Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (40)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (272)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
Citroën, maar dan anders: Bossies lekker giftige AX
Citroëns die niet meer origineel zijn, maar door hun eigenaars radicaal aan hun persoonlijke wensen zijn aangepast. Wat zijn dat voor autos en wat is er allemaal aan veranderd? Wie zijn hun eigenwijze eigenaars? Hoe reageert de Citroën-gemeenschap? In deze vijfde aflevering: Bossie en zijn lekker giftige AX.
Originaliteit of persoonlijkheid
Op de diverse subfora van historische Citroëns wordt veel gediscussieerd over originaliteit. Zelfs discussies over detailvragen, bijvoorbeeld of een buitenspiegel voor een bepaalde combinatie van modeljaar en uitvoering nu verchroomd moet zijn of gematteerd, worden met religieus vuur gevoerd. Er zijn echter ook Citroën-rijders die zich van deze religieuze originaliteit niets aantrekken en hun autos radicaal aan hun eigen wensen aanpassen. Sommigen zullen het fout vinden, anderen moedig. De redactie van het Citroën-Forum heeft enkele van deze foutmoedige forumleden aan de tand gevoeld.
Bossie
Bossie blijkt buiten het forum Jan Bos te heten, 35 jaar oud te zijn en naar eigen zeggen toch al ruim 30 jaar Citrofiel. Hij is IT consultant, woont samen met Hester en heeft twee kinderen. Jan Bos is geen onbekende binnen de AX Club. Veel forummers hebben Jan en Hester leren kennen tijdens Le Citron Pressé 2011, waar de sympathieke Jan en Hester samen met hun compacte snelheidsduiveltje een opmerkelijke équipe vormden.
Een AX GT in goed gezelschap
Jan en Hester hebben al heel wat Citroëns in bezit en in geleasd gebruik gehad: AX GTi, Xsara Coupé, C3 en meerdere C4. Momenteel rijdt Jan opnieuw in een geleasde C4 en Hester in een Saxo. De rode AX GT die in mei 2006 gekocht werd voor dagelijks gebruik door Hester geldt nu als hobby-auto. Bij aankoop was de auto nog bijna origineel, slechts enigszins verlaagd en voorzien van een 4-gaats onderstel met 15 inch lichtmetalen velgen. Onder de kap was alles nog standaard: daar leverde het 1.4 liter GT-blokje met zijn monopoint-injectie 75 pk bij 6.200 toeren en 104 Nm bij 4.000 toeren. Uiteraard wil je altijd wat meer, zegt Jan en inmiddels is het zelfs al heel wat meer geworden.
Een lekker giftig AXje
De vervanging van de monopoint-injectie door een tweetraps Solex-carburateur heeft 9 pk en 11 Nm opgeleverd. Maar daar is het niet bij gebleven. De AX haalt ook meer vermogen uit wijzigingen aan kop, nokkenas, luchtfilter, spruitstuk en uitlaat. Een ontsteking van Ford werkt samen met een programmeerbare aansturing van Megajolt. In zijn huidige configuratie levert de AX ruim 98 pk bij 6.000 toeren en 132 Nm bij 4.250 toeren. Het onderstel is in de afgelopen jaren ook onder handen genomen door plaatsing van Spoox draagarmblokken, Powerflex rubbers en gele Koni dempers rondom. Om het af te maken een setje Toulouse velgen met Yokohama S-Drive banden. Het is ondertussen dus een lekker giftig AX’je geworden. Lekker snel en door de aanpassingen aan het onderstel stuurt het erg strak., zo oordeelt Jan zelf. Zolang Hester de auto dagelijks gebruikte, is de auto wel aangepast, maar niet te extreem: Hij moest immers wel fatsoenlijk rijdbaar zijn en de kinderen moesten er in mee kunnen. Sinds begin dit jaar rijdt Hester in een Saxo en geldt de AX als pure hobby-auto. Jan: Aangezien de auto niet meer als dagelijkse auto gebruikt hoeft te worden, is dit jaar het interieur aangepast. Voorstoelen en achterbank eruit, kuipstoelen erin, samen met 4-puntsgordels en een rolkooi. Tijdens Le Citron Pressé hebben we in 4 dagen zo’n 2.500 km afgelegd en het comfort van de stoelen is ons reuze meegevallen. De auto maakt wel wat meer geluid dan standaard en is ook strakker afgeveerd, maar dit hebben we zeker niet als hinderlijk ervaren.
Van Citroën AX naar Bossies AX
Zoals we dat inmiddels kennen van de zoekers naar meer vermogen en zoals Jan zelf ook al opmerkte: Uiteraard wil je altijd wat meer. Jan denkt al langere tijd na over een nog sneller blok: Wat het precies gaat worden, weet ik nog niet, de bedoeling is een aluminium onderblok, waar wat meer inhoud uitgehaald gaat worden, met een cilinderkop van de Peugeot 106 1.6 Rallye. Deze heeft grotere kleppen en grotere inlaatkanalen. Hier komen waarschijnlijk 4 enkele carburateurs van een motorfiets op en een 300 graden nokkenas. Je kunt de voortgang volgen in Bossies AX GT topic. Daar kun je ook op dit artikel reageren.
Citroën, maar dan anders
In de serie Citroën, maar dan anders hebben wij eerder Rees trax, japvs Xantia Exclusiver, sans-pareils CX 25 Turbo VEMS en Egberts vierdeurs DS décapotable behandeld. In de toekomst komen o.a. een sportieve Visa en een groene e-CX aan bod. Heb je zelf een Citroën die vergaand gemodificeerd is, of ken je iemand anders met zon Citroën die wel wat aandacht verdient? Dan stellen we je mailtje aan .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) zeer op prijs.
tekst: RensKorevaar, foto: Bossie