7 van de 11
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende >  Laatste »
   
Jabaars XM 2.1 TD is naar de sloop.
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 11 december 2013 07:41 PM
  [ # 91 ]

Dat is nog altijd een zeer nette prijs !!

Wil je ons ook toevertrouwen welk bedrijf deze revisie gedaan heeft ??

Dank , Walter nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11638
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 11 december 2013 07:45 PM
  [ # 92 ]

En nogmaals: als je nog een poos genieten wilt van je XM is het enorm de moeite waard! Je zou je verbazen over het verschil in motorgedrag vóór en na Cool

Uit- en inbouwen is wel even werk natuurlijk, maar het is echt wel te doen. Daar zou ik het althans niet om laten.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 11 december 2013 08:34 PM
  [ # 93 ]

Het is zeker te doen, dat inbouwen.
Vorige jaar twee keer gedaan.
De eerste lucas pomp die ik had lekte nog harder dan de orginle. Was een revisi pomp.
Daarna voor weinig heel blok gekocht en die pomp erin gezet.
Tweede keer ging heel snel.

Maar die multiriem inderdaad, dat is een rot en dure constructie.
Heb ik toen ook allemaal vervangen.
En gebruik orginle onderdelen. Met imitatie spul hoop gedonder gehad.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 11 december 2013 08:42 PM
  [ # 94 ]

Je hebt inderdaad geen lekker rijdende Xantia 2.1Td voor dat bedrag. En over het bedrijf, in berichtje #87 heb ik de link naar dat revisie bedrijf twee keer gegeven, ff goed lezen wbogaerts Wink

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 11 december 2013 10:31 PM
  [ # 95 ]
BX16TGI schreef:

Ik weet nog wel dat de distributieriem bleef zitten, de poelie van de pomp zat vast met twee grote bouten toen ik kwam kijken.

Bij de truc met die poelie laten zitten en vastzetten met 2 bouten kan ik mij wel iets bij voorstellen. Bij de distributiewissel kon je deze poelie idd vastzetten met 2 bouten en dan zal je de bout van de poelie kunnen lossen om de pomp te verwijderen.

Moet mij eerst flink gaan inlezen over hoe deze klus te gaan doen en eerst natuurlijk een andere pomp zien te scoren die niet lek is of al op zijn laatste benen loopt.
Heb het vermoeden dat die Luca Epicpompen gewoon een houdbaarheidsdatum hebben. Dus een pomp van 15 jaar oud heeft ongeacht het aantal kilometers wat ermee gereden heeft last van lekkage door uitgedroogde ringen.

Vandaag stond ik in Eindhoven met pech. Verlies koelvloeistof. Aan de kant en motorkap open. Weer de onderste radiatorslang die los was gaan zitten. ANWB erbij. Wegslepen naar een parkeerplaats. ANWB-monteur heeft het kunnen oplossen gelukkig.
DE clip was ervan afgeschoten en weg. Noodreparatie met een ijzerdraadje. KVS bijvullen en weer naar huis.

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11638
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 11 december 2013 10:51 PM
  [ # 96 ]
jabaar schreef:
BX16TGI schreef:

Ik weet nog wel dat de distributieriem bleef zitten, de poelie van de pomp zat vast met twee grote bouten toen ik kwam kijken.

Bij de truc met die poelie laten zitten en vastzetten met 2 bouten kan ik mij wel iets bij voorstellen. Bij de distributiewissel kon je deze poelie idd vastzetten met 2 bouten en dan zal je de bout van de poelie kunnen lossen om de pomp te verwijderen.

Precies dit.

De poelie van (in ieder geval) de Bosch pomp zit met een enkele spie op een conische as, precies zoals een vliegwiel van een ouwe Puch of Kreidler. De Lucas zal daarin waarschijnlijk niet verschillen. Wat je doet is die poelie vastschroeven op de pomptsteun. Daarna draai je de moer van de pomp los. Met een stuk dik bandijzer en twee bouten die je vlak naast de moer in de poelie kunt draaien, kun je voldoende spanning op de as zetten om de pomp uit de poelie te drukken. Net als vroeger bij je brommer wel oppassen dat je het spietje niet verliest!

Het enige echt nare werkje is om de drie bouten van de pomp te lossen. Vooral de bout die het dichtst bij het blok zit is beroerd bij te komen.

Wat je niet moet vergeten is om de voet van de pomp met een kraspen af te tekenen in de pompsteun. Dat scheelt bij hermontage een boel gelazer met afstellen. Als je het netjes doet, zit de pomp meteen weer goed.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 11 december 2013 11:43 PM
  [ # 97 ]

Had een Zundap (;-))
Zo’n mooie zwarte met rood zadel.

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11638
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 11 december 2013 11:47 PM
  [ # 98 ]

Ik ook, maar dat is ook weer goedgekomen (nu: Puch ‘57 & Tomos ‘67) Very Happy

Edit: Maar dan weet je dus hoe het werkt. De pomp kan er door deze constructie na revisie ook maar op één manier weer op: de goede. Het enige wat lastig is, is om de verschillende onderdelen te bereiken. In opzet is het een werkje van niks om die pomp uit- en in te bouwen.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 12 december 2013 12:17 AM
  [ # 99 ]

Dank je.
Hoe gaat het nu bij een andere pomp.
Weet wel dat je deze moet gaan plaatsen en met wat gedoe bij kunt stellen.
Heb uiteraard al gezocht op dit forum.
XM loopt nu weer en heb tijd om te kijken wat te doen.
Nu maar hopen dat de vorst lang uit blijft, want hoe kouder het wordt hoe meer het lekt. Als motor warm is lekt het niet meer. Natuurlijk krijg ik problemen. Als het kouder wordt met het starten. Dus zo’n lekbakje is nou niet een oplossing voor langere tijd.
Ter informatie:
Ben geen knakenrijder. Heb dit jaar veel tijd en geld besteed aan (achterstallig) onderhoud en weet dat het een XM diesel is. Die worden opgereden, want anders neem je geen diesel. Je moet veel kilometers hiermee maken en dat doe ik ook.

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 12 december 2013 12:28 AM
  [ # 100 ]

Wat gek met de losse slang.
Staat toch niet teveel druk op het systeem??

Ja ik had zelf het idee dat je beter de disbrutie los kan halen.
Leek mee nogal een gekloot met de distributie op zn plek.

Lijkt me ook de leeftijd inderdaad! ZIt er ook op te wachten inderdaad.
Mischien binnenkort maar vast een halen.

Voor het afstellen van de pomp heb ik wel een tip.
Dat kom je wel tegen in de tekst dat dat moet.
Gewoon boortje van ik meen 3mm in puntje slijpen.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11638
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 12 december 2013 08:52 AM
  [ # 101 ]
jabaar schreef:

Ter informatie:
Ben geen knakenrijder. Heb dit jaar veel tijd en geld besteed aan (achterstallig) onderhoud en weet dat het een XM diesel is. Die worden opgereden, want anders neem je geen diesel. Je moet veel kilometers hiermee maken en dat doe ik ook.

Dat is dus het beste argument om die pomp z’n onderhoud te geven.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 15 december 2013 07:17 PM
  [ # 102 ]
Citroën-das-pas-fën schreef:

Ik heb nog een EPIC liggen met nieuwe pakkingen. Om het geheel los te kunnen halen heb ik echter wat draadjes van het electrische gedeelte door moeten knippen. Deze moeten nog gesoldeerd + gekrimpkousd worden. Dat zou ik voor je kunnen doen. Of je zet je huidige shit over?
Indien interesse, PB?

Leuk aanbod. Is die pomp na revisie ook getest?
Na een jaar met zo’n € 2500 aan achterstallig onderhoud en regulier onderhoud ga ik wel een keer achter m’n oren krabben of ik zo wel verder wil.

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 22 december 2013 12:03 AM
  [ # 103 ]

Ik vond op het engelse forum een topic met nog wat leuke plaatjes Smile

http://www.frenchcarforum.co.uk/forum/viewtopic.php?f=3&t=45980&hilit=epic

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 12 januari 2014 01:43 AM
  [ # 104 ]

Ben al een tijdje verder.

Kreng lekt nog steeds en een opvangbakje helpt. Probleem is dat ik het gewoon fijn vind om in de XM te blijven rijden, maar werkgever dreigt met een leaseauto. Ik rijd gewoon teveel voor mijn werk en daarom ook de keuze voor een diesel.
Zoals het nu gaat laat ik het maar op zijn beloop en vervang binnenkort weer de multiriem uit voorzorg. Een beetje pappen en nathouden. Is niet helemaal goed. Vooral nu de winter gaat komen.

Heb een aanbod voor een andere pomp en kan deze met wat hulp (fysiek of via het forum) eventueel vervangen. Een klus die ikzelf niet zomaar even tussendoor ga doen, want wil niet nogmaals de hele distributie vervangen. Heb niet de tools en de ervaring om de pomp te vervangen zonder hulp.
Snap wel dat je de oude pomp voordat je deze verwijdert met een kraspen moet markeren en deze markering moet gaan overnemen op de nieuwe pomp. Dus poelie van pomp fixeren met bouten, maar hoe krijg ik de pomp van de poelie af. Beetje naar binnen drukken?
Theoretisch weet ik wel hoe het kan. Dus voldoende documentatie kunnen vinden.

Heb dus wat hulp nodig om deze klus te kunnen gaan doen.

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 12 januari 2014 01:57 AM
  [ # 105 ]

Als je een goeie pomp hebt. Zo ingewikkeld is het niet.
Het vervangen van een pomp is minder werk dan nieuwe distributie op een 1999 v6 24v.
Beide gedaan. Pomp goed te doen.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
 
7 van de 11
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook