6 van de 11
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende >  Laatste »
   
Jabaars XM 2.1 TD is naar de sloop.
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 15 september 2013 05:43 PM
  [ # 76 ]

Zeg wil jij niet zulke nare dingen zeggen.  ;-)

Een lekkende Lucas Epic is nog niet aan de orde. Gezien de km-stand van ongeveer 380.000 km denk ik wel dat die ellende wel een keer langs zal komen. Dat is wat ik bedoelde dat die pomp een keer gaat lopen muiten. Hoop daarvan in ieder geval het komende jaar verschoond van te blijven. Naar mijn mening rij je een XM diesel gewoon op (wel natuurlijk het noodzakelijke onderhoud plegen). Het heeft economisch gezien gezien geen zin om er maar zo’n 10.000 km per jaar mee te rijden.

Het dansen en het inzakken van de achterkant is nu ook redelijk onder controle na veel gymnastieken. Rare is wel dat ik de drukregelaar niet hoorde tikken. Wel een zachte kreun of wat geneurie van een paar seconden elke keer onder het rijden. Gelukkig geen LHM-lekkage.

Heb nog een andere helemaal gave achterspoiler liggen en ga deze binnkort omwisselen. De spoiler die er nu op zit is beschadigd (niet veel, maar toch). Dit was bij aankoop al en na een gevalletje acheruit tegen een deurhendel van een container te hebben greden zitten er aan de bovenkant wat groen krassen. Dus de wat leukere klussen komen eraan.

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 16 september 2013 06:48 PM
  [ # 77 ]

Sorry Smile

Mijn dieselpomp begon bij ongeveer 340.000 te stoppen met “zweten” en echt te druppen. Dan is er de keus tussen de auto maar weg doen of de dieselpomp te laten reviseren. Voor 650 euro was het ding gereviseerd en weer gemonteerd en afgesteld. Dat is goedkoper dan een andere auto, waar dan vast weer allerlei achterstallig onderhoud van komt. De pomp is nu kurkdroog en lijkt ook stukken beter te werken. Zuiniger (duh) maar ook bij het optrekken om in te voegen op de snelweg geen “hikjes” meer. Ik ben nu op weg naar de 360.000. Bij mijn auto (maar dat is een Xantia) hoor ik de drukregelaar ook niet tikken, meer een “grrrrrk” geluid.

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 28 september 2013 06:59 PM
  [ # 78 ]

Eén van de mooie dingen van een XM is dat hij zo betrouwbaar is. Betrouwbaar in de zin van dat er altijd wel iets mee aan de hand mee is en dat het lijstje van storingen en reparaties vanzelf voorbij komt (zoals bij meerdere Citroëns het geval is):

- Uitvallen aircopaneel en plaatsen van zwevende zekering.
- Krukaspoelie die het gaat begeven.
- Koelventilatoren die haperen.
- Servomotor bediening kachel.
- Raammechanisme bestuurderkant.
- LHM is vervuild door vorige eigenaar, bollen vullen of vervangen.
- Hoogteregelaars die een eigen leven gaan leiden.
- Handremkabels die langs het oog schuren, waardoor de voorrem blijft plakken.
- Kleine ventilatortje van de Climate Control.
- Gedoe met de Centrale Vergrendeling en de deurknopjes.
- Lucht in dieselleidingen.
- De Lucas Epic pomp die een keer gaat lekken.
- Wegvallende pixels in het info-scherm.
- Lampjes dashboard en van andere knoppen die zijn doorgebrand.
- Kriksteun voor wordt een kniksteun.
- Storing zij-airbag door loszittende stekkers.
- Lekkende HD-pomp (O-ringen) waardoor de dynamo onder de LHM komt.
- Multi-riem die aan stukken ligt, waardoor de distributie een paar tanden verspringt.
- Aanjagermotor waarbij de transistoren zijn doorgebrand of koolborstels die op zijn.
- Het gemis van een interieurfilter en dus daardoor problemen met de kachel.
- Enz.. (vul zelf maar aan).

Allemaal nog te overzien vind ik.

Afgelopen maand zo’n 4000 gereden en behalve het akkefietje met die radiatorslang en een tijdje dansen eigenlijk probleemloos. Heb dus weer een betrouwbare XM.

Ben nu aan de beurt met een knarsend en tegenwerkend raammechanisme aan de bestuurderskant. Met moeite het raam weer dicht kunnen krijgen en die blijft ook de komende tijd dicht.
Had een compleet mechanisme van de vorige XM achter gehouden en helaas verkocht. Dus kan nu aan de gang met een handremkabel van een fiets en een tonnetje. Is allemaal wel op te lossen. Heb de spullen thuis alleen geen zin. Dus laat het raam gewoon dicht. Komt wel weer.

Natuurlijk heb ik nog wat wensen:
- Sleepoogkapje mist.
- Bumperstrip achter heeft bloemkolen.
- Andere deurpanelen die passen bij het leren interieur
- Een setje LM-velgen. Hoewel die wieldoppen eigenlijk ook oké zijn.

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 30 september 2013 09:21 PM
  [ # 79 ]

Bekend lijstje, sommige delen passen ook bij mijn Xantia 2.1Td. Nog even een “leuk weetje” over de lekkende lhm pomp, de multiriem kan érg slecht tegen lhm, het ding begon aan de rand het dichtste bij de pomp op te zwellen en reepjes rubber te verliezen. Nu mijn pomp lekdicht is gaat de riem een stúk langer mee. Ik weet niet of dat specifiek is voor de 2.1Td of alle motoren met airco.

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 01 oktober 2013 09:00 AM
  [ # 80 ]

Wat ik als alternatief voor het interieurfilter heb gedaan is het volgende.
Onder de paravan aan de bestuurderskant zit de aanzuiging. Bovenop zit een kunststof rooster vastgeklikt. Met voorzichtig trekken en duwen kun je de paravan loshalen. Je kijkt dan uit op een zwarte plaat die met 2 kunststof pluggen vastzit. Als je die er uit gewurmd hebt dan kun je de plaat weghalen en dan het rooster.

Bij de dierenwinkel heb ik een zak filterwatten voor een aquarium gekocht, een stuk op maat geknipt en met stukjes ijzerdraad aan het rooster vastgemaakt.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 09 december 2013 02:40 PM
  [ # 81 ]

Ben aan de beurt met een lekkende dieselpomp helaas. Drupt en vreet de multiriem op aan de kant van de motor.
Even op de oprit laten staan en bezinnen op wat ik ga doen.

Iemand nog een lekvrije Lucas Epic-pomp over?
Gaat denk ik een duur grapje worden en natuurlijk een hoop werk. Volgens mij moet de distributie er dan weer af om de dieselpomp te verwisselen.
Pomp druppelt onderaan.

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 09 december 2013 07:17 PM
  [ # 82 ]

Dat is balen.
Lastig lek vrije pomp, in frankrijk zijn er zat.
Het schijnt te kunnen met de distibutie te laten zitten.
Zelf heb ik die er wel af gehad.

Als je het vaker hebt gedaan lukt het wel in een dikke halve dag.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7278
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 09 december 2013 08:33 PM
  [ # 83 ]

Bij wie heb je die pakking dan opgehaald ???

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 09 december 2013 08:49 PM
  [ # 84 ]
BX16TGI schreef:

Voor 650 euro was het ding gereviseerd en weer gemonteerd en afgesteld. Dat is goedkoper dan een andere auto, waar dan vast weer allerlei achterstallig onderhoud van komt. De pomp is nu kurkdroog en lijkt ook stukken beter te werken.

Ik denk dat er veel mensen nieuwsgierig zijn welke vakman dit klusje kan klaren voor die prijs !!

De beste raming die ik enkele jaren geleden kreeg was net het dubbele very very sad

Walter nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 09 december 2013 11:32 PM
  [ # 85 ]

Ik heb nog een EPIC liggen met nieuwe pakkingen. Om het geheel los te kunnen halen heb ik echter wat draadjes van het electrische gedeelte door moeten knippen. Deze moeten nog gesoldeerd + gekrimpkousd worden. Dat zou ik voor je kunnen doen. Of je zet je huidige shit over?
Indien interesse, PB?

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 10 december 2013 01:11 AM
  [ # 86 ]

Kijk dat geeft weer moed.

Plan 1 is:
Nu de multiriem te vervangen en er een bakje tegen het lekken onder te plaatsen, zodat het niet meer lekt op die riem, want deze wordt wat broos.
Daarna mij verder oriënteren op het vervangen (dank CDPF voor aanbod)of reviseren (als het kan voor €650 zoals BX16GTI schreef en nog kan achterhalen waar) van de pomp.

Zoals ikzelf al in een eerder bericht aangaf is dit iets waar je op kan wachten. Zo’n pomp gaat een keer lekken. Had de hoop dat het pas later zou gaan gebeuren en had ik nou maar van de vorige XM de pomp eraf gehaald. En dan nog had die ook lek kunnen gaan, want ze hebben blijkbaar een bepaalde houdbaarheidsdatum.

Plan 2 is:
Einde XM en dan heb ik het voor een tijd gehad met die 2.1 TD’s. Dan wordt het een lease-auto voor 3 jaar.

Plan 3:
Ding schorsen en kijken hoe dit op te lossen. Ondertussen een Xantia of C5 diesel tussenauto kopen.

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 10 december 2013 05:23 PM
  [ # 87 ]

Jaap van CeulenenKo is hier naar toe geweest.
http://www.dieselcenternoord.nl/

Ze wilden eerst de Xantia zien om te kijken “of het de moeite waard was”. Daarna is de pomp bij CeulenenKo gedemonteerd, bij http://www.dieselcenternoord.nl/ gereviseerd, en bij CeulenKo weer in de auto geschroefd en afgesteld. Vooral dat afstellen was even moeilijk had ik begrepen. Maar het is blijkbaar goed gegaan, de motor start makkelijk, in de zomer heeft de startmotor nauwelijks tijd om te draaien of de motor loop al, bij heel koud weer is het één of twee slagen.

Ik zal even kijken of ik de rekening kan vinden, (hij moet érgens liggen) maar het was dus volgens mij 650 euro, of 750 euro, zoiets. Ik weet nog dat het mij erg mee viel, qua prijs. Mijn pomp was verder in redelijke staat, dat hielp ook wel.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 10 december 2013 07:42 PM
  [ # 88 ]

Dit soort bedragen zien er mooi uit, zowel voor de revisie als voor in-en uitbouwen. Waarschijnlijk weten ze echt hoe het moet.
Die 2.1 td’s lopen heerlijk, maar ik denk toch met enige vrees terug aan die riemen, ik heb mijn deel gehad.
Aan de andere kant: 80k km en de auto voor dezelfde prijs terug verkocht aan de oude eigenaar.
Daar zat dus wel een andere Epic plus in- en uitbouwen tussen.

We rijden wel rond in ca 20 jaar oude auto’s. Kijk maar naar dat reparatielijstje…..
Heb ik ook.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11636
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 10 december 2013 08:02 PM
  [ # 89 ]

Ik heb de Bosch pomp van m’n Xantia wegens opgevreten dichtingen laten reviseren. Zelf uit- en inbouwen, afstellen hoeft niet als je goeie markeringen zet (19TD, dat wel). Ding er weer voor, starten/lopen en nooit meer problemen. Dat zo’n pomp weer écht fruitig is en ook weer z’n correcte druk levert is enorm lekker en heel erg de moeite waard. Bovendien is je pomp meteen biodieselbestendig na de operatie (een belangrijke bron van lekkage schijnbaar, dat er biodiesel wordt bijgemengd). Als je van plan bent nog lang & veel plezier van je XM te hebben, moet je die pomp eigenlijk gewoon lekker laten reviseren.

Aankloten met vangbakjes en speciale ‘lekroutes’ en weet ik veel wat, dat blijft ook gewoon aankloten. Reken er maar op dat die lekkage alleen maar erger wordt, en de ergernis gaat gegarandeerd gelijke tred houden (of sneller…)

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 11 december 2013 07:31 PM
  [ # 90 ]

Nou ik heb de rekening weer opgegraven, de 650 euro was dus voor de revisie, niet voor het in-en uitbouwen helaas. Er zijn nog wat andere dingen gebeurd toen, dus ik weet niet precies hoe lang het allemaal duurde. Ik weet nog wel dat de distributieriem bleef zitten, de poelie van de pomp zat vast met twee grote bouten toen ik kwam kijken. En de pomp was er toen al uit dus. De pomp is helemaal uitelkaar geweest, versleten onderdelen zijn vervangen, nieuwe pakkingen en testen op een testbank. Duurde een dag.

Profiel  
 
 
6 van de 11
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook