Test C1: Babi Pangang Expres!


Het trio C1, 107 en Aygo was tien jaar lang het ijkpunt in het A-segment. Dankzij goede fiscale regelingen, vele knalaanbiedingen, zijn guitige verschijning en betrouwbare inborst bleef de C1 een succesnummer. Groot waren de verwachtingen toen in 2014 een nieuwe C1 verscheen. We waren al bij de officiële presentatie; nu is het tijd voor een harde test.

Vooral door zijn bescheiden afmetingen en grote wendbaarheid staat de C1 te boek als echte stadsmuis. Je komt hem in het veld dagelijks tegen. Afgeladen met kinderen die met gezwinde spoed naar de sportclub moeten, volgeladen bij de supermarkt en natuurlijk als transportmiddel voor de pizzakoerier die graag droog zit. Maar wat nou als je als pizzakoerier of lokale afhaalchinees eens wat verder moet rijden dan binnen de gemeentegrens met je warme hap? Voldoet de C1 dan ook nog? Toen een in Frankrijk wonende bekende aangaf dat hij zo’n zin had in een flinke bak Babi Pangang, diende zich een mooie gelegenheid aan voor een uitgebreide testrit met de nieuwe C1.

Van Citroën Nederland kregen we de beschikking over een vijfdeurs C1 van het nieuwste model in de frisse kleur Sunrise Red. Onze testauto is verder voorzien van verchroomde spiegelkapjes en 15 inch lichtmetaal. De binnenzijde verwent ons met een digitaal bedienbare klimaatregeling en een stereosysteem met “mirrorscreen”. Ook vind je een toerenteller, elektrische ramen voor, centrale vergrendeling met afstandsbediening en automatisch inschakelende verlichting. Wat er dan weer niet op zit, is een lampje in de kofferbak. En dat is niet alleen onhandig, maar ook wel erg schraal. Ook is de binnenverlichting eigenlijk wat ontoereikend: de unit is namelijk helemaal voorin tegen de hemel geschroefd, dus geeft weinig licht achterin. Dat is onhandig als je in het donker je kind in het kinderzitje wil krijgen. Verder is er wat luxe betreft niet veel te klagen. Het geheel is prima afgewerkt en maakt een verzorgdere indruk dan bij het vorige model. Speciaal te noemen zijn de voorstoelen die echt een stuk beter zijn. De zitting is wat langer, de zijdelingse steun is wat beter en al met al hebben we op een rit van zes uur niets te klagen gehad. Waar we wel iets over te klagen hebben, is het zicht naar achteren: de nieuwe C1 heeft een kleinere achterruit die minder ver is doorgetrokken richting dakrand. In combinatie met de naar ons idee te hoog geplaatste binnenspiegel beperkt dit het zicht naar achteren.



Tijd om op pad te gaan met onze Babi Pangang Expres. Met de nadruk op Expres, want onze C1 is niet zomaar een C1! Nee, deze is voorzien van de inmiddels bekende VTi82 PureTech motor. Die levert 82 pk in een auto van maar 860 kg. Dat moet toch wel goed rijden, dachten wij zo. Het maximale koppel van 95 Nm komt al bij 2.750 toeren vrij, waardoor je de auto schakellui door de stad kunt loodsen. De fijn werkende, elektrische stuurbekrachtiging, lichte koppeling en prima schakelende vijfbak maken de C1 tot een aangename wagen voor in de stad. Toch merk je gelijk dat deze C1 meer aankan. Met een dampende bak Babi Pangang van de Chinees zetten we koers naar de A2. De trajectcontrole tot Utrecht geeft mooi gelegenheid om vast te stellen dat de nieuwe C1 een stuk stiller is dan het vorige model en dat hij zelfs met de 1200 cc grote PureTech motor gewoon 1 op 20 loopt. Naarmate we verder afzakken richting het zuiden worden de wegen leger en kunnen we ook wat meer tempo maken. Cruisen met 130 km/h gaat heel lekker. Ook bij die snelheid valt op dat de nieuwe C1 stiller is dan z’n voorganger. De VTi82 toont niet alleen een grote drang tot versnellen, maar is ook nog eens erg soepel én trekt over een breed toerenbereik. Pas boven de 5.000 toeren neemt het vermogen wat af, maar de toerenbegrenzer wordt zonder enig morren bereikt en daar hoef je niet eens je best voor de doen. Daarbij klinkt het motortje gewoon erg lekker en de onbalans die een 3 cilinder motor nou eenmaal heeft, hebben ze bij PSA goed beperkt, al is in de C1 wel duidelijker te merken dat er een driecilindermotor in hangt dan in de C4 met e-THP, waar we eerder mee reden. Ook in vergelijking tot de variant van 68 pk is de C1 PureTech wat onrustiger bij stationair toerental. We wennen er snel aan en ervaren het niet als storend.

Nederland verlaten we via Maastricht, daarna door een druk Luik richting de E25 naar Luxemburg. Even na Luik worden we geconfronteerd met een flinke stijging. Verbazingwekkend genoeg sleurt de 82 pk het aardig volgeladen C1’tje moeiteloos naar boven. En nee, niet alleen in de vierde versnelling, maar we kunnen zelfs opschakelen naar vijf en de 120 makkelijk aanhouden. Na deze eerste serieuze klim hebben we zo’n 165 km te gaan naar Luxemburg. Heuveltje op, heuveltje af. Soms over mooi en strak asfalt, soms kuilen, richels en gaten. De C1 laat zich niet gek maken, de wegligging is gewoon prima. Strak, zeker, maar zeker niet oncomfortabel hard. Deze prima wegligging zal ons straks, op de binnenwegen in La France nog goed van pas komen, noteren we.

Na een tankstop vlak bij de Frans-Luxemburgse grens (lekker hoor, euro95 voor €1,08) rijden we vlotjes Frankrijk in. Langs Thionville richting Metz en Nancy. Een stuk wat tegenwoordig rijkelijk voorzien is van snelheidscamera’s en wisselende maximumsnelheden kent. Na Nancy pakken we de péage richting Lyon, om die vervolgens bij Montigny-le-Roi weer te verlaten en het laatste stuk van de heenreis binnendoor af te leggen. Onze eindbestemming is het jachthotel “Moulin de l’Achat” in het kleine dorp Enfonvelle in de Haute Marne. Hier gaan we de Babi Pangang afleveren.

Na het verlaten van de Franse autoroute rijden we over het verlaten Franse platteland. De C1 toont ook hier weer dat hij veel meer is dan een stadsauto. Door de fijn schakelende versnellingsbak met goed gekozen overbrengingsverhoudingen, de gretige motor en het breed aanwezige vermogen biedt de C1 op de bochtige wegen in het heuvelachtige landschap erg veel rijplezier. De wegligging blijkt, zoals we eerder al vermoedden, plezierig strak te zijn. De koets helt in erg snel genomen bochten wel wat, maar om de auto echt over de voorwielen naar buiten te laten glijden, moet je je best wel doen. De C1 is overigens standaard voorzien van ESP en een anti-doorslipregeling. Dat systeem heeft een prettige eigenschap: het grijpt in, maar niet op zo’n manier dat het je rijplezier om zeep helpt en het blijft zelfs mogelijk om, zij het beperkt, wielspin op te laten treden. Fijn om te weten dat het ESP en ASR met het ABS aanwezig zijn maar niet beperkend dus. Prima voor elkaar! Toch hebben we ook een puntje van kritiek te melden: De wielkasten zijn kennelijk niet van enige substantiële isolatie voorzien. Ieder steentje wat door de banden gelanceerd wordt, hoor je hard tegen de wielkasten slaan. Je hebt daardoor soms het gevoel dat je auto gesloopt wordt en dat komt de kwaliteitsbeleving niet ten goede. Extra isolatie van met name de wielkasten achter is dus gewenst.

Na deze mooie rit bereiken we de Moulin de l’Achat, onze logeeradres en uitvalsbasis voor de komende dagen. We hebben de 650 km in een nette 6 uur gereden en stappen zonder last van rug of benen uit de C1. De bak met Babi Pangang is zelfs nog warm! Hiermee is wel bewezen dat de C1 veel meer is dan een guitige wagen voor in de stad. Nee, zelfs voor een internationale bezorging kun je dus prima een C1 gebruiken, mits voorzien van de 82pk sterke VTi-motor.

Na twee dagen ontspannen verblijf in de comfortabele Moulin vertrekken we maandagochtend weer richting Nederland. Nu nemen we een iets andere weg richting de autoroute, waarbij we een langer stuk over de route nationale kunnen rijden om ook daar eens te kijken hoe een C1 zich gedraagt. Tja, eigenlijk geen echte verrassing: wederom overtuigt de motor in elasticiteit. Inhalen van 90 km/h naar 110 km/h in z’n vijf: gaat ook weer prima. Heuvel op? Niet nodig om terug te schakelen, gewoon gas d’r op en gaan. We rijden door naar Metz om eens goed inkopen te doen bij de Leclerc. Een mooi moment om te kijken hoeveel er in de kofferbak van de C1 past. Ook hier blijkt weer dat de hele auto wat gegroeid is want het ruimteaanbod is duidelijk beter dan voorheen. Boodschappen voor de kerstdagen, wijn en ruitensproeiervloeistof passen nog prima tussen de CitroBags met onze weekendbagage.

Tijdens de terugreis vragen we ons af waarom we deze nieuwe C1 het straatbeeld toch minder lijkt te overspoelen dan zijn voorganger. De belangrijkste reden is toch het verschijnen van veel concurrenten die zich aardig met de C1 kunnen meten. Daarnaast is ook de prijsstelling ten opzichte van deze concurrenten niet meer zo uitzonderlijk scherp. Dat is ook niet zo gek, want het is ook een veel volwassener auto geworden. Wij zouden graag een vrij kale vijfdeurs met als enige luxe centrale vergrendeling en handbediende airco zien, maar wel met de erg fijne 82pk PureTech-motor. Het touchscreen, de automatische verlichting, de lichtmetalen velgen, het stoffen vouwdak, de verchroomde spiegelkapjes; dat is toch allemaal te missen luxe in een auto die op een erg voordelige en absoluut volwaardige manier een jong gezin mobiel kan maken. We hopen dat Citroën toch zo’n relatief eenvoudig uitgeruste C1 met 82pk motor in de prijslijst op zal nemen, want dat zou de instap in de wereld die Citroën heet financieel een stuk aantrekkelijker maken. De door ons gereden C1 was een (inmiddels niet meer als VTi82 leverbare) “Feel” die door het toevoegen van een boel opties voor een bedrag van €14.825 in de showroom stond. Bestel je nu een nieuwe C1 VTi 82, dan zit je vast aan het uitvoeringsniveau “Shine” die als vijfdeurs minimaal €15.040 kost én standaard vol met luxe en opties zit, die zoals gezegd lang niet iedereen nodig heeft.

Al met al hebben we aan de Babi Pangang Expres erg veel plezier beleefd en raden we iedereen die in dit segment shopt aan om een proefrit te maken met juist de C1 VTi82, het zal een pittige, smaakvolle verrassing zijn.

Pluspunten:
+ erg fijne 82 pk sterke PureTech motor
+ veel rijplezier
+ zuinig
+ betere afwerking dan voorheen
+ betere stoelen dan voorheen

Minpunten:
- zicht naar achteren in binnenspiegel
- plaatsing binnenverlichting
- isolatie van de wielkasten matig
- prijstechnisch niet de meest interessante aanbieding

We danken Citroën Nederland voor het ter beschikking gestelde testvoertuig, de familie Timmermans voor de gastvrije ontvangst in hun hotel Moulin de l’Achat en Boudewijn van den Bogaert van CitroBag voor een set tassen. Je kunt hier reageren op dit artikel.

tekst en foto’s: waterman en Lucas

C1: Maar nu serieus!


Eerder reden we met de nagelnieuwe C4 Cactus, een auto die chique, doch scherp gecalculeerd rijden mogelijk moet maken. Citroën biedt nog meer aangenaam betaalbaar autonieuws: de even nieuwe C1. Kan de dreumes onder de Citroëns ons definitief overtuigen dat goed rijden geen opsmuk behoeft? Wij reden de C1 Airscape, in de stad en op het land.

’s Ochtends meteen na het ontbijt sluiten we aan om een beetje een nette C1 uit de pool te kunnen bemachtigen. We willen er een met een rood dak. Dat lukt: ‘ons’ exemplaar is afgewerkt in Lipizan White met Sunrise rode accenten. En een rood dak. Dat dak blijft vanwege het natte weer helaas wel de hele rit gesloten. Onder de kap ligt de 1,2 liter driecilinder PureTech benzinemotor, die in deze versie 82 pk mobiliseert. Die motor zou er in een autootje van 840 kilo voor moeten zorgen dat we vlot genoeg met het Amsterdamse verkeer mee kunnen.

Eerst wordt er voor ons een smartphone gekoppeld aan het touchscreen van de C1. Op die manier kan, dat is althans de bedoeling, onder andere van diverse onder Android werkende navigatie-apps gebruik gemaakt worden. Dit is meteen het belangrijkste item aan de C1 waar we niet door overtuigd werden: de auto is nadrukkelijk ingericht op het ‘docken’ van je (Android-)smartphone, maar de procedure is te omslachtig. Bovendien moet de verbinding bij het minste of geringste opnieuw tot stand worden gebracht, wat het hele hands-free idee niet ten goede komt. De navigatie-app die wij meekregen, was ook nog eens niet erg betrouwbaar, zodat we uiteindelijk ouderwets op de kaart hebben gereden. Dat de koppeling met smartphones en navigatie-apps niet bijster geslaagd is, is iets wat de andere persteams aan hun auto’s ook was opgevallen. Goed. Dat hebben we uit ons systeem. Nu over op serieuze zaken.

Veel belangrijker is namelijk het rijden op zich. Bij het starten valt op dat de driecilinder motor, die ook in de C4 Cactus leverbaar is, in de C1 aanzienlijk minder goed gedempt is opgehangen. Stationair zijn er duidelijk trillingen waarneembaar en de driecilinderroffel is, hoewel niet storend, duidelijk aanwezig. We nemen de kortste weg de stad uit, waarbij de C1 precies doet wat je van een stadsautootje mag verwachten: de wagen stelt zich handzaam en wendbaar op en laat zich moeiteloos door het stadsverkeer loodsen. Het gaat allemaal heel keurig, zonder morren en bijna alles laat zich bedienen zoals we dat al jaren van Citroën kennen. Behalve de wisser: de schakelaar komt van Toyota en werkt dus precies andersom.

Citroën presenteert de C1 als een betaalbare, zuinige en milieuvriendelijke wagen. De PureTech moet een verbruik van 4,3l/100km kunnen realiseren. Dat kan de PureTech motor ongetwijfeld, maar wij kunnen het niet. Al in de stad viel op dat het driepittertje gretig oppakt en het autootje vlot verplaatst. Op een daarvoor geschikt kronkelweggetje hebben we daarom alle poeha over ‘milieu’ en ‘zuinig’ overboord gezet en ons geconcentreerd op dat vlotte aspect. En juist daar blinkt de C1 uit. Negeer alle opschakeladviezen en laat het motortje lekker hoog in de toeren klimmen: je wordt beloond met dezelfde, al eens met het Porsche-geluid vergeleken, soundtrack als die we van de ‘oude’ C1 kennen. Niet alleen dat: de versnellingsbak in de C1 is veel korter dan in de C4, zodat de machine ondanks een iets minder gunstige verhouding vermogen/gewicht dan in de 110 pk sterke Cactus die we reden, toch aanzienlijk vlotter van de plek wil. De hele wagen leeft op als je wat meer naar z’n grenzen gaat zoeken. Dit is duidelijk waar de nieuwe C1 écht in z’n element is: zoek een bochtig parcours op, laat de driepitter de vrije teugel en geniet van een overtuigend strak weggedrag. Deze C1 heeft zich duidelijk niet in z’n laatste snelle bocht verslikt. Het verbruik zal zo natuurlijk nooit aan de opgegeven waarden komen, maar daar komt een boel onversneden fun voor terug. Zo veel zelfs, dat wij menen dat de C1 rijp is voor een versie in de geest van de AX Sport. In principe is de 110 pk PureTech motor dezelfde motor als de 82 pk versie. Een basic autootje dat met zo’n fijn onderstel gezegend is, zou met zo’n motor toch iets werkelijk moois moeten zijn?

De nieuwe C1 heeft het guitige van de oude verregaand van zich af geschud. Er staat een stoer wagentje dat verstandig en verantwoord met portemonnee, milieu en fossiele brandstof omgaat. Maar dat doet deze serieuze C1 niet zonder te weten hoe je de teugels moet laten vieren, want een feestje bouwen is de C1 met de PureTech-motor altijd voor in. Want wat Citroën je niet vertelt, maar wij wel, is dat de C1 PureTech stiekem lekker een Groene GTi is… We zijn, kortom, overtuigd: een prima auto heeft niet meer nodig!

Meepraten over de nieuwe C1 kan in dit draadje.

tekst: RensKorevaar en Penny Lane, foto’s: Penny Lane

Citroën onthult de nieuwe C1


Op de Salon van Genève toont Citroën de nieuwe C1. Het is een nieuwe versie van de bestseller waarvan sinds zijn introductie in 2005 meer dan 760.000 exemplaren zijn verkocht. Als sprankelende en ongecompliceerde stadsauto verschijnt deze in een 3- en 5-deursversie en in een versie met open dak: de Airscape.

Een uitgesproken design
De nieuwe Citroën C1 is leverbaar in een 3-deurs en een 5-deurs versie, als hatchback of met open dak (Airscape). De dynamische, energieke stijl wordt benadrukt door de visuele continuïteit tussen de voorruit en de zijruiten, met zwarte voorruitstijlen en, afhankelijk van de uitvoering, verchroomde raamomlijsting aan de onderzijde. Het front heeft de kenmerken van de nieuwe modellen van Citroën, met de koplampen in twee delen die hem, in combinatie met de ronde units, een guitige blik geven. De kenmerkende verticale LED-dagrijverlichting benadrukken zijn lachende blik en sterke karakter. De achterkant is dynamischer geworden door een glazen achterklep en de vierkante achterlichten met 3D-effect.

Aantrekkelijke kleuren
De vrolijke, sprankelende nieuwe Citroën C1 is leverbaar in acht trendy carrosseriekleuren, van het elegante Caldéra zwart, Gallium grijs, Carlinite grijs en Olive Brown tot het heldere Lipizan wit, Smalt Blue, Scarlet rood en Sunrise Red. Hij kan ook worden gepersonaliseerd in een combinatie van twee kleuren. Er zijn twee speciale introductieversies, waarbij het dak een andere kleur heeft dan de carrosserie (dak Olive Brown en carrosseriekleur Lipizan wit). De versie met open dak Airscape heeft ook twee kleuren. Zo kan er voor het linnen dak gekozen worden uit Sunrise Red, Black en Grey, die in dat geval ook anders zijn dan de carrosseriekleur.
Ook het interieur van de nieuwe Citroën C1 is licht, ongedwongen, vrolijk en kleurrijk. Het strakke dashboard is opgevrolijkt met kleurige accenten: bij het multimediafront, de sierlijsten om de uitstroomopeningen en de steunplaat van de versnellingspook. De carrosseriekleur komt subtiel terug in de portierpanelen.

Airscape: een uitnodiging om van elk moment te genieten
De nieuwe Citroën C1 zorgt elke dag voor rijplezier en heerlijke rijsensaties. De Airscape-versie met open dak is verkrijgbaar in een 3-, maar ook in een 5-deurs versie, wat exclusief is in dit segment. Het soepele linnen schuifdak heeft uitzonderlijke afmetingen (800 mm x 760 mm), is eenvoudig in gebruik en elektrisch bedienbaar.

Compacte afmetingen voor meer wendbaarheid
Er passen vier volwassenen in de nieuwe Citroën C1, die zowel voor- als achterin voldoende ruimte hebben. Beide versies (3- en 5-deurs) hebben compacte afmetingen (l 3,46m, b 1,62m, h 1,45 m). Daarmee blijft het een veelzijdige stadsauto, een van de compactste op de markt. De beperkte afmetingen zorgen voor een grote wendbaarheid, dus gemakkelijk manoeuvreren. Aan dit laatste dragen ook de efficiënte draaicirkel van 9,6 m en de elektrische stuurbekrachtiging bij.

Systemen die het leven vereenvoudigen
De C1 heeft verdeeld over het interieur een heleboel handige en slimme opbergruimtes, met onder meer bekerhouders en een dashboardkastje met klep waarin een literfles past. De nieuwe Citroën C1 is ook een ergonomische auto. De praktische bagageruimte van 196 liter is goed toegankelijk doordat de hoedenplank wegklapt als de achterklep wordt geopend. Als de achterbank is neergeklapt, wordt de bagageruimte vergroot tot 780 liter. Uiteraard is ook gedacht aan uitrustingen die zorgen voor meer comfort in de auto. Zo is er bijvoorbeeld automatische airconditioning, stoelverwarming en is er, voor de 3-deurs versie, een geheugenfunctie voor de positie van de voorstoelen leverbaar.

De combinatie van comfort en wegligging
In vergelijking met de vorige generatie heeft de nieuwe Citroën C1 een nieuwe, vier kilo lichtere achtertrein, nieuwe schokdemperveren, nieuwe schokdempers en een nieuwe stabilisatorstang met een grote diameter. Dit zorgt voor een veercomfort van topniveau en een onberispelijke wegligging. Daarnaast biedt de nieuwe elektrische stuurbekrachtiging de perfecte combinatie van comfort en precisie. Het sturen gaat licht, aangenaam en nauwkeurig, zowel in de stad als op de snelweg, wat in hoge mate bijdraagt aan het rijplezier. Dan zijn er ook nog de nieuwe kleinere (14 en 15 inch) banden met zeer lage rolweerstand, die bijdragen aan efficiënt remgedrag en een lager brandstofverbruik.

Een touch screen tablet en internet
De nieuwe Citroën C1 beschikt over intuïtieve en gebruiksvriendelijke technieken. Zo kan hij worden uitgerust met een 7 inch touch screen tablet, waarmee alle mediafuncties kunnen worden bediend (radio, telefoon, afspelen van video’s, boordcomputer). Nooit alleen, altijd online. De nieuwe C1 biedt nog meer connectiviteit dankzij Mirror Screen. Met deze technologie kan de inhoud van een smartphone worden gekopieerd en bediend via het 7 inch touch screen. Hiervoor hoef je alleen te controleren of je smartphone hiervoor geschikt is, de app voor het uitwisselen van gegevens te installeren en de telefoon aan te sluiten op de USB-poort van de auto. Via de 7 inch touch screen tablet kunnen vervolgens alle functies van de smartphone worden gebruikt: navigatie, telefonie, adresboek, muziek, webradio, plus alle andere handige apps.

Techniek ten dienste van gebruiksgemak
In de nieuwe Citroën C1 is het ontspannen rijden. Parkeren in een krappe plek wordt kinderspel met de achteruitrijcamera die zijn beelden weergeeft op het 7 inch touch screen tablet. De nieuwe Citroën C1 is nu ook uitgerust met een Keyless entry en start systeem. Met deze functie kan de bestuurder de auto instappen en de motor starten zonder de sleutel uit zijn zak te halen. Dit systeem was al aanwezig op auto’s uit het hogere segment en maakt het leven van de gebruikers een stuk gemakkelijker. Een andere handige technologie de Hill-start assist, voor makkelijk wegrijden op een helling. Het wordt standaard aangeboden en kan zeer handig zijn in de stad, bijvoorbeeld bij het uitrijden van een ondergrondse parkeergarage. Deze functie houdt de auto automatisch twee seconden op zijn plaats en zorgt er zo voor dat de bestuurder moeiteloos kan wegrijden op hellingen van meer dan 3%.

Voor een lagere prijs
De nieuwe Citroën C1 is ook prijstechnisch slim, met een betaalbare aankoopprijs en een beperkte kilometerkostprijs. Het gewicht van slechts 840 kg, de banden met zeer lage rolweerstand en de efficiënte nieuwste motoren komen het brandstofverbruik en de onderhoudskosten ten goede.

Efficiënte motoren
De nieuwe Citroën C1 is leverbaar met twee benzinemotoren van de laatste generatie. Met de e-VTi 68 Airdream gekoppeld aan een 5-versnellingsbak, met Stop&Start technologie en een speciaal ‘aero pack’, behoort de nieuwe Citroën C1 tot de zuinigste (3,8 l/100 km) en milieuvriendelijkste auto’s (CO2-uitstoot van 88 g/km) van het segment. Deze VTi 68 motor wordt ook aangeboden met een elektronisch bediende versnellingsbak: ETG (Efficient Tronic Gearbox). Deze 5-versnellingsbak beschikt over een kruipfunctie en verbeterde pedaalafstellingen, zodat de auto rustig weg kan rijden en meer rijcomfort biedt.
De nieuwe Citroën C1 is ook leverbaar met de nieuwe VTi 82 motor van de PureTech-familie. Deze 1.2 3-cilinder benzinemotor met 82 pk wordt geproduceerd in Frankrijk en maakt gebruik van innovatieve, efficiënte en zuinige technologieën voor een verbruik van 4,3 l/100 km en een CO2-uitstoot van 99 g/km, terwijl hij tegelijkertijd een pittig en comfortabel rijgedrag biedt. De nieuwe Citroën C1 heeft een koppel van 118 Nm en een acceleratievermogen van 0 tot 100 km/h in 11 seconden.

Je kunt hier reageren op dit artikel.

bron: persbericht Citroën Nederland

90e Autosalon Brussel: hoe nieuw is de C1?


Forummoderator robb heeft de persdag van de 90e Autosalon van Brussel bezocht om er zijn camera op de Citroëns te richten. Als Rob Baesjou publiceert hij binnenkort zijn foto’s in het tijdschrift CitroExpert. Speciaal voor het forum heeft hij ook zijn pen in de hand genomen en beschreven wat er nu werkelijk nieuw aan de C1 is. En hoe komt de C1 uit de binnenruimtetest?

De 90e Autosalon van Brussel wordt gehouden in Brussels Expo op de Heizel. De tentoonstellingshallen worden daar deftig ‘paleizen’ genoemd. De enorme Citroën-stand beslaat ongeveer een kwart van paleis 6. Aan de uiteinden van de minstens 40 meter brede achterwand vinden we twee platformen: op de ene staat een witte C5 Tourer, op de andere een C-Zero. De overige modellen staan opgesteld in kringen: een kring voor de business-Citroëns C4, C5 en C6, een kring voor de DS-reeks en een kring voor de familie-Citroëns zoals C3, Nemo, Berlingo en de Picasso’s. Precies in het midden van de stand bevindt zich nog een verhoogd draaiplateau dat zorgt voor een prominent optreden van de DS5. Deze is ook in de Hybrid4-variant te zien, hier als DS5H aangeduid. Bij Peugeot is het zustermodel 3008 Hybrid in een opengewerkte versie aanwezig, die ertoe uitnodigt om via touchscreens de verschillende aandrijfelementen te ontdekken.

En de wereldpremière, de nieuwe C1? Die staat in een hoek van de Citroën-stand, waar hij erg zijn best zal moeten doen om de bezoekers ervan te overtuigen dat hij nieuw is. Opgefrist is hij zeker: hij oogt eigentijdser en uitdagender. Dit positieve effect is bereikt met relatief kleine ingrepen, dus laten we het toch maar op een facelift houden. Na een rondje om de auto te hebben gelopen, wordt het tijd om de portieren te openen en de ultieme ruimtetest uit te voeren: kunnen vier lange Hollandse mannen in een C1 zitten? Het kan… Voorin is hij verrassend ruim, mede dankzij de goed verstelbare stoelen. Ook achterin valt de beenruimte mee, wanneer de voorstoelen tenminste niet helemaal naar achteren geschoven zijn. Voor lange volwassenen is hij echter te laag: de hoofdsteunen van de achterbank drukken tussen de schouderbladen en het dak drukt op het hoofd. Kleinere volwassenen zullen achterin waarschijnlijk wel goed kunnen zitten. De C1 kan zeker kinderen naar school brengen en boodschappen doen. Daarvoor lijkt de auto zelfs bedoeld te zijn.

Twaalf paleizen zijn voor de Autosalon in gebruik, hetgeen aangeeft dat deze beurs voor de binnenlandse autoverkopen van groot belang is. In internationale vergelijkingen moet de Brusselse beurs zijn meerderen erkennen in die van onder meer Frankfurt, Genève en Parijs. De wereldpremières zijn dan ook relatief bescheiden. Naast de C1 maken de vernieuwde Peugeot 107 en de Toyota Aygo hun opwachting. Toyota pakt bovendien uit met de facelift van de Landcruiser, Mini laat zijn Roadster zien en BMW toont voor het eerst een aantal nieuwe motoren en nieuwe uitrustingsniveaus. Kortom, de beurs van Brussel kan niet bogen op heel spectaculair autonieuws. In een jaar waarin we het moeten doen zonder Frankfurt, Parijs en Amsterdam, is een bezoek aan Brussel wel degelijk de moeite waard. Tegenover de stand van Citroën is overigens nog een expositie van ‘mythische wagens’: stuk voor stuk fraaie klassiekers. Voor ons vormt de zilvergrijze DS 21 Cabrio uit 1968 het hoogtepunt. Zo komt Citroën toch als winnaar van ‘het salon’ uit de bus.

Reacties op dit artikel kun je hier plaatsen.

tekst en foto: robb, redactie: RensKorevaar

Wereldpremière nieuwe C1 voor Salon van Brussel


De nieuwe CITROËN C1 wordt op 10 januari in wereldpremière voorgesteld op het Salon van Brussel. In maart zal hij zijn opwachting maken in de verkooppunten. Sinds zijn lancering in 2005 wist het instapmodel van het Merk met de Chevrons al meer dan 620.000 klanten van over de hele wereld te verleiden. Met zijn nieuwe look en 99 g CO2-uitstoot is de CITROËN C1 vastberaden om nog meer harten te veroveren!

EEN PRAKTISCHE EN AANGENAME STADSAUTO
Net als in zijn beginjaren is de nieuwe CITROËN C1 beschikbaar in twee versies (3 of 5 deuren), wat niet altijd van zijn concurrenten gezegd kan worden. Het kleinste model van het Merk kan opnieuw rekenen op de troeven waarmee hij sinds 2005 wereldwijd meer dan 620.000 klanten wist te overtuigen. De nieuwe CITROËN C1 kan tot 4 volwassenen een comfortabel plekje aan boord bieden, zowel op de voor- als de achterzetels. Toch weet hij zijn compacte formaat (3,44 meter lang) te behouden, waardoor hij zich met hetzelfde gemak door het verkeer laat leiden. Hij is immers niet voor niets een van de kortste stadsauto’s op de markt. Zoals het een waardige bondgenoot betaamt, is de CITROËN C1 gemakkelijk te besturen en op alle vlakken een plezier om mee te rijden. Naast zijn korte draaicirkel (9,63 meter tussen stoepranden), is de auto ook rijkelijk voorzien van opbergvakken die slim verdeeld werden over het dashboard, de middenconsole en de portieren. Het koffervolume varieert naargelang de noden van elke bestuurder. Zo kan de achterbank neergeklapt worden, wat de 700 liter kofferruimte nog een extra 139 liter oplevert.

SLECHTS 4,3 L/100 KM EN 99 G CO2/KM
De nieuwe CITROËN C1 is soepel en sociaal bewust. Dat heeft hij onder andere te danken aan een driecilinderbenzinemotor van 68 pk. Ook in combinatie met de manuele versnellingsbak levert de nieuwe CITROËN C1 1.0i betere prestaties op het vlak van verbruik en uitstoot. Meer nog, hij zet de standaard op het vlak van milieuvriendelijkheid: 4,3 l/100 km in de gemengde cyclus en 99 g CO2/km. Daarmee is hij meteen de eerste CITROËN met benzinemotor die onder de drempel van 100 g CO2/km duikt. De gerobotiseerde manuele versnellingsbak vormt een bijkomend alternatief voor een optimale wendbaarheid en dito rijcomfort. In deze gerobotiseerde 1.0i-versie verbruikt de CITROËN C1 4,5 l/100 km en stoot hij 104 g CO2/km uit.

EEN NIEUWE EN VROLIJKE LOOK
De nieuwe C1 oogt nu nog sympathieker en straalt nog meer karakter uit met zijn nieuwe voorkant met kortere motorkap. De koplampen mogen dan wel hun ronde vorm behouden, de bumper krijgt voortaan - volledig hertekende - mistlampen mee. Toch zijn het vooral de led-dagrijlichten die in het oog springen, des te meer omdat ze eerder zeldzaam zijn in het segment. Een lichtarsenaal met verticaal design, volledig in lijn met de huisstijl van het Merk (DS3, C4 Aircross), en dat het karakter van de nieuwe CITROËN C1 nog meer benadrukt. Achteraan behoudt de wagen die unieke glaspartij die tevens de achterklep vormt. Ook de ‘dubbele chevrons’ en de monogrammen van de C1 werden gemoderniseerd. Eveneens op het programma: een nieuw design voor de 14-duims ‘NOTUS’-wieldeksels. De 14-duims lichtmetalen ‘RIFT’-velgen daarentegen bleven ongewijzigd, op n detail na: de bolkop waarop voortaan de nieuwe chevron prijkt!

AANTREKKELIJKE KLEUREN EN MATERIALEN
Speels als hij is, krijgt de nieuwe CITROËN C1 ook een speciale lanceringskleur mee, waarin ook de CITROËN C3 en CITROËN DS3 werden gehuld: Botticelli-blauw. Een frisse kleur die de catalogus van 2012 aanvult. Het kleurenpallet - niet-metallic of metallic - bestaat verder uit Scarlet-rood, Tritium-geel, Electra-blauw, Lipizan-wit, Caldera-zwart en twee soorten grijs (het lichte Gallium en het donkere Carlinite). Vanaf het Confort-niveau krijgt de nieuwe C1 bovendien een verchroomde sierstrip rond het radiatorrooster. De nieuwe CITROËN C1 zet zijn verleidingskracht verder in het interieur. Het interieur is aangenaam om in te vertoeven en zet de kleur van de wagen verder aan boord. De onderkant van het dashboard, de middenconsole en de deurpanelen vloeien over van grijs naar zwart en nemen zo dezelfde kleur aan als de bovenkant van het dashboard. Het resultaat is een betere coherentie. Het lederen stuur van de versies met gerobotiseerde versnellingsbak profiteert van een nieuw ontwerp, terwijl de auto’s met manuele versnellingsbak dan weer kunnen rekenen op een nieuwe versnellingspookknop. Voor de bekleding van de zetels koos CITROËN op de Confort- en Exclusive-versies voor een nieuwe stof: het veelkleurige Orsai. Het instapmodel krijgt een Nokimat Mistral-bekleding. Uiteraard blijft de optie Leder/Alcantara beschikbaar om de C1 een uiterst verfijnde uitstraling te geven.

NIEUWE ‘CRÉATIVE TECHNOLOGIE’-UITRUSTING
De nieuwe CITROËN C1 levert moderne prestaties die volledig in lijn liggen met de waarden van het Merk. De integratie van led-dagrijlichten is een eerste zichtbare knipoog naar de ‘Créative Technologie’. Wat het welzijn aan boord betreft, werd het radioaanbod verder uitgebreid. De voorkant van het gloednieuwe audio/cd-systeem met Connecting Box (in optie verkrijgbaar vanaf het tweede afwerkingsniveau en standaard op de Exclusive-uitvoering) werd geïntegreerd in de stijl van het dashboard en geeft het uur weer. De belangrijkste voordelen van het audiosysteem zijn de Bluetooth-functie en de mogelijkheid om mp3-bestanden af te spelen. Ook handig: de USB- en Jack-poorten onderaan de middenconsole. Andere technologische nieuwigheden die de bestuurder zullen verblijden: de schakellepels aan het stuur die voor het eerst op dit model gecombineerd worden met een gerobotiseerde manuele versnellingsbak, of de parkeerhulp die als optie verkrijgbaar is, ...

NOG MEER WELZIJN EN VEILIGHEID AAN BOORD
De nieuwe CITROËN C1 is op alle wegen thuis. Om zijn rijkwaliteiten nog verder op punt te zetten, werden de stuurbekrachtiging en de schokdempers herdacht voor nog meer pit en een betere filtering bij lage snelheden. Wat de uitrusting betreft, heeft de nieuwe CITROËN C1 heel wat technologieën aan boord waardoor verplaatsingen in of buiten de stad nog veiliger worden, zoals ABS, airbags, noodremhulp, Isofix-bevestigingen, elektronische remverdeler en ESP (beschikbaar als optie op alle afwerkingsniveaus), ...

AFSPRAAK IN BRUSSEL
De nieuwe CITROËN C1 - die in de loop van januari besteld kan worden - maakt zijn officiële debuut op het Salon van Brussel tijdens de persdag op dinsdag 10 januari 2012. Het grote publiek kan de nieuwe telg van donderdag 12 tot zondag 22 januari bewonderen op de CITROËN-stand (hal 6). Begin maart maakt hij zijn opwachting in de verkooppunten, een periode die samenvalt met het Salon van Genève 2012.

bron: Citroën Belux

Reageren op dit artikel kan hier.

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook