5 van de 11
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
   
Jabaars XM 2.1 TD is naar de sloop.
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 02 september 2013 08:42 AM
  [ # 61 ]

Je schreef eerder al dat je ook lekkage hebt uit de retourslang. Die slang prikt in de hoes om de veercilinder en daarin zou vrijwel geen LHM terecht kunnen komen, behalve als de veercilinder lekt. Mijn advies is om een andere, goede veercilinder te plaatsen.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 02 september 2013 06:38 PM
  [ # 62 ]

Klopt: had ik ook, maar nu niet meer.
Wel dit gedrag. Klik hier.

Bij het laswerk in de garage is het volgende gebeurd, voor zover ik kan achterhalen:
XM op de hefbrug zonder de wagen in de hoogste stand gezet dus de wielen hingen naar beneden.  Misschien hebben ze daarna alsnog de wagen in de hoogste stand gezet terwijl de wielen daar zo zielig naar beneden hingen. Om onverklaarbare reden is toen een retourleiding bij de veerpoot eraf gegaan en alle (of in ieder geval veel) LHM sopte eruit. Na het laswerk hebben ze even het LHM-vat bijgevuld tot de nok toe vol onder het mom van teveel is beter dan teweinig en het sopt er vanzelf toch wel weer uit.

Slechte nieuws is dat ik weer een flinke koelvloeistoflekkage heb. De kachelslang is gescheurd bij het opkrikken van de motor om de motorsteun te kunnen verwijderen. Of ik ben een kluns of dat ding was toch al gaar. Gelukkig is het goede nieuws dat deze nog te bestellen en morgen komt deze. Ik vermoed dat het een set is met 2 slangen, zowel aanvoer als afvoer.

Afbeelding Bijlagen
kachelslang.png
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 03 september 2013 06:10 PM
  [ # 63 ]

Al dat werk is natuurlijk niet de bedoeling, maar het is even niet anders. Slang was ook flink gaar en nu blijkt nog meer gaar te zijn. Bij het eraf halen van de kachelslang naar de cilinderkop aan de linkerkant van de kop brak het pijpje af van het eindstuk. Dus de slang was daar niet meer op te krijgen. Het eindstuk (nummer 18) is er al vanaf. Het zijn maar 3 boutjes, die uiteraard weer moeilijk bereikbaar zijn.

Gelijk een nieuwe besteld en de bijbehorende ring. Misschien dat die er morgen is en dan hoop ik donderdag er in ieder geval mee te kunnen rijden en daarna een keer laten spoelen.

Afbeelding Bijlagen
eindstuk cilinderkop.png
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 04 september 2013 07:37 PM
  [ # 64 ]

Alles zit weer op zijn plek en ik kan weer rijden.
Stand van zaken nu:
km-stand: 381.000
Vervangen:
- distributie, looprol, spanner en waterpomp
- multi-riem, meelooprol, spanrol en krukaspoelie
- kachelslangen en dat eindstuk
- koelvloeistof en bijna alle LHM
Nog te doen:
- multi-riem laten spannen
- LHM laten vervangen door spoelolie

Volgens mij kan die er weer een tijdje tegen aan en kan weer kilometers maken met de XM.
Ik gebruik dit item ook voor mijzelf, zodat ik zelf kan nalezen wat ik gedaan heb en hoe (met behulp van tips en raad van jullie) en misschien hebben anderen er ook wat aan als zij tegen dezelfde dingen aanlopen.

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9907
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 04 september 2013 07:40 PM
  [ # 65 ]

Hoe zit het nu met die LHM lekkage?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 04 september 2013 07:41 PM
  [ # 66 ]

Lekt niet meer. Danst alleen nog ietwat soms als die er zin in heeft.

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9907
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 04 september 2013 07:46 PM
  [ # 67 ]

Dat is mooi!
Uit elkaar halen en reinigen van de hoogteregelaar wil dan wel eens helpen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 04 september 2013 07:56 PM
  [ # 68 ]

Dank voor de tip. Geloof dat ik dat maar laat doen. Ben even het geklus zat aan de XM. En ach… dat dansen heeft ook wel zijn charme denk ik maar.

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 05 september 2013 08:47 PM
  [ # 69 ]

Denk je eindelijk gewoon te kunnen rijden en dan gebeurt er dit:

Op de A10 voor de Zeeburgertunnel ineens lampje branden teweinig koelvloeistof. Je denk dan: “Kan best zo, want zal wel lucht zijn na het afvullen.” Langs de kant, dop eraf en bijvullen. Schiet ineens de onderste slang van de radiateur eraf en zeikt de koelvloeistof eruit. Slang er weer opgeduwd met dat klemmetje en uiteraard heb ik geen 5 liter koelvloeistof of water bij mij.

ANWB maar bellen en laten afvullen met water en laten controleren of die slang wel goed vast zat. Nu wel dus. Hij zei wel dat dit wel vaker voorkomt met die constructie van een clipje op de slang.

Mag nu dus weer de koelvloeistof aftappen, want er zit heel veel water in en vullen met koelmiddel. De ANWB-monteur zei wel dat het wel waard was bij deze XM om dat te doen, want hij zag niet vaak een XM in zo’n mooie staat. Ik dacht:“Nou, je moest eens weten.”

Kan natuurlijk ook betekenen dat hij bijna nooit eeen XM hoeft te helpen met pech langs de weg.

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
marcelka
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010

- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Gepost: 05 september 2013 10:35 PM
  [ # 70 ]

Respect voor alles wat je doet om je XM op de weg te houden.
Gelukkig is het laatste akkefietje meer een nasleep van de vorige actie.

Hou vol!

Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V

C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 08 september 2013 10:07 PM
  [ # 71 ]

Blijft toch wel een pan dat ding.

Nu zakt soms de voorkant in. Het vuil zwerft dus door het hele systeem. Zo lang het niet lekt vind ik het welletjes voor nu. Helaas heb ik aan de voorkant geen trekhaak, want bij de achterkant heeft het op de trekhaak staan en wat spelen met de hoogteregelaar (van rijstand naar hoog) het probleem aan de achterkant verholpen

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 09 september 2013 01:09 PM
  [ # 72 ]

Bij mijn Xantia (ook 2.1Td Smile ) had ik na o.a. het vervangen van de anti-zink klep voor ook dat ie door zijn voorpoten zakte, ik heb hem tijdens mijn werk een keer in de hoogste stand laten staan (uurtje of 8 lang) en toen bleef ie netjes op hoogte. Daarna was het door zijn voorpoten zakken in de normale stand ook voorbij. Heel af en toe zakt ie nog een stukje naar beneden. Ik heb geen flauw idee waarom het precies hielp, maar dat kan mij nu even niets schelen Smile

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 13 september 2013 08:15 PM
  [ # 73 ]

Ga er ook maar vanuit dat het zich vanzelf oplost en dat heeft het gedaan. Na een bezoekje aan de garage, waarbij hij weer met de wielen op de brug ging hangen is het probleem weer terug. Toch moet ik een keer de hoogteregelaars gaan schoonmaken.

Heb nu kunnen zien hoe de spanner en de veer van de multi-riem vervangen moet worden.
Heb er zelf niets meer aan, want dat ding gaat nu toch wel zo’n 200.000 km mee en ik denk dat mijn 2.1 TD dat niet gaat halen.

Probleem is weer ruimte, dus eerst ruimte maken door:
- Tuboslang verwijderen.
- Aansluiting van de kabelboom bij HD-pomp loshalen, zodat je deze kunt wegschuiven.
- De slangen van de oliekoeler afklemmen dan eraf te halen en de sensor te verwijderen.
- Rechterwiel verwijderen en die beschermkap.
- Onderste radiatorslang naar beneden duwen nadat je die klemmen hebt los gemaakt.
- Wil je nog meer werk en ruimte hebben dan is het verwijderen van de HD-pomp nog een optie.
- Spanrol losmaken en riem verwijderen.
- Bout van de automatische spanner lossen
- Onderste en bovenste bout van spanveer lossen.

En nu is de automatische spanner eruit te halen door deze te kantelen.
Spanveer eruit halen.

Monteer eerst de automatische spanner en dan pas de spanveer. Die spanveer is lastig en een kwestie van mikken om de onderste bout van de spanveer er weer in te kunnen krijgen. Pas als deze zit kun je de bovenste bout van de spanveer weer terug plaatsen. Het was voor mij goed om te zien dat een ervaren monteur tegen dezelfde dingen aanliep als ik. Alleen hij heeft meer ervaring en beter en meer speciaal gereedschap als ik heb.
Daarna de rest allemaal weer terug monteren.
Riem er weer om leggen en ik zag dat pas als laatste hij werd gelegd om de krukas-poulie en door deze tegen de klok in te verdraaien leg je het laatste stuk erom zoals jee een ketting legt op de fiets.

Daarna de riem spannen met de spanner. Er werd niets gedaan met eerst de automatische spanner eerst met een 3/8 naar rechts te draaien en dan die paspen te plaatsen zoals in de boeken staat. Gewoon flink opspannen met de spanrol zelf.
Geeft wel een veiliger gevoel nu, want de rol van de automatische spanner stond scheef en de spanveer was ook niet meet jevanhet.

Volgens mij kom ik langzamerhand op een kritische km-stand waarbij de dieselpomp wat gaat lopen muiten.
We zullen zien

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 13 september 2013 10:57 PM
  [ # 74 ]

Nou, zo te lezen ben je nou niet meer zo onervaren hoor! Smile Wat is je kilometerstand nu?
Toevallig net ook even onder de motorkap gekeken en dat is me daar lekker krapjes ja.

Profiel  
 
BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 14 september 2013 01:16 AM
  [ # 75 ]

Lucas Epic toch? Voel eens onder de dieselpomp, “zweet” ie al diesel? Ligt er al een plasje onder de pomp? Als je in de diepte onder de pomp kijkt, ter hoogte van de onderste aansluiting van die rubber veer van de spanner van de multiriem kan je misschien een plasje zien liggen.

Profiel  
 
 
5 van de 11
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook