13 van de 14
« Eerste  < Vorige 11 12 13 14 Volgende > 
   
Totale motorrevisie DS automatique, update.
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 10 augustus 2009 12:19 AM
  [ # 181 ]

Volautomaat, injectie, airco en cruise-control: De nachtmerrie van elke monteur!! Very Happy

Citroen!

Profiel  
 
gctwnl
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 245
Geregistreerd: 06-04-2006

Gepost: 10 augustus 2009 01:04 AM
  [ # 182 ]
DriverD schreef:

Volautomaat, injectie, airco en cruise-control: De nachtmerrie van elke monteur!! Very Happy

Ik heb begrepen dat halfautomaat een stuk ingewikkelder is dan volautomaat.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43466
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 10 augustus 2009 01:22 AM
  [ # 183 ]

Beiden zijn modellen waar ik niet graag aan werkte en werk…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4973
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 10 augustus 2009 03:00 AM
  [ # 184 ]
gctwnl schreef:
DriverD schreef:

Volautomaat, injectie, airco en cruise-control: De nachtmerrie van elke monteur!! Very Happy

Ik heb begrepen dat halfautomaat een stuk ingewikkelder is dan volautomaat.

De halfautomaat is een normale handbak welke met hydraulische cylindertjes wordt bediend. De onderdelen zijn gewoon hetzelfde als de handbediende bak. De koppeling is ook verder een normale koppeling, je hoeft het pedaal niet in te trappen en die zit er daarom ook niet in. Razz

Profiel  
 
gctwnl
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 245
Geregistreerd: 06-04-2006

Gepost: 10 augustus 2009 12:20 PM
  [ # 185 ]
Han S schreef:
gctwnl schreef:
DriverD schreef:

Volautomaat, injectie, airco en cruise-control: De nachtmerrie van elke monteur!! Very Happy

Ik heb begrepen dat halfautomaat een stuk ingewikkelder is dan volautomaat.

De halfautomaat is een normale handbak welke met hydraulische cylindertjes wordt bediend. De onderdelen zijn gewoon hetzelfde als de handbediende bak. De koppeling is ook verder een normale koppeling, je hoeft het pedaal niet in te trappen en die zit er daarom ook niet in. Razz

Dat weet ik. Maar die hydrauliek zelf is knap ingewikkeld. Het staat mij bijvoorbeeld bij dat er weer ingewikkelde klepjes bij zitten die hem anders laten schakelen als de motor koud is.

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 10 augustus 2009 12:51 PM
  [ # 186 ]

Re: Wat een mooi project

gctwnl schreef:

Er zit inmiddels een airco in (vorig jaar ingebouwd) en een cruise control. Dat laatste is werkelijk heerlijk.

Interessant, kan je de beide systemen verder beschrijven? Standaardonderdelen?Zelfinbouw?

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
gctwnl
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 245
Geregistreerd: 06-04-2006

Gepost: 10 augustus 2009 02:39 PM
  [ # 187 ]

Re: Wat een mooi project

camemBert schreef:
gctwnl schreef:

Er zit inmiddels een airco in (vorig jaar ingebouwd) en een cruise control. Dat laatste is werkelijk heerlijk.

Interessant, kan je de beide systemen verder beschrijven? Standaardonderdelen?Zelfinbouw?

De cruise control zat er al in toen ik hem kocht. Ik geloof zelfs dat er ooit een artikel in de Bombe over heeft gestaan. Het is een VDO cruise control. Omdat het signaal van de kilometerteller niet betrouwbaar/nauwkeurig genoeg is, is er een speciale generatie van de puls voor de cruise control nodig. Daarvoor zit er een apparaatje van Pioneer in de achterbak bij het linkerachterwiel. Dat wiel moet je deels magnetiseren (wordt een speciaal sterk magnetisch ‘toverstafje’ voor bijgeleverd. Als de band correct is gemagnetiseerd krijgt het kastje bij elke omwenteling een puls (in het geval van de DS levert dat te weinig pulsen op, dus zitten er twee gemagnetiseerde stukken op en zijn het dus 2 pulsen per omwenteling). Om de zoveel tijd moet je de band opnieuw magnetiseren. Het bedieningspookje is toegevoegd aan de rechterzijde van het stuurhuis, achter die van het licht. Het lijkt niet een echt ingewikkelde klus. Deze is ooit uitgevoerd door een auto-elektronicabedrijf in Helmond.

De airco is in 2008 ingebouwd door Richard van der Laan van Civer in Den Haag. Ik had in 2007 een partij airco-onderdelen op de kop getikt die uit een amerikaanse sloop-DS kwamen, waarvan een deel bruikbaar was (w.o. de waterpomp, voorbumper en condensors) en een deel niet (oude York pomp, veel te ineffectief en zwaar, elke steun scheurt na verloop van tijd af, halfvergane binnenunit). Richard had nog een Italiaanse after-market binnenunit liggen die beter was. Er zit een CX pomp in. Richard heeft een steun gemaakt. Op de BW-bak is voor die steun al een plek gereserveerd. Verder was de auto ook voorbereid op airco in de zin dat de doorvoer van de motorruimte naar de passagiersruimte er al was.

Ik heb nog wel wat foto’s die ik nog een keer wil neerzetten ergens.

Profiel  
 
langeveld
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 25-11-2008

Gepost: 10 augustus 2009 10:19 PM
  [ # 188 ]

Dat van die truc met de versnellingsbak wist ik niet. Hoeveel onderhoud pleeg jij aan de bak? Verder vind ook ik het een ultiem genot om over de wegen te zweven met alleen maar gasgeven en verder remmen op zijn tijd natuurlijk.
O ja hoe pijl jij precies het oliepijl van de BW bak? Heb je ook twee markeringen op de pijlstok?

John Very Happy

Profiel  
 
gctwnl
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 245
Geregistreerd: 06-04-2006

Gepost: 10 augustus 2009 10:56 PM
  [ # 189 ]
langeveld schreef:

Dat van die truc met de versnellingsbak wist ik niet. Hoeveel onderhoud pleeg jij aan de bak? Verder vind ook ik het een ultiem genot om over de wegen te zweven met alleen maar gasgeven en verder remmen op zijn tijd natuurlijk.
O ja hoe pijl jij precies het oliepijl van de BW bak? Heb je ook twee markeringen op de pijlstok?

John Very Happy

De bak is zo goed als onderhoudsvrij. Ik heb de olie een keer vernieuwd op een sleuteldag in Rotterdam. Verder zegt het boekje dat dat eens in de X moet (veel, staat in het boekje, moet ik opzoeken) verversen. Dat is vrij eenvoudig te doen (anders had ik het zelf niet gekund Wink)

Oliepeil testen is lastig, moet officieel met draaiende warme motor, maar die olie is bijna niet te zien op de peilstok. Hij verliest echter niet merkbaar olie.

Vergeet ook de aparte olie in het differentieel niet. Helemaal onderin, onder alle snaren. Leuk, zo’n BW. Heb je drie oliepeilstokken.

Profiel  
 
langeveld
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 25-11-2008

Gepost: 11 augustus 2009 12:47 AM
  [ # 190 ]

klopt die kleine hebben we ook ontdekt. Leuk om nog een ” BW er”  te treffen.

john

Profiel  
 
gctwnl
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 245
Geregistreerd: 06-04-2006

Gepost: 12 augustus 2009 12:56 AM
  [ # 191 ]
langeveld schreef:

klopt die kleine hebben we ook ontdekt. Leuk om nog een ” BW er”  te treffen.

john

Is jouw DS 23 een injectie?

Profiel  
 
langeveld
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 25-11-2008

Gepost: 12 augustus 2009 10:38 AM
  [ # 192 ]

Nee eeen carburatie versie 23 pallas. Wel origineel nederlands.

John

Profiel  
 
d-super
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 05-06-2004

- ID/DS DSuper
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 110PK
Gepost: 20 november 2009 08:47 PM
  [ # 193 ]

leuk artikel in de CitroExpert over je DS

Profiel  
 
DS rijder
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 388
Geregistreerd: 01-09-2009

- 2CV 2cv6
- ID/DS DS21 pallas
Gepost: 20 november 2009 10:28 PM
  [ # 194 ]

wat een klasse dit maakt rijden in een DS natuurlijk bijzonder Smile veel zwevende en probleemloze kilometers met deze grande dame.Zo blijf het tenminste wel mooi op de nederlandse wegen gooi

Profiel  
 
Gepost: 21 november 2009 06:19 PM
  [ # 195 ]
d-super schreef:

leuk artikel in de CitroExpert over je DS

Merci! Wink

Profiel  
 
 
13 van de 14
« Eerste  < Vorige 11 12 13 14 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook