Categorieën
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (40)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (272)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)

DS lanceert Performance Line
DS brengt de van GT's bekende combinatie van luxe en sportiviteit in de Performance Line voor alle modellen. Van buiten zijn zij direct herkenbaar aan chique details, van binnen aan mooie leersoorten met contrasterende stiksels en bij het rijden aan sterke, efficiënte motoren.
DS Performance Line
Bij de presentatie van de New DS 3 werd ook al een DS 3 Performance getoond. De looks daarvan worden nu als DS Performance Line beschikbaar voor alle modellen. Van buiten zijn zij herkenbaar aan specifieke kleuren en sportieve details, van binnen aan mooie bekleding met contrasterende stiksels en onder de motorkap aan motoren met veel koppel en dankzij het ‘Stop & Start’-systeem een goede efficiëntie. De Performance Line wil sportiviteit en raffinement combineren en de klanten veel personaliseringsmogelijkheden bieden.
Motoren
Performance komt uit de motor, dus laten we daarmee beginnen. De DS 3 en DS 3 Cabrio Performance Line zijn verkrijgbaar met de PureTech 110 en de manuele of de EAT6-versnellingsbak, en de PureTech 130, THP 165, BlueHDi 100 of BlueHDi 120 gekoppeld aan een handbak. De DS 4 Performance Line is er met PureTech 130 (manueel), THP 165 (EAT6), THP 210 (manueel), BlueHDi 120 (manueel of EAT6), BlueHDi 150 (manueel) en BlueHDi 180 (EAT6). De DS 5 Performance Line tenslotte, wordt aangedreven door een THP 165 (EAT6), THP 210 (manueel), BlueHDi 150 (manueel) of BlueHDi 180 (EAT6). Al deze motoren zijn uitgerust met het ‘Stop & Start’-systeem.
Kleuren
Hoewel de persfoto’s bij dit bericht allemaal grijze auto’s tonen, is de Performance Line allerminst saai. Het plaatwerk van de DS 5 Performance Line kan worden uitgevoerd in Pearl White, Hurricane Grey, Platinum Grey, Cumulus Grey of Perla Nera Black. De DS 4 Performance Line biedt diezelfde keuzes behalve Pearl White, met daarbovenop Polar White en Ultimate Red. Bij de DS 3 en DS 3 Cabrio Performance Line is het kleurenpalet het grootst: Polar White, Pearl White, Shark Grey, Arctic Steel Metallic, Perla Nera Black, Ruby Red Metallic, Sport Yellow.
Herkenningstekens
Een DS uit de Performance Line wil op het eerste gezicht herkend worden. Alle modellen hebben LED Vision. Het DS-embleem voorop is uitgevoerd in een combinatie van de drie Performance-kleuren karmijnrood, wit en goud. Volgens ontwerper Thierry Metroz staat rood voor passie, wit voor reinheid en goud voor victorie. Ook de voordeuren zijn voorzien van emblemen in deze kleurencombinatie, die terugkomt op de buitenspiegels en op de achterspoiler. De Performance Line heeft bovendien specifieke, glanzend zwarte velgen met karmijnrode naafkappen.
Interieur
De interieurbekleding van de Performance Line is uitgevoerd in mooie leersoorten, ofwel volledig, ofwel in combinatie met textiel. De stiknaden zijn rood en wit en de rugleuningen van de voorstoelen hebben een ‘DS Performance Line’-stiksel. Optioneel kunnen ook de deurpanelen, de pookhoes, het dashboard en het stuur van tweekleurige stiksels worden voorzien. De DS 4 en DS 5 hebben metalen interieurlijsten en alle modellen uit de DS Performance Line hebben LED-interieurverlichting. De lijst met comfortsystemen is lang. Alles wat DS op dit gebied in huis heeft, is beschikbaar voor de Performance Line, ofwel standaard, ofwel optioneel.
Presentatie
Op de Mondial de l’Automobile (Parijs, 1-16 oktober 2016) zal DS de Performance Line presenteren. Wie dat nog te lang duurt, kan op 4 september al naar Chantilly Arts & Élégance net ten noorden van Parijs. Vanaf begin 2017 staat de DS Performance Line ook te glanzen in de Belgische en Nederlandse DS-showrooms.
Je kunt hier op dit artikel reageren.
tekst: RensKorevaar o.b.v. persbericht DS Automobiles, foto’s: DS Automobiles

ePrix Paris met DS Virgin Racing
We waren tijdens de ePrix Paris te gast bij het DS Virgin Racing Formula E Team. Bij wie? Bij wat? Die vragen stelden wij ons ook toen de uitnodiging op de mat viel. Gelukkig zijn we door deze eerste kennismaking met de Formule E heel veel wijzer geworden.
We delen die wijsheid uiteraard graag met jullie! Eerder schreven we al een voorpagina vol over DS Performance, de divisie van DS Automobiles die zich bezighoudt met autosport. Laten we nu eens de vraag beantwoorden wat de Formule E is. Simpel gezegd is het een raceklasse waar wordt gereden met open autos die uiterlijk veel weg hebben van een Formule 1 auto. De aandrijving geschiedt echter niet met een brullende benzinemotor, maar met een elektromotor. Deze wordt gevoed door een accupakket dat is geleverd door Williams Engineering, de engineering-afdeling van het Williams Formule 1 team. Het is misschien al duidelijk, dat accupakket is voor alle teams gelijk. Dit geldt niet alleen voor het accupakket, ook het complete chassis met body, vleugels en dergelijke, dat Dallara levert, en de door Michelin geleverde banden zijn voor alle teams hetzelfde. Die banden zijn trouwens vrijwel gelijk aan de Michelin Pilot Sport banden die je ook kunt kopen voor je straatauto. Er blijft voor de teams nog genoeg ruimte voor eigen ontwikkeling over want de inverter, motor, versnellingsbak en velgen mogen zij zelf ontwikkelen. De volgende seizoenen zal er nog meer vrij worden gelaten. Er zijn dankzij deze vrijheden ook best wat onderlinge verschillen, sommige teams hebben een bak met 3, 4 of 5 versnellingen, maar er zijn er ook, zoals ons DS team, die een versnellingsbak hebben met slechts 1 overbrenging. Voor het stroomverbruik maakt het in ieder geval weinig uit, want halverwege de race zijn de accus leeg en is het voor de coureurs tijd voor een stop waarbij ze van auto wisselen. Wisselen van het accupakket zou wat lang duren, over de optie om het accupakket halverwege de race op te laden hebben we het maar helemaal niet.
We spraken coureurs Jean-Eric Vergne en Sam Bird de avond voor de race. Zij hebben ons een aardig beeld kunnen geven van de eigenschappen van de Formule E autos. Zo blijkt het aantal versnellingen in de praktijk niets uit te maken. Bij de grote acceleratie van deze autos op de bochtige stratencircuits kan een versnellingsbak met meerdere versnellingen ondanks de vlakke koppelkromme van een elektromotor enig voordeel opleveren, maar dat wordt in de praktijk eigenlijk volkomen teniet gedaan door de schakeltijd van de bak. Verder is het een lastige auto om te bedwingen. Volgens de heren, die beide ervaring hebben in de Formule 1, zelfs lastiger dan een Formule 1 auto. Dat heeft meerdere oorzaken. Zo worden alle Formule E wedstrijden verreden op stratencircuits die zonder uitzondering erg hobbelig zijn. Het circuit van de Paris ePrix is uitgezet rond Les Invalides en ieder van jullie die wel eens in Parijs is geweest weet hoe het wegdek in het centrum van Parijs er aan toe is. Niet best! De hoogst behaalde snelheid op dit circuit met 14 vrij krappe bochten, en relatief korte rechte stukken ligt op ongeveer 200 kilometer per uur. Volgens Jean-Eric maakt het eigenlijk niets uit wat je met de afstelling van de vleugels en spoilers doet. De hoeveelheid downforce is erg gering, vergelijkbaar met die van een WRC-auto, alleen in de afstemming van het onderstel is wat te optimaliseren. Jean-Eric zou liever zonder vleugels rijden, want hij zou meer snelheid winnen door het afgenomen gewicht dan door de downforce van de vleugels is te behalen. Sam Bird gaf aan dat ook de remmen lastig te doseren zijn. De afremming door regeneratie van de elektromotor is onvoorspelbaar, omdat deze mede afhankelijk is van de restlading van de accu. Het rijplezier is er voor de heren niet minder om. Sterker nog, ze vinden door dit wilde karakter als coureur juist meer voldoening in het beteugelen van deze elektrische kanonnen. Sam had al nader kennis gemaakt met de auto voor volgend seizoen en hoewel deze wat vriendelijker voor de coureur zal zijn, de ontwikkelingen staan niet stil, noemde hij de auto spectacular and absolutely stunning, we zijn benieuwd!
Als je je afvraagt wat we hier in de dagelijkse praktijk aan hebben, een elektrische DS is dichterbij dan je misschien denkt. Voor de komende jaren staan bij DS in ieder geval een grote sedan, een SUV en nog een derde model op de rol. Wat dat derde model dan precies gaat zijn, dat is nog in nevelen gehuld. Als Bob Romkes, de Nederlandse ontwerper van de e-Tense ons vertelt dat deze concept zo ver is ontwikkeld dat hij zo in productie zou kunnen, dan is in ieder geval duidelijk dat het DS menens is, en kijken wij vol verwachting uit naar dat derde model.
De race finishte helaas achter de safety car, en Sam Bird viel door een remfout een paar plaatsen terug om op een zesde plek te finishen. Zijn collega Jean-Eric Vergne werd tweede en stijgt daarmee naar de elfde plek in het kampioenschap. Sam Bird houdt zijn derde plek in het kampioenschap vast. DS Virgin Racing is een van de topteams en een mooie proeftuin voor het testen van state of the art elektrische aandrijflijnen, een aanwinst voor ons merk.
Ben je nieuwsgierig geworden en wil je meer weten over de Formule E of over het DS Virgin Racing Team? Dan kunnen wij de volgende links aanbevelen:
http://www.ds-virginracing.com
http://fiaformulae.com
http://www.paris-eprix.com
Reageren op dit artikel kan hier!
Tekst: Lucas; Beeldcredits DS Automobiles

DS E-Tense
Op de Autosalon van Genève presenteert DS de E-Tense, een sportwagen met spannende lijnen en een krachtige elektromotor, die ook nog eens volgepakt is met bijzonder luxueuze designelementen. Ontdek deze volmaakt geruisloze droomauto. Wanneer zou uit dit verrassende concept een productiewagen ontstaan?
516 Nm aan koppel in volmaakte stilte, 402 pk zonder enige uitstoot, 4,72 meter lang en 1,29 meter hoog in enkele cijfers en woorden is zijn volle omvang samengevat: de nieuwste creatie van DS die als wereldprimeur wordt getoond op de Autosalon van Genève zal volop aandacht op zich weten te vestigen. De jonge Franse premiumfabrikant heeft in het tweede volle jaar van zijn bestaan wederom een nieuw model dat kan worden getypeerd aan de hand van geavanceerde technologie en raffinement als belangrijkste kernwaarden. Onze inzet: ontwikkel een GT met krachtige elektrische aandrijving. Een auto waarin raffinement, technologie en design van DS tot uiting komen. Een auto die je laat wegdromen en waarin je graag wilt rijden. Dit is de unanieme doelstelling zoals die door de gepassioneerde ontwerpers en ingenieurs is geformuleerd.
Combinatie van avant-gardistisch design en technologie
Het design van de DS E-Tense kan aan de hand van drie woorden worden getypeerd: plastisch, vloeiend en dynamisch. Met zijn silhouet van een Grande Tourisme-coupé dat wordt onderstreept door verchroomde haaienvinnen de vervangers van de conventionele buitenspiegels - en zijn metallic carrosseriekleur Vert Amétrine die maar n enkele behoefte oproepen: deze auto te zien rijden! De avant-gardistische allure is vooral aan de achterzijde zichtbaar. DS introduceert de digitale achteruitkijkspiegel en daarmee kregen ontwerpers meer vrijheid bij het design. Net als de concept car Divine DS heeft de DS E-Tense daarom geen achterruit. Een ander kenmerk van DS de karakteristieke lichtunits, zowel aan de voor- als aan de achterzijde kregen veel aandacht. Voor de voorzijde zijn LED-modules (DS Active LED Vision) ontwikkeld die zijn geïnspireerd op het werk van juweliers en horlogemakers. De units voor de dagrijverlichting hebben de vorm van parels en verlenen de auto zijn aanzicht. Aan de achterzijde wordt met knipperlichtunits in het dak een knipoog gemaakt naar de naamgever van het merk DS. Uitgangspunt van de karakteristieke lichtunits: de achterlichten maken gebruik van volledige LED-technologie en hebben de vorm van schubben; ze komen tot leven zodra de auto wordt gestart en zullen de toon zetten voor alle toekomstige modellen van DS.
In het interieur komen de expertise van luxe à la française en het gebruik van hoogwaardige materialen samen in toepassing van doorgestikt nappaleder voor de stoelen en geborsteld aluminium op de middenconsole. Aan het bewerken, testen en de fabricage van het kenmerkende horlogebandmotief, is 800 uur arbeid aan het leder voor zowel stoelen als dashboard besteed. Gebruik van edelstaalelementen in het dashboard zorgt voor een futuristische allure, net als het stuurwiel met de platte onderrand. Die aandacht voor details van DS blijkt ook uit het motief Clous de Paris met de dooreengevlochten lijnen rond de tuimelschakelaars in de middenconsole.
Samenwerking prominentste Franse fabrikanten van luxeproducten
Om het geraffineerde interieur te vervolmaken zijn in samenwerking met de prominentste Franse fabrikanten van luxeproducten een aantal elementen speciaal vervaardigd. DS heeft voor een tot dusverre ongekende aanpak gekozen om samenwerking tot stand te brengen met bedrijven die in de auto-industrie voorheen nog niet bekend waren.
Luxe tas van Moynat
De creatief directeur van Moynat koos voor zijn bijzondere designtas inspiratie bij de Y-vormige riemen waarmee het reservewiel vroeger aan de kofferbak was bevestigd. De twee hengsels zijn van kalfsleer uitgevoerd in hoogwaardig Terre de Sienne, een fraai bruin patina dat in de loop der jaren nog meer kleur en glans zal krijgen. De tas is van zacht leer dat volledig met de hand is vervaardigd met vakmanschap dat past in de traditie van Franse ambachtelijke leerbewerkers. De tas is multifunctioneel: hij kan volledig veilig aan de bestuurdersstoel worden bevestigd en wanneer de tas is losgenomen kan hij dienstdoen als elegante en handzame reistas.
Eenmalige editie van horloge van BRM
De technologie van horlogemakers is toegepast door een bijzonder horloge te ontwikkelen specifiek voor de bestuurder van de DS E-Tense. Het kan zowel om de pols worden gedragen als aan de middenconsole worden bevestigd. Het omhulsel van het horloge is 90 graden gekanteld zodat de tijd tijdens het rijden kan worden afgelezen.
Superieur geluidsysteem van Focal
Een stille auto wil niet zeggen dat geluid geen belangrijke rol speelt. Om een fenomenaal geluid tot stand te brengen transformeren 9 Focal Utopia hifi luidsprekers het interieur van de DS E-Tense in een auditorium waarin de meest verwende luisteraars zich op hun plaats zullen voelen. De superieure luidsprekers maken gebruik van buitengewoon geavanceerde technologie die geheel in lijn is met de auto zelf.
Combinatie van geavanceerde technologieën
DS neemt deel aan het kampioenschap Formule E en heeft ervoor gekozen om een motor voor de nieuwste creatie te ontwikkelen die milieuvriendelijk, stil en bovenal krachtig is: een 100 procent elektrische auto met een vermogen van 402 pk en een koppel van 516 Nm. Met een actieradius van 310 kilometer bij gecombineerd gebruik (360 kilometer bij stadsgebruik) behoort de DS E-Tense tot het universum van zeer snelle GTs. De lithium-ion accus zijn in de bodem van de auto gemonteerd, waardoor een laag zwaartepunt is verkregen en het koppel gelijkmatig over de wielen wordt verdeeld.
Parametrisch design
In navolging van de DS 4 Concept is het de beurt bij de DS E-Tense om componenten toe te passen die met behulp van innovatief en avant-gardistisch design zijn ontwikkeld. In de modewereld en architectuur wordt gebruikgemaakt van parametrische middelen om op vernieuwende wijze oppervlakken en vormen tot stand te brengen. Het beste voorbeeld daarvan is het dashboard van de DS E-Tense, dat plastisch tot een futuristisch geheel is gevormd. Ook de grille van de radiator is met behulp van parametrisch design ontwikkeld, in dit geval in combinatie met 3D-printen.
De overgang van DS LED Vision naar DS Active LED Vision
Een concept car vormt een vooruitblik op toekomstige ontwikkelingen. De DS E-Tense brengt DS LED Vision een keurmerk van alle huidige modellen van DS naar een hoger niveau door het systeem actief te maken. Alle LED modules roteren nu 180 graden. Ook is de lichtbundel die de bestuurder bij het instappen bijlicht zijwaarts met 20 graden toegenomen en, belangrijker nog, er zijn nieuwe voorzieningen aan toegevoegd: een functie voor snelwegen en een voor weersomstandigheden als regen, sneeuw of mist waarbij de lichtbundel breder wordt. DS Active LED Vision verdringt het duister om ultieme veiligheid te waarborgen.
Geavanceerde technologie getuigt van aandacht voor detail
De auto biedt nog meer voorbeelden van geavanceerde technologie in de vorm van een digitale achteruitkijkspiegel die gebruikmaakt van een camera in de achterzijde van de auto of de innovatieve clean cabin voorziening, een systeem dat met behulp van de airconditioning actieve bescherming voor inzittenden levert door de lucht te filteren. Het systeem controleert, analyseert en filtert vervuilende buitenlucht voortdurend om de interieurlucht te zuiveren.
Passie voor autos in de vorm van geavanceerde efficiency
De DS E-Tence is een unieke creatie die is bestemd voor mensen die hun passie voor autos ten volle tot recht willen laten komen en daarbij geen concessies wensen te doen op het terrein van rijeigenschappen en prestaties. Het onderstel is gemaakt van koolstofvezel en uitgerust met onafhankelijke dubbele dwarsgeplaatste wieldraagarmen. Aangezien de accus onder de bodem van de auto zijn gemonteerd is een laag zwaartepunt verkregen zodat de auto een uitstekende wegligging en exact en voorspelbaar rijgedrag heeft, zeker gelet op de uitgebalanceerde verdeling van koppel over de assen. Zijn gestroomlijnde silhouet, de diffuser van koolstofvezel en de volkomen vlakke bodem van de auto dragen allemaal bij aan de aerodynamische eigenschappen. Ook de speciaal ontwikkelde Michelin-banden (geschikt voor het hoge koppel van de elektrische aandrijflijn) leveren een belangrijke bijdrage aan het comfortabele en veilige rijgedrag, zelfs op hoge snelheden. Comfort en veiligheid worden ondersteund door digitale displays met hoge resolutie: een instrumentenpaneel van 12 inch en een touchscreen van 10 inch. Het ergonomisch ontwerp van de bediening is intuïtief en gebruiksvriendelijk, mede dankzij een elektronisch systeem dat in samenwerking met Coyote is ontwikkeld.
Technische kenmerken
- Afmetingen: L 4,72 x B 2,08 x H 1,29
- Motor: 100 procent elektrisch met 402 pk
- Accus: 53 kWH (continu 360 V)
- Acceleratie: 4,5 seconden van 0 - 100 km/u
- Actieradius: 360 km (binnen bebouwde kom) en 310 km (gecombineerd gebruik)
- Maximaal koppel: 516 Nm
- Topsnelheid: 250 km/u
- Gewicht: 1.800 kg
- Banden: Michelin Pilot Supersport, voor 245/35 ZR20, achter 305/30 ZR20
- 2 Aangedreven wielen
- Onderstel van koolstofvezel
- Geluid: Focal Utopia-systeem met 9 luidsprekers, 640 W, met digitale processor voor radio-ontvangst
Je kunt hier reageren.
bron: persbericht DS Nederland
Weerzien in DS World
Terwijl C42 Citroën (re-)mix presenteert, bezoeken wij enkele honderden meters verder opniew DS World. Midden in de Triangle d'Or is dit een stijlvolle oase van rust. Je kunt er DS ruiken, de fijne materialen voelen, naar historische wortels speuren, maar ook en vooral het DS-gamma van heel dichtbij beleven.
Bij binnenkomst in DS World valt allereerst op hoe donker het daar is. De ogen hebben even tijd nodig om zich aan te passen voordat ze waarnemen dat de lichtverhoudingen bewust gecreëerd zijn (de moderne variant van de kroonluchter brandt weldegelijk) om de atmosfeer van een lounge op te roepen. Het DS-parfum is er net iets te nadrukkelijk aanwezig.
Word je in C42 opgewacht door een beveiligingsbullebak, zo verschijnt in DS World discreet een verzorgd geklede medewerker die even voorkomend als duidelijk verklaart wat je hier mag verwachten. Naast historische DS-modellen en tijdelijke tentoonstellingen is dat ook het actuele gamma, want DS World heeft een verkoopfunctie. Voor de bezoeker is dat aangenaam, want dat verklaart de voorkomendheid.
Op de begane grond staan een DS 4 en een DS 5, pardon een new DS 4 en een new DS 5, want natuurlijk hebben de hier getoonde exemplaren de chevrons gedecideerd van zich afgeschud en staan ze als echte DS’en te glanzen. Iedere keer wanneer ik een DS 4 van zo dichtbij zie, bevallen zijn vormen me en vind ik het jammer dat hij de kopers niet zo weet te overtuigen.
In het souterrain (in deze ambiance kun je het woord kelder natuurlijk niet bezigen) staat de new DS 3 temidden van de opstelling die de ambachtelijke kwaliteiten van DS moet bewijzen, met name op het gebied van lederbewerking. De foto’s van de persintroductie in het Louvre lieten al goed zien dat het front er dynamischer en zelfverzekerder op geworden is. Pas wanneer je zelf oog in oog met de new DS 3 staat en de DS Wings kunt aanraken, wordt duidelijk dat het front ook harmonieus is. Het blijkt veel gladder te zijn dan de eerste persfoto’s deden vermoeden.
De bovenverdieping is gewijd aan de historische wortels van het jonge merk DS. Die wortels worden tastbaar gemaakt in een DS 19 coupé Le Paris. Deze Chapron-creatie is zeer zeldzaam, want slechts negen maal gebouwd. Daarvan waren zeven ID’s en dus maar twee DS’en. Klassiekerhandelaars misbruiken het woord patina graag om een afgeleefde auto mooier voor te stellen dan hij is, maar deze heeft echt patina: nauwelijks zichtbare bewijzen dat dit automobiel een geschiedenis met zich meedraagt die hem mooier maken dan een perfect gerestaureerd exemplaar.
Het savoir-faire en de luxe à la française die DS wil uitstralen, worden ondersteund door een tijdelijke tentoonstelling van het Maison Fabre, een manufactuur van handschoenen die zowel prêt-à-porter alsook maatwerk levert. Speciaal voor DS is een gelimiteerde serie autohandschoenen voor dames en heren gemaakt die precies bij het lederen DS-interieur passen. Wie zijn DS niet alleen als vervoermiddel ziet, maar ook als uitdrukking van zijn levensstijl, spoede zich naar 33 rue François 1er, Paris VIII, want de oorspronkelijk bekendgemaakte einddatum van deze tentoonstelling is reeds lang verstreken.
Een indruk in bewegende beelden verkrijg je hier en reacties op dit artikel plaats je hier.
tekst en foto’s: RensKorevaar
DS Store nu ook in Amsterdam
Op 26 november 2015 heeft Arnauld Ribault, directeur Sales en Marketing van het nieuwe luxemerk DS, de eerste en vooralsnog enige DS Store in Nederland geopend. Namens zijn ruim vijfentwintig duizend leden was het Citroën-Forum hier uiteraard vertegenwoordigd. Gaat dat zien!
Het merk DS vormt binnen de PSA-groep de nieuwe luxedivisie. De modellen hebben een uitgesproken ontwerp en worden volgens een aantal basiswaarden ontwikkeld en vermarkt: een avantgardistische spirit, raffinement, ambachtelijkheid en vooruitstrevendheid. Het merk moet een toonbeeld vormen van Franse luxe en oog voor detail, oude ambachten tonend, respecterend en voortzettend. Om dit uit te dragen heeft DS een aantal ambassadeurs aan zich gebonden. Zo is er de jonge Franse auteur Joël Dicker, die een boek heeft geschreven ín een DS 4. De Nederlandse mode-ontwerpster Iris van Herpen inspireert met haar creaties de designteams van DS. Tenslotte is er de Franse astrofysicus Sylvestre Maurice, die met zijn werk aan de Curiosity Mars Rover letterlijk wegen heeft bereden die nog nooit eerder door mensen zijn begaan.
Om al deze waarden en dit gedachtegoed tastbaar te maken heeft DS in Sjanghai en in Parijs een plek gecreëerd: DS World. Plekken waar het merk niet alleen de auto’s, maar ook de bijbehorende filosofie kan etaleren. Bezoekers kunnen zich onderdompelen in het bad van weelde dat DS heet. Een stapje onder DS World vinden we de DS Stores, die te vinden zijn in toonaangevende steden over de hele wereld. Daarvan heeft Amsterdam nu de eerste vestiging in Nederland, geopend onder de vleugels van Citroën Amsterdam, in de zichtlocatie aan de A10.
De opening van DS Store Amsterdam door Arnaud Ribault (links) en Raymond Crezee
Tijdens de openingsceremonie, aan elkaar gepraat door directeur PR Anne Lobbes, werd uiteraard stilgestaan bij het totstand komen van de samenwerking tussen Citroën Amsterdam en DS. Directeur Sales en Marketing van DS, Arnaud Ribault: ‘Dit is een belangrijk moment voor DS, omdat iedere opening van een nieuwe DS Store bijdraagt aan de zichtbaarheid van het merk, en onze klanten de echte DS ervaring kunnen beleven. De uitbreiding van het DS netwerk is een belangrijke stap in de ontwikkeling van het merk.’ Een duidelijk statement, waar Raymond Crezee, directeur Citroën Amsterdam en dus ook kersverse directeur van de DS Store aan toe voegde: ‘Ik ben blij dat we gezamenlijk met het hele team hebben kunnen werken aan de opbouw van DS Store Amsterdam, we staan vanaf nu helemaal in stijl klaar voor alle DS- én Citroënklanten om hen zo goed mogelijk van dienst te zijn’.
In de DS Store Amsterdam zullen de verschillende modellen van DS verkocht worden, en bevindt zich ook een DS Boutique, waar verschillende DS-gerelateerde luxe items verkrijgbaar zijn. Om het verleden met het heden te binden zullen er regelmatig oude DS’en tentoongesteld worden. Zo stond er tijdens de opening een op de eerste beursdag in Parijs verkochte DS19 te schitteren, op dit moment in bezit van Roel Dijkstra en in 2015 deelnemer aan de befaamde Mille Miglia. Vrijdag 27 en zaterdag 28 november is DS Store Amsterdam open voor bezoekers. Deze kunnen dan de DS 3 R5 en zijn eigenaar, coureur Bob de Jong ontmoeten.
En ons advies? Gaat dat allen zien!
Reageren op dit nieuws kun je hier!
Verslag: 2d; persbericht en beeld: DS Communication