Ik denk dat hij dat heeft. Want met een nieuwe bobine is het euvel nog erger dan eerst.
Bart1989 schreef:Ik denk dat hij dat heeft. Want met een nieuwe bobine is het euvel nog erger dan eerst.
Jammer!
Vraagje aan de kenners: is de “computer” open te maken? Of is deze ingegoten?
Ik dacht aanvankelijk. Hmm, ‘t gaat wel goed.
En ineens vanuit het niets. Bam, misseboel. Bij constante snelheid stotteren. Bij optrekken uit willen vallen, dus mijn koppeling wordt hier ook blij van. Heeeeel langzaam op laten komen. En stilvallen = uitvallen.
En het is gewoon nog erger dan eerst..













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Ok, next try zou zijn:
Oude bobine er weer in en kijken of ‘t daar nu ook zo erg mee is (dan sluit je het bobine-principe 200% uit). Maar ja, die ligt in stukjes geloof ik
Ontstekingsmodule: bel de 2CV/VISA/LNA specialisten maar weer eens, zou ik zeggen. Ik weet alleen uit mijn GSA-periode, dat de transistor-units daarin gedeeld werden met (als ik me goed herinner) CX 20RE/22TRS en BX 14E/RE, dacht ik. Voor VISA 2cyl: geen idee…
Misschien even een onderdeel lenen anders van garage, om te kijken of ‘t helpt. Als ze net als bij GSA/CX naast/onder de bobine hangen, kun je ze toch snel omwisselen.
Even googelen:
Burton Car, zal niet de goedkoopste zijn
Nog leukere link, hebbie die sensoren al vervangen??
Succes!!
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
De bobine moet het doen met een stuk minder olie.
Die sensoren op het vliegwiel zal ik straks ook nog even schoonmaken.























Totaal aantal Berichten: 4871
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Dit lijkt mij de oplossing, meestal is dat het ook.
B.elgi.X schreef:
Ja hoor, dit is de hoogtechnologische opvolger van de 2pk-motor
Het enige dat elektronisch werkt - behalve de radio - en er toch miserie mee hebben, tis me wat.
Heb in het verleden hetzelfde probleem voorgehad. Je kan de computer open maken en de printplaat er eens uit halen. Daar kan je zien dat één van de massavijsjes geen kontakt meer geeft wegens corrosie van het soldeersel. Als je dit opnieuw soldeert is het probleem opgelost.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
eXpelliarMus schreef:Je kan de computer open maken en de printplaat er eens uit halen. Daar kan je zien dat één van de massavijsjes geen kontakt meer geeft wegens corrosie van het soldeersel.
Als dat alles is….........
Ben je het weekend thuis? Volgens mij is mijn planning nog leeg.
Ik heb de computer zojuist opengemaakt.
Daar zit absoluut geen corrosie in. Tamelijk ‘‘nieuw’’ te noemen.
Ik heb net de sensoren schoongemaakt. En ik wacht nu even tot hij het weer doet. Ik heb de Visa net zeer ernstig verzopen
Afijn, als het nu nog niet goed werkt. Ga ik het hoofdstuk ontsteking afsluiten. En moet het probleem in de brandstof toevoer zit. Dit zei een fijne trouwe forummer en haar samenwonende ook tegen mij.
Zo, het probleem is niet verholpen. Wel weer veel geleerd vandaag. Ook vond ik nog een los stekkertje in de kabelboom. Ik ga nu niet meer rijden. Morgen verder
bart
ik hoor dat je de bobine binnen heb
maar dat maakt niets uit
neem nu maar aan dat het de computer is
het komt mij zo bekend voor
hans
is er een ander merk dan
Hij doet het weer!
Ik ging vandaag rijden, en het beviel me eigenlijk wel. Had al zeker 2 km gedaan. Nog een keer 2 km weer terug. Nog een keer heen en weer. Even stationair laten draaien. Paar keer goed gas geven. Geen genuk. Nog 6 km gereden. Zonder gedoe.
Het lijkt alsof hij soms nog een heeel klein beetje weg wil vallen. Maar het viel me op dat het luchtfilter gewoon los op de carburateur ligt. Dat moet dus vast.
Wat ik nou heb gedaan is een stekkertje wat bijna los was opnieuw vastgemaakt. En de sensoren schoongemaakt.
Toen ik hem weer in de garage had staan. Wou ik hem weer starten, maar gaf de startmotor geen kik
Wat een wagen..



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Kijk eens even of de draden van die startmotor goed vast zitten en of je massakabel lekker massa maakt.
Kan je een visa niet aanslingeren dan?
Moet je niet gewoon even beginnen met alle contacten schoonmaken met contactspray en dan een likje kopervet er op.
Had de wagen hiervoor niet langere tijd stil gestaan?
Dan kun je best even alle contactjes reinigen.
Wel opletten dat de batterij losgekoppeld is want het volle vermogen daarvan gaat naar je starter.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
MaartenH schreef:Kan je een visa niet aanslingeren dan?
![]()
Aanduwen!!!!
Zo stond ik eens met de Starlet met brakke accu, geen levende ziel in de buurt….
Ik heb hem toen in mijn eentje in gang geduwd, ik was wel redelijk kapot daarna.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017