Categorieën
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (40)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (272)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)

Nieuwe C3: Persoonlijkheid en Comfort
De Citroën C3 is de bestverkopende Citroën van dit moment. De huidige generatie loopt sinds 2016 en dus is het tijd voor een rondje bijwerken. En dat allemaal onder het motto van 'meer persoonlijkheid en meer comfort'. Kortom: Meer Citroën.
750.000 stuks heeft Citroën er inmiddels van verkocht: de huidige C3 doet het lekker. Maar nu het merk steeds nadrukkelijker koers gaat varen op individualiteit en comfort wordt het tijd om ook de kernspeler in het programma van Citroën onder handen te nemen. Was er dan iets mis met de C3? Niet echt, lijkt ons, maar als het speelveld verandert is het goed om mee te veranderen. En als dat een lekker eigenwijze en uiterst comfortabele auto oplevert komt het erop neer dat Citroën ons de volgende Echte Citroën belooft. Dat belooft dus nogal wat!
Wat mogen we dan concreet verwachten van de vernieuwde C3? Sowieso natuurlijk een ander front, dat dankzij stijlkenmerken van de CXperience concept-car meteen weer lekker fris oogt. Ook de airbumps zijn opgeschud. Dan komen er nieuwe lichtmetalen velgen in 16 en 17 inch, twee nieuwe kleuren (Elixir Red en Spring Blue), 4 koetswerkthema’s waaronder een nieuwe (Emeraude) en twee nieuwe interieuraccenten (Techwood en Emeraude). Alles bij elkaar zijn er straks 97 verschillende manieren om je nieuwe C3 aan te kleden. Je vraagt je af waar je de afstandsbediening van de centrale vergrendeling nog voor nodig hebt, want er staat straks nooit meer precies zo’n C3 op de parkeerplaats van de Appie als de jouwe.
Maar het ging over comfort, wat is er op dat gebied te beleven bij de nieuwe C3? Om te beginnen kan de nieuwe C3 beschikken over Advanced Comfort stoelen. Die hebben inmiddels in andere modellen bewezen weer ouderwets des Citroëns uitstekend te zitten, dus dat is wel iets om naar uit te kijken. Vanuit zo’n heerlijk luie stoel onderweg alle denkbare elektronische butlers aan het werk hebben moet een waar gevoel van luxe geven: hands-free ontgrendelen en starten, parkeersensoren nu ook in de voorbumper, een actieve remhulp die moet voorkomen dat je die sensoren ook nodig hebt, een vermoeidheidsassistent, een koffiestop-alarm (om te voorkomen dat je die vermoeidheidsassistent nodig hebt), automagisch grootlicht, achteruitrijcamera, hill-assist, lane-assist, dodehoek-assistent, verkeerbordherkenning en cruise-control/snelheidsbegrenzer - verzin het en de C3 geeft je er ‘personeel’ voor. En als dat personeel niet voldoet zijn er nog allerhande telefonisten en IT-ers ingebouwd die je op alle inmiddels gangbaar geworden manieren met de rest van de wereld verbinden. Je zou je bijna afvragen: om te voorkomen dat je je nieuwe C3 ook nodig hebt?
Onder de kap vinden we alleen nog maar motoren die aan de Euro 6 emissienormen voldoen. Dat zijn de driecilinder 1.2L PureTech motor in een uitvoering van 83 pk en een uitvoering van 110 pk, beide met handmatige vijfversnellingsbak en start/stop-systeem en in het geval van de 110 pk uitvoering optioneel met de zes-versnellings elektronisch automatische transmissie. Ook de 1.5L BlueHDi dieselmotor met 100 pk is beschikbaar in de vernieuwde C3, maar alleen met handmatige vijfbak.
Kortom, de nieuwe C3 belooft weer een heleboel leuks te gaan bieden. Vanaf juni van dit jaar wordt-ie bij de dealer verwacht.
Reageren? Dat kan hier!
Tekst: Penny Lane o.b.v. persbericht Citroën, foto’s: Citroën Communication
C3 Aircross: een SUV-avontuur in het B-segment
Het B-segment is vol in beweging. Fabrikanten aarzelen niet om in alle segmenten een ‘regulier’ model én een crossover of SUV aan te bieden. Zo ook Citroën, dat op Corsica de C3 Aircross introduceert. Op uitnodiging van Citroën Nederland toog Citroën-Forum.nl naar het eiland voor een kennismaking!
De concurrentie in het segment van de B-klasse Crossover/SUV is enorm. De Renault Captur is een zeer bekende verschijning, maar auto’s als de Mazda CX-3, Fiat 500X/Jeep Renegade en Nissan Juke pikken een aardig graantje mee. De C3 Aircross kent uit eigen stal natuurlijk de Peugeot 2008 en het verse neefje Opel Crossland X. De Opel rolt zelfs naast de C3 Aircross in Zaragoza van de band, op hetzelfde bekende platform PF1 (jawel, uit 2002). Ook is de Opel voorzien van PSA’s fijne Puretech en BlueHDi aandrijflijnen. Let wel: de samenwerking met GM die leidde tot de ontwikkeling van deze auto’s is nog van vóór de overname van Opel door PSA. Tenslotte is er nog Kia, dat recentelijk de Stonic presenteerde, met als technische basis de Rio, en Hyundai dat de Kona op de markt bracht. Weet Citroën zich een plekje te verschaffen in deze stoelendans?
Nog een vraag. Wat is, volgens Citroën, een SUV? De C3 Aircross wordt in ieder geval voorzien van grote wielen, een verhoogde bodemvrijheid, verstevigingen aan de onderzijde en bodemplaat, en een hoge zitpositie met ooghoogte op zo’n 130 centimeter. ‘Actieve’ opties zijn er ook, zo is er de mogelijkheid om de auto uit te rusten met Hill Assist Descent en is er Grip Control, waarbij de tractiecontrole verschillende ondergrondprofielen kent: asfalt, sneeuw, modder, los gesteente. Hill Assist Descent en Grip Control is als een pakket te bestellen op de diesels en de 110 pk-varianten van de Puretech. Dit is dan meteen in combinatie met een set vierseizoenenbanden. Door al deze SUV-elementen te combineren met een geheel eigen gezicht, ruime binnenafmetingen en mogelijkheden het uiterlijk te personaliseren is de C3 Aircross een SUV, maar blijft het onmiskenbaar een Citroën.
De C3 Aircross smoelt in ieder geval lekker. We herkennen de ‘vierkant ronde’ elementen van andere Citroëns, treffen aluminiumkleurige stootpanelen aan en wielkast- en dorpellijsten in donkergrijs. Er is keuze uit acht carosseriekleuren. Het dak kan in een contrasterende kleur: Natural White, Ink Blue, Sable en Spicy Orange. De spiegels, dakrails en strepen op het c-stijlruitje - een knipoog naar de BX - kunnen in een weer contrasterende kleur, waarbij je ook vier keuzes hebt: oranje, grijs, wit en zwart. Voor het interieur valt er ook nog wat te kiezen. Zo kun je voor verschillende stikpatronen en bekledingen gaan, in verschillende kleurcombinaties. Het door ons gefotografeerde testexemplaar is voorzien van het mooie ‘Sable’ als hoofdkleur met inktzwart dak en pittig oranje kleuraccenten. Wat opvalt, maar door afwezigheid: Airbumps. Desgevraagd geeft een lid van het designteam aan dat in het geval van de C3 Aircross de Airbumps weggelaten zijn, omdat deze aan het ontwerp en de robuustheid van de auto niet veel toe zouden voegen. Of dit in de toekomst ook voor andere modellen geldt wordt niet helemaal helder. Duidelijk is wel dat Citroën de Airbumps als een karakteristieke, maar niet vanzelfsprekende toevoeging is gaan zien.
Het interieur is speels en prima afgewerkt. Vooral de grijze optie Metropolitian Grey is erg mooi, met aangenaam aanvoelende stoffen en oranje accenten. Een opvallende optie is het grote panoramische dak dat open kan. Snelheden tot honderd kilometer per uur zijn prima te doen zonder overdreven veel windgeruis en in de praktijk maakt deze optie de C3 Aircross tot een auto waarmee je alle seizoenen ‘open’ kan rijden. Qua binnenruimte doet de C3 Aircross ruim aan, maar schijn bedriegt. De kofferruimte mag dan groot zijn als de de achterbank (uitsluitend vanuit het interieur) naar voren geschoven is, voor de achterpassagiers blijft er dan nauwelijks beenruimte over. Met vier personen op reis kan best, maar niet met meer dan een set weekendbagage. Kijken we wat verder naar voorzieningen die het verblijf in de C3 Aircross aangenaam maken, dan vinden we een snelle en overzichtelijk infotainment-unit, waarvan het audiogedeelte met recht aangeprezen wordt als ‘HiFi’. Er zijn beter klinkende systemen maar de unit als geheel klinkt meer dan prima. De stoelen zijn wat vlak en laten wat betreft ondersteuning te wensen over. Het exemplaar voor de passagier is niet in hoogte verstelbaar. Wel zijn ze afhankelijk van de uitvoering verwarmbaar. Ook afhankelijk van de gekozen uitvoering: de binnenspiegel dimt automatisch, de buitenspiegels zijn voorzien van dodehoekdetectie. Voor een verder gevoel van veiligheid zorgt de ‘Active City Brake’ die van achter de binnenspiegel een extra oogje in het zeil houdt. Tevens is er een weergave van de maximumsnelheid ter plaatse (ook via een head up display) en kijkt de camera of je netjes binnen de wegbelijning blijft. De achteruitrijdcamera kent een aardigheidje: tijdens het achteruitrijden projecteert hij de beelden om het silhouette van de auto, zodat dit een 360-gradenbeeld oplevert. In het vakje vóór de versnellingspook kan een telefoon (die Qi ondersteunt) draadloos opgeladen worden. Telefoonconnectiviteit is er ook in de vorm van Mirrorlink, Apple Carplay en Android Auto.
In de motorruimte bevinden zich een paar goede bekenden. Benzinerijders kunnen zich verheugen op de fijne en ruim beproefde Puretech driecilinders. De niet-geblazen Puretech met 82 pk gaat in combinatie met een vijfbak de deur uit. De turboversie met 110 pk aan vermogen is te koppelen aan zowel een zes-handbak als de EAT6 volautomaat van Aisin. De 130 pk-versie is alleen met handbediende zesbak te verkrijgen. Dieselliefhebbers hebben de keuze uit een 100 of 120 pk sterke BlueHDi, gekoppeld aan een handbak met respectievelijk vijf of zes verzetten.
Citroën introduceert de C3 Aircross op Corsica, om het avontuurlijke karakter van de auto te benadrukken. Het eiland is onder andere beroemd is om zijn asfaltrally over bochtige wegen. De auto stelt hier zeker niet teleur. We rijden de 110 pk Puretech met de volautomaat en de 120 pk BlueHDi met handbak. De wegligging is op deze stukken zondermeer degelijk te noemen. De besturing is communicatief en redelijk direct, maar mist wat scherpte. Een mogelijke oorzaak daarvan zijn de vierseizoenenbanden waarmee de benzine-uitvoering is uitgerust. De iets zwaardere diesel op zomerbanden rijdt eigenlijk niet anders. Hoe dan ook nodigt de C3 Aircross niet uit tot een potje sturen, al gaat hem dat prima af. Wat de C3 Aircross wel is: een comfortabele reisgenoot. Als je het vanaf deze kant bekijkt is er een uitstekende balans gevonden tussen veercomfort en rijdynamiek. Ook in de C3 Aircross valt de verfijndheid van de Puretech op. Hij is vrij van trillingen, doet graag zijn werk en laat zich alleen horen als hij echt aan de slag moet. De EAT6 is een heerlijke automaat die onopvallend schakelt. Alleen waar de weg bochtig is én stijgt lijkt de EAT6 iets van zijn stuk gebracht. De pook kan echter een tandje naar links waarop de automaat zich handmatig laat bedienen. Opschakelen gaat door de pook naar je toe te trekken, terugschakelen na een duw naar voren, precies zoals het hoort. De bak reageert lekker snel en op deze manier is de Aircross prima te mennen. De handbak aan de BlueHDi (ont)koppelt en schakelt trefzeker zonder drama, de vierkantige pook ligt lekker in de hand. De bediening van de bak is afgestemd op de inspanning die de besturing vergt, het geheel in balans. Als je het gehele plaatje bekijkt komt de benzineversie als de betere optie uit de bus. Aangezien turbomotoren aan koppel niet meer onderdoen voor diesels is bij een dynamische rijstijl de diesel, met haar beperkte toerenbereik, in het nadeel. Met een wat rustiger rijstijl is de benzinevariant zomaar tevreden met minder dan 6 liter op 100 kilometer brandstof. De BlueHDi is in zijn klasse een onbetwiste topper, maar diesel als lijkt als aandrijfconcept toch op een doodlopend spoor te zijn geraakt.
Na de eerste testritten heeft Citroën nog een avontuurlijke verrassing in petto: om het natuurpark waar we in tenten overnachten te bereiken moeten we een heftig slingerend pad afdalen. Slechts een deel van dit pad is verhard, voor de rest bestaat het uit een onregelmatig kleioppervlak met geulen, gaten en wasborden. De afdaling zelf is op bepaalde stukken zeer steil. Hier kunnen we uitgebreid met de Hill Assist Descent en Grip Control aan de slag. Het eerstgenoemde systeem zorgt ervoor dat je zonder de rem te gebruiken de auto gecontroleerd kunt laten afdalen. Met de ‘Grip Control’ in stand ‘onverhard’ is de afdaling kinderspel. Geen gas, geen rem, maar stapvoets naar beneden. Hobbels en gaten deren de auto niet, terwijl deze toch heftig door elkaar geschud wordt. De C3 Aircross verdient hier zeker de qualificatie SUV, want de rust waarmee we afdalen, zonder drama en gedoe, is indrukwekkend. Als we de volgende ochtend hetzelfde stuk met de BlueHDi beklimmen, met het grootste gemak, wordt dit gevoel bevestigd. We hebben het hier niet over een beproefde terreinauto, maar over een softroader!
Qua uitrusting zijn er de drie bekende uitrustingsniveaus ‘Live’, ‘Feel’, en ‘Shine’. Instappen doe je in Nederland vanaf €19690,- met de 82 pk-motor. De door ons gereden versies gaan echter ruim over de dertig duizend euro. Dat is veel geld voor een compacte auto, maar niet gek vergeleken met de concurrentie.
De C3 Aircross moet niet alleen de C3 Picasso vervangen, hij moet ook een alternatief bieden voor de C4 Cactus die qua platform ook eerder B-segment is, maar in moederland Frankrijk geen potten kan breken. Voor de lijnen van de C3 Aircross moet je vallen, maar als je voor een SUV gaat is een wat uitgesprokener styling juist wat je zoekt. Qua frivoolheid en nét niet te serieus zijn is de Aircross een schot in de roos. De ‘SUV’-classificatie lijkt gezien de volwassenheid van rijgedrag en de zachte terreincapaciteiten helemaal niet onterecht. Voorzieningen en uitrusting zijn helemaal op punt. Wij zien werkelijk geen reden om de C3 Aircross te laten staan!
Laat weten wat jij vindt van de C3 Aircross in dit topic!
tekst en beeld: 2d; met grote dank aan Citroën Nederland en Anne Lobbes

Citroën C3 vs. GS Birotor: heden vs. de toekomst van gisteren
Wat kun je doen als je met je Birotor in de Harz staat met panne en de ANWB je eigenlijk niet verder kan helpen omdat onderdelen zo schaars als iets zeldzaams zijn? Dan pak je een Citroën C3 en haal je die onderdelen thuis even op. Tenminste: wel als je Egbert heet en de Harzrun met je Birotor wilt voltooien! Dus is het woord aan Egbert...
Vol goede moed ging ik op weg met de Birotor naar het Harzgebergte in Duitsland om mee te doen met de “Harzrun”. De eerste grote reis met mijn GS Birotor. Wat rijdt dat heerlijk, wat een vermogen! De auto ligt mooi strak op de weg, ook bij 140 km/u. Ook is de auto heel stil voor een auto uit die tijd. En dat mooie turbine-geluid van de wankelmotor! Het benzineverbruik viel ook mee met rond de 1:8. Jammer genoeg werkte na een paar uur de solenoïde van de C-Matic halfautomatische versnellingsbak niet meer, waardoor hij niet meer ontkoppelde. Gelukkig kan je door de koppelomvormer gewoon stilstaan in de versnelling. Ik leerde al vlot in zijn 2 optrekken en van 2 naar 3 op toeren schakelen. Een bypass in het elektrische systeem maakte dat ik in de versnelling kon starten. Dus motor uit, in zijn achteruit, starten en even insteken…
Helaas sloeg aan het einde van dag 2 de echte pech toe. Toen ik 120 op een secundaire weg reed hoorde ik een vreemd geluid. Daarom maar snel afgeremd naar 60. Maar voordat ik een parkeerplek kon vinden: een grote klap, een klapperend geluid en er rolden 3 tripoïde-kogels voor mij uit over het asfalt. Ik hoefde eigenlijk niet eens te kijken om te weten wat er was. De aandrijfas was bij de tripoïde van de differentieel-as log gekomen. Die zit daar met 6 bouten vast. De vorige eigenaar van mijn auto heeft wel meer bouten niet echt goed vast gezet. Onze ANWB-er Henk was er al snel met de trailer, zodat we terug konden naar de camping. Wat nu?
ANWB-er Yuri: “heb je die kogels nog?” Nee… we hebben ons suf gezocht in de berm! De bouten zijn er nog wel. De schade van de rondslingerende as valt erg mee. Ik heb thuis in Nederland een donor. Yuri wist mij over te halen om die as op te gaan halen. De organisatie van de Harzrun leende mij de, door Citroën Nederland ter beschikking gestelde, bijna nieuwe C3 uit. We hebben snel wat gegeten en hop, om 19:00 zaten wij in de auto naar Nederland.
Dit was voor het eerst dat ik in zo’n moderne auto reed! Het was al snel donker, harde regen en windvlagen. Hoe werkt alles, waar zitten de knopjes? Nou, knopjes zitten er bijna niet. Heel veel moet via het touchscreen. Levensgevaarlijk om als bestuurder de kachel warmer te zetten. Maar de auto paste gelijk, alsof je een meteen goed zittende schoen aantrekt. Wat een comfort! Na 10 minuten voelde ik mij helemaal safe in de auto. Geweldige wegligging. “Alles” gaat automatisch: ruitenwissesr en verlichting hoef je niet aan te komen. Al snel vond ik de werking van de cruise control. Voet van gaspedaal af en met 150 over de snelweg, alleen wat aan knopjes zitten. Beetje alsof je in een film zit. Dat vond ik gelijk ook het gevaar, het gaat allemaal te makkelijk en je bent het contact met de echte buitenwereld kwijt.
Wel bijzonder al die snufjes. Onder de snelheidsaanduiding staat de maximaal toegestane snelheid. Die klopt ook nog als er wegwerkzaamheden zijn. Het dashboard heeft een centrale digitale snelheid aanduiding. Meer naar links ook een analoge klok, maar daar zit mijn hand steeds voor.
De motor maakt een wat roffelend geluid, beetje als een VW bus. Wel even wennen na het hoogtoerige turbo-geluid van de Birotor. Er zit toch geen boxer in? Terug in de Harz hoorde ik dat het een driecilinder is. Vandaar! Als je gas geeft duurt het even voordat hij vol power heeft, maar na een korte vertraging en vanaf de 3.000 toeren gaat hij als een speer. De kenners vertelden mij dat die vertraging komt omdat het even duurt voordat de turbo vol in komt. Dat kleine ding heeft minstens zoveel power als de wankelmotor van mijn GS Birotor. Maar de Birotor reageert wel directer.
Om 23:30 waren wij thuis, ondanks het nare weer niet erg vermoeid. De volgende dag de donor as gepakt en in orde gemaakt. Om 15:00 waren wij weer op de camping en om 17:00 kon ik weer met de Birotor rijden.
De Birotor heeft niet het comfort van de C3. Hij heeft een heel eigen motorgeluid. Het vermogen van deze supermotor is vergelijkbaar met dat van de driecilinder C3. Maar wat heerlijk om weer in de Birotor te rijden. Ik heb weer contact met de wereld om mij heen. Ik voel het gewoon als ik hard rijd. De paar knopjes die er zijn, kan ik gewoon op de tast vinden. Na elke rit gaat even de motorkap open om te kijken of alles nog vast zit en hoe het met de vloeistoffen zit. Bij de C3 heb ik niet eens uitgezocht hoe de motorkap open moet.
Rijden met de Birotor is een beleving. Rijden met de C3 is super comfortabel maar voor mij te vervreemdend…
Wat is jouw ervaring met de nieuwe C3? Deel het in dit topic!
Tekst & foto’s: Egbert

Daar is-ie: C3 Aircross
Het hing al langer in de lucht en vandaag is het dan zover: Citroën presenteert de opvolger van de C3 Picasso onder de naam C3 Aircross. Deze compacte SUV kent vele kleurencombinaties aan buiten- en binnenkant, zit vol assistentiesystemen en is ontsproten aan het 'Citroën Advanced Comfort'-programma. Een kennismaking.
Assertief design
De nieuwe Citroën C3 Aircross is een compacte SUV die zich onderscheidt met zijn krachtige, originele en moderne uitstraling. Het onvergelijkbare carrosseriedesign beschikt over dezelfde stijlkenmerken als andere Citroën modellen van dit moment en tegelijkertijd over alle kenmerken van een robuuste SUV. Het model biedt ongeëvenaarde personalisatiemogelijkheden. Perfect bij zijn SUV-karakter passen de systemen Grip Control en Hill Descent Assist, waarmee deze auto ook buiten de gebaande paden uit de voeten kan.
De nieuwe compacte SUV Citroën C3 Aircross werd ontwikkeld door designteams onder leiding van Alexandre Malval, hoofdontwerper bij Citroën. De C3 Aircross onderscheidt zich met een uniek carrosseriedesign alsmede een moderne, onverzettelijke uitstraling. Zijn compacte en hoge carrosserie (4,15 m lang, 1,76 m breed en 1,64 m hoog) is goed geproportioneerd en benadrukt het vloeiende, dynamische lijnenspel van dit model. Citroëns compacte SUV springt in het oog op de weg. Het design van de nieuwe C3 Aircross is uniek in het segment door de gespierd ogende motorkap, die kort is en hoog is geplaatst. Dit zorgt voor een robuuste uitstraling, die echter niet agressief is dankzij de horizontale balans en elegante vormen. De C3 Aircross staat stevig op zijn grote wielen met een bodemspeling die circa 20 mm meer is dan bij de nieuwe C3, waarmee dit model zijn onderstel deelt. De spatbordverbreders en de beschermplaten aan de voor- en achterzijde dragen ook bij aan de dynamische, beschermende SUV-styling. Deze visuele features onderstrepen het avontuurlijke karakter van dit model.
Personalisering
Een andere opvallende feature van de nieuwe Citroën C3 Aircross is de wijze waarop het model kan worden afgestemd op de wensen van de klanten. Net als de nieuwe C3 hebben de Citroën-designers de nieuwe C3 Aircross een gedurfd en modern uiterlijk gegeven dat klanten grotendeels naar eigen inzichten kunnen vormgeven. Zo kan het dak in verschillende kleuren worden uitgevoerd en zijn er diverse Colour Packs voor de carrosserie verkrijgbaar. Om de opvallende styling van deze compacte SUV te benadrukken, zijn tal van zaken voorzien van kleurrijke details, zoals de dakreling, de achterlichten, de buitenspiegelkappen, de omlijstingen van de koplampen en naafkappen van de wielen.
Ook het interieur kan grotendeels naar wens worden samengesteld, met keuze uit 5 ambiance. Voor het interieurdesign van de C3 Aircross dienden bijvoorbeeld de mode- en interieurwereld als inspiratiebron. De nadruk ligt op strakke lijnen, een design dat bescherming uitstraalt, een perfecte afwerking en het gebruik van verschillende texturen op het dashboard. De verschillende kleuren en materialen zijn perfect op elkaar afgestemd. De vormgeving van de portierpanelen, de in een contrasterende kleur uitgevoerde details op het stuurwiel, de ventilatieroosters alsmede de stoelbekleding zorgen voor een harmonieuze, lounge-achtige sfeer. Afhankelijk van de gekozen kleur oogt het interieur ingetogen, warm, dynamisch of chic.
Motoren
De C3 Aircross wordt geleverd met PureTech 3-cilindermotoren die over de nieuwste technologie beschikken voor een goede respons alsmede een laag brandstofverbruik en een lage uitstoot (de PureTech-motor won de ‘International Engine of the Year’in 2015 en 2016.) De BlueHDi-motoren zorgen dus niet alleen voor rijplezier, ze zijn ook erg milieuvriendelijk.
De krachtigste benzine-uitvoering van de nieuwe compacte SUV Citroën C3 Aircross beschikt over de PureTech 130 motor in combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak. De PureTech 110 motor is verkrijgbaar met handgeschakelde versnellingsbak (PureTech 110) alsmede de automatische transmissie EAT6 voor maximaal rijplezier en comfort (PureTech 110 EAT6). Het instapmodel wordt aangedreven door een PureTech-motor in combinatie met een handgeschakelde vijfversnellingsbak (PureTech 82). De BlueHDi120 is gecombineerd met een handgeschakelde zesversnellingsbak en de BlueHDi 100 met vijfversnellingsbak.
Naast deze zes motoren, die zijn bestemd voor de Europese markt, zijn er ook twee motoren voor andere exportmarkten: de benzinemotor PureTech 110 EAT6 en de dieselmotor HDi 90.
Binnenruimte
Bij de nieuwe C3 Aircross is alles gericht op rijcomfort, waarbij de ruimte-indruk en het gevoel van welzijn een belangrijke rol spelen. Hier wordt onder meer voor gezorgd door het horizontale design van het dashboard, waardoor het minder ruimte inneemt, en de uitnodigende en comfortabele stoelen. Het interieur van de nieuwe compacte SUV Citroën C3 Aircross is ruim en flexibel in te delen, het ruimteaanbod wordt door geen enkel model in dit segment overtroffen. Dankzij het Citroën Advanced Comfort® programma legt de C3 Aircross de lat hoger met zijn design, wat voor een buitengewone interieurruimte, een flexibel in te delen interieur en een grote bagageruimte zorgt.
De C3 Aircross beschikt over het meest geavanceerde interieurdesign in zijn segment, met een in de verhouding 60/40 neer te klappen achterbank en zittingen die in twee afzonderlijke delen zijn te verschuiven over een afstand van 150 mm. Dit gaat heel eenvoudig. De bijzonder flexibele stoel van de voorpassagiers kan worden neergeklapt om ruimte vrij te maken voor lange voorwerpen. In een handomdraai kan de maximale lengte van de laadruimte worden vergroot naar 2,40 m.
De C3 Aircross beschikt over de grootste bagageruimte in zijn segment, die eenvoudig toegankelijk is via een brede achterruit, een grote inlaadopening en een lage tildrempel. De standaard bagageruimte van 410 liter kan worden vergroot naar 520 liter als de achterbank verschoven wordt (in de voorste stand van de bank). De totale bagageruimte bedraagt met de achterbank neergeklapt maar liefst 1.289 liter. Voor dagelijks gebruiksgemak is ook gezorgd: de C3 Aircross is voorzien van een verwijderbare hoedenplank die in verticale positie kan worden opgeslagen achter de achterbank voor het vervoer van hoge voorwerpen. Ook handig is de verstelbare laadvloer met twee hoogten, die voor een vlakke laadvloer zorgt als de achterbank wordt omgeklapt.
Een zee van licht
Bij de C3 Aircross is alles in het werk gesteld om het interieur zo licht en uitnodigend mogelijk te maken. Het grote glasoppervlak zorgt voor 360 graden zicht en veel licht in het interieur. Het gevoel van luxe wordt verder verhoogd door de achterste zijruiten met hun ‘Venetian blind’-afwerking, die voor bijzondere licht- en schaduweffecten zorgt. De C3 Aircross biedt inzittenden ook goed zicht op de naar boven met zijn glazen panoramadak, dat ook kan worden geopend. Dit systeem is uniek in het B SUV-segment en beschikt over een sequentiële elektrische bediening. Het grote dak (het glasoppervlak heeft in het interieur een lengte van bijna 1 meter) is voorzien van een zonnescherm en een LED-ambiance verlichting. De hoeveelheid zonlicht die in het interieur valt, kan ook worden bijgesteld met de zonneschermen in op de tweede zitrij. Open of gesloten, het dak zorgt in de C3 Aircross voor een buitengewoon gevoel van vrijheid.
Slimme opbergruimtes
Een andere belangrijke factor met betrekking tot rijcomfort is de opbergruimte. De functionele C3 Aircross beschikt over veel praktische opbergvakken. Zo is er in de middenconsole ruimte voor een smartphone om draadloos op te laden. Het verlichte en gekoelde dashboardkastje is ruim genoeg voor een 1,5-liter fles, net als de portiervakken in de voorportieren. Aan de kant van de voorpassagier is een ruimte waar kleine voorwerpen in bewaard kunnen worden, zoals sleutels, pennen en muntjes. De middenarmsteun achterin is voorzien van bekerhouders en een skiluik voor het transport van lange voorwerpen.
Advanced Comfort
Geheel in lijn met het DNA van het merk en het Citroën Advanced Comfort® programma profiteert de nieuwe C3 Aircross van alle knowhow van Citroën. Het doel was bij de ontwikkeling om alle storende zaken buiten het interieur te houden en zo een soort cocon met maximaal rijcomfort te creëren. Enkele voorbeelden van het topcomfortniveau in de C3 Aircross:
- comfortabele stoelen, met brede zittingen;
- comfortabel onderstel, met de klassieke Citroën instellingen voor alle rijomstandigheden;
- geluidscomfort, met een uitstekende geluidsisolatie.
Ruimte voor jouw reacties vind je hier.
bronnen: persberichten Citroën Nederland en Citroën Belux

Dit wordt ‘m: C3 Aircross!
Soms zit het 'm in de kleine dingen. Zoals bij de Citroën C3 Aircross. Hoe het definitieve ontwerp eruit ziet? Dat zien we op foto's van het schaalmodel. Niet het schaalmodel voor de windtunnel, nee, het schaalmodel voor in de vitrine. Jouw vitrine. Het schaalmodel dat je straks bij de dealer of via de betere miniatuur-vakhandel kunt kopen. Dus geen studiemodel, maar het echte ding!
De nieuwe Citroën C3 Aircross wordt de opvolger van de C3 Picasso. Daarvan worden er al verscheidene jaren van lieverlee steeds wat minder verkocht. Ook past de C3 Picasso onderhand niet meer in het Citroën-programma, dat naast de ‘gewone’ modellen en de C4 Cactus straks van elk C-nummer een Aircross cross-overmodel omvat. En dus moet de C3 er ook aan geloven. We hebben natuurlijk al een prachtige concept car gezien, maar we zitten natuurlijk met smart te wachten op het Echte Ding. Dat lukt nog niet helemaal, maar als iemand het schaalmodelletje al klaar heeft komt het allemaal ineens al echt dichtbij.
De nieuwe C3 Aircross ziet eruit zoals we dat hadden gehoopt: het is gewoon een productierijpe versie van de C-Aircross Concept. Alles wat je op een moderne, compacte cross-over SUV verwacht zit er dan ook op. Kunststof spatbordranden, accenten in de flank die de indruk wekken elke klap van opzij te kunnen weerstaan, lekker praktisch hoog op de poten, kortom: stoer en stevig. Het miniatuurtje waarvan er vandaag foto’s in de media opdoken heeft al lekker veel uitstraling; dat belooft dus wat voor de échte C3 Aircross.
De C3 Aircross is ook meteen de volgende stap in het opnemen van Opel/Vauxhall in de PSA-familie: de C3 Aircross deelt z’n platform met de kort geleden geïntroduceerde Opel Crossland X, die de Meriva aflost in een zelfde soort poging om auto’s met hoge zit te voorzien van een hippe uitstraling. In de nabije toekomst zet Peugeot de 2008 op hetzelfde platform. Al met al hebben we dan alleen nog een foto van het speelgoedmodelletje, maar laten we er maar rekening mee houden dat de C3 Aircross wel serieus speelgoed wordt. Komende maandag 12 juni om 14:30 gaat het doek eraf en weten we het zeker… En dat modelletje? Ik heb al plek gemaakt in de vitrine.
Wat vind jij van de nieuwe C3 Aircross?
Tekst: Penny Lane, foto’s: NN via Worldscoop.forumpro.fr, Citroën Communication