidelijk dat de nieuwe BlueHDi-motor niet de enige verbetering is die Citro?n aan de DS5 heeft doorgevoerd. Citroën heeft geluisterd naar de kritiek dat de DS5 te hard geveerd was. De nieuwste DS5-modellen zijn voorzien van een nieuw ontwikkelde set veren en schokdempers. Wat een verschil is dat! De DS5 is aanzienlijk comfortabeler. De zo vaak genoemde ‘hardheid’ is volledig verdwenen en heeft plaatsgemaakt voor een goed compromis tussen comfort en sportiviteit. Met het nieuwe onderstel is de DS5 naar ons idee zoals een auto als de DS5 zou moeten zijn: sportief dynamisch zonder hard te zijn, comfortabel en ontspannend zonder week en afstandelijk te zijn. Een zeer goede zet van Citroën.

Snel en soepel schakelen
Wat ook erg goed werkt, is het verbeterde start/stop systeem. Vooral de aanwezigheid van de automatische versnellingsbak maakt dat het systeem optimaal kan functioneren. Het systeem reageert vlug en zonder trillingen of vertragingen. Rem los bij het stoplicht, direct wegrijden. Prima voor elkaar. Dan de stad uit en de grote weg op. Wanneer je het rechterpedaal intrapt, wordt duidelijk dat deze motor er n van het soort ?grote stappen, snel thuis’ is. Moeiteloos vliegt de auto door z’n versnellingen naar hoge snelheden. Van 0 naar 100 in zo’n 9,5 seconden lijkt op papier niet heel indrukwekkend, toch weet de DS5 met deze motor te overtuigen. Altijd bij de les en de automaat kunnen we op geen misslag betrappen. Nooit heb je het gevoel dat je vermogen of koppel tekort komt en ook hier weer een motor die, net als de eerder vandaag gereden 1.2 e-THP, over een groot toerenbereik prestaties kan leveren. Dat komt het rijplezier echt ten goede. De automaat doet zijn werk daarbij met grote souplesse en is altijd alert. Het enige gemis zijn schakelflippers aan het stuur. Waarom de 150 pk Grand C4 Picasso die wel heeft en de DS5 niet, is ons niet geheel duidelijk. Juist in een dynamische auto als de DS5 zou je die voorziening wel verwachten. Wat ons betreft toch wel een gemiste kans.

Speels en soepel
Terwijl we over de autoroute richting Parijs rijden, valt ons op hoe stil en rustig het is in de DS5. De isolatie van motor, wind en weggeluiden is prima voor elkaar. Dan Parijs in! Net als met de C4 een prima omgeving om een auto aan de tand te voelen. De DS5 is geen echt kleine auto en de overzichtelijkheid valt wat tegen. Je zit vrij diep en de ramen zitten vrij hoog. Helaas beschikt onze testauto niet over een dodehoekdetectiesysteem. Dat systeem, wat in de C4 en DS4 erg goed blijkt te werken, zou in een auto als de DS5 zeer welkom zijn. Evengoed laat de DS5 zich met groot gemak door de drukke stad loodsen. Over de grote boulevards, langs de Seine, speels en soepel over rotondes, door krappe straatjes, langs de grote attracties die Parijs te bieden heeft. De 180 pk bieden daarbij niet alleen een aanzienlijk acceleratievermogen, maar ook de mogelijkheid om met een laag toerental rustig door de stad te bewegen. Hadden we de remmen al genoemd? De gigantische schijven die zich onder de achttien inch wielen verschuilen, zorgen voor een indrukwekkende, moeiteloze vertraging.

Kousen met kant
Het design van de DS5 is nog altijd prikkelend. Vanaf bepaalde hoeken zelfs avantgardistisch te noemen, extravagant en ‘in your face’. De dieppaarse kleur van de auto die we hebben uitverkoren voor onze rit, in combinatie met het DS-patroon op spiegels en dak maakt het een zeer gedistingeerde verschijning. Een brunette in een mantelpak waarbij je nét het kant van haar kousen ziet. Zeer passend in de Franse hoofdstad, waar je op elke straathoek de prachtigst geklede, mooiste mensen voorbij ziet lopen.

Uit het dak
De uitrusting in de door ons geteste Exclusive-versie laat weinig te wensen over. De navigatie lijkt ten opzichte van de eerdere eMyWay-systemen sneller en accurater. Over het audiosysteem niets dan lof. Dat lijkt heden ten dage een vanzelfsprekendheid, maar hoe lang geleden nog werden auto’s aangeprezen met ‘audiovoorbereiding’ en ging je naar de Halfords om zelf een radio aan te schaffen? Laten we maar niet beginnen over dat gedoe met antidiefstalsledes en frontjes. Waar we wel nog even over door kunnen praten zijn de stoelen en ergonomie. De elektrisch bediende zetels zijn in prachtig zwart leer uitgevoerd, met zogenaamde ‘horlogebandstiksels’. Ze zitten uitstekend, ook niet onbelangrijk. Het dak bestaat uit een groot glazen paneel waaronder drie individueel te bedienen zonneschermen naar wens elektrisch voor beschutting zorgen.

In het dakpaneel vinden we ook een aantal bedieningsknoppen. Die voor de bediening van het head-up-display bijvoorbeeld. Een leuke gimmick, maar niet iedereen is gecharmeerd van het ding. Wellicht door de overmaat van informatie die je op deze manier op je afgevuurd krijgt. Wat we ook wat minder fraai vinden – want gedateerd en goedkoop aandoend – zijn de lading knopjes op de middenconsole ter bediening van de navigatie en ventilatie. Het interieur is voor al het overige volledig piep- en kraakvrij. Het doet allemaal kwalitatief hoogstaand en degelijk aan.

Eén dag, drie autotests
We arriveren bij DS World waar we de DS5 weer in moeten leveren. Recht voor de deur is plek en met het gemak van de achteruitrijcamera parkeren we de DS5 snaarstrak tegen het trottoir en de andere auto’s in het rijtje. Het is een lange dag geweest; een dag van vroeg opstaan, perspresentaties bijwonen, achtereenvolgens drie auto’s rijden, die beoordelen en fotograferen. Het is geen wonder dat we moe zijn. Juist dan is de DS5 een zeer fijne auto. Een auto waardoor je je verheugt op de rit huiswaarts. In stilte, rust, warmte en comfort. Die derde auto houden jullie van ons tegoed!

Reageren op dit artikel kun je hier.

Tekst: waterman en 2d. Foto’s: 2d

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook