11 van de 28
« Eerste  < Vorige 9 10 11 12 13 Volgende >  Laatste »
   
De Fiat 242 C(35)amper van FurrieGurrie
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 21 mei 2015 11:18 PM
  [ # 151 ]

Geweldig draadje, Houd de moed er in met de bus!!!

Helaas is de stuurhuishoes voor de C32/C35/F.242 echt uniek…

Het lastigste aan deze afdichting is dat de binnenste stuurkogel zowel binnen als buiten de bevestiging op het stuurhuis kan komen. Hierdoor past een klassieke “balgvorm” niet. Om dit op te vangen is de conische rubberen hoes toegepast waar de “punt” van de conus in en uit de grote opening van de conus beweegt. De verder gladde rubberen hoes wordt eigenlijk keer op keer binnenste buiten getrokken. Door dit rollen van het rubber is iedere verdikte naad (door lijmen) in een rubberen hoes een probleem doordat de hoes dan niet meer lekker wil rollen (dit rollen is eigenlijk over de lengte van de naad dubbelvouwen). Op het moment dat de hoes niet meer wil rollen gaat het ook mis, er wordt dan harder aan het materiaal getrokken en het scheurt veel sneller.

Ik heb in de afgelopen 10 jaar gezocht naar allerlei oplossingen:
-combinaties van twee verschillende maten balgen (allerlei industriële vormen bekeken, Technirub Vizo is nog steeds een leuk bedrijf hiervoor) waarbij de kleinste balg naar binnen in de grote balg steekt, helaas was er tussen spoorstang en bovenste draagarm te weinig ruimte voor de dubbele set plooien van de balgen, deze mochten niet “nesten” want als de ene moest worden uitgerekt moest de andere samengedrukt.
Ik heb een paar proeven gedaan met verschillende materialen.
- PVC bekleed polyesterdoek (vrachtwagen dekzeil) dat wordt heel stijf op de dubbeling door de lijm, kan misschien wel een oplossing zijn als je alleen maar zou doorstikken (en dan de naad aan de onderzijde houden) en verder rolt dit materiaal vrij scherp (snel een scherpe vouw of plooi onder belasting))
- Binnenband, gek genoeg erg moeilijk duurzaam te lijmen over een lange rechte naad, zelfs met industriële rubberlijm. Kennelijk zit er toch nog iets extra’s in de rubbersoort of de lijm op fietsbandplakkertjes! (iemand een idee?) Door het rollen komen de randjes weer los: je rekt de twee lagen rubber op verschillende wijze uit, de buitenzijde meer dan de binnenkant van de naad en bingo…
- Polyester weefsel versterkt polyethyleen folie (circa 1-1,5mm dik) helaas ook hierbij weer wordt de dubbele naad te stijf door het lassen (Föhnen) en rolt de hoes niet mooi meer.

Niet meer geprobeerd maar meer kans op succes verwacht ik van
- gestikt vrachtwagen dekzeil
- gestikt dun neopreen schuimrubber (denk aan duikpakken)
> Beiden gestikt om die stijve dubbele/dikkere naad te vermijden.

- Rubber waarvan de te lijmen randen dunner wordend zijn gesneden/geslepen waardoor de naad niet dikker wordt in combinatie met een veel betere blijvend flexibele lijm.

Meer theoretisch (ik heb te weinig kennis van dit soort materialen)
- een verdunde synthetische rubber compound of misschien wel een extreem goede kwaliteit siliconen (denk aan toepassing van vloeibaar rubber/latex voor “kleding” of film make-up toepassingen) op een grote conus (b.v. zo’n conus voor uitrekken/aanbrengen van aandrijfashoezen?), en dan maar laagje voor laagje aanbrengen zodat een naadloze conus ontstaat en je ook de uiteinden geleidelijk kan verdikken/versterken.

Ik heb gelukkig tot nu toe nog nieuwe originele hoezen kunnen vinden, maar op = op.

succes met experimenteren!

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 22 mei 2015 11:51 AM
  [ # 152 ]

mocht je er nog ergens 1 vinden dan houdt ik me aanbevolen cheese

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 23 mei 2015 10:55 PM
  [ # 153 ]

Vandaag een alternatieve hoes gemaakt om het stuurhuis netjes te kunnen beschermen tegen invloeden van buitenaf en natuurlijk om door de APK te komen Wink

Beetje geprutst met verschillende materialen en uiteindelijk gekozen voor een stukje van de EPDM vijvervolie waar mijn buurman mee bezig is om zijn vijver opnieuw aan te leggen. Het materiaal dat ik eerst had gekozen bleek nadat ik de hoes gemaakt had toch wel erg stug. Het was wel netjes te maken en ook te naaien zonder dat het uitscheurt doordat er weefsel in zit. Maatvoering was wat lastigere omdat er geen noemenswaardige rek in zit.
De vijverfolie is daarentegen wel heel soepel en rekt ook behoorlijk.
Om de hoes dicht te maken heb ik speciale lijm gekocht die voor deze folie is. Dat moet alleen wel enorm lang drogen. In de tussentijd toch nog wat verder geprobeerd met naald en draad. Dat bleek verrassend sterk! Het scheurt ook niet zo maar uit. Zelfs niet als je er behoorlijk kracht op zet.

Dus terwijl de andere ligt te drogen toch nog maar een nieuwe geknipt, met secondenlijm geplakt en in elkaar genaaid. Dat geeft dit as resultaat:

Je kunt het behoorlijk oprekken. Het gebruikte garen is enorm sterk, komt uit een oude naaidoos van mijn oma. Minstens net zo oud als de Fitroën Laughing

De hoes dus maar eens op de auto gemonteerd. De verbinding met de spoorstang heb ik met Ligarex gedaan:

Vervolgens de hoes teruggevouwen zodat deze goed zit en om het stuurhuis kan en daar vastgezet kan worden. Ik heb hier ty-raps gebruikt omdat de ruimte om te ligarexen te beperkt is:

Daarna de ty-raps nog afgeknipt en gekeken wat er gebeurt als er gestuurd wordt:

https://youtu.be/oMgKJVHE1VU

Dat gaat volgens mij voorlopig wel goed. De gelijmde versie ligt nog altijd te drogen Laughing
Maar gezien de ervaringen van oa Diesel Rinus is de kans toch ook redelijk aanwezig dat dat niet gaat houden.
Ik ga mijn ogen open houden voor een originele hoes, maar ik heb er wel vertrouwen in dat dit een tijd zal blijven werken. Stuurkogel aan de linkerkant is inmiddels ook vervangen. Morgen de accu nog beter vastzetten en de uitlijning controleren en dan kan de boel naar de APK volgens mij…

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 23 mei 2015 11:44 PM
  [ # 154 ]

Ziet netjes uit hoor. En met Ligarex lijkt ‘t al snel alsof het gewoon zo hoort Wink

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 23 mei 2015 11:49 PM
  [ # 155 ]

Thanks! Die Ligarex hoort daar volgens mij ook, jammer dat je die niet meer ziet omdat ie aan de binnenkant zit Laughing

Profiel  
 
Basfeijen
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 601
Geregistreerd: 16-03-2011

Gepost: 23 mei 2015 11:56 PM
  [ # 156 ]

Dat ziet eruit als een prima oplossing! Very Happy
Maar best zorgwekkend als je al geen (originele?) stuurhoezen meer kunt vinden..

doei

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 24 mei 2015 04:40 PM
  [ # 157 ]

Ziet er heel goed uit!

Ik had nog geen EPDM folie met inlage gevonden, maar het spul wat je laat zien is echt super, Je hebt de veerkracht van rubber om de vorm “rond” te houden en de sterkte van het weefsel, heel goed gecombineerd! Normale EPDM lijm blijft heel lang kleverig en is vaak een wat dikker kit-achtig product waar voor je eerst ook nog een dunne primer moet aan brengen. Leeuk voor dakbedekking, maar door de dikte van de naad weer niet interessant voor deze toepassing.

Welke fabrikant levert deze soort EPDM folie?

Levensduur is niet zo’n probleem lijkt me, Als dit na een aantal jaren doorscheurt maak je toch gewoon een nieuwe?! Je hebt nu een goede oplossing die werkt en herhaalbaar is!

Dank je wel!

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 24 mei 2015 04:42 PM
  [ # 158 ]

Ha ik lees het nog een keer en begrijp nu dat er geen inlage in zit…

Evengoed een goede test om te zien of gestikt EPDM het lang uithoud!

Verder zou ik onder het ligarex bandje een extra laagje EPDM doen om de kans op insnijden van de conus te verkleinen (denk aan de wijze van monteren van rubber slangen in LHM systemen)

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 24 mei 2015 06:27 PM
  [ # 159 ]

Dit heeft inderdaad geen inlage. Ik ben bang dat dat ook best lastig zal zijn omdat het dan eigenlijk altijd maar zeer beperkt kan oprekken. En dat maakt het moeilijker monteren omdat je vaak toch wel iets van een plooi krijgt. Wat mij betreft (ik heb zelf geprobeerd met een proefstuk) is de scheurvastheid prima.
Voordeel ten opzichte van lijmen is natuurlijk ook dat het stiksel ook flexibel is. Loswerken van de naad zal denk ik wel loslopej.

Dit is inderdaad eenvoudig reproduceerbaar, daarom heb ik nu ook gekozen voor geen extra rubber onder de klembandjes. Eerst maar eens kijken of dit werkt en blijft zitten. Mocht dit niet duurzaam blijken ga ik me wel eens verdiepen in reproductie van de originele hoezen….

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9856
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 24 mei 2015 09:05 PM
  [ # 160 ]

Qua montage lijkt het net een achter lekzak van een ds. Was dat misschien een optie geweest?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 24 mei 2015 10:15 PM
  [ # 161 ]

Daar lijkt het inderdaad erg op qua montage. Maar de veercilinder van de Ds heeft heel andere diameters/afmetingen dan hier nodig….

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9856
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 25 mei 2015 12:44 AM
  [ # 162 ]

Ah, dat is jammer.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 26 mei 2015 09:02 AM
  [ # 163 ]

Vanmiddag de camper afleveren bij de garage zodat ze daar morgen naar kunnen kijken voor de APK leuring.
Alle puntjes van de voor-keuring heb ik weggewerkt, dus ik heb goede hoop!

Overigens is de alternatieve aandrijfas die ik links heb gemonteerd gelukkig stil! Dat is een hele verbetering. Misschien dat ik nog eens ga kijken wat er mis is met de andere. Hij was namelijk in het begin wel stil en zoveel kilometers heb ik nou ook weer niet gereden….

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 27 mei 2015 11:52 AM
  [ # 164 ]

dance

Beetje klein plaatje, maar hij mag weer tot half juni 2017!
banana

Bij afleveren gisteren deden natuurlijk opeens de achterlichten vervelend. Die zitten ook idioot onbeschermd bij deze camper. De spray van de achterwielen zorgt ervoor dat ze aan de achterkant waar de stekkers en contacten zitten nat worden. Die worden daar niet beter van natuurlijk. Ik had ook een stukje in de regen gereden na de pre-keuring. Even openschroeven en schoonpoetsen was gelukkig voldoende.

Daar moet ik nog wat aan doen, elke keer na een beetje in de regen rijden de achterlampen demonteren en de contacten opschonen gaat vervelen denk ik Wink

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 27 mei 2015 12:19 PM
  [ # 165 ]

Congratulations! Staan nog een boel van die busjes in Frankrijk overigens. Veel kampeerplezier

Profiel  
 
 
11 van de 28
« Eerste  < Vorige 9 10 11 12 13 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook