De laatste Citroën van het Stadionplein


Van 1931 tot en met 2014 was Citroën Nederland aan het Amsterdamse Stadionplein gevestigd. De gebouwen krijgen nu een andere bestemming. Tot eind september kun je er nog eten in pop-uprestaurant Baut. Garage Johan Oldenhage toont er nu de allerlaatste Citroën: een C6.

Citroën aan het Stadionplein
Citroën Nederland is een van de oudste buitenlandse dochters van Automobiles Citroën. In 1931 nam Citroën Nederland zijn intrek in een markant gebouw aan het Stadionplein. De architect was niemand minder dan Jan Wils, die eerder het Olympisch Stadion ontworpen had. In 1960 kwam er een tweede gebouw bij, eveneens getekend door Jan Wils. Naast de aktiviteiten van de importeur werden hier ook een dealerschap en een garage bedreven. Op deze locatie werd zelfs het bekende bestelvoertuig Citroën HY geassembleerd. Sinds eind 2014 is Citroën Amsterdam gevestigd in een modern pand aan de Pieter Braaijweg. Het Stadionplein wordt opnieuw ingericht en Bouwinvest geeft de Citroën-gebouwen een nieuwe, multifunctionele bestemming met kantoren, winkels en restaurants.

Baut Zuid
Sinds maart 2015 is pop-uprestaurant Baut in het oudste Citroën-gebouw aan het Stadionplein gevestigd. Zeven dagen per week worden hier ontbijt, lunch en diner geserveerd. Toen het nog aan de Wibautstraat gevestigd was, beoordeelde Johannes van Dam in een artikel met de titel “Alles is precies goed” Baut met een 10-. Om de bezoekers de band met Citroën te laten zien, organiseerde Baut onlangs de Citroën C4 Cactus Challenge. Het uitgevoerde ontwerp van de winnende kunstenaar Leon Römer is nu bij Baut te zien. Eind september verhuist Baut opnieuw en gaat de deur van het Citroën-gebouw tot de grote renovatie op slot. Samen met Garage Johan Oldenhage uit Nieuw-Vennep verzorgt Baut een afscheid met stijl. Van 1 tot en met 30 september wordt het Citroën-vlaggenschip C6 aan de gasten getoond.

Citroën C6
In 2005 verraste Citroën de pers en het publiek met de C6 als nieuw topmodel. Het befaamde hydropneumatische veersysteem is voor de C6 nog verder doorontwikkeld, zodat zowel zwevend comfortabel als uitgesproken sportief gereden kan worden. De Franse politici en topambtenaren zagen in de C6 direct de ideale dienstwagen. Ook nu nog rijden er in Parijs veel C6 rond. Ondanks dat Jeremy Clarkson van Top Gear laaiend enthousiast over de stijlvolle, krachtige en comfortabele Citroën C6 was, bleven de verkopen achter bij de verwachtingen. In december 2012 werd na ongeveer 23.000 verkochte exemplaren de productie gestaakt. Inmiddels heeft de C6 de status van liefhebbersauto bereikt.

Garage Johan Oldenhage
Garage Johan Oldenhage is al in de tweede generatie actief, sinds kort in een ultramodern uitgeruste garage aan de Tarwestraat 9 in Nieuw-Vennep. Waar de hedendaagse werkplaatshandboeken simpelweg voorschrijven dat complete modules uitgewisseld moeten worden, heeft Citroën-specialist en -liefhebber Johan Oldenhage tal van handige reparaties ontwikkeld. Johan Oldenhage heeft ook het spoelen van de automatische versnellingsbakken voor de Citroëns XM, C5 en C6 ontwikkeld. Deze procedure biedt een aantoonbare verbetering van het rijgedrag en verlenging van de levensduur. Garage Johan Oldenhage is een van de weinige specialisten voor de Citroën C6. Klanten uit heel Nederland en uit het buitenland weten de weg naar Nieuw-Vennep te vinden.

Je kunt hier op dit artikel reageren.

tekst: Garage Johan Oldenhage, foto’s: Citroën Communication

Wie AX zegt, moet ook BX zeggen!


Dat dachten Emiel van der Vegt en Peter Yedema toen ze op de door snert en dellen bekende locatie in Berlikum begonnen aan Garage 80. Na jaren sleutelplezier werd het tijd de zaak te professionaliseren. Per april 2014 is Garage 80 verplaatst naar de Jupiterweg in Leeuwarden.

Iedereen die wel eens bij de beruchte nieuwjaarsmeetings van Sleuteltje 11 in Berlikum is geweest weet wat we bedoelen en wie we bedoelen. De twee voormannen van Garage 80 hebben immers een roemrucht verleden in Citroën-land. Beide zijn het dan ook volstrekt ervaren mensen, ieder op hun eigen gebied. Emiel is de man met het technisch verstand. Na enige decennia aan alles wat PSA is te hebben gewerkt, kennen auto’s als de Visa, de AX en de BX, waar Garage 80 zich met name in specialiseert, geen geheimen meer voor hem. Het commerciële verhaal is in handen van Peter Yedema, ook al een ervaren rot in z’n vak: hij verdient z’n brood sinds jaren in de autoverkoop.

Zijn Emiel en Peter Citroën-mensen? Ja. Duidelijk. Emiel is al zo lang met Visa’s, AX-en en BX-en in de weer en onderweg dat hij ze geblinddoekt in hun samenstellende delen uiteen neemt en terug monteert. Dat is mooi, want het gaat wel om auto’s die op leeftijd zijn. Dat moet ook, vindt Emiel: “de moderne spullen kom ik in m’n normale werk al zo veel mee in aanraking. Dan is het gewoon weer echt leuk om met zoiets als een BX aan de slag te gaan”. En leuk, dat is wel een belangrijk ingrediënt van Garage 80. Het bedrijf begon als een uit de klauwen gelopen hobby. Inmiddels is die voldoende uit de klauwen gelopen om het bedrijfsmatig aan te pakken. Peter is niet uitsluitend voor Citroën werkzaam, maar hij rijdt wel sinds het behalen van zijn rijbewijs uitsluitend Citroën: “BX, CX, XM, Ami’s… Ik heb ze allemaal gehad. Vrienden en kennissen vinden dan gauw dat je te vaak van auto wisselt. Maar ze zijn allemaal veel te leuk. Dan haal je weer ergens een ZX. Kom je daarna een AX GT tegen, dan is de keuze niet zo moeilijk… Toch maar weer overstappen!”

Bij Garage 80 kun je terecht voor al je behoeftes op het gebied van PSA-producten uit de jaren ’70, ’80 en ’90. Dat gaat van complete auto’s, zoals de Visa 14 TRS en de BX 14 RE op de foto’s, tot en met alle mogelijke en onmogelijke onderdelen. Die laatste worden ook via de eigen webshop verkocht. Peter: “die handel loopt verder via Marktplaats en de laatste tijd via Facebook. Verder is het Citroën-Forum een kanaal waarlangs we onze spullen aanbieden. We waren ook aanwezig op CitroMobile met een stand, en ook daar zijn we erg tevreden over.” In de eigen webshop vinden we vooral onderdelen voor de BX en de Visa. Voor het aan de praat en netjes houden van deze auto’s, die zich eindelijk een plek veroveren in de harten van liefhebbers, is dat een uitkomst: op de reguliere sloop wordt de spoeling langzaamaan duidelijk dunner.

Het nieuwe pand van Garage 80 bevalt de heren inmiddels uitstekend. De werkplaats is licht en opgeruimd en ligt op een locatie die gemakkelijk bereikbaar is. Emiel: “Ons nieuwe pand in Leeuwarden is eigenlijk nog niet eens helemaal ingericht, maar dat komt snel genoeg. Het bevalt ons hier uitstekend. De voorzieningen zijn hier een stuk beter voor elkaar dan in het oude pand”. Dat is aangenaam bij het werken, maar ook aangenaam voor de klandizie. Omdat Emiel en Peter hun bedrijf als een uit de hand gelopen hobby blijven benaderen, moet het namelijk ook leuk blijven. Die benadering betekent wel dat het kan voorkomen dat niet ieder telefoontje per omgaande wordt beantwoord: de beide heren zijn overdag voor een werkgever aan de slag. Maar het betekent vooral dat Garage 80 gewoon gezellig is om te bezoeken. Met Citrofielen en Peugeot-liefhebbers onder elkaar, dat is de kenmerkende sfeer van Garage 80. Goede raad, goede spullen en goede service. En met een beetje geluk straks ook weer met snert en dellen.

Garage 80 vinden we aan de Jupiterweg 20 in Leeuwarden. Maar bel even voordat je langskomt: Emiel is te bereiken op 06-12282884 en Peter op 06-13048564. Of stuur een mail naar .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken). En mocht je iets nodige hebben voor je BX of Visa, vergeet dan niet de webshop te bezoeken! De BX en de Visa in de foto’s zijn ook te vinden onder de adverteerdersaanbiedingen.

Garage 80 en onze andere adverteerders vind je hier.

Tekst en foto’s: Penny Lane

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook