Tips gevraagd voor het stallen van een CX.
Harry Naknak
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 12-06-2005

Gepost: 12 juni 2005 03:45 AM

Hallo,
Wie kan mij tips geven voor het stallen van mijn CX20 uit 1985 (serie1)? Ik heb namelijk een jongere auto gekocht, maar ik wil mijn CX niet kwijt. Echter ik hoor allemaal ontmoedigende geluiden. De auto zou er alleen maar slechter van worden, er zou niets meer van de auto overblijven na 5 jaar..etc Twisted Evil. Wat moet ik doen om de overlevingskans van mijn Citroën zo groot mogelijk te maken?
Een aantal tips die ik al heb gekregen zijn:
- Benzine tank helemaal leeg rijden / maken.
- Chassis tektyleren.
Overigens de auto komt binnen te staan onder een autohoes.

grt

Profiel  
 
ray
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 10-10-2004

Gepost: 12 juni 2005 02:59 PM
  [ # 1 ]

cx stallen

Ik denk niet dat je daar zorgen over moet maken,ik heb cx’n wel vaker voor een paar jaar weg gezet.Zoveel slechter zijn ze er niet uitgekomen.
Hangt natuurlijk heel sterk van de stallingsruimte af (ventilatie),en van eventuele medebewoners (muizen,vogels).
De accu kun je in ieder geval afschrijven,ik denk dat je na een jaar of twee/ drie met een goede grote beurt wel klaar bent.
Ik ga er van uit dat de cx in een goede staat verkeerd,als je een matige auto voor langer wegzet dan moet je niet vreemd opkijken als er tijdens het starten ineens zo’n groen goedje onder de auto vandaan komt.Gr Raymond.

Het was een cx of niks

Profiel  
 
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 12 juni 2005 03:42 PM
  [ # 2 ]

wat ik altijd doe voor mijn ds weer es langer op stal gaat.

een flinke lange rit waarbij alles lekker warm word ( niet in de regen ) en juist met een volle tank wegzetten. i.v.m. evt roestvorming in je tank.
( heeft een cx nog een metalen tank eigenlijk ? )

verder doe ik er geen zak aan en als ik hem over 2 jaar weer ophaal zet ik er een paar startkabels op en dat doet ie ut gewoon weer.

Profiel  
 
maartenbokslag
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004

- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
Gepost: 12 juni 2005 05:13 PM
  [ # 3 ]

Voor zo’n lange tijd zou je de LHM even kunnen verversen, ook langs de remontluchtnippels doorspoelen. Dan heb je de meeste kans dat het ‘los’ blijft.
Denk aan je banden. dure Michelins iets van de grond zetten of regelmatig verrijden, een platte kant krijg je er nooit meer af.
Ik heb laatst een DS gekocht die 11 jaar had stilgestaan. Accu en nieuwe olie erin en rijden! Zelfs de vering was nog goed. LHM is een geweldig spulletje!

Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net

Profiel  
 
Harry Naknak
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 12-06-2005

Gepost: 12 juni 2005 06:36 PM
  [ # 4 ]

bedankt voor de reacties!

Bedankt voor de reacties mensen! Dit zijn tenminste positieve geluiden. Over de tank, volgens mij is die van plastic.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27811
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 12 juni 2005 07:09 PM
  [ # 5 ]

misschien ook nog iets:

zorgen dat de auto schoon en droog is.
vergeet ook het interieur niet.
ik hoor ook wel eens vochtvreters erin.

misschien als je leer heb dit ook eerst even behandelen, anders droogt het misschien uit.

accu los halen (misschien wel helemaal verwijderen)
tja banden is ook lastig, zou denk proberen gewoon op oude banden te zetten en als je weer gaat rijden nieuwe eronder.
banden van een paar jaar oud met goed profiel verliezen ook hun grip.

als de tank niet zou roesten lijkt mij zorgen dat de tank zo leeg mogelijk is, zodat je over paar jaar met verse bezine kan gaan rijden.

erg veel verstand heb ik er niet van maar denk dat dit nog wel paar puntjes zijn Smile

Profiel  
 
MSL
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 25-09-2004

Gepost: 12 juni 2005 09:49 PM
  [ # 6 ]

Kijk ff op http://www.citroen-cxclub.nl onder de FAQ. Daar staat alles over wat de moet doen al je de CX in de stalling wilt zetten. Suc6 Wink

La CX, elle est plus qu’une voiture.

Nog Citroën-loos. Op dit moment rijdend in mama’s Renault Mégane RN 1.4 16V (2000, Rouge Cérise). En tout cas, un véhicule français

Profiel  
 
hmcl
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 17-08-2005

Gepost: 17 augustus 2005 02:18 PM
  [ # 7 ]

Tips voor het stallen van een CX

Neem twee houten balken, ongeveer 3 meter lang voor een Prestige, en iets korter voor een gewone CX.
Breng op de balken een paar blokken aan, zodat de bovenkant van de balk op ongeveer 20 cm van de grond is.
Leg de balken onder de langsliggers van de CX en laat de auto in zijn laagste stand zakken.
Dan is het gewicht van de banden en de wielophanging en houd je de banden mooi rond.
Plaats een flinke vochtvreter in het interieur, geen emmer zout - dat werkt niet, en dat is alles. Ik zet mijn CX telkens voor een jaar of wat weg, en geen enkel probleem.
Succes ermee.

CX: Eindeloos

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 17 augustus 2005 02:29 PM
  [ # 8 ]

Niet tectyleren in ieder geval. Heeft geen zin en richt alleen maar schade aan. Zorg dat je CX droog komt te staan en dat er voldoende ventilatie is. Auto verder ook niet afdekken. Ramen deels open. Er komt altijd vocht binnen en dat moet weg ook weer weg kunnen. Als je de auto afdekt kan er niets meer weg. Je kunt hoogstens een laken over het dak en motorkap leggen tegen het stof.
Ik doe het al jaren zo met mijn 2cv’s en ami6 en dat bevalt goed
Enfin, veel adviezen en ook weer tegenstrijdige…. Confused

Jeroen

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6467
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
Gepost: 17 augustus 2005 02:52 PM
  [ # 9 ]

Wel of niet afdekken hangt neem ik aan ook af van het soort hoes dat je gebruikt? De meeste hoezen zijn vocht en zuurstofdoorlatend dus dat moet gewoon kunnen lijkt me? (anders heb ik dat ding voor niks gekocht haha)
Mij is ook geadviseerd om de tank goed vol te doen trouwens. Maar goed, mijn CX staat stil van november-maart dus dat valt nog mee. En tussendoor wel op een mooie droge dag eventjes een stukje rijden. Alleen tijdens en vlak na het pekelseizoen komt ze echt niet buiten.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
jeroentje
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004

- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Gepost: 18 augustus 2005 12:37 AM
  [ # 10 ]

Re: Tips voor het stallen van een CX

hmcl schreef:

Neem twee houten balken, ongeveer 3 meter lang voor een Prestige, en iets korter voor een gewone CX.
Breng op de balken een paar blokken aan, zodat de bovenkant van de balk op ongeveer 20 cm van de grond is.
Leg de balken onder de langsliggers van de CX en laat de auto in zijn laagste stand zakken.
Dan is het gewicht van de banden en de wielophanging en houd je de banden mooi rond.
Plaats een flinke vochtvreter in het interieur, geen emmer zout - dat werkt niet, en dat is alles. Ik zet mijn CX telkens voor een jaar of wat weg, en geen enkel probleem.
Succes ermee.

Helemaal mee eens dat het gewicht van de wielen afmoet. Ik begrijp alleen uit je verhaal dat je deze plaatst onder de langsliggers van het subframe. Dit is eigenlijk niet de bedoeling. Waarschijnlijk omdat je flinke stukken hout hebt gepakt is het goed gegaan, maar het is beter om de org krikpunten aan te houden. Of evt de rand waar de onder- en voorkant van de dorpels aan elkaar zijn gehecht. (sorry weet even geen betere beschtijving)

Er zijn ook doppen te krijgen waar silicagel inzit, die je in de bougiegaten kunt draaien. Dit om vastzittende zuigers e.d. te voorkomen.

Profiel  
 
hmcl
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 17-08-2005

Gepost: 18 augustus 2005 04:48 AM
  [ # 11 ]

Re: Tips voor het stallen van een CX

jeroentje schreef:

Helemaal mee eens dat het gewicht van de wielen afmoet. Ik begrijp alleen uit je verhaal dat je deze plaatst onder de langsliggers van het subframe. Dit is eigenlijk niet de bedoeling. Waarschijnlijk omdat je flinke stukken hout hebt gepakt is het goed gegaan, maar het is beter om de org krikpunten aan te houden. Of evt de rand waar de onder- en voorkant van de dorpels aan elkaar zijn gehecht. (sorry weet even geen betere beschtijving)

Er zijn ook doppen te krijgen waar silicagel inzit, die je in de bougiegaten kunt draaien. Dit om vastzittende zuigers e.d. te voorkomen.

De balken steunen de gehele lengte van de langsliggers. Ik heb het idee wanneer je de originele krikpunten aanhoudt, dat dan de CX op den duur ‘door gaat buigen’. Affijn, zo wordt mijn CX al 12 jaar gestald, en hij blijft perfect. Soms de banden wat oppompen, soms ook niet. Tank vol of leeg: ik merk het verschil niet eens (behalve renteverlies).

CX: Eindeloos

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook