4 van de 10
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
   
Mike’s cx Ri (p9)
Gepost: 12 februari 2009 12:34 PM
  [ # 46 ]

Oh, en zet ook maar meteen op je boodschappenlijstje:
Spanningzoeker 12V, met scherpe punt om door draden te kunnen prikken.

Dus wel eentje met krokodillenbek, dat werkt makkelijker.
Verkrijgbaar bij de bouwmarkt. Koop dan liefst niet zo’n chinese van 2,50 uit de graaibak, want die zijn zo kapot.  Confused

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Rayden108
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 471
Geregistreerd: 16-01-2009

- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
Gepost: 12 februari 2009 12:50 PM
  [ # 47 ]

La Léo super!!! bedankt ik wacht die foto’s wel even af en ga in de tussentijd al die dingentjes kopen (incl spanningzoeker)

Profiel  
 
Rayden108
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 471
Geregistreerd: 16-01-2009

- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
Gepost: 12 februari 2009 12:52 PM
  [ # 48 ]

Zuilichem ligt trouwens naast zaltbommel (daar ga ik het klusje uitvoeren)
(Kent u toevallig familie Van der Lee (waaldijk))??

Profiel  
 
PHoskam
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003

- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
Gepost: 12 februari 2009 03:38 PM
  [ # 49 ]
Rayden108 schreef:

Zuilichem ligt trouwens naast zaltbommel (daar ga ik het klusje uitvoeren)
(Kent u toevallig familie Van der Lee (waaldijk))??

Mmm het is dat ik met mn meisje een lang weekend weg ben, anders had ik je wel even kunnen helpen..
Kom zelf uit rossum, dat zul je dan ook vast wel kennen.

Heb je familie in zaltbommel ?

Wat is Citroën rijden toch formidabel !

Profiel  
 
Rayden108
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 471
Geregistreerd: 16-01-2009

- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
Gepost: 12 februari 2009 03:40 PM
  [ # 50 ]

ja.. De familie Posma

Mijn pa gaat regelmatig naar de pub in rossum

Profiel  
 
PHoskam
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003

- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
Gepost: 12 februari 2009 04:41 PM
  [ # 51 ]

hihi grappig, daar kom ik ook regelmatig, klein wereldje eigenlijk blijkt maar weer.

Rossum is aardig voorzien vwb cx’en
Er rijden er nu 7 .. En dat in zon dorpje..

Wat is Citroën rijden toch formidabel !

Profiel  
 
Rayden108
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 471
Geregistreerd: 16-01-2009

- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
Gepost: 12 februari 2009 04:42 PM
  [ # 52 ]

Poe dat zijn er een hoop….

Jammer dat je er niet bent dit weekend…..

Profiel  
 
Gepost: 13 februari 2009 12:15 AM
  [ # 53 ]

Oké, de werkdag is nu voorbij Shocked en Vrije Tijd is officieel ingegaan. Dus: hier de foto’s van het relais, plus een zelf getekend schema’tje dat volgens mij vrij duidelijk is. Ik zou deze tekst even copy/pasten en dan uitprinten.  Wink
Lees het nu vast even helemaal door, dan weet je wat je eventueel nog moet inkopen (stekkers, draad etc.)

Overigens: zelf heb ik alles gesoldeerd en met krimpkous afgewerkt. Dan zijn de connecties zekerder en kan er nooit iets losschieten. Je kan natuurlijk ook de stekkertjes eraan knijpen met de striptang. Zorg wel dat ze dan allemaal stevig vast zitten.

1.) Eerst ga je uitvogelen hoe de stroomkring in je auto loopt. In “mijn” geval van gisteren liep de stroom via de schakelaar EERST naar de rechter koplamp en vandaar weer terug naar de linker, terwijl ik het andersom had verwacht!

2.) Hoe zoek je uit hoe/waar de stroom loopt?

Wel, je zoekt eerst de omwikkelde kabelbundel die vanuit het dashboard komt. Op mijn foto is die ook te zien, Hij vertakt zich nog ergens bij de claxon. Maar let op: mogelijk is dit bij verschillende modellen CX anders!

Pel deze bundel een stukje af, ergens ter hoogte van de accu, zodat je alle draden goed kunt zien en beetpakken. Eén van deze draden komt van de schakelaar. Maar welke?

3.) Oké, zet nu de lampen aan, vervolgens neem je dus je spanningzoeker, zet de krokodillenbek ergens waar je goed massa hebt, bijvoorbeeld het oog bovenop het blok waaraan de motor kan worden opgetakeld.
Prik met het puntje (DENK OM DE VINGERS!) door de isolatie in elke draad. Als het lampje in je spanningzoeker gaat branden staat er stroom op en heb je de juiste draad te pakken. Goed onthouden of ff labelen die draad. Bij de 24 Pallas IE was het een gele draad:

4.) Nu ga je naar de linker koplamp, waar je toch al stond, en zie je dat er uit de fitting 3 (grijze) draden komen. Prik op dezelfde wijze als hierboven in elke draad om te zien op welke draad een + staat. Als het goed is, is dat de bovenste van de 3, maar je moet ‘t zeker weten!

Je zult zien, dat deze draad ergens de kabelboom in verdwijnt. Knip deze draad doormidden, maar laat iets minder lengte over aan de kant van de bundel, zodat het relais een beetje aan de zijkant terecht komt en niet recht boven de accu. De linker koplamp zal doven, en de rechter mogelijk ook (of niet). Of dit wel of niet gebeurt maakt in principe niet uit. Hier komen we zo meteen op terug.

5.) Nu terug naar de (gele) + draad die vanuit de schakelaar komt. Deze mag je nu doorknippen, ook weer ter hoogte van de accu en in de buurt waar je de grijze draad hebt doorgeknipt.
Check met je spanningzoeker op welke helft van de draad nog spanning staat en onthoud (of label) welke helft dit is. Deze helft gaan we n.l. straks op het relais aansluiten en de andere ‘dode’ helft laten we vervallen!

—> ZET NU HET LICHT UIT MET DE SCHAKELAAR, OOK AL BRANDT HET NIET MEER! KOPPEL OOK DE + POOL VAN DE ACCU LOS VOOR DE VEILIGHEID<—-

6.) De twee grijze helften uit punt 4 moeten nu samen aan 1 stekkertje komen. Persoonlijk geef ik zoals ik al schreef altijd de voorkeur aan solderen met krimpkous en op de foto’s zie je dat ik dat ook gedaan heb. Maar je kunt ze dus ook met een striptang erop knijpen.

7.) Zet ook een stekkertje aan de gele / schakelaardraad. Let op: gebruik de helft waar na doorknippen nog stroom op stond!

8.) Fabriceer een massadraadje. Ik heb een groen stukje draad gebruikt (op de rol te koop). Aan één kant een stekkertje en op de andere kant een oogje. Dit oogje bevestig je aan de speciaal hiervoor bestemde bout die aan de binnenkant van het spatbord zit. Hierop zitten al meerdere massadraden als het goed is.

9.) Fabriceer nu een +draad. Ik heb een rode draad gebruikt. Aan beide zijden een stekkertje maken. Zelf heb ik de stekker die op het relais komt, nog extra geïsoleerd met krimpkous, om te voorkomen dat hij per ongeluk tijdens het rijden ergens massa mee maakt (en dus kortsluiting/brand).

MAAK DEZE DRAAD NOG NIET AAN DE ACCU VAST!

10.) Want: we gaan nu eerst het relais aansluiten. Doe dit volgens dit schema:


Als je goed kijkt, zie je op de bodem van het relais, naast elke pool een klein nummertje staan. Bij mijn relais is dit 1,2,3 en 5.
Het maakt niet uit welke nummers op jouw relais staan, als je het plattegrondje zoals ik getekend hebt maar aanhoudt.
Overigens: op het schema heb ik ‘spoel’ gezet in het blokje. Hier hoef je niet over na te denken verder. De spoel zit binnenin het relais en gaat straks het contact verbinden. Gewoon de nummers aanhouden dus.

11.) Nu mag je de rode + draad aansluiten op de accupool. Dit doe je door de stekker het in het zwarte kastje te steken dat daarvoor bestemd is. Er is vast nog ergens een vrije pool in dit kastje, want hij is er voor bedoeld dat er meerdere toepassingen op kunnen worden aangesloten, zonder dat je een hele kluit draden aan je accupool geschroefd krijgt.

12.) Sluit de accupool weer op de + van de accu aan.

13.) Het Grote Moment: zet de lichtschakelaar om! Als je een ‘helper’ hebt kan hij/zij het doen en als alles goed is aangesloten hoor jij dan in het relais een zacht klikje en gaan beide lampen aan!

Ik hoop dat het allemaal zal lukken!!
Zelf ben ik er niet, dit weekend, hoewel ik dus vlakbij woon inderdaad Cool

Ik ben namelijk het hele weekend hier:   en daar moet ik dus de CX promoten in Rosmalen gooi

Oh, en op deze pagina staan alle foto’s die ik gemaakt heb op een rijtje:
 

Veel succes en kom het resultaat laten zien in Rosmalen. Is niet ver van Zaltbommel!

La Léo

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Rayden108
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 471
Geregistreerd: 16-01-2009

- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
Gepost: 13 februari 2009 12:17 AM
  [ # 54 ]

WOW… super .. bedankt!!

Kom zeker even kijken in rosmalen!!

Profiel  
 
Piet Visser
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 407
Geregistreerd: 01-11-2006

- C5 Charactére
Gepost: 13 februari 2009 12:31 AM
  [ # 55 ]

Een compliment is hier wel op zijn plaats!
Dit soort geillustreerde uitleg maakt dit forum speciaal .

bravo bravo very good

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 13 februari 2009 12:34 AM
  [ # 56 ]

Een zeer mooie uitleg inderdaad. Toch heb ik een opmerking:  Wink

Ik haal altijd de minpool van de accu los in plaats van de pluspool. Waarom? Je haalt de pool los met een steeksleutel o.i.d. Als je nu de pluspool als eerste doet, terwijl de minpool nog vast zit, en je raakt per ongeluk met die sleutel ook maar iets van het chassis aan, heb je gelijk vuurwerk. Als je de minpool loshaalt, hoef je alleen maar op te letten dat je de pluspool niet met de sleutel aanraakt.

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 13 februari 2009 12:56 AM
  [ # 57 ]

Klopt. Dat is min of meer een ontwerpfout bij de CX, want daar zit de min-pool het verste weg en ben je geneigd eerst de plus los te maken omdat je daar als eerste bij kunt.

Altijd eerst massa los.

Profiel  
 
Gepost: 13 februari 2009 02:05 AM
  [ # 58 ]
fluidphreak schreef:

Een zeer mooie uitleg inderdaad. Toch heb ik een opmerking:  Wink

Ik haal altijd de minpool van de accu los in plaats van de pluspool. Waarom? Je haalt de pool los met een steeksleutel o.i.d. Als je nu de pluspool als eerste doet, terwijl de minpool nog vast zit, en je raakt per ongeluk met die sleutel ook maar iets van het chassis aan, heb je gelijk vuurwerk. Als je de minpool loshaalt, hoef je alleen maar op te letten dat je de pluspool niet met de sleutel aanraakt.

Klopt. Inderdaad is het tijdens het loshalen van de + pool opletten geblazen, dat je niets van het chassis aanraakt.

Echter, mijn gedachtengang is altijd (maar wellicht dus onterecht), dat de kans veel groter is, dat je tijdens het verdere sleutelen het chassis raakt met een stuk gereedschap. En dat er ergens anders nog een constante + rondwaart. En als de pluspool er dan nog opzit, en je maakt massa krijg je alsnog vuurwerk.

Of is dat risico kleiner?

Oh, en inderdaad is het vanwege de briljante constructie en situering van de accu ook makkelijker alleen de + pool los te halen.  Wink

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 13 februari 2009 02:33 AM
  [ # 59 ]

Als de min pool los is is de kring onderbroken. Al maak je dan sluiting tussen een willekeurige plus en het chassis, kan niets gebeuren!

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
Gepost: 14 februari 2009 01:28 AM
  [ # 60 ]
boukewerff schreef:

Als de min pool los is is de kring onderbroken. Al maak je dan sluiting tussen een willekeurige plus en het chassis, kan niets gebeuren!

Ehmm… kring onderbroken….oh ja, tuurlijk.  Surprisedops:

Very Happy Very Happy

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
 
4 van de 10
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook