




























Totaal aantal Berichten: 10632
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Brian schreef:Klopt helemaal, maar hier gaat het om een DSpécial uit ‘74. Dus pen in gat is dan BDP en niet moment van voorontsteking. 12 graden terugdraaien klopt dus wel.
Motoren waarbij pen in gat BDP is hebben de ontsteking voorop!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Inderdaad Bogaard77, bij elkaar geraapt blokkie. Verder klinkt het wel logisch dat als de ontsteking erop zit, hij hoe dan ook moet vonken..
jantje1948 schreef:
Motoren waarbij pen in gat BDP is hebben de ontsteking voorop!
Hoe moet het dan? Ik meen me te herinneren dat de vorige keer de 123 ook was afgesteld met een pen erin, maar die 12 graden weet ik niet..
Ik ga zo even kijken hoe het gaat met een andere bobine…
die twaalf graden is voor korteslag blokken. De langeslagblokken hebben dus hun gat in gat op het ontstekingsmoment,
De nieuwere (na 65 ?), hebben een gradenboogje en moet je nog 12 graden geven. No matter waar de verdeler zit. al zit ie in de kofferbak.
jouw 74 er heeft gewoon 12 graden nodig,
ergo: als je vonk vindt, dan doet je motor het heel blij.
anders even direct plus op + van bobine prikken. kijken offie vonkt.
succes!
.komma














































Totaal aantal Berichten: 43463
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dirkman schreef:die twaalf graden is voor korteslag blokken. De langeslagblokken hebben dus hun gat in gat op het ontstekingsmoment,
De nieuwere (na 65 ?), hebben een gradenboogje en moet je nog 12 graden geven.
Foute info. Ook korteslag motoren kunnen een “pen-gat= ontstekingstijdstip"systeem hebben. Gradenbogen pas vanaf 1970.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Smakkie,
meet even met een multimeter of je 12 volt hebt op de beide aansluitpunten van je bobine (met contact aan natuurlijk)
Zo ja: bobine overleden.
Zo nee: probleem met je stroomtoevoer naar bobine. Leg ff een direct draadje van pluspool op accu naar pluspool op bobine. Niet langer dan paar minuten achtereen aangesloten laten zitten, deze nooddraad!
Succes.
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…





























Totaal aantal Berichten: 10632
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
waterman771 schreef:Dirkman schreef:die twaalf graden is voor korteslag blokken. De langeslagblokken hebben dus hun gat in gat op het ontstekingsmoment,
De nieuwere (na 65 ?), hebben een gradenboogje en moet je nog 12 graden geven.Foute info. Ook korteslag motoren kunnen een “pen-gat= ontstekingstijdstip"systeem hebben. Gradenbogen pas vanaf 1970.
Pen + gat = BDP met ingang van modeljaar 1972 (september 1971)
Maar deze motor is dus veel ouder!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja maar het is een samengeraapt zooitje. Wie weet wat voor vliegwiel (en dus pen gat combi) erop zit..
BDP bepalen door bougiegat 1 en naar kleppen kijken of het ontstekings slag is. Dan 123 12 graden terugdraaien.
Maar dat is van later zorg. Eerst vonken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dank allemaal!
Gisteravond kon ik nog een uurtje pakken om er aan te werken en zag dat het ontstekingshuis dus niet zo lekker zat. Na een paar rondjes draaien was het voetje er al uit gegaan dus de rotor draaide niet meer. Daar had ik laat in de avond niet meer aan gedacht
Nadat ik het voetje er weer in had draaide hij goed en vonkte god zei dank.
Maar toch zit het nog niet lekker. Op een paar punten heeft het rotortje geen speling meer en zit ie klem.
Misschien zit hij te diep of 180graden verkeerd
Volgens de garage zou het tijdstip van mijn motor gewoon bij het pen+gat punt moeten zijn, daar liep ze ooit ook mooi op..
Wordt vervolgd!
Bij het vinden van het gat voor de pen (boortje) om het ontstekingspunt op te zoeken is het boortje er te ver in gevallen!
Nu is de hij gebroken maar vind alleen maar een klein stukje van de achterkant van het boortje.. Ik kan er vanaf de onderkant niet bij met mn hand.
Zit het boortje bij de koppeling? Of kan dat niet? Wat nu?



Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Normaal gesproken bak er af halen want het zit nu inderdaad bij de koppeling , om nog preciezer te zijn in een uitsparing van het vliegwiel.
Je kan ook hopen dat het boortje blijft waar het is (in die uitsparing) of in minescule stukjes breekt bij het draaien van de motor .........dan het niet zo veel schade aan .
‘t is maar wat je wil
gr bjorn
Even de 123 aansluiten, wat een kutsysteem bij dat vliegwiel. Ik wilde iets erin doen wat er niet in kan vallen maar dat ging natuurlijk niet, dus toch maar het boortje…
Ja hoor! Weg! Wordt er nogal gefokt van





Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Damn, jij hebt echt pech zeg! Maar 1 ding is me niet helemaal duidelijk: is het boortje afgebroken in het gat, en steekt er nu dus nog een stuk van in het gat? Of kan de motor gewoon draaien en zit er een klein stukje van de boor in het gat/vliegwiel? Het schijnt overigens dat er een gat zit in de onderkant van de behuizing daar. Theoretisch zouden niet al te grote stukken daar uit moeten vallen, op den duur. Is mij althans verteld toen ik met een soortgelijk probleem zat.
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…
Ik loop al 2 maanden te kloten en heb er juist nu de tijd niet voor dus ja, ik wordt er dus een beetje gefrustreerd (knettergek) van..
Maargoed, ja het 6mm boortje is afgebroken omdat die nog klemde en ik de auto een goede duw gaf.
Ik vond nu een stukje dat afgebroken was (ongveer 2,5 cm) aan de onderkant. Ik dacht dat het laatste gedeelte er wel uit zou vallen als ik het vliegwiel zou draaien maar krijg het niet voor elkaar en kom er ook niet bij vanaf de onderkant.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Kalmte kan je redden, zeggen ze wel eens.
Mocht je de hele exercitie ooit nog eens doen, met 5mm boortje gaat het ook redelijk goed, en die klemt niet.
Heb je nu niets aan, ok.
Ik steek er nooit meer een boortje in, wat dacht je daar van?
Eerst maar even kalm blijven inderdaad, bedankt. En het hele circus weer opruimen voor morgen